Seat Leon | Prezentacja modelu

Seat Leon to jeden z najciekawiej wyglądających kompaktów na naszym rynku. Przyjrzymy się mu dzisiaj bliżej i sprawdzimy, co hiszpańska marka Volkswagena ma nam do zaoferowania w tym bardzo popularnym segmencie
Seat Leon 5D Seat Leon 5D fot. Seat

Seat Leon

Seat Leon został zbudowany na modułowej platformie koncernu Volkswagen, którą dzieli z Volkswagenem Golfem, Audi A3 oraz Skodą Octavią. W segmencie kompaktów jego głównymi rywalami jest właśnie bratni Volkswagen Golf oraz Opel Astra, Ford Focus czy Peugeot 308. To bardzo wymagająca konkurencja, ale Leon zyskał ogromną sympatię klientów i stał się jednym z bestsellerów hiszpańskiej marki.

Pierwszy Leon wszedł do produkcji w 1999 roku. Nowy na rynku hatchback był bardzo blisko spokrewniony z innym hiszpańskim modelem - sedanem Toledo. Aktualnie w salonach znajdziemy trzecią już generację modelu, którą zaprezentowano w 2012 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Mimo że od debiutu minęły już trzy lata auto nie doczekało się jeszcze żadnego, choćby drobnego, faceliftingu - jednak Leon wciąż wygląda bardzo świeżo.

Trzecia generacja Leona wpadła w łapy speców z Euro NCAP w 2012 roku. Kompaktowy Seat zdał testy zderzeniowych śpiewająco i zgarnął 5 gwiazdek. Dokładne wyniki to: 94% w bezpieczeństwie dorosłych pasażerów, 92% w bezpieczeństwie dzieci, 70% w bezpieczeństwie dzieci oraz 71% w systemach bezpieczeństwa.

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon debiutował jako pięciodrzwiowy hatchback, ale w międzyczasie rodzina Leonów znacznie się rozrosła. Teraz kompakt z Hiszpanii występuje w trzech wersjach:

5D - 5-drzwiowy hatchback

SC - 3-drzwiowy hatchback

ST - kombi

No i nie zapominajmy o sportowej odmianie Cupra...

Sprawdźmy teraz, czym Seat Leon wyróżnia się na tle konkurentów.

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Zdjęcie ARISTO VOYAGER S505 Polska Zdjęcie TOMTOM GO 5000 Europa Zdjęcie TOMTOM GO LIVE 820 Europa
ARISTO VOYAGER S505 Polska TOMTOM GO 5000 Europa TOMTOM GO LIVE 820 Europa
Sprawdź ceny Porównaj ceny Sprawdź ceny
źródło: Okazje.info
Seat Leon Seat Leon fot. Seat

Seat Leon | Stylistyka

Szukając swojej tożsamości w wielkiej rodzinie koncernu Volkswagen, Hiszpanie postawili na sportowy wygląd. I to widać, Seat Leon stara się być bardziej zadziorny niż bliźniacza Skoda, Golf czy dużo droższe Audi A3. Seat pozycjonuje się jako tańszy i przeznaczony dla ludzi młodych i aktywnych brat poważniejszego Volkswagena.

Leonowi charakteru nadają bardzo zdecydowane, ostre linie nadwozia oraz wyraźne przetłoczenia. Praca stylistów nie poszła na marne i Leon wyróżnia się na tle innych kompaktów. Najciekawszym elementem stylistycznym są chyba pięknie narysowane lusterka i charakterystyczne LED-owe światła z przodu. Za dodatkową opłatą z salonu można wyjechać na bardzo ciekawych felgach - w katalogu znajdziemy aż 18 różnych obręczy, niektóre z zadziornymi, pomarańczowymi akcentami.

Może właśnie dzięki odważniejszym i wyraźniejszym liniom po Leonie nie widać, że jego premiera odbyła się w 2012 roku. Seat na pewno przymierza się już do pierwszego faceliftingu modelu, ale auto wciąż wygląda bardzo świeżo i wcale nie doprasza się jeszcze o odświeżenie.

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon Seat Leon fot. Michał Dek

Seat Leon | Wnętrze

Z zewnątrz Seat Leon prezentuje się naprawdę świetnie, ale we wnętrzu brakuje tego czegoś... W niższych wersjach wyposażenia, bez czerwonych motywów i przeszyć, Leon nie ma tego pazura, który wyróżnia go spośród innych kompaktów. Wnętrze jest klasyczne i stonowane. Tak jakby do kabiny zakradło się trochę za dużo Volkswagena i niemieckiego charakteru. Czy to źle? Zależy. Jeżeli ktoś szuka niepowtarzalnego projektu, to może poczuć zawód - Seat różni się tylko trochę od Golfa przeprojektowaną lekko kierownicą, nawiewami czy klamkami. Z drugiej strony oznacza to, że wszystko jest odpowiednio rozplanowane, nikt nie będzie miał problemu z odnalezieniem się w środku, a funkcjonalność stoi na najwyższym poziomie.

Jednak, Seat mógłby tchnąć trochę życia we wnętrze przy okazji faceliftingu...

Jeżeli chodzi o wykorzystane w środku materiały to Seat zbiera z każdej strony pochwały - w porównaniu z poprzednią generacją kompaktu jest wyraźnie lepiej. Choć trzeba pamiętać, że Volkswagen pozycjonuje Seata poniżej swoich samochodów i nie oczekiwać cudów. Leon chwalony jest też za dużą przestrzeń w środku i bardzo wygodne fotele.

Jak z bagażnikiem? W wersji ST pojemność to 587 litrów (o 18 l mniej niż w Golfie Variant). W teście kombi pisaliśmy, że mimo tego faktu bagażnik jest bardzo przestronny, a dodatkowym plusem jest podwójna podłoga, która pozwala schować sporo drobiazgów. Po złożeniu siedzeń otrzymujemy płaską podłogę (1470 l), co znacząco poprawia komfort pakowania aut. W hatchbackach pojemność bagażnika to 380 litrów.

Na pokładzie oczywiście nie mogło zabraknąć systemu multimedialnego, systemu audio, nawigacji, łączności Bluetooth czy nowoczesnych systemów bezpieczeństwa jak aktywny tempomat, system kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, czujniki parkowania oraz system automatycznego hamowania po kolizji.

Seat Leonfot. Michał Dek

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon STfot. Seat

Seat Leon SC Seat Leon SC fot. Seat

Seat Leon | Cennik

Ceny Seata startują z bardzo przyjemnego i zachęcającego pułapu około 55 tysięcy złotych. Jednak trzeba mieć na uwadze, że to terytorium najsłabszych silników i podstawowych wersji wyposażenia. Jeżeli zdecydujemy się na mocniejszego i lepiej wyposażonego Leona, to cena bez problemu może podskoczyć o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy. Ceny kombi z najmocniejszym silnikiem w wersji FR przekraczają 115 tysięcy, a przecież w cenniku czeka jeszcze parę dodatkowych opcji.

Cennik Seata Leona 5D:

Cennik Seat Leon 5DCennik Seat Leon 5D

Odrobinę mniej przyjdzie nam zapłacić za wersję z trzydrzwiowym nadwoziem. Cennik Seata Leona SC:

Cennik Seat Leon SCCennik Seat Leon SC

Na sam koniec zostawiliśmy najpraktyczniejszą odmianę Leona, a więc kombi. Cennik Seata Leona ST:

Cennik Seat Leon STCennik Seat Leon ST

Seat Leon SC Seat Leon SC fot. Seat

Seat Leon | Silniki i skrzynie biegów

Jeżeli chodzi o jednostki napędowe to nikt nie powinien narzekać na brak wyboru. Seat zapewnił swoim klientom naprawdę bogatą ofertę jednostek TSI I TDI koncernu Volkswagen. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W silnikach benzynowych moc waha się od 86 KM do 180 KM, a w Dieslach od 90 do 184 KM.

Silniki benzynowe:

1.0 EcoTSI 115 KM i 200 Nm

1.2 TSI 86 KM i 160 Nm

1.2 TSI 110 KM i 175 Nm

1.4 TSI 125 KM i 200 Nm

1.4 EcoTSI 150 KM i 250 Nm

1.8 TSI 180 KM i 250 Nm

Z silników wysokoprężnych kierowca może wybrać:

1.6 TDI CR 90 KM i 230 Nm

1.6 TDI CR 110 KM i 250 Nm

2.0 TDI CR 150 KM i 340 Nm

2.0 TDI CR 184 KM i 380 Nm

Jeżeli zależy nam na osiągach, a nie jesteśmy zainteresowani wersją Cupra (jej poświęcimy trochę więcej miejsca za chwilę), to najlepszym wyborem jest Seat Leon z silnikiem 1.8 TSI (180 KM). Pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po 7,2 sekundy, a auto może rozpędzić się do 224 km/h. Za to oszczędni powinni przyjrzeć się silnikowi Diesla 1.6 TDI CR (110 KM) z systemem Start/Stop - jak zapewnia Seat średnie spalanie wynosi około 3,4 litra oleju napędowego na setkę.

Silniki współpracują z dwiema skrzyniami ręcznymi (5 i 6 biegów) albo dwoma nowoczesnymi automatami DSG (6 albo 7 przełożeń).

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon SC Seat Leon SC fot. Seat

Seat Leon | Wersje wyposażenia

Oprócz absolutnie podstawowej, "gołej" wersji Entry, w cenniku Leona znajdziemy trzy pełnoprawne wersje wyposażenia. Przyjrzymy się teraz, co oferuje każda z nich.

REFERENCE:

To między innymi:

7 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny), poduszka kolanowa z możliwością wyłączenia poduszki powietrznej pasażera; 4 zaczepy iSOFIX do fotelików dziecięcych (2 tylne siedzenia); 2 tylne siedzenia z górnym mocowaniem fotelików dziecięcych ; ASR + ABS; ESC i system kontroli ciśnienia powietrza w oponach z sygnałem ostrzegawczym; 16-calowe stalowe felgi URBAN 30/1; Zawieszenie typu COMFORT; Wielofunkcyjna kierownica; Dwie przednie lampy halogenowe ze światłami do jazdy dziennej; Lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów; Klimatyzacja; Gniazdko 12 V z przodu; Przednie lampki do czytania; Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne; Ekran dotykowy Media System Touch; Oświetlenie bagażnika; Centralny zamek + pilot z 2 składanymi kluczami, osobny przycisk do otwierania klapy bagażnika (3 przyciski); Komputer pokładowy (wyświetlający także temperaturę na zewnątrz); Wskaźnik rekomendujący odpowiedni bieg; 3,5-calowy wyświetlacz komputera pokładowego; Tapicerka Reference Black; Fotel kierowcy z regulacją wysokości; Składane i dzielone oparcie tylnej kanapy w układzie 1/3 2/3; Osłony przeciwsłoneczne dla kierowcy i pasażera z zamykanym lusterkiem i kieszonką na kartę (tylko dla kierowcy); Uchwyt na napój z przodu; Zaczepy do mocowania ładunku w bagażniku.

STYLE:

Wersja Reference plus:

Pełne światła LED, światła dzienne LED, światła tylne LED i oświetlenie tablicy rejestracyjnej w technologii LED; 2-strefowa klimatyzacja Climatronic; Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne (niedostępne dla SC); Schowek w oparciu fotela kierowcy i przedniego pasażera; Szuflada pod fotelem kierowcy; Odmienny wystrój wnętrza (kolor i wykończenie), trójwymiarowa tablica rozdzielcza i elementy chromowane; Uchwyt hamulca ręcznego obszyty skórą; Podłokietnik przy przednich fotelach; Wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą oraz uchwyt dźwigni skrzyni biegów obszyty skórą; Tempomat; 16-calowe felgi aluminiowe typu Design 30/2; Zestaw Media System Colour z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym i Bluetooth® (strumieniowe przesyłanie muzyki i prowadzenie rozmów telefonicznych). Funkcje zestawu: Radio / CD / MP3 / WMA. Złącza: USB / karta SD / AUX-in. 6 głośników.; Tapicerka Style Black; Regulowane fotele kierowcy i pasażera; Osłony przeciwsłoneczne dla kierowcy i pasażera z podświetlanym, zamykanym lusterkiem i kieszonką na kartę dla kierowcy; Centralna konsola z wbudowanym schowkiem i uchwytem na napój oraz wylotem powietrza z tyłu; 3,5-calowy monochromatyczny wyświetlacz komputera; Lampki do czytania z przodu pojazdu z oświetleniem wsiadania i oświetleniem miejsca na nogi; Tylne lampki do czytania.

FR

Wersja Style plus:

Aluminiowe progi FR w drzwiach przednich; Przyciemnione szyby; SEAT Drive Profile: 4 profile jazdy umożliwiające zmianę reakcji silnika, brzmienia silnika (tylko dla silników 1.8 TSI oraz 2.0 TDI 184 KM), wspomagania kierownicy, oświetlenia wewnątrz pojazdu (czerwone w trybie sportowym oraz białe w trybie normalnym i ECO); Typowa dla FR różnica w wyglądzie (kolor oraz wykończenie wnętrza i karoserii); Kierownica obszyta skórą w stylistyce FR; Fotele kierowcy i pasażera z regulacją podparcia lędźwiowego; 17-calowe felgi DYNAMIC 30/2 ze stopu aluminium; Wyeksponowana podwójna chromowana końcówka rury wydechowej; Zawieszenie typu FR; Składane lusterka boczne; Zestaw Media System Colour z 5-calowym, kolorowym ekranem dotykowym i Bluetooth® (strumieniowe przesyłanie muzyki i prowadzenie rozmów telefonicznych). Funkcje zestawu: Radio / CD / MP3 / WMA. Złącza: USB / karta SD / AUX-in. 8 głośników; Sportowe fotele przednie z charakterystyczną dla modelu FR tapicerką; Tapicerka FR Black z czerwonym przeszyciem.

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5D Seat Leon 5D fot. Seat

Seat Leon | Kolory i felgi

Hiszpanie oferują również bardzo bogate możliwości personalizacji swojego Leona.

Kolory lakierów:

Seat Leon | KolorySeat Leon | Kolory

Wzory felg:

Seat Leon | Wzory felgSeat Leon | Wzory felg

Kolory tapicerki:

Seat Leon | TapicerkiSeat Leon | Tapicerki

Seat Leon Cupra 290 Seat Leon Cupra 290 fot. Seat

Seat Leon Cupra | Na sportowo

Seat Leon Cupra stał się jeszcze bardziej drapieżny podczas tegorocznych targów we Frankfurcie. Tam Seat zmienił nazwę topowej wersji z Cupra 280 na Cupra 290.

Pod maską popularnego kompaktu, zgodnie z nową nazwą, drzemie aż 290 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przypomnijmy, do tej pory w Leonie Cupra pracował dwulitrowy, benzynowy silnik TSI o mocy 265 KM lub 280 KM. Teraz topowa odmiana 2.0 TSI dostała od inżynierów Seata 10-konny zastrzyk. Jak sprawuje się podrasowany Seat? Leon Cupra 290 ze standardową, ręczną skrzynią biegów w sprincie do pierwszej "setki" potrzebuje zaledwie 5,8 sekundy. Z opcjonalną dwusprzęgłową przekładnią DSG można urwać jeszcze 0,1 sekundy. Na Leona nałożono elektroniczny kaganiec i ze względów bezpieczeństwa prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Seat Leon Cupra 290fot. Seat

Seat Leon Cupra 290fot. Seat

Podstawowa Cupra ma moc 265 KM, pierwszą "setkę" osiąga w około 6 sekund i rozpędza się do 250 Km/h. Sportowy Seat Leon występuje we wszystkich trzech rodzajach nadwozia: trzy i pięciodrzwiowych hatchbackach oraz kombi.

A jak z cenami Cupry? Najtańszy jest Leon SC Cupra z 2.0 TSI 265 KM - cennik otwiera kwota 110 100 złotych.

Seat Leon CupraFot. Seat

Seat Leon CupraFot. Seat

Seat Leon ST Cupra fot. Seat

Seat Leon ST Cupra fot. Seat

Seat Leon ST Cupra fot. Seat

Seat Leon X-Perience vs Koń Seat Leon X-Perience vs Koń fot. Seat

Seat Leon X-Perience | Wideo

Marketingowcy Seata posłali na konny tor Seata Leona X-Perience i konia z niemieckiej hodowli Cordat Z (koń mierzy 1,84 metra i waży około 700 kg). Kto okaże się lepszy? Jeden koń czy 150 koni mechanicznych?  Cztery kopyta lub napęd 4Drive? Możemy się o tym przekonać na przygotowanym przez Seata filmie. Widzimy na nim, że Leon nie boi się nawet skakania przez przeszkody...

Skąd w ogóle pomysł pojedynku Leona z koniem? Seat od dłuższego czasu jest obecny w zawodach tego typu (to już 7 lat, a marka przedłużyła właśnie umowę o kolejne 3). Seat jest instytucjonalnym sponsorem Klubu Barcelona Royal Poloi oficjalnym samochodem zawodów CSIO Barcelona.

Seat Leon X-Perience vs Końfot. Seat

Seat Leon X-Perience vs Końfot. Seat

Seat Leon X-Perience vs Końfot. Seat

X-Perience z filmu bazuje oczywiście na Seacie Leon ST, czyli odmianie kombi. Największą różnicę stanowi podniesione o 15 mm zawieszenie oraz dodatkowe plastikowe listwy, które mają za zadanie sprawiać optyczne wrażenie, że mamy do czynienia z autem przeznaczonym do jazdy w terenie. Jak przystało na "uterenowioną" wersję, każdy Leon X-Perience wyposażony jest w napęd obu osi 4Drive realizowany przez sprzęgło Haldex 5. generacji.

Ceny Leona z offroadowymi aspiracjami:

1.8 TSI (180 KM) 4Drive, DSG7 - 115 800 zł
1.6 TDI (110 KM) 4Drive, M6 - 113 200 zł
2.0 TDI (150 KM) 4Drive, M6 - 118 100 zł
2.0 TDI (184 KM) 4Drive, DSG7 - 130 600 zł

Seat Leon 5D Seat Leon 5D fot. Seat

Seat Leon | Jeszcze parę zdjęć...

Wspomnieliśmy już, że Seat Leon to jeden z najciekawiej wyglądających kompaktów na rynku. Właśnie dlatego kończymy jeszcze paroma zdjęciami, dla których nie znaleźliśmy miejsca na poprzednich stronach. Ciekawe co przyniesie facelifting...

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon SCfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Seat Leon 5Dfot. Seat

Więcej o:
Komentarze (9)
Seat Leon | Prezentacja modelu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Bałwanek

    Oceniono 13 razy 5

    Seacie i ty redakcjo moto.pl, nie idźcie tą drogą, bo wasi wyborcy, czyli klikacze, też już swój rozum mają.

  • Gość: Cupra User

    Oceniono 1 raz 1

    Jeśli chodzi o prędkość max. w Cuprze to te 270km/h nie jest prawdą. Mam Cupre 280 (ma 294KM) i rozpędziłem ją do 272 km/h, ale na liczniku. GPS pokazywał 252 km/h. Po zdjęciu ogranicznika powinna pojechać ok. 270km/h

  • Gość: K

    Oceniono 6 razy 0

    Czy ktoś mi wyjaśni dlaczego porównując go do Peugeot 308 nie wymienia się w tym porównaniu Citroena C4?

  • Gość: Daro

    Oceniono 5 razy -1

    Akurat Cupra nie ma ogranicznika na 250 km/h. Spokojnie można ją rozpędzić do ponad 270 km/h. Sprawdzone info

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX