Najlepiej sprzedające się SUV-y i crossovery w Europie
Dariusz Dobosz
Jest jasne, że każdy segment rynkowy ma swoich bohaterów. Nie inaczej jest z SUV-ami. Niekwestionowanym liderem europejskiej sprzedaży jest Nissan Qashqai. Kto jeszcze rządzi na tym rynku?
Nissan Qashqai N-Tec Fot. Nissan
Kompaktowe SUV-y i crossovery
W pierwszym półroczu 2015 r. Nissan Qashqai znalazł prawie 125 000 nabywców. Ten model, co oczywiste, prowadzi też w zestawieniu sprzedaży kompaktowych aut rekreacyjnych. Drugi w kolejności VW Tiguan osiągnął wynik 75 517 sprzedanych egzemplarzy. W pierwszej piątce są jeszcze dwa koreańskie modele: Kia Sportage (56 691 szt) i Hyundai ix35 (56 476 szt). Depcze im po piętach Ford Kuga z wynikiem 51 884 szt. Dynamika sprzedaży tego segmentu wyniosła 11 % po 6 miesiącach 2015 r. Mocno pnie się do góry Nissan X-Trail, ze wzrostem sprzedaży na poziomie 586 %. Ale nie można też zapominać o debiutantach, którzy mają chrapkę na pierwszą dziesiątkę to 16. w zestawieniu Renault Kadjar i plasujący się na 27 pozycji Hyundai Tucson.
Wśród dużych SUV-ów brylują samochody koreańskie. Hyundai Santa Fe sprzedał się w pierwszym półroczu w liczbie 8750 egzemplarzy. Za nim jest Kia Sorento, z wynikiem 7895 szt. Trzecia lokata należy do Toyoty Land Cruiser, dawniej klasyfikowanej jako terenówka, a obecnie zestawianej jako auto rekreacyjne. Ten segment rynku obniża loty, notując 28-procentowy spadek sprzedaży.
W segmencie małych SUV-ów, do których na dobre przylgnęło już określenie crossovery, nie ma sobie równych Renault Captur. Przekonał do siebie blisko 107 000 nabywców. Drugie miejsce na podium zajmuje Opel Mokka z wynikiem 87 034 sprzedanych egzemplarzy, a trzecie Peugeot 2008, którego wybrało 84 637 klientów. W pierwszej piątce są jeszcze Dacia Duster (68 596 szt) i Nissan Juke (55 362 szt). Dynamika sprzedaży w tym segmencie wynosi obecnie aż 49% (I półrocze 2015 r.), ale na niektórych pozycjach przyrosty są wielokrotnie większe. Tak jak w przypadku Citroena C4 Cactus, który z dynamiką sprzedaży 1231 % szybko opuści szóstą lokatę rankingu i mocno poszybuje w górę. Podobnie jak Ford EcoSport, nieobecny jeszcze w Polsce, który zanotował przyrost na poziomie 533 % i jak na razie jest dziewiąty. Bardzo dobrze zadebiutowały tegoroczne nowości - Fiat 500 X, Jeep Renegade oraz Suzuki Vitara - wskakując od razu do pierwszej dziesiątki półrocznego podsumowania.
Spadek, ale zaledwie 4-procentowy, odnotował też segment mniejszych SUV-ów klasy Premium. Najlepiej radzi sobie w nim Audi Q3 (sprzedaż w pierwszym półroczu 43 216 szt), za nim plasują się Mercedes GLA (30 071 szt) i Mini Countryman (23 431 szt).
fot. Mercedes
fot. Mini
Volvo XC60 Fot. Volvo
Komapktowe SUV-y klasy Premium
Za to segment "compact premium" radzi sobie znakomicie, lepiej niż tańsze, rekreacyjne kompakty. Tu dynamika sprzedaży sięga aż 29 %. Najmocniej zapracowało na ten wynik Volvo XC60 (38 735 szt), niewiele gorzej wypadło drugie w zestawieniu Audi Q5 (32 604 szt) i trzeci Range Rover Evoque (30 722 szt). Świetnie debiutował Lexusa NX, który od razu skoczył do pierwszej dziesiątki (9 lokata), ale prawdziwym bohaterem jest BMW X4, z dynamiką sprzedaży 1464 %. Po 6 miesiącach 2015 r. było na 6 pozycji, na koniec roku może być na podium.
TOYOTA LANDCRUSIER to suv
tak samo jak niemieckie auta spełniaja jakiekolwiek normy spalin
Gość: Janusz
Oceniono 30 razy
20
A gdzie MAZDA CX 5
Gość: PO=pejsci
Oceniono 43 razy
13
Volvo xc90 to piękny auto sper premium, nie to co wiejski wagen tak kochany przez ciotki grające w wyscigi na konsolach
hiszpan25
Oceniono 12 razy
12
Jakie techniczne wymagania musi spelnic auto aby byc traktowane jako SUV?
SUV Sport Utility Vehicle - czyli wg mnie:
Sport wymagal by mocnego silnika a to mamy wynalazki z silniczkami 1.2,
Utility wypadalo by bylo to AWD a czesc z aut nie ma AWD nawet w opcji...
Czyli jakie to SUV? To kombi na szczudlach udajace SUV.
Gość: Paweł
Oceniono 15 razy
7
A gdzie Dacia Duster?
Gość: czebol
Oceniono 13 razy
7
Kia i Hunday to jeden koncern
Gość: Jkb
Oceniono 12 razy
6
subaru forester jest jedynym prawdziwym suvem w tej klasie. Zajedzie tam gdzie te pseudo autka z dołączanym napędem nawet nie pomyślą. No i się nie psuje i prowadzi!
lech2011
Oceniono 8 razy
6
"Zobacz, które SUV-y i croovery to hity sprzedaży w Europie"
Chyba qrwery ?
iobserver
Oceniono 62 razy
6
tak dla przypomnienia. Kaszkaj nie jest żadnym suvem, to tylko zwykłe kombi o 2 cm wyżej położon? podłogą.
Gość: gość
Oceniono 37 razy 27
TOYOTA LANDCRUSIER to suv
tak samo jak niemieckie auta spełniaja jakiekolwiek normy spalin