Testy Euro NCAP | Najbezpieczniejsze samochody 2015 roku
Piotr Kozłowski
Euro NCAP opublikowało ranking 'Best in Class Cars of 2015'. Które samochody okazały się najbezpieczniejszymi w swoich klasach? [x]
Volvo XC90 - test zderzeniowy Fot. Euro NCAP
Duże SUV-y - Volvo XC90
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 97%
Bezpieczeństwo dzieci: 87%
Bezpieczeństwo pieszych: 72%
Systemy bezpieczeństwa: 100%
Nowa generacja flagowego SUV-a Volvo uzyskała świetne wyniki w większości kategorii. Ochrona dorosłych pasażerów (97%), jak i dzieci (87%) stoi na bardzo wysokim poziomie. XC90 zapunktowało również w kategorii systemów bezpieczeństwa - otrzymało 100%! To pierwszy samochód, który otrzymał komplet punktów Euro NCAP w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu w mieście jaki i poza nim.
Przedstawiciele Volvo twierdzą, że niektóre systemy bezpieczeństwa Volvo XC90 są tak zaawansowane, że nie ma obecnie odpowiednich procedur testów, aby je zbadać. Osiągnięte, doskonałe wyniki Euro NCAP to kolejny krok do osiągnięcia długoterminowego celu Volvo Vision 2020. Już za 5 lat samochody Volvo mają osiągnąć taki poziom bezpieczeństwa, aby przestali w nich ginąć ludzie.
Kompaktowy SUV Mercedesa - model GLC (kiedyś znaliśmy go jako GLK) - śpiewająco zdał wszystkie testy i zdobył 5 gwiazdek. Wrażenie robi zwłaszcza ochrona dorosłych pasażerów i dzieci - odpowiednio 95 i 89%. Pozwoliło mu to zdobyć komplet gwiazdek i postawiło na pierwszym miejscu w swojej klasie.
Jaguar XE - testy Euro NCAP fot. Euro NCAP
Duże samochody rodzinne - Jaguar XE
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92%
Bezpieczeństwo dzieci: 82%
Bezpieczeństwo pieszych: 81%
Systemy bezpieczeństwa: 82%
Euro NCAP wzięło pod lupę Jaguara XE na początku grudnia 2015 r. JAG uzyskał bardzo podobne wyniki co większy XJ. Auto w każdej kategorii przekroczyło wynik 80% (w bezpieczeństwie dorosłych to nawet 92%), dzięki czemu na jego konto trafił komplet pięciu gwiazdek i tytuł najlepszego samochodu w klasie.
Infiniti Q30 - testy Euro NCAP fot. Euro NCAP
Małe samochody rodzinne - Infiniti Q30
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84%
Bezpieczeństwo dzieci: 86%
Bezpieczeństwo pieszych: 91%
Systemy bezpieczeństwa: 81%
Infiniti Q30, brat bliźniak Mercedesa klasy A, również zostało nagrodzone przez Euro NCAP pięcioma gwiazdkami. Na ten rezultat złożyły się najlepsze w klasie wyniki z podkategorii. Na tle pozostałych aut japoński kompakt wyróżnia się przede wszystkim ochroną pieszych, ocenioną na 91 proc. Stawia go to na drugim miejscu w tej kategorii spośród wszystkich aut prezentowanych w rankingu "Best in Class Cars of 2015".
Euro NCAP - Honda Jazz Fot. Euro NCAP
Supermini - Honda Jazz
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93%
Bezpieczeństwo dzieci: 85%
Bezpieczeństwo pieszych: 73%
Systemy bezpieczeństwa: 71%
W kategorii "bezpieczeństwo dorosłych pasażerów" Jazz został oceniony na 93 proc. Najsłabiej wypadł pod względem systemów bezpieczeństwa, ale wynik nieco przekraczający 70 proc. to w tej klasie i tak dobry rezultat. Wyniki z poszczególnych kategorii pozwoliły zebrać pięć gwiazdek w ocenie ogólnej.
Ford Galaxy - test zderzeniowy Fot. Euro NCAP
Duże MPV - Ford Galaxy
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 87%
Bezpieczeństwo dzieci: 87%
Bezpieczeństwo pieszych: 79%
Systemy bezpieczeństwa: 71%
Nowa odsłona największego minivana Forda w każdej kategorii wypadła bardzo dobrze. Samochód po raz pierwszy jest wyposażony w boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu siedzeń, które dodatkowo chronią pasażerów w czasie uderzeń bocznych. Niższy wynik za systemy bezpieczeństwa jest spowodowany brakiem systemu AEB (automatycznego hamowania) w testowanym egzemplarzu. Nie przeszkodziło to Fordowi Galaxy w osiągnięciu najlepszego wyniku w swojej klasie.
Volkswagen Touran - test zderzeniowy Fot. Euro NCAP
Małe MPV - Volkswagen Touran
Ogólny wynik: 5 gwiazdek
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88%
Bezpieczeństwo dzieci: 89%
Bezpieczeństwo pieszych: 71%
Systemy bezpieczeństwa: 76%
Testy bezpieczeństwa z najwyższymi ocenami zdał również nowy Volkswagen Touran. Rodzinny minivan najnowszej generacji uzyskał bardzo dobre wyniki w kategorii ochrony dorosłych pasażerów (88%) oraz dzieci (89%). Ponadto samochód jest seryjnie wyposażony w niemal wszystkie punktowane systemy bezpieczeństwa, z wyjątkiem asystenta toru jazdy i systemu awaryjnego hamowania (opcje).
Mazda MX-5 - test zderzeniowy Fot. Euro NCAP
Roadstery - Mazda MX-5
Ogólny wynik: 4 gwiazdki
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84%
Bezpieczeństwo dzieci: 80%
Bezpieczeństwo pieszych: 93%
Systemy bezpieczeństwa: 64%
Cztery gwiazdki otrzymała Mazda MX-5. Ogólny wynik jest jednak trochę mylący, ponieważ japoński roadster stracił jedną gwiazdkę z powodu braku zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, w tym układu automatycznego hamowania awaryjnego, którego nie ma nawet w opcji (AEB City). W pozostałych kategoriach MX-5 wypadła bardzo dobrze, uzyskując ponad 80-procentowe wyniki. Wyjątkową wysoko oceniono kolizje z pieszym - aż 93%. To najlepszy wynik wśród wszystkich samochodów prezentowanych w tym zestawieniu.
Nie można nie docenić postępu jaki miał miejsce w ostatnich latach, bo zrobiono bardzo dużo ale trzeba pamiętać, że testy testami, a życie sobie, a producenci chyba próbują nam wmawiać, że jesteśmy absolutnie bezpieczni. Producenci wiedzą jak samochody będą testowane i budują samochody pod testy, więc nie można ślepo wierzyć tym testom. To wszystko zadziała idealnie, jeśli na drodze wszystko odbędzie się dokładnie tak jak w laboratorium testowym. Jeśli któryś z czynników ulegnie zmianie, wynik może być zgoła inny. Znaczenie ma prędkosć uderzenia, kąt uderzenia, powierzchnia uderzenia, wysokość samochodu, który uderzy, a przy uderzeniu bocznym także miejsce gdzie siedzi kierowca (2-metrowiec w małym samochodzie 5-drzwiowym będzie siedział tuż za słupkiem B i to skończy się źle). Sporo tego. W razie czego trzeba mieć trochę szczęścia w nieszczęściu.
pawel.lewski
Oceniono 9 razy
9
Gdyby nie ludzka głupota, chamstwo i buractwo na drogach, bylibyśmy bardziej bezpieczni niż przy stosowaniu zaawansowanych technologii bezpieczeństwa.
cmok_wawelski
Oceniono 6 razy
6
Tak patrze na ten strzal w barierke i mysle, ze oj-tam, oj-tam to auto 'jak nowe' bedzie niedlugo do kupienia z placu handlarza w Polsce jako bezkolizyjne.
Czasem nadajac przesylki do Polski od agenta w Linden, New Jersey, U$ofA, widze to co plynie do Polski, szczegolnie motocykle, na ktorch zgineli mlodzi Amerykanie...Setki pogniecionych, pogietych motocykli... na ktorych teraz beda gineli mlodzi glupi Polacy. Powod?
Prozaiczny i formalny. Polskie prawo 'chroni polskich producentow motocykli' (???!) i nie pozwala bez drakonskich oplat, cel i podatkow sprowadzac pojazdy w przyzwoitym, bezwypadkowym stanie. Na szczescie kiepski kurs zlotowki spowolni nieco to szalenstwo.
Gość: maq
Oceniono 10 razy
2
a kierowca uderza tyłem głowy w słupek a nie zagłówek ?
m.martyn
0
Ciekawe czy Euro NCAP samo kupuje auto do testów, czy też dostarcza je mu VW?
Gość: Kierowca
0
Euro NCAP to zwykla sciema pod ktora projektuje sie auta, I niewiele wspolnego z rzeczywsitoscia. Wiarygodne testy to w Australii, albo Small Overlap przez IIHS w USA. Ja osobisice kieruje sie ich wynikami przy wyborze.
Gość: dorian
0
Bardzo dobrze że Volvo wprowadza coraz więcej rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa :) zobaczymy czy dotrzymają słowa i wprowadzą 100% bezwypadkowe auta - czekam niecierpliwie ;)
Gość: gaga
Oceniono 4 razy
0
Czyli jeśli wpadać to pod mazde mx5. Zapamiętane ;)
Gość: Abc
Oceniono 3 razy
-1
Volvo, poważnie...? To chyba nie słyszeliście o Tesli ;)
Gość: mck
Oceniono 17 razy 13
Nie można nie docenić postępu jaki miał miejsce w ostatnich latach, bo zrobiono bardzo dużo ale trzeba pamiętać, że testy testami, a życie sobie, a producenci chyba próbują nam wmawiać, że jesteśmy absolutnie bezpieczni. Producenci wiedzą jak samochody będą testowane i budują samochody pod testy, więc nie można ślepo wierzyć tym testom. To wszystko zadziała idealnie, jeśli na drodze wszystko odbędzie się dokładnie tak jak w laboratorium testowym. Jeśli któryś z czynników ulegnie zmianie, wynik może być zgoła inny. Znaczenie ma prędkosć uderzenia, kąt uderzenia, powierzchnia uderzenia, wysokość samochodu, który uderzy, a przy uderzeniu bocznym także miejsce gdzie siedzi kierowca (2-metrowiec w małym samochodzie 5-drzwiowym będzie siedział tuż za słupkiem B i to skończy się źle). Sporo tego. W razie czego trzeba mieć trochę szczęścia w nieszczęściu.