Gama modelowa Porsche | Nie tylko 911 Carrera

Mówimy "Porsche", myślimy "Porsche 911". Jednak marka ze Stuttgartu już od dawna ma w swojej ofercie kilka innych modeli. Przyjrzymy się dzisiaj, jakie samochody znajdziemy w salonie Porsche oprócz kultowej 911-stki
Porsche Cayman i Cayman S Porsche Cayman i Cayman S fot. Porsche | Porsche Cayman i Cayman S

Porsche Cayman | Małe 911?

Przyjrzymy się dzisiaj bliżej pięciu modelom Porsche: małym Caymanowi i Boxsterowi, SUV-om Macanowi i Cayenne oraz limuzynie Panamera. Kultowe Porsche 911 pomijamy umyślnie. Nie będziemy się dzisiaj też zajmować supersamochodem Porsche 918 Spyder z bardzo prostego powodu - spektakularne 918 to już historyczny model, ponieważ ostatni Spyder zjechał z linii produkcyjnych w czerwcu tego roku.

Zaczynamy do Caymana.

Małe dwudrzwiowe coupe powołano do życia w 2005 roku i zaprezentowano we Frankfurcie. Cayman miał być nowym sportowym modelem marki, pozycjonowanym półkę niżej od 911. Choć złośliwi do dzisiaj nazywają Caymana "małym 911" albo "Porsche dla biednych", to Cayman od samego początku spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. W 2006 roku otarł się nawet o tytuł Światowego Samochodu Roku, zajmując trzecie miejsce za Mazdą MX-5 i BMW serii 3. Cayman zdobył serca kierowców centralnie umieszczonym silnikiem Boxer, świetnym prowadzeniem, osiągami i dość przystępną ceną.

W 2012 roku Porsche Cayman doczekał się drugiej generacji. Nowy Cayman jest niższy, dłuższy, lżejszy, szybszy, mocniejszy i, jak podkreśla Porsche, "pod każdym względem lepszy" od poprzednika.

W polskim cenniku znajdziemy cztery modele Caymana: Cayman, Cayman S, Cayman GTS i Cayman GT4.

Ceny najtańszego Caymana zaczynają się od 257 400 złotych. Dostajemy w tej cenie dwumiejscowe, sportowe autko z umieszczonym centralnie silnikiem. Model podstawowy wyposażony jest w 2,7-litrowego Boxera o mocy 275 KM i 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik może współpracować ze skrzynią manualną albo przekładnią PDK. Wskazówka prędkościomierza mija pierwszą "setkę" po 5,6 sekundy i zatrzymuje się w okolicach 265 km/h. Cayman S dysponuje większym, bo 3,4-litrowym silnikiem o mocy 325 KM, pozwalającym  rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 283 km/h. Cena? Od 320 tysięcy złotych.

Dla lubujących się w czerni, Porsche przyszykowało mroczną i elegancką wersję Black Edition.

Porsche Caymanfot. Porsche | Porsche Cayman

Porsche Caymanfot. Porsche | Porsche Cayman

Porsche Caymanfot. Porsche | Porsche Cayman

Porsche Cayman Black Editionfot. Porsche | Porsche Cayman Black Edition

Jeszcze mocniejsza jest wersja GTS. Inżynierowie Porsche wycisnęli ze wzmocnionego, 3,4-litrowego, sześciocylindrowego silnika boxer aż 340 KM. Z ręczną skrzynią GTS osiąga pierwszą setkę  4,9 sekundy, z dwusprzęgłową PDK urywa z tego wyniku jeszcze 0,3 sekundy.

Porsche Cayman GTSfot. Porsche | Porsche Cayman GTS

Porsche Cayman GTSfot. Porsche | Porsche Cayman GTS

Porsche Cayman GTSfot. Porsche | Porsche Cayman GTS

Na szczycie Caymanów stoi ekstremalne GT4. To już wersja Caymana, która nie musi obawiać się żadnych porównań z Porsche 911. Centralnie umieszczony silnik pochodzi z Carrery S. Ma pojemność 3,8-litra, 385 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za najbardziej sportowo usposobionego Caymana trzeba zapłacić 428 tysięcy. A jeżeli dla kogoś i GT4 jest stanowczo za słaby, to Porsche już przygotowuje wersję dla amatorów wyścigów - GT4 Clubsport.

Porsche Cayman GT4fot. Porsche | Porsche Cayman GT4

Porsche Cayman GT4fot. Porsche | Porsche Cayman GT4

ZOBACZ TAKŻE:

PORSCHE CAYMAN GT4 | DROGOWY ROZRABIAKA

Porsche Cayman GT4

Porsche Boxster Porsche Boxster fot. Porsche | Porsche Boxster

Porsche Boxster | Bez dachu

Porsche Boxster nie miało łatwego zadania, kiedy wchodziło na rynek. Nowy roadster dostał od Porsche bardzo ambitne zadanie - miał być duchowym następcą słynnych 356 No. 1 i 550 Spyder. Nazwa Boxster to połączenie dwóch słów: Boxer (właśnie taki silnik umieszczono w nim centralnie) oraz roadster. Pierwsza generacja Boxstera pojawiła się na rynku w 1996 roku. Aktualnie w salonach znajdziemy już trzecią. Boxster i Cayman to oczywiście bracia bliźniacy tylko dwujajowi.

W Polsce możemy wybrać z czterech różnych Boxsterów:

Boxster

Boxster S

Boxster GTS

Boxster Spyder

W podstawowej odmianie z sześciocylindrowego, 2,7-litrowego silnika wyciśnięto 265 KM i 280 Nm maksymalnego momentu. Przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi 5,8 sekundy z ręczną skrzynią i 5,7 sekundy ze skrzynią PDK. Ceny Boxstera startują z poziomu 250 tysięcy złotych.

Porsche Boxsterfot. Porsche | Porsche Boxster

Porsche Boxsterfot. Porsche | Porsche Boxster

Droższa (od 306 tysięcy) i mocniejsza jest wersja S. W niej umieszczony centralnie boxer ma 3,4 litra pojemności, co przekłada się na 315 KM i 360 Nm. W porównaniu ze zwykłym Boxerem z czasów potrzebnych do osiągnięcia 100 km/h urwano 0,6 sekundy ze skrzynią ręczną i 0,7 z PDK.

Porsche Boxster Sfot. Porsche | Porsche Boxster S

Porsche Boxster Sfot. Porsche | Porsche Boxster S

Za to wersja GTS kusi 340-konnym silnikiem.

Porsche Boxster GTSfot. Porsche | Porsche Boxster GTS

Porsche Boxster GTSfot. Porsche | Porsche Boxster GTS

Porsche Boxster GTSfot. Porsche | Porsche Boxster GTS

Z zewnątrz Boxstera Spyder rozpoznamy po charakterystycznych wybrzuszeniach za fotelami - to hołd dla legendarnego modelu 718 Spyder z lat 60. XX wieku. Poza tym przedni i tylny pas pochodzą z drapieżnego, wyścigowego Caymana GT4. Centralnie umieszczony silnik o pojemności 3,8 litra i mocy 375 KM zestrojono z ręczną skrzynią biegów. Spyder to najmocniejszy, a jednocześnie najlżejszy model w gamie Boxstera. Roadster potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 4,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 290 km/h.

Porsche Boxster Spyderfot. Porsche | Porsche Boxster Spyder

Porsche Boxster Spyderfot. Porsche | Porsche Boxster Spyder

Porsche Boxster Spyderfot. Porsche | Porsche Boxster Spyder

ZOBACZ TAKŻE:

PORSCHE BOXSTER SPYDER I MARIA SZARAPOWA

Maria Sharapova testuje Porsche Boxster Spyder

Porsche Macan S Porsche Macan S fot. Porsche | Porsche Macan S

Porsche Macan | Najmłodszy w rodzinie

Porsche Macan to zdecydowanie najmłodszy członek rodziny Porsche. Macan (co po indonezyjsku oznacza tygrysa) pojawił się na rynku dopiero dwa lata temu - zaprezentowano go w listopadzie 2013 podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles, a w grudniu 2013 z linii produkcyjnej zaczęły zjeżdżać pierwsze egzemplarze nowego modelu. Po spektakularnym sukcesie, jaki osiągnęło Porsche Cayenne, pojawienie się auta pokroju Macana było tylko kwestią czasu. W dobie obsesji klientów na punkcie SUV-ów i crossoverów, Porsche potrzebowało małego, zwinniejszego i tańszego luksusowego SUV-a.

Jako, że Porsche już od dłuższego czasu jest częścią koncernu-molocha Volkswagen AG, to Macan nie jest autorską konstrukcją marki. Mały SUV Porsche powstał na bazie popularnego modelu Audi Q5. Oprócz płyty podłogowej zapożyczono od krewniaka z Audi też jednostki silnikowe. Jednak Porsche zrobiło wszystko, żeby chociaż wizualnie odciąć się od swojego dawcy. Stylistycznie Macan wyraźnie nawiązuje do większego Cayenne, a we wnętrzu oferuje lepsze wykończenie i wyposażenie niż Q5. Drugi SUV w historii Porsche również okazał się świetnym posunięciem marki i słupki sprzedaży po prostu wystrzeliły.

W polskich salonach znajdziemy cztery wersje Macana:

Macan S

Macan S Diesel

Macan Turbo

Macan GTS

Na najtańszego Macana S trzeba przyszykować 260 300 złotych. Pod maską SUV-a znalazła się trzylitrowa "V-szóstka" o mocy 340 KM i 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h w 5,4 sekundy i 254 km/h prędkości maksymalnej.

Porsche Macan Sfot. Porsche | Porsche Macan S

Porsche Macan Sfot. Porsche | Porsche Macan S

Porsche Macan Wnętrzefot. Porsche | Porsche Macan Wnętrze

Porsche ma także coś dla miłośników silników wysokoprężnych i jednostek 3.0 TDI. W Porsche wyciśnięto z niej 258 KM i 580 Nm maksymalnego momentu. Cena? Od 256 000 złotych.

Porsche Macan S Dieselfot. Porsche | Porsche Macan S Diesel

Porsche Macan S Dieselfot. Porsche | Porsche Macan S Diesel

Szczebel wyżej w cenniku uplasował się mocniejszy Macan Turbo (kosztuje 354 600 złotych). Tutaj pod maską pracuje już 400 KM (550 Nm), które wyciśnięto z turbodoładowanej, 3,6-litrowej jednostki V6. Porsche Macan Turbo może pochwalić się 4,8 sekundy do pierwszej "setki" i 266 km/h prędkości maksymalnej.

Porsche Macan Turbofot. Porsche | Porsche Macan Turbo

Porsche Macan Turbofot. Porsche | Porsche Macan Turbo

Porsche Macan Turbofot. Porsche | Porsche Macan Turbo

W polskich salonach znajdziemy jeszcze Macana GTS. Pod maską SUV-a pracuje trzylitrowy silnik V6 biturbo bazujący na jednostce z wersji S, połączony z dwusprzęgłową przekładnią PDK oraz aktywnym napędem na cztery koła. Moc to 360 KM.

Porsche Macan GTSfot. Porsche | Porsche Macan GTS

Porsche Macan GTSfot. Porsche | Porsche Macan GTS

Porsche Macan GTSfot. Porsche | Porsche Macan GTS

ZOBACZ TAKŻE:

MACAN S DIESEL | NASZ TEST | CHCĘ TAKIEGO SUV-A!

Porsche Macan S Diesel

Porsche Cayenne Porsche Cayenne fot. Porsche | Porsche Cayenne

Porsche Cayenne | Świętokradztwo?

Wielki, przysadzisty SUV ze znaczkiem Porsche? W dodatku SUV zbudowany w ścisłej współpracy z o wiele mniej prestiżowym Volkswagenem i brat bliźniak Volkswagena Touarega? Kiedyś nie mieściło się to w głowie miłośnikom marki, a Cayenne'a uchodził za prawdziwy zamach na wizerunek i duszę Porsche. SUV debiutował w 2002 roku w Paryżu i jak się okazało, decyzja o powołaniu do życia modelu Cayenne była prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dzisiaj Porsche Cayenne już nikogo nie razi, a sprzedaż luksusowego SUV-a przynosi Porsche wielkie pieniądze.

Aktualnie w salonach Porsche znajdziemy drugą generację modelu (debiut w Genewie w 2010), którą poddano gruntownemu liftingowi w 2014 roku. Porsche Cayenne ma wszystko czego wymagają od niego klienci - jest duży, nowoczesny i zapewnia poczucie bezpieczeństwa, jako że to Porsche, to jest jednym z najbardziej prestiżowych modeli w klasie SUV, siedzi się w nim wysoko, pod maską pracują mocne silniki, które zapewniają dynamiczną jazdę i nikt nie może narzekać na brak luksusu i wygody we wnętrzu. Porsche doskonale wie, jak stworzyć samochód dla bogatych i wymagających kierowców. No i to po prostu bardzo dobre auto. Choć wielu do dzisiaj nie może wybaczyć Porsche tworzenia SUV-ów, to Cayennowi trudno coś zarzucić.

Ceny podstawowego Cayenne zaczynają się od 324 600 złotych za wersję z 300-konnym silnikiem. osiągi to 7,7 sekundy do setki i 230 km/h. Na drugim biegunie znajdziemy Cayenne Turbo S (od 831 900 złotych), w którym pod maską drzemie aż 570 KM. Duży SUV rozpędza się do 284 km/h i połyka pierwszą "setkę" w 4,1 sekundy.

Porsche Cayennefot. Porsche | Porsche Cayenne

Porsche Cayennefot. Porsche | Porsche Cayenne Diesel

Porsche Cayennefot. Porsche | Porsche Cayenne

Lista wersji Cayenne:

Cayenne - 3.6 V6 300 KM i 400 Nm

Cayenne Diesel - 3.0 V6 262 KM i 580 Nm

Cayenne S - 3.6 V6 Twin Turbo 420 KM i 550 Nm

Cayenne S Diesel - 4.2 V8 Turbodiesel 385 KM i 850 Nm

Cayenne S E-Hybrid - 3.0 V6 doładowane sprężarką i silnik elektryczny o mocy 95 KM; łączna moc 416 KM i 590 Nm

Cayenne GTS - 3.6 V6 Twin Turbo 440 KM i 600 Nm

Cayenne Turbo - 4.8 V8 Biturbo 520 KM i 750 Nm

Cayenne Turbo S - 4.8 V8 Biturbo 570 KM i 800 Nm

Porsche Cayenne Sfot. Porsche | Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne Sfot. Porsche | Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne S Dieselfot. Porsche | Porsche Cayenne S Diesel

Porsche Cayenne GTSfot. Porsche | Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne Turbofot. Porsche | Porsche Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo Sfot. Porsche | Porsche Cayenne Turbo S

Pojawienie się w ofercie Porsche modelu Cayenne było znakiem nowych czasów - czasów gdzie na rynku królują SUV-y i crossovery. Później w gamie modelowej dużego SUV-a pojawiła się wersja, która wpisuje się w kolejny rynkowy trend. Mowa tu o Porsche Cayenne S E-Hybrid i dzisiejszej obsesji na punkcie wszystkiego, co zielone, zdrowe i przyjazne środowisku. Hybrydowe Porsche? Owszem i to znacznie bardziej cywilizowane niż supersamochód i superhybryda w jednym, spektakularne 918 Spyder.

Proekologicznego olbrzyma napędzają dwa, współpracujące ze sobą silniki: trzylitrowa, doładowana sprężarką "V-szóstka" oraz silnik elektryczny o mocy 95 KM. Łączna moc układu hybrydowego to 416 KM i 590 Nm maksymalnego momentu. Osiągi? 100 km/h pojawia się na liczniku po niecałych 6 sekundach, a na niemieckiej autostradzie SUV rozpędzi się do 243 km/h. Chyba nie ma na co narzekać...

Średnie spalanie według Porsche oscyluje wokół 3,5 litra na 100 km w cyklu mieszanym.

Porsche Cayenne S E-Hybridfot. Porsche | Porsche Cayenne S E-Hybrid

Porsche Cayenne S E-Hybridfot. Porsche | Porsche Cayenne S E-Hybrid

Porsche Cayenne S E-Hybridfot. Porsche | Porsche Cayenne S E-Hybrid

ZOBACZ TAKŻE:

CAYENNE GTS | NOWA, LEPSZA ERA?

Porsche Cayenne GTS

Porsche Panamera Porsche Panamera fot. Porsche | Porsche Panamera

Porsche Panamera | Piękna czy bestia?

Panamera to pierwsza w historii limuzyna marki Porsche. Luksusowe, długie Porsche zadebiutowało w 2009 roku podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju. W 2013 roku Panamerze zafundowano facelifting, w którym lekko odświeżono wygląd i skupiono się na aktualizacji jednostek napędowych.

Porsche Panamera to bez wątpienia jeden z najczęściej i najmocniej krytykowanych modeli marki ze Stuttgartu. Wszystko przez kontrowersyjny wygląd modelu. Nawet najwięksi miłośnicy Panamery przyznają, że auto raczej nigdy nie zwycięży w konkursie piękności, a krytycy prześcigają się w kolejnych złośliwych określeniach limuzyny (np. "pies z podkulonym ogonem"). Rzecz jasna, wygląd to kwestia gustu. Jednak jakby się na Panamerę nie wyzłośliwiać, to trudno zaprzeczyć, że to jeden z najlepszych, a według wielu najlepszy samochód w swoim segmencie. Długie Porsche jest sportową limuzyną i jako takie auto sprawdza się znakomicie.

W limuzynie od osiągów ważniejszy jest oczywiście komfort jazdy. Również tutaj nie ma do czego się przyczepić. Wnętrze Panamery wita kierowcę i pasażerów materiałami wysokiej jakości, całą masą udogodnień (już w początkowych wersjach wyposażenia: wielofunkcyjna kierownica, automatyczna klimatyzacja, system multimedialny i porządny zestaw audio CDR) oraz nowoczesnymi systemami i asystentami kierowcy. W końcu to rasowa limuzyna klasy premium.

Ile trzeba na Panamerę wydać? Ceny startują od 380 000 złotych, a potem szybują w górę w myśl zasady, że tylko niebo jest limitem. Cennik najmocniejszej Panamery Turbo S otwiera kwota 863 100 złotych, a pomyślmy jeszcze o masie opcji, które znajdziemy w katalogu...

Porsche Panamera Dieselfot. Porsche | Porsche Panamera Diesel

Porsche Panamera 4fot. Porsche | Porsche Panamera 4

Porsche PanameraFot. Porsche

Lista wersji Porsche Panamera:

Panamera - 3.6 V6 310 KM i 400 Nm

Panamera Diesel - 3.0 V6 Turbodiesel 300 KM i 650 Nm

Panamera 4 - 3.6 V6 310 KM i 400 Nm

Panamera S - 3.0 V6 Biturbo 420 KM i 520 Nm

Panamera S E-Hybrid - 3.0 V6 z kompresorem (333 KM) i elektryczny motor (95 KM) Łączna moc układu 416 KM i 590 Nm

Panamera 4S - 3.0 V6 Biturbo 420 KM i 520 Nm

Panamera GTS - 4.8 V8 440 KM i 520 Nm

Panamera Turbo - 4.8 V8 Turbo 520 KM i 700 Nm

Panamera Turbo S - 4.8 V8 Turbo 570 KM

Porsche Panamera 4Sfot. Porsche | Porsche Panamera 4S

Porsche Panamera GTSfot. Porsche | Porsche Panamera GTS

Porsche Panamera Turbofot. Porsche | Porsche Panamera Turbo

Również luksusowa limuzyna Porsche doczekała się swojej wersji hybrydowej. Sercem Panamery S E-Hybrid jest trzylitrowa "V-szóstka" z kompresorem (o mocy 333 KM) oraz elektryczny motor (95 KM). Jeżeli obydwa silniki współpracują ze sobą na pełnych obrotach, to kierowca ma pod pedałem gazu aż 416 KM. Co więcej, w mieście możemy poruszać się w trybie bezemisyjnym, w którym wykorzystywany jest tylko elektryk. Porsche zapewnia, że zasięg Panamery na samym prądzie to około 30 km, a limuzyna może rozpędzić się do 135 km/h.

Kiedy do pracy zaprzęgniemy obydwa silniki, hybrydowa Panamera przeistacza się w rasowy sportowy samochodów. Pierwsza setka to kwestia 5,5 sekundy, a limuzyna skończy się rozpędzać dopiero przy 270 km/h. Nieźle, jak na zielone, proekologiczne auto!

A ile wynosi średnie spalanie? Porsche podaje wartość 3,1 litra paliwa na 100 km i wcale nie nagina nadmiernie rzeczywistości. Podczas testów Panamera S E-Hybrid potrafi spokojnie zamknąć się w 3,5 litra.

Porsche Panamera S E-Hybridfot. Porsche | Porsche Panamera S E-Hybrid

Porsche Panamera S E-Hybridfot. Porsche | Porsche Panamera S E-Hybrid

Jak przystało na rasową limuzynę, Porsche Panamera doczekało się przedłużonej wersji. W świecie Porsche wydłużona wersja nosi nazwę Executive i można ją zamówić w modelach: 4S, Turbo oraz Turbo S.

Wymiary podstawowej Panamery to: 1 418 mm wysokości, 2 920 mm rozstawu osi oraz 5 015 mm długości. Panamera Executive jest wyższa o 7 mm (1 425 mm), dłuższa o 150 mm (5 165 mm), a rozstaw osi wzrasta do 3 070 mm.

Porsche Panamera 4S Executivefot. Porsche | Porsche Panamera 4S Executive

Porsche Panamera Turbo S Executivefot. Porsche | Porsche Panamera Turbo S Executive

Porsche Panamera Turbo S Executivefot. Porsche | Porsche Panamera Turbo S Executive

ZOBACZ TAKŻE:

PANAMERA S E-HYBRID | BIAŁY NIEDŹWIEDŹ | TEST

Porsche Panamera S E-Hybryd

Więcej o:
Copyright © Agora SA