Audi A6 | Klasa premium w różnych wydaniach

Audi A6 to reprezentant marki premium koncernu Volkswagena w luksusowym segmencie E. Sprawdźmy co Audi ma do zaoferowania swoim klientom
fot. Audi fot. Audi fot. Audi | Audi A6 po liftingu

Audi A6

Model A6 debiutował na rynku w 1994 roku jako bezpośredni następca Audi 100. Aktualnie w salonach niemieckiego producenta znajdziemy już czwartą generację "A-szóstki", która w 2014 roku doczekała się liftingu. Odwiecznymi rywalami tego modelu w klasie są rodacy - BMW serii 5 oraz Mercedes klasy E.

W 2014 Audi zafundowało A6 wspomniany facelifting. Jak to w przypadku marek zza naszej zachodniej granicy bywa, nie ma mowy o rewolucji. Z wyglądu zmieniły się tylko takie detale jak: przedni grill, lekko przestylizowane zderzaki i końcówki wydechów, listwy progowe oraz reflektory (w opcjach LED lub matrix LED). Więcej zmian zaszło pod maską, ale silnikami zajmiemy się później. Na pokładzie nie mogło oczywiście zabraknąć nowoczesnych systemów i wyposażenia z najwyższej półki.

fot. Audifot. Audi

Do budowy odświeżonego Audi A6 wykorzystano elementy z aluminium i hartowanych stopów stali. Inżynierom przyświecał cel stworzenia jak najlżejszej konstrukcji. Nowe A6 waży tylko 1 535 kg (mowa tu o wersji z silnikiem 1.8 TFSi).

Używane Audi A6  - sprawdź ogłoszenia

W ofercie Audi znajdziemy trzy różne wersje "A-szóstki":

- Audi A6 Limousine,

- Audi A6 Avant,

- Audi A6 Allroad quattro.

Przyjrzymy się nim nieco  bliżej. Rzucimy też okiem na A6 w sportowym garniturze, czyli przybliżymy wersje S oraz RS.

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

fot. Audifot. Audi

Audi A6 Limousine Audi A6 Limousine fot. Michał Dek

Limuzyna | Audi A6 Limousine

Z wyglądu Audi A6 to sprawdzony i uznany przepis na luksusowe auto. Przy okazji nowej generacji i jej faceliftingu, niemieccy styliści nie szaleli i nie wymyślali limuzyny od nowo. Ale czy to źle? Na pewno wielu będzie mówiło o nudzie, ale przecież właśnie tego oczekują po Audi jej klienci. Ciekawą, z lekka zwariowaną stylistykę znajdziemy w nowych Lexusach. W przypadku Audi jest nowocześnie, ale design wciąż jest klasyczny i stonowany. Twórcy podkreślają, że chcieli, by Audi A6 było "symbolem precyzji i sportowej elegancji".

Jak wspomnieliśmy we wstępie, A6 to przestronny i wygodny reprezentant segmentu E. Wymiary mniejszej z limuzyn Audi to: długość 4 933 mm, szerokość 1 874 mm, wysokość 1 455 mm oraz 2 912 mm rozstawu osi. Avant (wersja kombi) jest troszkę wyższy, o 6 mm, i o 10 mm dłuższy. Dzięki zabiegom inżynierów z Ingolstadt duże rozmiary nie wpłynęły na ociężałość - z podstawowym silnikiem A6 waży tylko 1 535 kg.

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Co pod maską?

Klienci Audi nie mogą narzekać na mały wybór, jeżeli chodzi o jednostki silnikowe. Podstawowy benzynowy motor to 1.8 TFSI o mocy 190 KM, który współpracuje z 6-biegową ręczną skrzynią. Jego średnie spalanie plasuje się na poziomie 5,7 litra na 100 km. W ofercie znajduje się także wersja Ultra, którą zestrojono ze skrzynią S tronic. Półkę wyżej znajdziemy 2.0 TFSI o mocy 252 KM (tylko z S tronikiem), z tym silnikiem za dopłatą można zamówić napęd na cztery koła quattro.

Najmocniejszy benzyniak to 3.0 TFSI o mocy 333 KM. W standardzie znajduje się napęd quattro oraz skrzynia S tronic.

Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest 2.0 TDI Ultra, który można zamówić w dwóch poziomach mocy: 150 lub 190 KM. Standardowo 2.0 TDI współpracuje z 6-biegowym manualem, a za dopłatą można zamówić automatyczną skrzynię S tronic. Podstawowy 2.0 TDI średnio spala 4,2 litra oleju napędowego na 100 km.

Lekkie modyfikacje przeszła również jednostka 3.0 TDI, która generuje 218 KM lub 272 KM. W wersji z dwoma turbosprężarkami trzylitrowy diesel osiąga moc aż 320 KM. W specjalnej wersji Competition, która powstała dla uczczenia 25-lecia technologi TDI, ten sam silnik generuje 326 KM, które przy pełnym otwarciu przepustnicy, zwiększają się krótkotrwale do 346 KM.

Napęd quattro dla wersji z silnikami Diesla pojawia się dopiero w limuzynie z większym TDI. W dwóch topowych Dieslach (320 i 326 KM) S tronic zostaje zastąpiony przez 8-biegowego Tiptronica.

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Ceny

Podobnie jak oferta silnikowa, również cennik Audi A6 Limousine jest bardzo rozpięty. Najtańsza benzynowa "A-szóstka" to wersja z ręczną skrzynią i silnikiem 1.8 TFSI. Ceny startują z poziomu 183 000 złotych. Za to 3.0 TFSI Quattro (333 KM) przyjdzie nam już zapłacić 261 500 złotych.

Podstawowy Diesel jest odrobinę tańszy. Cennik otwiera lekko ponad 180 tysięcy złotych. Mowa tu o ręcznej skrzyni i 2.0 TDI (150 KM). Najdroższa jest oczywiście najmocniejsza edycja Quattro Competition - kosztuje aż 315 tysięcy złotych.

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Osiągi

Dla maniaków szybkiej jazdy przyszykowano oczywiście wersje "S" oraz "RS", ale to nie oznacza, że podstawowe Audi A6 jest wolne. Wybraliśmy przykładowe osiągi poszczególnych silników. Jako że w Avancie pracują te same jednostki, w nawiasach podajemy wyniki kombi.

1.8 TFSI (190 KM) - 7,9 sekundy (8,2 sek) do setki i 233 km/h
3.0 TFSI (333 KM) - 5,1 sekundy (5,3 sek) do setki i 250 km/h
2.0 TDI (150 KM) - 9,5 sekundy (9,8 sek) do setki i 214 km/h
3.0 TDI (326 KM) - 4,9 sekundy (5,1 sek) do setki i 250 km/h

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Limousinefot. Michał Dek

Audi A6 Avant Audi A6 Avant fot. Michał Dek

Kombi | Audi A6 Avant

Audi A6 Avant, czyli wersja kombi, to ten najpraktyczniejszy członek rodziny A6. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć o bagażniku - ten w Avancie ma standardowo 565 litrów pojemności, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby złożyć tylną kanapę i powiększyć przestrzeń bagażową do 1 680 litrów. Z praktycznych, wygodnych rozwiązań warto wymienić automatyczną pokrywę bagażnika oraz elektrycznie odsuwaną roletę.

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Przy limuzynie bardzo dużo miejsca poświęciliśmy silnikom, za to przy Avancie skupimy się na innych aspektach auta. Choćby na wnętrzu. A6 to rasowy samochód klasy premium, który aspiruje do bycia czymś więcej niż tylko "mniejszym A8". Elegancka kabina jest wykończona materiałami najwyższej jakości - skórą, drewnem i metalem. Nikt nie powinien narzekać na brak wygody i luksusu. Przykładowo Audi chwali się przednimi fotelami z funkcją wentylacji i masażu, inteligentną automatyczną klimatyzacją czy świetnym systemem audio. Jak na samochód segmentu E przystało, wnętrze jest bardzo przestronne - nawet wysokie osoby będą czuć się komfortowo na tylnej kanapie, zwłaszcza w Avancie.

Audi A6fot. Michał Dek

Na pokładzie nie mogło oczywiście zabraknąć nowoczesnego systemu multimedialnego infotainment z dużym dotykowym ekranem jako centrum dowodzenia kierowcy. Z jego poziomu sterujemy nawigacją, obsługujemy radio, używamy aplikacji, łączymy się z Internetem albo podłączamy telefon.

Kolejny obowiązkowy punkt programu to cała armia nowoczesnych systemów asystujących kierowcy. Mowa tu o inteligentnym tempomacie z automatyczną regulacją odległości pomiędzy poruszającymi się pojazdami; asystencie zmiany pasa ruchu, aktywnym asystencie toru jazdy, asystencie jazdy nocą, systemie ochrony bezpieczeństwa pasażerów oraz wielu innych.

Audi A6fot. Michał Dek

Audi A6fot. Michał Dek

Audi A6fot. Michał Dek

Audi A6fot. Michał Dek

Audi A6fot. Audi

Audi A6fot. Michał Dek

Co pod maską?

W przypadku Audi A6 Avant oferta silnikowa nie różni się niczym od czterodrzwiowego sedana.

Ceny

Kombi jest prawie zawsze droższe od sedana, tak też jest również w przypadku Audi A6. Ceny Avanta z silnikiem benzynowym wahają się od 194 600 do 274 800 złotych. Z kolei Diesle to wydatek rzędu 192 400 - 328 300 złotych.

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Audi A6 Avantfot. Michał Dek

Audi A6 Allroad Quattro Audi A6 Allroad Quattro fot. Audi

W teren | Audi A6 Allroad quattro

Audi A6 Allroad quattro wpisuje się w swoistą modę w motoryzacji. W ostatnich latach wyraźnie wzrasta popularność "uterenowionych" wersji modeli, których raczej byśmy nie posądzali o off-roadowe ambicje. Zwykle zmiany i modyfikacje ograniczają się do zmienionego, bardziej terenowego wyglądu samochodu (lekkie podniesienie auta, czarne zderzaki czy atrapa osłony podwozia).

Audi A6, które nie boi się zjechać z asfaltowych dróg, pojawiło się po raz pierwszy w ofercie Niemców już w 1999 roku. Najnowsze wcielenie A6 Allroad quattro, podobnie jak pierwowzór, technicznie bazuje na Audi A6 Avant. Z oczywistych względów (nakładki na błotniki, przemodelowane zderzaki i wyższy prześwit), Allroad jest ciut większy od Avanta. Z innych stylistycznych dodatków w Allroadzie znajdziemy - srebrną atrapę osłony podwozia Singleframe, spoiler dachowy oraz relingi. Audi przygotowało dla "terenowej A-szóstki" specjalny, brązowy lakier w odcieniu Java.

W wycieczkach po trudniejszej nawierzchni nieoceniony okaże się oczywiście napęd na wszystkie cztery koła quattro oraz sterowane elektronicznie pneumatyczne zawieszenie z regulacją tłumienia drgań i wstrząsów.

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Co pod maską?

W przypadku A6 Allroad nie mamy tak dużego wyboru jednostek, jak w zwykłych autach z rodziny A6. To dwa silniki: benzyniak 3.0 TFSI o mocy 333 KM i 3.0 TDI w trzech wariantach mocowych: 218, 272 oraz 320 KM. Wszystkie silniki współpracują ze skrzynią S tronic, jedynie najmocniejszy 3.0 TDI został zestrojony z Tiptroniciem.

Osiągi? Najszybsza jest oczywiście wersja z silnikiem 3.0 TFSI - pierwsza "setka" w 5,8 sekundy i 250 km/h. Oszczędni powinni zainteresować się z Dieslem o mocy 218 KM - A6 Allroad pali z nim pod maską około 5,6 litra na "setkę".

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Ceny

3.0 TFSI quattro (333 KM) - 290 700 zł
3.0 TDI quattro (218 KM) - 275 200 zł
3.0 TDI quattro (272 KM) - 291 300 zł
3.0 TDI quattro (320 KM) - 307 000 zł

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi A6 Allroad Quattrofot. Audi

Audi S6 Audi S6 fot. Audi

Na sportowo | Audi S6 i Audi RS6 Avant

Jeżeli szukacie mocniejszy wrażeń z jazdy bez rezygnowania z luksusu, to Audi ma w swojej ofercie wersje z literkami "S" i "RS".

Oprócz sportowych, stylistycznych dodatków w takich samochodach najważniejszy jest oczywiście silnik. Sercem Audi S6 (zarówno limuzyny i Avanta) jest 4-litrowa "V-ósemka" o mocy 450 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 4,4 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.

Za usportowionego sedana trzeba zapłacić 390 tysięcy złotych, a kombi jest droższe o 15 tysięcy.

fot. Audifot. Audi

fot. Audifot. Audi

Topowym modelem jest spektakularne kombi Audi RS6 Avant. Inżynierowie z Ingolstadt wycisnęli w nim z silnika V8 aż 560 KM. Rodzinne, przestronne auto przyspiesza do pierwszej setki w 3,9 sekundy... Jest moc! Również w cenniku - cena startowa to 532 900 złotych.

Audi RS6 Avantfot. Audi

Audi RS6 Avantfot. Audi

A jakby było Wam jeszcze mało, to Audi dosłownie parę dni temu zaprezentowało Audi RS6 Avant z dopiskiem Performance. Moc podskoczyła do równych 600 KM. Więcej o najnowszej odsłonie RS6 możecie przeczytać TUTAJ.

Audi RS 6 Avantfot. Audi

Audi RS 6 Avantfot. Audi

Audi RS 6 Avantfot. Audi

Więcej o:
Komentarze (39)
Audi A6 | Klasa premium w różnych wydaniach
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: dziad zły

    Oceniono 66 razy 54

    Co oferuje jedno z najbardziej lubianych przez Polaków aut?
    znowu komuś coś się poj..ło , miało być o VW Golfie III 1,9 TDI

  • Gość: maicek

    Oceniono 21 razy 19

    do autora, popularny blad jezykowy, nie mowi sie "W wersji z dwoma turbosprężarkami trzylitrowy diesel osiąga moc aż 320 KM." Mowi sie "W wersji z DWIEMA turbosprężarkami trzylitrowy diesel osiąga moc aż 320 KM."

  • Gość: .dll

    Oceniono 25 razy 15

    " silnik generuje 326 KM, które przy pełnym otwarciu przepustnicy, zwiększają się krótkotrwale do 346 KM " Silnik wysokoprężny i na dodatek przepustnica ? Coś nowego...

  • Gość: pp

    Oceniono 31 razy 13

    stylistyka audi po prostu już się opatrzyła

  • polsilver99

    Oceniono 12 razy 12

    A ile to tych A6 jezdzi po drogach Polski ze tak lubiane?Nie róbcie z dziadów panów

  • kura_wuja

    Oceniono 10 razy 10

    Zapomnieli napisac, ze owszem, Polacy lubuja sie w Audi a6 ale w rocznikach max do roku 2000.

  • Gość: VW fan

    Oceniono 18 razy 8

    Od kiedy to premium ma plastikową deskę rozdzielczą? W tej cenie powinno klient powinien dostać o wiele więcej.

  • joymachine

    Oceniono 29 razy 3

    Design porywający jak pierd dziadka.... blleee.. nudy, flaki... polane olejem... nie wiem co ludzie widzą w audi...

  • Gość: saskin

    Oceniono 10 razy 2

    Tyle ze lata 90te sie skomczyly i ta buda razem z kopciuchami poszly do lamusa,

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX