Raport awaryjności TUV 2016 | Niemcy na czele

Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego (TUV) opublikowało wyniki najnowszego raportu awaryjności aut używanych. Które auta okazały się najlepsze, a które najsłabsze?
Mercedes Klasy B po liftingu Mercedes Klasy B po liftingu Fot. Mercedes-Benz | Mercedes Klasy B po liftingu

Samochody 2-3-letnie

Wyniki najnowszej edycji rankingu oparto o rezultaty ponad 8,8 mln przeglądów dokonanych w okresie od lipca 2014 do czerwca 2015 r. Oceny to odsetek egzemplarzy danego modelu, u których wykryto poważne usterki.

Które samochody okazały się najlepsze, a które najgorsze w poszczególnych grupach wiekowych?

Najlepsze samochody w kategorii 2-3-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
1. Mercedes Klasy B
2.8 41
2. Mercedes GLK
2.9 52
3. Mercedes SLK
3.1 29
4. Mercedes ML
3.6 61
4. Porsche 911
3.6 31
6. Audi Q5
3.7 60
6. Mercedes Klasy C
3.7 58
8. Mercedes Klasy E Coupe
4.2 42
9. Audi A1
4.4 36
9. Audi A6
4.4 80
9. Toyota Yaris
4.4 31

 

Najgorsze samochody w kategorii 2-3-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
132. Chevrolet Spark 14.6 31
131.
Fiat 500 14.1 28
130.
Fiat Punto 13.3 36
129.
Ford Ka 13.2 31
128.
Citroen C5 13.0 64
127.
Dacia Logan 12.8 44
125.
Kia Sportage 12.4 44
125.
Chevrolet Captiva 12.4 47
124.
Ford Mondeo 12.3 73
121.
Volkswagen Fox 12.2 37
121.
Ford S-Max 12.2 68
121.
Dacia Duster 12.2 46

 

Kategoria 2-3-latków zdaje się potwierdzać krążące od lat stereotypy mówiące o tym, że auta francuskie, koreańskie i włoskie należą do najbardziej awaryjnych. Eksperci TUV najwięcej zastrzeżeń mieli do Chevroleta Sparka, Fiata 500 i Fiata Punto. Pierwszą dziesiątkę najmniej awaryjnych zdominowały natomiast auta niemieckie z Mercedesem na czele. B-Klasa otrzymała nawet Złotą Plakietkę, przyznawaną co roku modelom, wśród których wykryto najmniej usterek w całym zestawieniu. Warto jednak pamiętać o metodologii badania, którą opisujemy w dalszej części.

*Na zdjęciach model po faceliftingu.

Mercedes Klasy B po liftingu

Zdjęcie Aez Valencia 8,5x19 5x120 ET12 Zdjęcie Dezent RE 8x19 5x112 ET35 Zdjęcie Dezent L 6,5x15 5x112 ET38
Aez Valencia 8,5x19 5x120 ET12 Dezent RE 8x19 5x112 ET35 Dezent L 6,5x15 5x112 ET38
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Audi A1 Audi A1 fot. Audi

Samochody 4-5-letnie

Najlepsze samochody w kategorii 4-5-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
1.
Audi A1
5.7 47

2.

BMW Z4
6.0 49
3. Audi Q5
6.1 88
4. Porsche 911
6.2 45
5. BMW X1
7.2 65
6. Audi TT
7.5 57
6. Mercedes GLK
7.5 75
6. Opel Meriva
7.5 47
9. Mazda 3
7.6 58
10. Mazda 2
7.8 52

 

Najgorsze samochody w kategorii 4-5-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
127. Dacia Logan
28.1 73
126. Fiat Panda
23.3 49
125. Dacia Sandero
22.8 56
124. Renault Kangoo
22.2 67
123. Citroen C4
21.7 65
122. Chevrolet Aveo
21.3 55
121. Chevrolet Captiva
20.6 75
120. Fiat Punto
20.5 59
119. Volkswagen Sharan
20.2 89
118. Kia Picanto
19.8 48

 

W kategorii 4-5-latków znów dominują auta niemieckie, choć silniej zaznaczony jest akcent japoński. Inne są też marki. Podczas gdy w kategorii 2-3-latków najmniej awaryjne okazały się Mercedesy, w grupie aut 4-5-letnich najlepsze okazało się Audi. Przedstawicielami marek z Kraju Kwitnącej Wiśni jest Mazda, której modele 2 i 3 zajęły odpowiednio 9. i 10. miejsce. Na drugim biegunie rankingu znalazła się Dacia Logan. Aż co czwarty egzemplarz tego modelu posiadał poważne usterki. Niewiele lepiej spisały się Fiat Panda i kolejny przedstawiciel Dacii - Sandero. Warto jednak zwrócić uwagę na średnie przebiegi poszczególnych modeli, bo ostatnia w zestawieniu 4-5-latków Dacia Logan miała przejechane średnio o 24 tys. km więcej niż przedostatni Fiat Panda.

*Na zdjęciach model po faceliftingu.

Audi S1

Porsche GT3 RS 4.0 Porsche GT3 RS 4.0 Fot. Porsche | Porsche GT3 RS 4.0

Samochody 6-7-letnie

Najlepsze samochody w kategorii 6-7-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
1. Porsche 911 8.9 56
2. Toyota Prius 9.6 89
3. Volkswagen Golf Plus 10.3 80
4. Audi TT 11.1 80
5. Toyota Auris 12.0 79
6. Toyota Yaris 12.6 73
7. Mazda 2 12.9 69
8. Opel Insignia 13.2 89
8. Volkswagen Eos 13.2 81
10. Mercedes SLK 13.3 62

 

Najgorsze samochody w kategorii 6-7-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
116. Chevrolet Matiz/Spark 34.6 63
115. Dacia Logan 32.9 102
114. Renault Kangoo 31.4 90
113. Citroen C4 29.4 92
112. Chevrolet Captiva 29.0 102
111. Citroen Berlingo 28.5 98
110. Ford Ka 28.3 68
109. Renault Megane 27.4 102
108. Chevrolet Aveo 27.3 70
107. Volkswagen Fox 26.7 72

 

Im starsze auta, tym większa obecność japońskich marek na liście najmniej awaryjnych modeli. Co prawda numerem jeden jest słynące z bezawaryjności Porsche 911, ale to Toyota ma najwięcej przedstawicieli w pierwszej dziesiątce. Tu znów warto zwrócić uwagę na przebiegi, bo jego średnia wartość dla drugiego Priusa jest o 33 tys. km większa niż w przypadku lidera. Najbardziej awaryjnym samochodem w tej kategorii jest natomiast Chevrolet Matiz/Spark. Podczas gdy niespełna co dziesiąte Porsche posiadało poważne usterki, w przypadku Sparka odsetek ten wyniósł ponad jedną trzecią.

*Na zdjęciach Porsche 911 z generacji 997 w wersji GT3 RS 4.0.

Porsche GT3 RS 4.0

Porsche GT3 RS 4.0 Porsche GT3 RS 4.0 Fot. Porsche | Porsche GT3 RS 4.0

Samochody 8-9-letnie

Najlepsze samochody w kategorii 8-9-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
1. Porsche 911 11.7 67
2. Toyota Prius 13.1 108
3. Mazda MX-5 15.1 69
4. Toyota Corolla Verso 15.4 113
5. Mazda 2 15.5 80
6. Toyota RAV4 15.7 106
7. Toyota Yaris 16.1 82
7. Volkswagen Golf Plus 16.1 98
9. Mercedes SLK 16.5 75
10. Toyota Corolla 17.1 98

 

Najgorsze samochody w kategorii 8-9-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
101. Renault Kangoo 35.1 113
101. Kia Sorento 35.1 130
100. Renault Twingo 34.6 86
99. Ford Ka 34.3 76
98. Ford Galaxy 33.8 145
96. Renault Laguna 33.6 129
96. Alfa Romeo 147 33.6 106
94. Volkswagen Sharan 33.5 152
94. Dacia Logan 33.5 99
93. Fiat Stilo 33.4 120

 

Kategoria samochodów 8-9-letnich została zdominowana przez samochody japońskie. Aż połowę pierwszej dziesiątki stanowią Toyoty, dwa kolejne modele to Mazdy. Liderem wciąż jednak pozostaje Porsche 911, w którego przypadku jedynie niespełna 12 proc. egzemplarzy posiadało poważne usterki. Niewiele słabsza okazała się Toyota Prius, której średnie przebiegi były znacznie większe niż w przypadku Porsche. Biorąc pod uwagę dane TUV, nie warto interesować się 8-9-letnimi Renault Kangoo i Kią Sorento. Oba auta zajęły ex aequo 101., czyli ostatnie miejsce w tej grupie wiekowej.

*Na zdjęciach Porsche 911 z generacji 997 w wersji GT3 RS 4.0.

Porsche GT3 RS 4.0

Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Samochody 10-11-letnie

Najlepsze samochody w kategorii 10-11-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
1. Porsche 911 13.9 86
2. Toyota Corolla Verso 17.5 123
3. Toyota RAV4 18.7 113
4. Toyota Avensis 20.0 128
5. Mercedes SLK 20.4 87
6. Toyota Corolla 22.0 114
7. Toyota Yaris 22.1 104
8. Mazda 2 22.2 98
9. Honda Jazz 22.3 104
10. Ford Fusion 22.4 100

 

Najgorsze samochody w kategorii 10-11-latków

Miejsce Marka i model Ocena Śr. przebieg (tys. km)
89. Fiat Stilo 44.0 125
88. Mercedes ML 43.7 162
87. Ford Galaxy 41.8 168
85. Volkswagen Sharan 41.4 170
85. Kia Sorento 41.4 151
84. Alfa Romeo 147 41.0 123
83. Renault Laguna 39.5 139
81. Ford Ka 39.1 85
81. Chevrolet Matiz/Spark 39.1 82
80. Renault Clio 38.8 104

 

To już trzecia kategoria wiekowa, w której Porsche 911 okazało się najlepsze bod względem bezawaryjności. W 10-11-letnich egzemplarzach tylko 14 proc. posiadało poważne usterki. Drugim przedstawicielem niemieckich marek w pierwszej dziesiątce jest Mercedes SLK - w co piątym egzemplarzu natrafiono na poważne usterki. Pierwszy raz do grona najlepszych trafił przedstawiciel Forda. Fusion zajął 10. lokatę.

Najgorszym autem w tej kategorii i w całym zestawieniu jest Fiat Stilo. W niespełna co drugim egzemplarzu (44 proc.) natrafiono na poważne usterki. Niewiele lepiej spisał się Mercedes ML (43,7 proc.). Warto jednak pamiętać, że eksperci TUV nie sprawdzają wszystkiego. Jak powstaje raport?

*Na zdjęciach Porsche 911 Turbo (typ 997.2)

Porsche 911 Turbo

Fiat Stilo Fiat Stilo Fiat Stilo, fot. Fiat

Jak powstaje raport?

W Europie trzy duże organizacje przeprowadzają badania, na podstawie których tworzone są najbardziej opiniotwórcze rankingi bezawaryjności. Wszystkie te organizacje są niemieckie. Mowa o TUV, którego ranking opisaliśmy, Dekrze i ADAC. Wszystkie stosują inne kryteria oceny.

Dla Dekry punktem wyjścia są wyniki badań technicznych z prawie 40 tys. stacji przeglądów w Niemczech. ADAC bazuje na raportach z własnych mobilnych warsztatów. Jak to działa? Samochody organizacji wzywane są do unieruchomionych z powodu awarii aut w całych Niemczech. W wyniku napraw opracowywane są statystyki dotyczące najczęściej psujących się modeli. ADAC nie zestawia zatem aut niesprawnych ze sprawnymi, jak robi to Dekra, podając odsetek aut z usterkami. Podobnie do Dekry postępuje TUV. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego sprawdza hamulce, oświetlenie, stan opon, zawieszenia, etc., czyli to, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Ale już to, co generuje największe koszty napraw i co psuje się najczęściej - niekoniecznie.

TUV nie sprawdza kondycji silnika, skrzyni biegów, elektroniki i większości układów oraz podzespołów. -To tak, jakby stan zdrowia człowieka oceniać po stopach, dłoniach i zębach - można wykryć szkorbut, ale nie raka - pisał Artur Włodarski w "Gazecie Wyborczej", komentując metodologię badań TUV. Według raportów ADAC w samochodach najczęściej psuje się instalacja elektryczna (44 proc.). Tej diagności Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego w swoich badaniach nie sprawdzają.

Fiat Stilo

Więcej o:
Komentarze (116)
Raport awaryjności TUV 2016 | Niemcy na czele
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: asd(R)

    Oceniono 496 razy 454

    Niemieckie rankingi są tak wiarygodne jak Volkswagen w testach spalania i czystości spalin

  • Gość: Zenon

    Oceniono 205 razy 189

    Niemcy robią raport i Niemcy go wygrywają:-). System podobny jak w niemieckich tygodnikach motoryzacyjnych, gdzie Niemcy wygrywają wszelkie testy porównawcze samochodów, szczególnie marki koncernu VAG.

  • Gość: warsztatowiec

    Oceniono 141 razy 127

    Szkoda sobie zawracać głowę takimi raportami, nie maja one nic wspólnego z rzeczywistością. Wg. tych statystyk niezawodne Mondeo i Citroen C5 jest bardziej awaryjny od Passata PD króla warsztatu, gdzie klienci płacą kilkunastotysięczne za naprawy :) Polecam testy usterkowości z brytyjskich gazet, dziwnym trafem koncern VW już tam nie bryluje

  • ajachcealojz

    Oceniono 108 razy 98

    I znów banda frajerów da się nabrać na raport TUV?
    Nie, to nie jest plebiscyt ani raport AWARYJNOŚCI. To jest raport aut które nie przeszły obowiązkowego badania technicznego.

    Czyli auta "awaryjne" to są auta które miały np. problemy z żarówkami, wycieraczkami czy wybitym łącznikiem stabilizatora (za takie rzeczy w Niemczech uwalają na przeglądzie).

    Auta którym się rozsypał rzekomo bezawaryjny i bezobsługowy rozrząd nie znajdą się w zestawieniu bo zwyczajnie nie dojadą na test dokąd nie zostaną naprawione.
    Auta które zostały zezłomowane bo właściciel nie chciał wymieniać przepływomierza zintegrowanego w jednej obudowie z ECU również nie.

    Będą tam natomiast auta które mimo okropnego traktowania przez dziunię w tipsach wciąż jeżdzą, jeżdzą i jeżdzą. I w końcu dojeżdzają na przegląd ze zużytymi wycieraczkami, bez świateł, z zajechanymi na śmierć tarczami i klockami.

  • Gość: rudy z brukseli

    Oceniono 74 razy 62

    buahahahahahaha ZSETAWIAJĄ PORSCHE 911 KTORYMI WŁASCICIELE PRZEJEZDZAJA ROCZNIE 5-10 000 KM Z AUTAMI, KTÓRE ROBIA ROCZNIE 20-40 000 KM :))))))))))))))))) NO I CO Z TEGO ZE WIEK AUTA TEN SAM !!!!

  • Gość: GOĆŚ

    Oceniono 76 razy 58

    No i co z tego? Co to za farmazony... W takim sparku czy czymś podobnym zepsuje wam się 10 rzeczy, na łączną kwotę 300zł, a w mercedesie 1 rzecz za 3000zł...

    Poza tym takie rankingi pewnie tak wiarygodne jak reszta niemieckich "badań".

  • Gość: Potrafiący myśleć

    Oceniono 69 razy 53

    Kompletny fałsz. Zero wiarygodności dla ADAC, TUV i innego badziewia. Niemcy są świetni w propagandzie, nic poza tym. Te testy są kpiną z czytelników. Polecam opinie Consumer Reports z USA. Tam badania są rzetelne i robione w realu poprzez niezależną organizację non-profit, która na dodatek zbiera bardzo szczegółowe ankiety od użytkowników. Nic bardziej wiarygodnego. Oczywiście najlepsze są auta japońskie. Tutaj nie ma co nawet dyskutować. Pozdrawiam :-)

  • Gość: Tomo

    Oceniono 71 razy 53

    Czy to ten sam ADAC który rok temu wsławił się oszustwami i manipulacjami.
    Vw skandal. ADAC skandal. Lotnisko w Berlinie skandal. Mundial 2006 skandal.
    Skandal finansowy z praniem miliardów, skandal z przeszczepami, można by tak wymieniać bez końca.
    Badania jakości aut przez firmy niemieckie jakoś mi śmierdzą.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX