Twój pierwszy samochód, cz. I | Poradnik | Samochody do 5 tys. zł

Jesteś świeżo upieczonym posiadaczem prawa jazdy, pora więc wybrać auto. Pierwsza część naszego poradnika pomoże Ci w wyborze samochodu do 5 tys. zł
EGZAMIN NA PRAWO JAZDY EGZAMIN NA PRAWO JAZDY Fot. Dominik Gajda / Agencja Wyborcza.pl

Podział modeli

Szukamy samochodu dla osoby młodej, która jest świeżo po zdaniu egzaminu na prawo jazdy. Będziemy unikać odmian samochodów typowo rodzinnych (kombi, vany, etc.). Nikt młody nie będzie się rozglądał za Renault Kangoo bądź też Espace, a raczej zwróci się w stronę mniejszych, i atrakcyjniejszych z wyglądu modeli. W pierwszej odsłonie cyklu przyglądamy się samochodom w cenie do 5 tys. zł.

Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon Honda Civic VI 5d z europejskiej fabryki w Swindon

Honda Civic VI

Honda to niezaprzeczalnie jeden z najlepszych kompaktów lat dziewięćdziesiątych. Produkowany w latach 1995-2001 Civic był dostępny w czterech wersjach nadwoziowych: hatchback 3d, liftback 5d, sedan oraz kombi. Na rodzimym rynku w granicach 5 tys. zł kupimy trzydrzwiowego hatchbacka w dobrym stanie. Civic szóstej generacji był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi jak i dieslem. Polecamy silniki 1.5 VTEC-e oraz 1.6 VTEC, odradzamy zakup diesla. Jest to jednostka napędowa produkcji Rovera, który nie cechował się trwałością i niezawodnością. W Hondach uwagę trzeba zwrócić przede wszystkim na korozję w okolicach tylnych nadkoli, niestety jest to często słaby punkt japońskiego kompakta. Kolejną sprawą jest zużycie skrzyni biegów, które może obwieszczać się jej głośną pracą. Dodatkowo należy być uczulonym na luzy w zawieszeniu (wielowahacze zarówno z przodu i z tyłu!) oraz stan wydechu. Bardzo dobry samochód na początek przygody z motoryzacją.

Honda Civic VI (1995-2000)

Honda Civic VI 4d

Ford Focus I 3d (1998-2004) Ford Focus I 3d (1998-2004) Ford Focus I 3d (1998-2004)

Ford Focus

Odważna stylistyka i zaawansowany układ jezdny z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu, a dodatkowo szeroka gama silników i nadwozi sprawiła, że Focus był skazany na sukces. Model ten produkowano w latach 1998-2004. Dzisiaj w przypadku zakupu, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na możliwe ogniska korozji w okolicach tylnych nadkoli, jednak znalezienie samochodu w dobrym stanie nie jest zadaniem wyjątkowo trudnym. Zalecanym optimum będzie silnik benzynowy 1.6, chociaż dobrze sprawują się także wersje 1.8 i 2.0. Nie polecamy silników diesla, które nie są zbyt oszczędne, a do tego głośne. Nadwozia kombi często były używane w egzemplarzach flotowych, dlatego polecamy wersję hatchback.

Ford Focus I 3d (1998-2004)

Ford Focus I 4d (1998-2004)

Citroen Xsara FL 5d (2001-2004) Citroen Xsara FL 5d (2001-2004) Citroen Xsara FL 5d (2001-2004)

Citroen Xsara

Bardzo udany francuski kompakt, produkowany w latach 1997-2004. Do plusów tej konstrukcji trzeba zaliczyć dobre ocynkowanie blachy, co oszczędzi nam problemów z korozją, a dodatkowo bardzo wytrzymałe silniki, zarówno benzynowe jak i Diesla. Xsara występowała w dwóch wersjach nadwoziowych: kombi oraz liftback. Na plus obu konstrukcji należy zaliczyć przede wszystkim pojemne bagażniki (odpowiednio 515 i 410 litrów). Do minusów francuskiego kompaktu należy elektronika oraz mało trwałe zawieszenie, co na naszych drogach może okazać się wyjątkowo dotkliwe w skutkach. Szczególnie kosztowna będzie wymiana lub regeneracja łożysk wahaczy w tylnej belce. Naszym wyborem byłby model wyposażony w silnik benzynowy 1.6 90 KM lub diesel 2.0 HDi.

Citroen Xsara

Citroen Xsara FL 3d (2001-2004)

Daewoo Lanos Daewoo Lanos fot. Daewoo

Daewoo Lanos

Tak, Lanos. Przez wielu wyśmiewany i pogardzany. Jednak jeśli szukasz samochodu, który ma służyć do nauki i szlifowania Twoich umiejętności, który dowiezie Cię z punktu A do B, a nie obchodzi Cię blichtr, szyk, styl i prestiż, to nie zastanawiaj się ani chwili. Za kwotę 5 tys. zł kupisz Lanosa od starszego pana (najlepiej nieśmiertelne 1.5 l 8v) i zamontujesz instalację gazową, co dodatkowo obniży koszty eksploatacji. To właśnie niskie koszty utrzymania są największą zaletą Lanosa. Uważać należy na przebieg w przypadku paska rozrządu - warto wymieniać go częściej, niż zaleca producent. Dość powszechnym zjawiskiem w tym modelu Daewoo były ogniska korozji. Właśnie dlatego podczas oględzin dokładnie sprawdźmy karoserię.

Daewoo

Daewoo Lanos

Ford Puma Ford Puma Colin Yamamoto

Ford Puma

Ford Puma to przedstawiciel segmentu, który już praktycznie zniknął z rynku. Produkowany był w latach 1997-2001. W modelu Puma Ford zastosował płytę podłogową z Fiesty, jednak dla osłody dodał wyjątkowo dobry silnik 1.7 VCT. Ta 16-zaworowa jednostka powstała dzięki współpracy Forda z firmą Yamaha. Skrzynia z krótkim skokiem drążka zmiany biegów w połączeniu z tym silnikiem zapewni nam sporo frajdy z jazdy. Do elementów, na które trzeba zwrócić uwagę, należy wariator zmiennych faz rozrządu, który nie lubi niskich poziomów oleju i objawia to głośnym klekotaniem na wolnych obrotach. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, czy nigdzie nie pojawiają się ogniska korozji (progi i nadkola!). Do innych słabych elementów należą szybko przepalające się reflektory i awaryjne ogrzewanie oraz coraz mniejszy dostęp do części zamiennych. Na tylnych siedzeniach nie przewieziemy osób wyższych niż 1,7 m. Jeśli zdecydujemy się na Pumę, to tylko z silnikiem 1.7 l. Dostaniemy świetne nieduże auto o bardzo przyjemnych osiągach i prowadzeniu.

Ford Puma

Ford Puma

Volvo 850 Volvo 850 Fot. Volvo | Volvo 850

Volvo 850

Samochód, który jeśli poświęcimy mu czas i nie będziemy oszczędzać na częściach, może posłużyć kolejne "naście" lat. Volvo jest świetnie zabezpieczone antykorozyjnie. Polecamy silnik benzynowy 2.4 l, który idealnie nadaje się do zasilania LPG, jednak czasem potrafi zatykać się układ odpowietrzenia skrzyni korbowej, tak więc od razu po zakupie należy sprawdzić jego drożność. Diesel 2.5 TDI spokrewniony z tym z VW Transportera T4 bywa kapryśny (głównie awarie pompy wtryskowej). Zdecydowanie najbezpieczniejszy samochód z całej grupy (idealny dla niewprawionego kierowcy). W wersji kombi należy unikać samopoziomującego się zawieszenia, którego regeneracja bywa bardzo kosztowna. Najlepszym wyborem będzie motor benzynowy, który dzięki zastosowaniu instalacji LPG pozwoli znacząco obniżyć koszty użytkowania.

Volvo 850

moto.pl

Mazda 323F Mazda 323F FotoSleuth

Mazda 323F

Ostatnie w naszym zestawieniu jest czterodrzwiowe coupe (Mercedes CLS nie był pierwszym tego typu pomysłem). Mała Mazda była produkowania w latach 1994-1998. Wyróżniają ją drzwi bez ramek i mocno ścięty tył. Mazda mało pali. Polecamy silniki 1.8 114 KM oraz 2.0 V6. Najsłabszy motor 1.5 miewa spory apetyt na olej. Największym minusem 323 jest coraz większy problem z częściami zamiennymi, docenić za to trzeba funkcjonalność i spory jak na tak małe auto bagażnik (345 litrów). Trzeba uważać na rdzewiejące progi i nadkola, gdyż jest to częsta przypadłość małego Japończyka. W kolejnej edycji zajmiemy się zakresem cenowym 5-10 tys. zł. Do zobaczenia wkrótce i udanych łowów!

Mazda 323

Mazda 323F

Więcej o:
Copyright © Agora SA