Car of the Year 2016 | Znamy siedmiu finalistów

Na polu walki konkursu Car of the Year 2016 pozostało siedem aut. Jedno z nich pod koniec lutego 2016 r. otrzyma tytuł europejskiego samochodu roku
Audi A4 B9 Audi A4 B9 fot. Audi

Audi A4

Każdy z modeli, który trafił do pierwszej siódemki, już teraz można uznać za częściowego zwycięzcę, bo lista kandydatów, których pokonały w walce o miejsce w finale, jest długa (pisaliśmy o niej tutaj: Car of the Year 2016 | Kandydaci). W ubiegłym roku tytuł trafił do Volkswagena Passata. Niemiecki sedan nie dał najmniejszych szans konkurentom, otrzymując w sumie 340 punktów (drugi Citroen Cactus dostał 248 punktów). Na ocenę złożyły się werdykty 30 dziennikarzy z Europy. Polskę reprezentowali Maciej Ziemek i Wojciech Sierpowski. Obaj najwyżej ocenili właśnie Passata.

W tym roku finałową siódemkę otwiera Audi A4. Najnowsza generacja (B9) nie wprowadziła stylistycznej rewolucji, na co raczej nikt nie liczył. Jednak pod względem technicznym to nowe auto. A4 B9 jest większe od swojego poprzednika i mierzy teraz 473 cm długości, 184 cm szerokości i 143 cm wysokości. Rozstaw osi zwiększył się o 25 mm do 282 cm. Pomimo zwiększonych gabarytów nowe A4 jest do 120 kg lżejsze od B8.

Audi A4 B9

Audi A4 B9

Zdjęcie Continental ContiWinterContact TS830 P 225/50/R18 99V Zdjęcie Dębica Frigo HP 205/60/R16 96H Zdjęcie Gislaved EURO FROST 5 205/55/R16 94H
Continental ContiWinterCont... Dębica Frigo HP 205/60/R16 ... Gislaved EURO FROST 5 205/5...
Sprawdź ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
BMW serii 7 2015 BMW serii 7 2015 fot. BMW

BMW Serii 7

Premiery modeli tego segmentu zawsze wprowadzają coś, czego wcześniej w innych autach nie widzieliśmy. Nie inaczej było z najnowszym BMW serii 7. Na liście nowinek technologicznych znajdują się m.in. sterowanie niektórymi funkcjami auta za pomocą gestów i zaawansowany kluczyk, którym nie tylko otworzymy czy uruchomimy auto, ale również zaparkujemy samochód w garażu (funkcja autonomicznego parkowania). W porównaniu z poprzednią "siódemką" jej najnowsza generacja jest średnio o 130 kg lżejsza. Ceny w polskich salonach startują od niespełna 400 tys. zł.

BMW serii 7 2015

BMW serii 7 2015

Jaguar XE S Jaguar XE S fot. JLR

Jaguar XE

XE jest drugim podejściem Jaguara do klasy średniej. Jego poprzednik - X-Type - delikatnie mówiąc, nie odniósł sukcesu. Jego konotacje z Fordem były zbyt zaawansowane, by można było traktować go jak prawdziwego konkurenta dla BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. XE to już autorska produkcja inżynierów Jaguara. Dzięki zastosowaniu na szeroką skalę stopów aluminium, auto jest lżejsze od głównych konkurentów. Dzięki temu wersja Ingenium z 2-litrowym dieslem pod maską jest najoszczędniejszym Jaguarem w historii. Polskie ceny Jaguara XE startują od niespełna 160 tys. zł.

Jaguar XE S 3.0 V6

Jaguar XE S 3.0 V6

2015 Mazda MX-5 2015 Mazda MX-5 fot. Mazda

Mazda MX-5

Mazda MX-5 powstała ponad ćwierć wieku temu, jako model odwołujący się do klasycznych brytyjskich roadsterów. Dziś to najpopularniejszy samochód tej klasy na świecie. W polskich salonach czwarta generacja lubianej Mazdy zadebiutowała we wrześniu. Jak na MX-5 przystało, auto cechuje się lekką konstrukcją, idealnym rozkładem mas pomiędzy osie (50:50), napędem tylnej osi i miękkim składanym dachem. Japoński roadster jest prawdziwym rodzynkiem wśród finalistów Car of the Year 2016.

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

2015 Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G

Opel Astra Opel Astra fot. Opel

Opel Astra

Piąta generacja Astry to powiew świeżości dla całego Opla. Auto jest pierwszym przedstawicielem nowego języka stylistycznego niemieckiej marki. Najnowsza generacja pozbyła się największej bolączki swojej poprzedniczki, czyli sporej nadwagi. Astra V jest od niej nawet o 200 kg lżejsza. To zupełnie nowa konstrukcja. W październiku kompaktowy Opel był najczęściej rejestrowanym nowym samochodem w Polsce wśród klientów indywidualnych.

Opel Astra

Opel Astra

Skoda Superb Skoda Superb Skoda Superb, fot. Skoda

Skoda Superb

Pierwsza flagowa Skoda powstała w 2001 roku na płycie podłogowej Volkswagena Passata B5. Sedan był przestronny, ale bardzo zachowawczy. Widać było znaczną różnicę w stosunku do Volkswagena. W sumie sprzedano 130 000 egzemplarzy. Istotny przełom nastąpił w 2008 roku, kiedy na rynek wprowadzono drugą generację Superba. Znacznie zmniejszono dystans do Passata. Tym razem Czesi poprawili jakość, wprowadzili opcjonalny napęd na cztery koła, a także wywalczyli drugą wersję nadwoziową. Obok sedana/liftbacka z systemem TwinDoor dostępny był także wariant kombi (od 2009 roku). Model odniósł duży sukces rynkowy - łącznie do klientów na całym świecie dostarczono 560 000 aut. Duży w tym udział rynku chińskiego - 200 000 sprzedanych egzemplarzy.

Trzecia, najnowsza generacja ma wszystkie cechy, które powinny pozwolić jej poprawić wynik poprzedniczki. Główny atut? Ogrom przestrzeni w kabinie. Najnowszy Superb jest o 28 mm dłuższy, o 47 mm szerszy i o 6 mm wyższy od poprzednika. Rozstaw osi wydłużono o 80 mm, do 2 841 mm. Bagażnik ma 625 l pojemności.

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Volvo XC90 Volvo XC90 fot. Volvo

Volvo XC90

Pierwsze Volvo XC90 debiutowało podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Detroit w 2002 roku. Na nową generację musieliśmy czekać 13 lat. I było warto, bo nowe XC90, będące kompletnie nowym samochodem, już odnosi ogromne sukcesy, odbierając klientom głównym konkurentom - BMW X5, Audi Q7 i Mercedesowi GLE (dawny ML). XC90 stało się początkiem wielkiej ofensywy Volvo, której najnowszym dzieckiem jest S90.

Volvo XC 90

2015 Volvo XC90

Więcej o:
Copyright © Agora SA