Za te auta kochamy Amerykę

W 2015 roku w USA powstało kilka samochodów, które przyprawiły nas o szybsze bicie serca. Przypomnimy najciekawsze amerykańskie premiery
2016 Chevrolet Malibu 2016 Chevrolet Malibu fot. GM

Downsizing za Oceanem?

W ramach podsumowania roku 2015 postanowiliśmy przyjrzeć się kilku ciekawym wydarzeniom zza Wielkiej Wody. Przy każdym z wymienionych samochodów zamieszczamy odnośnik do artykułu, gdzie można znaleźć znacznie więcej informacji na jego temat.

Stany Zjednoczone zwykło się kojarzyć z wielkimi pickupami, krążownikami szos, tanią benzyną i wielkimi silnikami obowiązkowo w układzie V. Jednak jak to często bywa ze stereotypami, nie są one do końca prawdziwe. Oszczędności, a co za tym idzie - downsizing, dotarły także za Ocean. Zaczniemy od dwóch najbardziej jaskrawych przykładów z 2015 roku, które pokażą, jak bardzo zmienia się motoryzacyjny świat.

2016 Ford F-150 Limitedfot. Ford | Ford F-150 w luksusowej wersji Limited

Motoryzacyjny symbol Ameryki to najlepiej sprzedające się auto w USA - Ford serii F. Całkiem niedawno, bo tuż przed świętami Bożego Narodzenia prezes koncernu Ford Mark Fields potwierdził, że Ford pracuje nad hybrydową wersją modelu F-150.  Jakby tego było mało, również w 2015 roku  doczekaliśmy się potwierdzenia, że w najbardziej ekstremalnej wersji popularnego pickupa, Fordzie F-150 Raptor SVT nie znajdzie się już miejsce dla jednostki V8 (w poprzedniej generacji: 411 KM i 588 Nm). Zastąpi ją... 3.5 V6 EcoBoost. Mocy ma być oczywiście więcej, ale mało kto z miłośników Raptora zadowolił się takim tłumaczeniem.

Ford F-150 Raptorfot. Ford | Nawet w Raptorze przyszedł czas na rozsądny silnik

W 2015 roku Amerykanie najbardziej interesowali się nowym Chevroletem Malibu - przynajmniej ten samochód był w USA najczęściej wyszukiwany w Google. W USA, kraju kojarzonym z wielkimi silnikami, podstawowym motorem Malibu, rasowego auta klasy średniej, będzie 1,5 Turbo o mocy 160 KM i momencie obrotowym równym 250 Nm. Downsizing...

2016 Chevrolet Malibufot. GM | To właśnie na punkcie tego modelu oszaleli w 2015 roku Amerykanie

2016 Chevrolet Malibufot. GM | Nowy Chevrolet Malibu rzuci wyzwanie Toyocie Camry i Hondzie Accord

ZOBACZ TAKŻE:

CHEVROLET MALIBU | NAJNOWSZE WCIELENIE

2016 Chevrolet Malibu

2015 Dodge Challenger SRT Hellcat 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat fot. Dodge

Dodge Hellcat | Istne szaleństwo

Jedną z największych pozytywnych niespodzianek roku 2015 było bez wątpienia szaleństwo na punkcie muscle carów Dodge'a w wersji Hellcat. Przypomnijmy, potężna 6,2-litrowa V-ósemka HEMI o mocy 707 KM i 881 Nm momentu obrotowego okazała się takim sukcesem, że zakłady Dodge'a nie nadążały z produkcją najmocniejszych Challengerów i Chargerów. Hellcaty rozchodziły się tak szybko, że Amerykanie zostali zmuszeni do podwojenia produkcji!

Dodge Charger SRT Hellcatfot. Dodge | Dodge Charger SRT Hellcat

Dodge Charger SRT Hellcatfot. Dodge | Dodge Charger SRT Hellcat

2015 Dodge Challenger SRT Hellcatfot. Dodge | Dodge Challenger SRT Hellcat

Nic dziwnego, że kierowcy zakochali się w Hellcatach. Nie dość, że sercem Dodge'ów jest tak wspaniały i wielki silnik, to muscle cary oszałamiają osiągami. Dodge Challenger SRT Hellcat może rozpędzić się do pierwszej setki w 3,5 sekundy i osiągnąć aż 320 km/h.

ZOBACZ TAKŻE:

Dodge Challenger SRT Hellcat | Osiągi

2015 Dodge Challenger SRT Hellcat

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro fot. Chevrolet

Chevrolet Camaro | Mustang ma się czego obawiać

Rok 2015 to także powrót Chevroleta Camaro w postaci zupełnie nowej, szóstej już generacji. Zaprezentowany w maju muscle car do sprzedaży wejdzie dopiero w 2016 roku, ale po tym, co już wiemy, możemy być pewni, że Fordowi Mustangowi wyrósł właśnie bardzo groźny konkurent. Nowe Camaro wygląda świetnie i stylistycznie nawiązuje do linii z lat 70'.

Camaro wjedzie do salonów z 2-litrowym czterocylindrowcem o mocy 279 KM i 400 Nm momentu i mocniejszym silnikiem 3,6 V6 (340 KM i 385 Nm). Z kolei topowa odmiana SS będzie mogła pochwalić się rasową 6,2-litrową V-ósemką o mocy 460 KM i 617 Nm momentu. Nie znamy jeszcze europejskich cen muscle cara, ale wiemy, że w USA mieszczą się w widełkach 26 695-37 295 dolarów. Camaro jest droższe od Forda - ceny Mustanga w USA startują z pułapu 23 800 dolarów.

Chevrolet Camarofot. Chevrolet | Trzy silniki do wyboru - 2-litrowy czterocylindrowiec, V6 i najmocniejsze V8 o mocy 460 KM

Chevrolet Camarofot. Chevrolet | Pierwsza "setka"? W wersji SS to 4 sekundy

Chevrolet Camarofot. Chevrolet | Droższy ale mocniejszy. Kto wygra amerykański pojedynek?

ZOBACZ TAKŻE:

Nowy Chevrolet Camaro | Szykuje się hit

Chevrolet Camaro

Nowe Fordy Super Duty Nowe Fordy Super Duty fot. Ford

Ford Super Duty | Coś dla miłośników pickupów

Rok 2015 obfitował w parę premier amerykańskich pickupów (nowych generacji, wersji czy faceliftingów), ale my postanowiliśmy przypomnieć najbardziej rasowego przedstawiciela tego gatunku. Fordowska rodzina Super Duty to najtwardsze pickupy z błękitnym owalem na masce. To auta, którym niestraszna najcięższa i najbrudniejsza praca. Ford do opisu nowych pickupów z serii Super Duty używa paru prostych haseł: najtwardsze, najsprytniejsze, najsilniejsze i najbardziej ładowne w historii. Daje to nam jasny obraz, czego można się po nich spodziewać...

Nowe Fordy Super Dutyfot. Ford | Rodzina Super Duty nie boi się żadnego wyzwania

Nowe Fordy Super Dutyfot. Ford

Nowe Fordy Super Dutyfot. Ford | Zaprezentowane w 2015 roku, potężne Fordy do sprzedaży trafią w drugiej połowie 2016

Nowe Fordy Super Dutyfot. Ford | Nowa generacja to także cała masa nowinek technicznych w kabinie

Jakie silniki zaprzęgnięto do ciężkiej pracy w tych użytkowych gigantach? Tu nie ma mowy o małych, wyżyłowanych EcoBoostach. Na miłośników jednostek wysokoprężnych czeka 6,7-litrowy diesel V8 Power Stroke. Benzyniaki są dwa: 6.2 V8 i topowy 6.8 V10.

ZOBACZ TAKŻE:

Wszystko co już wiemy o nowych Fordach Super Duty

Nowe Fordy Super Duty

Ford GT Concept Ford GT Concept fot. Ford

Powrót legendy | Nowy Ford GT

Na samym początku 2015, podczas Salonu Samochodowego w Detroit, Ford wskrzesił prawdziwą legendę - Forda GT. Samochód, nawiązujący do klasyka z lat 60. XX wieku, powinien pojawić się na rynku w 2016 roku. Co już o nim wiemy? Znamy wygląd i trzeba przyznać, że prototyp prezentuje się po prostu świetnie. Niestety, klasyczne amerykańskie V8 zostanie zastąpione podwójnie doładowaną jednostką V6 z mało sportowym dopiskiem EcoBoost... Jednak wszystkich powinna uspokoić szacowana moc nowego GT - około 600 KM.

Ford GT Conceptfot. Ford | Nowoczesność i klasyka w jednym - nowy GT wygląda wspaniale

Ford GT Conceptfot. Ford | "Ponad 600 KM" - czy to wystarczające usprawiedliwienie dla EcoBoosta?

Wiemy też, że powstaną dwie wersje - cywilna oraz torowa, która znowu spróbuje swoich sił w LeMans.

Nowy Ford GT w bojowym malowaniufot. Ford | Ford GT w bojowym, wyścigowym malowaniu

Nowy Ford GT w bojowym malowaniufot. Ford | Wyścigowa legenda znowu na torze. Nawiąże do osiągnięć legendarnego poprzednika?

ZOBACZ TAKŻE:

Ford GT Concept | Wraca prawdziwa legenda

Ford GT Concept

Tesla Model X Tesla Model X fot. Tesla

Tesla Model X | Przełomowy SUV

Na liście podsumowującej amerykańskie samochody, które namieszały w 2015 r., po prostu nie mogło zabraknąć Tesli. Kalifornijska firma założona przez Elona Muska to producent wywołujący dużo szumu w mediach. Przedsiębiorstwo, które odmieniło segment, i sprawiło, że o elektrykach nie myśli się już tylko jako o nudnych autach dla "zielonych" dziwolągów. Tesla Model S to prawdziwy fenomen. Nie inaczej jest z kolejnym modelem marki, czyli zaprezentowanym w 2015 roku SUV-em - Modelem X. Jak na Teslę przystało, elektryczny SUV może pochwalić się zasięgiem przekraczającym 400 km na jednym ładowaniu.

Tesla Model Xfot. Tesla Motors | Czy tak wygląda elektryczna rewolucja w segmencie SUV-ów?

Tesla Model Xfot. Tesla Motors | 3,2 sekundy do "setki" w SUV-ie? Dla Tesli to żaden problem

Tesla Model Xfot. Tesla Motors | W drugiej połowie 2016 na rynek wejdzie tańszy Model X 70D za "jedyne" 80 tysięcy dolarów

Największe wrażenie robi oczywiście topowa odmiana P90D. Silnik na przedniej osi pozostaje bez zmian (259 KM), ale na tył trafia elektryczny motor o mocy aż 503 KM. Sprint do 100 km/h zajmuje jedynie 3,8 sekundy, a z osławionym pakietem Ludicrous Speed spada do 3,2 sekundy.

ZOBACZ TAKŻE:

Tesla Model X | Długo wyczekiwana premiera

Tesla Model X

Cadillac XT5 Cadillac XT5 fot. Cadillac

Coś jeszcze?

W 2015 r. intensywnie pracował też Cadillac, choć nie zaprezentował żadnej elektryzującej premiery. Niesamowity Cadillac CTS-V (doładowane V8, 640 KM, 855 Nm) został zaprezentowany jeszcze w 2014, choć w roku 2015 trafił wreszcie na rynek europejski. W Niemczech (najbliższym kraju, gdzie znajdują się salony Amerykanów) wyceniono go na 98 500 euro, czyli ponad 400 tysięcy złotych. Miłośnicy crossoverów i SUV-ów powinni zainteresować się Cadillaciem XT5, pierwszym modelem zwiastującym całą nową rodzinę.

Cadillac XT5fot. Cadillac | Następca SRX-a to pierwszy model z zupełnie nowej rodziny crossoverów i SUV-ów

Cadillac XT5fot. Cadillac | Trzeba przyznać, że XT5 to jeden z najładniejszych crossoverów na rynku

Skoro jesteśmy przy SUV-ach, Cadillac sprawdzał też reakcję rynku na informacje o... Escalade w wersji V. Niestety, na plotkach się na razie skończyło.

Cadillac Escaladefot. Cadillac | Czy ten gigant doczeka się sportowej wersji? Trzymamy kciuki!

Rok 2015 obfitował w kilka naprawdę ciekawych premier z amerykańskiego rynku. Wymieniliśmy dzisiaj tylko te najgłośniejsze, które na nas zrobiły największe wrażenie. Waszym zdaniem brakuje jakiegoś samochodu na naszej liście? Napiszcie o tym w komentarzach.

Więcej o:
Komentarze (27)
Za te auta kochamy Amerykę
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • hansman

    Oceniono 31 razy 15

    Ceny samochodów w USA ostatnimi czasy ukazują, ile w różnej formie podatków płaci europejski pracownik i europejski pracodawca na tzw socjal. Dodge Challenger czy Ford Mustang zaczynają się już za ok 20K USD. Topowa wersja Challengera zaczyna się od ok 65K USD - co jest mniej więcej równowartością średniej pensji rocznej w USA obecnie. Czyli statystycznie rzecz ujmując, przeciętnego Amerykanina stać na kupno po roku pracy (oczywiście bez innych wydatków) na zakup najmocniejszego Muscle Cara produkowanego seryjnie w historii. Teraz trzeba jeszcze porównać koszty pracy, bo minimalna stawka godzinowa w USA w zaleznosci od stanów to ok 7,5-10 USD/h. Czlowiek zaczyna się zastanawiać jakim cudem to wszystko jest możliwe i dokąd zmierza Europa. Jeszcze kwaśniej się robi, chcąc ściągnąć sobie takiego Challengera do Europy - clo, akcyza i vat i cena robi się x2...

  • marekatlanta71

    Oceniono 18 razy 6

    Od kilku dni jestem właścicielem Corvette C7 Stingray Z51. Przyjemność z jazdy tym samochodem jest nie do opisania. Kupiłem wersje z siedmiobiegową skrzynią ręczną - jakoś mi sie zamarzyło samodzielne zmienianie biegów. Jakość wykończenia wnętrza jest bardzo wysoka. Skóra, zamsz i włókna węglowe. Zachowanie na jezdni nie do opisania. Aktywny układ wydechowy potrafi byc cichy jeżeli chcemy jechać w (relatywnym) komforcie albo ryczeć jak trąby jerychońskie jeżeli mamy ochotę obudzić całe osiedle. Samochód jest naprawdę niezwykły.

  • Gość: Dallas

    Oceniono 11 razy 5

    "W USA, kraju kojarzonym z wielkimi silnikami, podstawowym motorem Malibu, rasowego auta klasy średniej, będzie 1,5 Turbo o mocy 160 KM i momencie obrotowym równym 250 Nm. Downsizing..."

    Czyzby? Zgodnie z informacjami dostepnymi na amerykanskich stronach:

    "The 2015 Chevrolet Malibu is a five-seat sedan that’s available in six trims: LS, 1LT, 2LT, 3LT, 1LTZ and 2LTZ. It comes standard with a 2.5-liter four-cylinder engine, a six-speed automatic transmission and front-wheel drive. A turbocharged 2.0-liter four-cylinder engine is optional."

    Skad wiec autor wzial "1,5 Turbo"?

  • xj220

    Oceniono 14 razy 2

    Cadillaciem... Cadillaćmów może?

  • Gość: Trollglodyta

    Oceniono 1 raz 1

    Raptor bez v8 to porażka :(

  • wowo5

    Oceniono 1 raz 1

    Amerykanskie samochody sa coraz lepsze. Lata 1980-2000 byly chyba najgorsze w historii tamtejszej motoryzacji. 20 lat temu nigdy bym nie pomyslal, ze bede takim jezdzil. Od roku jestem posiadaczem Cadillaka CTS VSport. Jestem z niego bardzo zadowolony.

  • Gość: Trollglodyta

    0

    przy tych cenach paliwa to downsizing jest brzydki, głupi i ma wszy

  • sselrats

    Oceniono 10 razy 0

    Zdjecie 2. Co tu sie kvrwa dzieje z tymi oponami? Dlaczego to sie kvrwa pali jak na demonstracji gornikow pod Sejmem? Przeciez to sa oczywiste problemy z przeniesieniem momentu napedoweg z osi poprzez opony na jezdnie. Co oni tu spierd@lili?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX