Twój pierwszy samochód, cz. I | Poradnik | Samochody do 5 tys. zł

19.02.2016 10:01
Jesteś świeżo upieczonym posiadaczem prawa jazdy, pora więc wybrać auto. Pierwsza część naszego poradnika pomoże Ci w wyborze samochodu do 5 tys. zł
1 EGZAMIN NA PRAWO JAZDY EGZAMIN NA PRAWO JAZDY Fot. Dominik Gajda / Agencja Gazeta

Podział modeli

Szukamy samochodu dla osoby młodej, która jest świeżo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy. Będziemy unikać odmian samochodów typowo rodzinnych (kombi, vany, etc.). Nikt młody nie będzie się rozglądał za Renault Kangoo bądź też Espace, a raczej zwróci się w stronę mniejszych, i atrakcyjniejszych z wyglądu modeli. W pierwszej odsłonie cyklu przyglądamy się samochodom w cenie do 5 tys. zł.

2 Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon

Honda Civic VI

Honda to niezaprzeczalnie jeden z najlepszych kompaktów lat dziewięćdziesiątych. Produkowany w latach 1995-2001 Civic był dostępny w czterech wersjach nadwoziowych: hatchback 3d, liftback 5d, sedan oraz kombi. Na rodzimym rynku w granicach 5 tys. zł kupimy trzydrzwiowego hatchbacka w dobrym stanie. Civic szóstej generacji był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi jak i dieslem. Polecamy silniki 1.5 VTEC-e oraz 1.6 VTEC, odradzamy zakup diesla. Jest to jednostka napędowa produkcji Rovera, który nie cechował się trwałością i niezawodnością. W Hondach uwagę trzeba zwrócić przede wszystkim na korozję w okolicach tylnych nadkoli, niestety jest to często słaby punkt japońskiego kompakta. Kolejną sprawą jest zużycie skrzyni biegów, które może obwieszczać się jej głośną pracą. Dodatkowo należy być uczulonym na luzy w zawieszeniu (wielowahacze zarówno z przodu i z tyłu!) oraz stan wydechu. Bardzo dobry samochód na początek przygody z motoryzacją.

Honda Civic VI (1995-2000)

Honda Civic VI 4d

3 Ford Focus I 3d (1998-2004) Ford Focus I 3d (1998-2004) Ford Focus I 3d (1998-2004)

Ford Focus

Odważna stylistyka i zaawansowany układ jezdny z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu, a dodatkowo szeroka gama silników i nadwozi sprawiła, że Focus był skazany na sukces. Model ten produkowano w latach 1998-2004. Dzisiaj w przypadku zakupu, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na możliwe ogniska korozji w okolicach tylnych nadkoli, jednak znalezienie samochodu w dobrym stanie nie jest zadaniem wyjątkowo trudnym. Zalecanym optimum będzie silnik benzynowy 1.6, chociaż dobrze sprawują się także wersje 1.8 i 2.0. Nie polecamy silników diesla, które nie są zbyt oszczędne, a do tego głośne. Nadwozia kombi często były używane w egzemplarzach flotowych, dlatego polecamy wersję hatchback.

Ford Focus I 3d (1998-2004)

Ford Focus I 4d (1998-2004)

4 Citroen Xsara FL 5d (2001-2004) Citroen Xsara FL 5d (2001-2004) Citroen Xsara FL 5d (2001-2004)

Citroen Xsara

Bardzo udany francuski kompakt, produkowany w latach 1997-2004. Do plusów tej konstrukcji trzeba zaliczyć dobre ocynkowanie blachy, co oszczędzi nam problemów z korozją, a dodatkowo bardzo wytrzymałe silniki, zarówno benzynowe jak i Diesla. Xsara występowała w dwóch wersjach nadwoziowych: kombi oraz liftback. Na plus obu konstrukcji należy zaliczyć przede wszystkim pojemne bagażniki (odpowiednio 515 i 410 litrów). Do minusów francuskiego kompaktu należy elektronika oraz mało trwałe zawieszenie, co na naszych drogach może okazać się wyjątkowo dotkliwe w skutkach. Szczególnie kosztowna będzie wymiana lub regeneracja łożysk wahaczy w tylnej belce. Naszym wyborem byłby model wyposażony w silnik benzynowy 1.6 90 KM lub diesel 2.0 HDi.

Citroen Xsara

Citroen Xsara FL 3d (2001-2004)

5 Daewoo Lanos Daewoo Lanos fot. Daewoo

Daewoo Lanos

Tak, Lanos. Przez wielu wyśmiewany i pogardzany. Jednak jeśli szukasz samochodu, który ma służyć do nauki i szlifowania Twoich umiejętności, który dowiezie Cię z punktu A do B, a nie obchodzi Cię blichtr, szyk, styl i prestiż, to nie zastanawiaj się ani chwili. Za kwotę 5 tys. zł kupisz Lanosa od starszego pana (najlepiej nieśmiertelne 1.5 l 8v) i zamontujesz instalację gazową, co dodatkowo obniży koszty eksploatacji. To właśnie niskie koszty utrzymania są największą zaletą Lanosa. Uważać należy na przebieg w przypadku paska rozrządu - warto wymieniać go częściej, niż zaleca producent. Dość powszechnym zjawiskiem w tym modelu Daewoo były ogniska korozji. Właśnie dlatego podczas oględzin dokładnie sprawdźmy karoserię.

Daewoo

Daewoo Lanos

6 Ford Puma Ford Puma Colin Yamamoto

Ford Puma

Ford Puma to przedstawiciel segmentu, który już praktycznie zniknął z rynku. Produkowany był w latach 1997-2001. W modelu Puma Ford zastosował płytę podłogową z Fiesty, jednak dla osłody dodał wyjątkowo dobry silnik 1.7 VCT. Ta 16-zaworowa jednostka powstała dzięki współpracy Forda z firmą Yamaha. Skrzynia z krótkim skokiem drążka zmiany biegów w połączeniu z tym silnikiem zapewni nam sporo frajdy z jazdy. Do elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, należy wariator zmiennych faz rozrządu, który nie lubi niskich poziomów oleju i objawia to głośnym klekotaniem na wolnych obrotach. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, czy nigdzie nie pojawiają się ogniska korozji (progi i nadkola!). Do innych słabych elementów należą szybko przepalające się reflektory i awaryjne ogrzewanie oraz coraz mniejszy dostęp do części zamiennych. Na tylnych siedzeniach nie przewieziemy osób wyższych niż 1,7 m. Jeśli zdecydujemy się na Pumę, to tylko z silnikiem 1.7 l. Dostaniemy świetne nieduże auto o bardzo przyjemnych osiągach i prowadzeniu.

Ford Puma

Ford Puma

7 Volvo 850 Volvo 850 Fot. Volvo | Volvo 850

Volvo 850

Samochód, który jeśli poświęcimy mu czas i nie będziemy oszczędzać na częściach, może posłużyć kolejne "naście" lat. Volvo jest świetnie zabezpieczone antykorozyjnie. Polecamy silnik benzynowy 2.4 l, który idealnie nadaje się do zasilania LPG, jednak czasem potrafi zatykać się układ odpowietrzenia skrzyni korbowej, tak więc od razu po zakupie należy sprawdzić jego drożność. Diesel 2.5 TDI spokrewniony z tym z VW Transportera T4 bywa kapryśny (głównie awarie pompy wtryskowej). Zdecydowanie najbezpieczniejszy samochód z całej grupy (idealny dla niewprawionego kierowcy). W wersji kombi należy unikać samopoziomującego się zawieszenia, którego regeneracja bywa bardzo kosztowna. Najlepszym wyborem będzie motor benzynowy, który dzięki zastosowaniu instalacji LPG pozwoli znacząco obniżyć koszty użytkowania.

Volvo 850

moto.pl

8 Mazda 323F Mazda 323F FotoSleuth

Mazda 323F

Ostatnie w naszym zestawieniu jest czterodrzwiowe coupe (Mercedes CLS nie był pierwszym tego typu pomysłem). Mała Mazda była produkowania w latach 1994-1998. Wyróżniają ją drzwi bez ramek i mocno ścięty tył. Mazda mało pali. Polecamy silniki 1.8 114 KM oraz 2.0 V6. Najsłabszy motor 1.5 miewa spory apetyt na olej. Największym minusem 323 jest coraz większy problem z częściami zamiennymi, docenić za to trzeba funkcjonalność i spory jak na tak małe auto bagażnik (345 litrów). Trzeba uważać na rdzewiejące progi i nadkola, gdyż jest to częsta przypadłość małego Japończyka. W kolejnej edycji zajmiemy się zakresem cenowym 5-10 tys. zł. Do zobaczenia wkrótce i udanych łowów!

Mazda 323

Mazda 323F

Komentarze (117)
Twój pierwszy samochód, cz. I | Poradnik | Samochody do 5 tys. zł
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Aston Martin

    Oceniono 69 razy 53

    Fiat punto II lub panda ii . Tania eksploatacja i niezabytkowy wygląd .Części powszechnie dostępne, większość Fiatów w (w przeciwieństwie do VW ) nie woziła Turków

  • Gość: dres

    Oceniono 50 razy 28

    Tylko golf trujka w tedeiku zapewnia szacun w gminie i prestisz we wsi! Wszyskie laski na mję leco.

  • Gość: Radek

    Oceniono 41 razy 27

    Jeżdżę samochodem kupionym 5 lat temu za 1000zł (Opel Astra 1.6 8v, 92r). Samochód sprowadzony dawno temu, od tego czasu był u jednego właściciela, znajomego, który wymieniał wszystko na bieżąco, garażowany, co tydzień myty, odkurzany, po prostu koleś kupił drugi samochód, który trzymał w garażu i szkoda mu było żeby niszczał na podwórku i oddał mi go za pół darmo. Przez 5 lat nigdy mnie nie zawiódł, jedyne co robiłem to blachę, to chyba oczywiste w 24 letnim Oplu ;) nie planuję zmiany na nic innego, nawet droższego, bo wsiadam, jadę i wiem że zawsze dojadę, niezależnie czy jadę w góry, nad morze, czy do pracy.
    A jak widzę te wszystkie nowe "zajefajne" samochody, które mają trwałość wyliczoną na okres gwarancji + 2 dni to mnie krew zalewa.

  • Gość: mck

    Oceniono 73 razy 27

    Prawda jest taka, że to co jest w artykule, to najczęstsze problemy, ale trzeba pamiętać że w takich samochodach może popsuć się absolutnie wszytsko, bo będą one już wyeksploatowane i utrzymywane "po taniości". Niestety - samochód za 5 tys zł to na ogół będzie szrot. Wynika to z tego, że takiego samochodu nie sprzedaje bogacz, tylko ktoś kto ma skromny stan majątkowy i na ogół oszczędza na wszytskim ,w tym na utrzymaniu samochodu i jeździ "dopóki się koła kręcą". Sprzedaż często spowodowana jest tym, że zbliżają się poważne naprawy, bez których nie da rady dalej jeździć. Tak wiem- nie każdego stać na droższy samochód, ale jeżeli ktoś nie ma talentu do mechaniki albo mechanika w rodzinie, to powinien się 2 razy zastanowić nad takim zakupem, bo taki samochód może często doprowadzić do ruiny finansowej i nerwowej.

  • Gość: wojtas

    Oceniono 30 razy 24

    Tylko Polonez w gazie.Bezpieczne, wygodne i szybkie auto na każdą kieszeń.
    Części dostępne na każdym szrocie.
    Polecam Wojtas.

  • Gość: Podpisz się

    Oceniono 36 razy 22

    A gdzie pasat kombi tedej z przebiegiem 123tys km, za te 5 tysięcy?

  • meff

    Oceniono 21 razy 21

    a Toyota corolla E11? auto z rocznika 2001-2002 zamyka się też w budżecie, trzeba tylko zwracać uwagę na korozję, nieważne czy w dieslu (tylko d4d 2.0 90PS) czy w benzynie auto jest bardzo niezawodne - o ile trafimy na egzemplarz z zadbanym silnikiem, sam posiadam takowe i jeździ, jest niezawodnie i jeszcze długo pojeździ.

  • saves

    Oceniono 17 razy 17

    Moja mama trzy lata temu sprzedawała dziesięcioletnią Fabię I z ORYGINALNYM!!! przebiegiem 46000km. Gdy puściła po pracy "wici" od razu ustawiła się kolejka. Fakt, że wzięła dużo więcej niż te 5000zł, ale za tę "piątkę": to kupować TYLKO!!! auta od znajomych, którzy powiedzą prawdę, co w nich piszczy. Te legendy o Niemcu co płakał itp, można sobie w buty schować.

  • justas32

    Oceniono 21 razy 17

    Daewoo Matiz / Lanos/ Nubira / Leganza. Będą od pierwszego właściciela, z malym przebiegiem i nawet za połowę tej kwoty. Nie psują się, części tanie, prestiż niski - ale po co komu prestiż za 5000 zł ?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX