Toyota Corolla | 50 lat bestsellera wszech czasów

Moto.pl
09.02.2016 23:11
A A A
Toyota Corolla, najlepiej sprzedający się samochód na świecie, będzie w tym roku obchodził 50. urodziny. Z tej okazji zapraszamy Was na krótką wycieczkę po 11 generacjach

fot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku

Toyota Corolla | Pierwsza generacja

Toyota Corolla to odpowiedź marki na gwałtowny rozwój Japonii w latach 60. ubiegłego wieku. Wzrastający błyskawicznie popyt na wygodny, praktyczny i niezbyt drogi samochód Toyota postanowiła zagospodarować zupełnie nowym modelem. Corolla miała się wpisać między Publikę z silnikiem 0,8 l a Coronę z jednostką 1.5. Aktualnie auto to rasowy przedstawiciel klasy kompakt, ale w chwili debiutu Corolla celowała raczej półkę niżej w segment B - auto urosło z biegiem lat. Pierwsza Toyota mierzyła 3 848 mm długości, 1 491 mm szerokości i 1 379 mm wysokości. Silniki? Pojemność wahała się od 1,1 do 1,2 litra, a moc od 60 do 78 KM.

Pierwsza generacja Corolli pojawiła się w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, coupe oraz kombi.

Podczas prezentacji zupełnie nowego modelu Toyota odważnie zapowiadała, że miesięczna produkcja Corolii będzie wynosiła 30 tysięcy egzemplarzy. Wielu pukało się w czoło i wkładało te zapowiedzi między bajki. Nie bez powodu - w tamtych czasach miesięczna produkcja wszystkich samochodów marki nie przekraczała 50 tysięcy aut. Jak pokazały kolejne lata i generacje, model Corolla okazał się strzałem w dziesiątkę. Już w 1974 roku Corolla sięgnęła po tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu wszech czasów. Od debiutu w 1966 roku pojawiło się 11 generacji, a sprzedaż przekroczyła 40 milionów! W samym 2015 Corolla trafiła do 1,3 miliona kierowców.

Toyota Corolla z 1966 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku

Toyota Corolla z 1966 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku

Toyota Corolla z 1966 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1966 roku

Toyota Corolla | Druga generacja

W 1970 roku pojawia się druga generacja. Oficjalnie dwójka przetrwała na rynku do 1974 roku, ale niektóre wersje były produkowane jeszcze do końca lat 70. Jako że projekt pierwszej generacji wciąż cieszył się bardzo dużym uznaniem klientów, Toyota nie zdecydowała się na drastyczne zmiany w wyglądzie auta. Dzisiaj nazwalibyśmy to faceliftingiem i odświeżeniem modelu. Corolla odrobinę urosła - zwiększono rozstaw osi, a długość auta zbliżyła się do 4 metrów. W coupe było to dokładnie 3 945 mm, a w vanie 3 990 mm.

Corolla w swoim drugim wcieleniu zaczęła pokazywać sportowy pazur. Najmocniejszy montowany w dwójce silnik miał 1,6 litra pojemności i 115 KM mocy. Warto też wspomnieć, że Toyota Corolla Levin wygrała w 25. Rajdzie 1000 Jezior w Finlandii w klasie WRC.

Toyota Corolla z 1970 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku

Toyota Corolla z 1970 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku

Toyota Corolla z 1970 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku

Toyota Corolla z 1970 rokufot. TOyota | Toyota Corolla z 1970 roku

Toyota Corolla z 1970 rokufot. Toyota | Toyota Corolla z 1970 roku

Zobacz także
Komentarze (33)
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: nafciarz

    Oceniono 20 razy 8

    Śliczne były te wczesne modele. Japończycy bardzo wtedy się starali, tworząc ładne auteczka, szczególnie te maleństwa subaraczki i suzi z dwusuwowymi mikrosilnikami. Czas jednak płynie i auta stają się coraz brzydsze. Leksus jest wprost ohydny. Corolla jest chyba jeszcze paskudniejsza od Audi i Passata. Prawdopodobnie jednak jest to bardzo dobry samochód. Zawsze można podejść do auta nie przypatrując mu się zbytnio a potem jak się jedzie to też warto skupić się na tym co na drodze. Stara porządna szkoła budowania solidnych konstrukcji!

  • Gość: Wujek

    Oceniono 20 razy 8

    Mam X-kę. Toporny samochód, ale faktycznie niezniszczalny. Mowa o wersji z silnikiem 1.6 Dual VVT-i 124 KM. Polecam rozsądnie myślącym. Ja po doświadczaniach z Volkswagenami dziękuję już za niemieckie nowinki, choć faktycznie jeździ się nimi przyjemniej. Szkoda tylko, że do czasu. Japończyk z benzyną (niekoniecznie Toyota) bardzo dobrze trzyma cenę w Polsce. Corolla to taki głos rozsądku, zapewniający panowanie nad kosztami.

  • Gość: gość

    Oceniono 7 razy 7

    Kto miał kiedykolwiek Corollę to najwiecej gienialnych rozwiazań dopracowania do perfekcji i duszy miały Corolle z lat 80-90 ,w tym czasie sportowe technologie wprost z WRC trafiały do seryjnych modeli ,to dawało przewagę nad resztą świata
    to sie czuło wraz z przejechanymi kilometrami ,a w ekstremalnych sytuacja wyłaniały sie kolejne i kolejne zalety i przekonanie że już ktoś kiedyś to miał i zaprogramował samochód do nich

  • hiszpan25

    Oceniono 24 razy 6

    Toyota od lat oferuje auta moze nie najnowoczesniejsze ale za to sprawdzonej konstrukcji. Mam tez auto z koncernu Toyoty - Lexusa. Nie odbiega on od aut konkurencji ( a moze nawet ja przebija) i jest genialnie dopracowany. Na jedynym z forum Amerykanskim znalazlem posiadacza auta jak moje z przebiegiem 232000mil (371200km) ktory jak twierdzi nigdy nie mial awarii. Tak chyba jako ostatni potrafil byc niezawodny Mercedes W123 z legendarnym 200D.

  • Gość: klasa

    Oceniono 24 razy 6

    to jest po prostu corolla, której bez wątpienia można ufać. w dodatku model na który nie ma mocnych, niezależnie od generacji.

  • Amelia Kozłowska

    Oceniono 11 razy 5

    niezle kiedys auto wygladalo, teraz to zupelnie inna bajka, mam wiec wiem, male i niezawodne, dobre na miasto, serwisuje u chodzenia w warszawie i jezdzi bez zarzutow

  • Gość: Gf45

    Oceniono 10 razy 4

    Po co piszą ludziska którzy nie mieli tych aut od nowości i o nie nie dbali.Dajcie sobie spokój i idźcie nad wodę

  • Gość: gośćkość

    Oceniono 10 razy 4

    NIEZNISZCZALNA jest TOYOTA CAMRY!!!! i to właśnie u tym LEGENDARNYM MODELU POWINNIŚCIE ZROBIĆ ARTYKUŁ .

  • Gość: lubek

    Oceniono 2 razy 2

    Można powiedzieć, że byt na rynku Corolli od 50 lat to naprawdę spory sukces. Już wiele lat temu było na nią spore zapotrzebowanie bo była i do dziś jest ikoną niezawodności. Mój wujek kiedyś sprowadził sobie używaną Corolle z Niemiec i pamiętam, że bardzo długo nią jeździł. Oby więcej takich modeli i tak wieloletniej tradycji dla Toyoty.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX