Najważniejsze Fordy w historii | Od Modelu T do nowego GT

Ford to producent z bardzo bogatą historią. Amerykanie postanowili wyselekcjonować 16 modeli, które były dla marki najważniejsze, wytyczały nowe trendy i pchały Forda w przyszłość
Ford Model T Ford Model T fot. Ford | Ford Model T

Dwa modele przedwojenne

Z okazji osiemdziesięciolecia stylistycznego oddziału Design Studio, Ford wybrał 16 przełomowych samochodów z całej swojej historii. Nie mogło więc zabraknąć Modelu T, Mustanga czy popularnego F-150. Kolekcja nosi nazwę "Innovation through design", dlatego, podobnie jak Ford, skupimy się na wyglądzie samochodów. Zapraszamy na wycieczkę przez ponad 100 lat historii motoryzacji. Zaczynamy w 1908 roku...

01. Ford Model T | Rok 1908

W zestawieniu nie mogło oczywiście zabraknąć słynnego Forda T. Zaprojektowany z myślą o przeciętnym mieszkańcu Ameryki okazał się wielkim sukcesem i zmotoryzował Stany Zjednoczone. Dzisiaj to jedna z ikon motoryzacji. A skoro cała wystawa poświęcona jest "designowi", to przypomnijmy słynne słowa: "Forda Model T można zamówić w każdym kolorze, byle był to kolor czarny".

Ford Model Tfot. Ford | Ford Model T

Ford Model Tfot. Ford | Ford Model T

Ford Model Tfot. Ford | Ford Model T

02. Lincoln Zephyr | Rok 1937

Marka Lincoln to producent luksusowych samochodów, który został przez Forda kupiony już w 1922 roku. Ford postanowił wyróżnić przedwojennego Lincolna Zephyr za połączenie wyjątkowego wyglądu i dbałości o aerodynamikę. To właśnie ten model wprowadził charakterystyczny grill, który po dziś dzień jest nieodłącznym elementem Lincolnów.

Lincoln Zephyrfot. Ford | Lincoln Zephyr

Lincoln Zephyrfot. Ford | Lincoln Zephyr

Lincoln Zephyrfot. Ford | Lincoln Zephyr

Lincoln Zephyrfot. Ford | Lincoln Zephyr

Lincoln Zephyrfot. Ford | Lincoln Zephyr

Pierwszy Ford F Pierwszy Ford F fot. Ford | Pierwszy Ford F

Powojenny przełom

03. Pierwszy Ford F | Rok 1948

Niezwykle popularna w Stanach Zjednoczonych seria wytrzymałych, praktycznych i nie bojących się ciężkiej pracy Fordów F narodziła się w 1948 roku. Pierwsze auto zostało tak zaprojektowane, aby pomieścić jak największy ładunek. Ciekawa stylistyka była tylko efektem ubocznym.

Pierwszy Ford Ffot. Ford | Pierwszy Ford F

Pierwszy Ford Ffot. Ford | Pierwszy Ford F

Pierwszy Ford Ffot. Ford | Pierwszy Ford F

04. Ford Tudor | Rok 1949

Ford Tudor z 1949 roku obwieścił wszem i wobec, że czasy drugiej wojny światowej minęły bezpowrotnie, a amerykańska motoryzacja gotowa jest na krok w przyszłość. To pierwszy zaprojektowany w całości od nowa samochód osobowy Forda po wojnie. To nie tylko przełomowy wygląd, ale także początek nowej ery w firmie - za sterami koncernu zasiadł Henry Ford II.

Ford Tudorfot. Ford | Ford Tudor

Ford Tudorfot. Ford | Ford Tudor

Ford Tudorfot. Ford | Ford Tudor

Ford Tudorfot. Ford | Ford Tudor

05. Ford Thunderbird | Rok 1955

Kolejny niesamowity projekt, który Ford postanowił przypomnieć, to przepiękny Ford Thunderbird. Stylowe nadwozie ze stali napędzał silnik 5.1 V8 o mocy 228 KM. Wielu nazywało Thunderbirda jednym z najbardziej charyzmatycznych samochodów swoich czasów. Co więcej, Thunderbird zdefiniował w USA segment personal luxury car.

Ford Thunderbirdfot. Ford | Ford Thunderbird

Ford Thunderbirdfot. Ford | Ford Thunderbird

Ford Thunderbirdfot. Ford | Ford Thunderbird

Ford Thunderbirdfot. Ford | Ford Thunderbird

Lincoln Continental Lincoln Continental fot. Ford | Lincoln Continental

Lata 60' | Legendy

06. Lincoln Continental | Rok 1964

Amerykanie podkreślają, że Lincoln Continental z 1964 roku to pierwszy poważny powiew Europy w stylistyce samochodów koncernu Ford. Początkowo auto projektowano jako prywatny samochód Edsela Forda.

Lincoln Continentalfot. Ford | Lincoln Continental

Lincoln Continentalfot. Ford | Lincoln Continental

07. Ford Mustang | Rok 1964

Czy trzeba komuś przedstawiać ten samochód? W 1964 roku Ford zaprezentował przystępne cenowo sportowe auto, zaprojektowane z myślą o wchodzącym w dorosłość powojennym pokoleniu "baby boomers". Efekt? Ikona nie tylko motoryzacji, ale całej popkultury i jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w historii. Najnowsza generacja po raz pierwszy zawitała oficjalnie do Europy.

Ford Mustangfot. Ford | Ford Mustang

Ford Mustang I - 1964 rokFord Mustang I - 1964 rok

Ford Mustangfot. Ford | Ford Mustang

Ford Mustangfot. Ford | Ford Mustang

Ford Mustangfot. Ford | Ford Mustang

08. Ford GT40 MK II | Rok 1966

Trzeci samochód z lat 60. to legendarny Ford GT40 MK II. Cały projekt powstał tylko w jednym celu - strącić Ferrari z tronu i stanąć na najwyższym stopniu podium w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Po burzliwych początkach, Ford GT40 Mark II w 1966 roku zdominował stawkę i zajął trzy pierwsze miejsce. Ford GT40 zapisał się wtedy na stałe w historii motoryzacji.

Ford GT40 Mark IIfot Ford | Ford GT40 Mark II

Ford GT40 Mark IIfot Ford | Ford GT40 Mark II

Ford GT40 Mark IIfot Ford | Ford GT40 Mark II

Ford GT40 MK IIfot. Ford | Ford GT40 MK II

Ford Taurus Ford Taurus fot. Ford | Ford Taurus

Dwa bestsellery

09. Ford Taurus | Rok 1986

Ford Taurus wprowadził do Stanów Zjednoczonych zupełnie nową stylistykę, dużo bardziej inspirowaną innymi rynkami niż klasycznymi amerykańskimi autami. Wielu wieszczyło, że łagodny, "miękki", pełen zaokrągleń wygląd pogrzebie nowy model. Jednak Taurus okazał się wielkim sukcesem marki. Od samego początku bił rekordy popularności - swego czasu (lata 1992-1996) był najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Stanach i stanowił aż 25% całości sprzedaży amerykańskiego oddziału Forda.

Ford Taurusfot. Ford | Ford Taurus

Ford Taurusfot. Ford | Ford Taurus

Ford Taurusfot. Ford | Ford Taurus

Ford Taurusfot. Ford | Ford Taurus

10. Ford Explorer | Rok 1991

Ford Explorer pomógł marce zdobyć duże udziały w szybko rozwijającym się segmencie SUV. Ford wyróżnił go nie tylko za świetną sprzedaż, ale także duszę poszukiwacza przygód... Hasło promocyjne Explorera to "Spirit of Adventure".

Ford Explorerfot. Ford | Ford Explorer

Ford Explorerfot. Ford | Ford Explorer

Ford Explorerfot. Ford | Ford Explorer

Ford Explorerfot. Ford | Ford Explorer

Ford 24/7 Concept Ford 24/7 Concept fot. Ford | Ford 24/7 Concept

Dwa koncepty

11. Ford 24/7 Concept | Rok 2000

Wśród szesnastu przełomowych Fordów nie zabrakło konceptów. Pierwszy to wizja samochodu przyszłości z 2000 roku. Główna innowacja w koncepcie to niepowtarzalna deska rozdzielcza. Projektanci Forda już 15 lat temu postawili na wielki dotykowy ekran i aplikacje (kontakty, telefon, nawigacja czy e-mail), jakie znamy z dzisiejszych smartfonów. 24/7 miał oczywiście dostęp do Internetu. Z innych ciekawostek, nawigacją można było sterować za pomocą komend głosowych.

Ford 24/7 Conceptfot. Ford | Ford 24/7 Concept

Ford 24/7 Conceptfot. Ford | Ford 24/7 Concept

Ford 24/7 Conceptfot. Ford | Ford 24/7 Concept

Ford 24/7 Conceptfot. Ford | Ford 24/7 Concept

12. Ford Iosis | Rok 2006

Drugi z wyróżnionych konceptów to Iosis Concept z 2006 roku. Samochód, opracowany przez europejski oddział Forda, wyznaczył nową filozofię designu marki o nazwie Kinetic, którą znamy z wielu modeli Forda, jakie jeżdżą również po polskich drogach.

Ford Iosisfot. Ford | Ford Iosis

Ford Iosisfot. Ford | Ford Iosis

Ford Iosisfot. Ford | Ford Iosis

Ford Iosisfot. Ford | Ford Iosis

Ford Iosisfot. Ford | Ford Iosis

Ford Focus Electric Ford Focus Electric fot. Ford | Ford Focus Electric

Nowoczesność

13. Ford Focus Electric | Rok 2011

Focus Electric to pierwsze poważne podejście koncernu do elektrycznego samochodu. Praktyczny Focus może pokonać na jednym ładowaniu nawet 161 km. Stylistycznie to zwykły Focus podrasowany całą masą aerodynamicznych poprawek, które pozwoliły zwiększyć zasięg. Biorąc pod uwagę ostatnie szaleństwo na punkcie samochodów elektrycznych, nie może dziwić, że w zestawieniu znalazło się miejsce dla elektrycznego Focusa.

Ford Focus Electricfot. Ford | Ford Focus Electric

Ford Focus Electricfot. Ford | Ford Focus Electric

Ford Focus Electricfot. Ford | Ford Focus Electric

14. Ford Fusion | Rok 2013

Ford Fusion to nowe otwarcie dla Forda w klasie średniej. To także jeden z pierwszych modeli, w którym Amerykanie wprowadzili silniki EcoBoost oraz technologię hybrydową, w tym hybrydę typu plug-in. W Europie ten model nosi dobrze znaną nazwę Mondeo.

Ford Fusionfot. Ford | Ford Fusion

Ford Fusionfot. Ford | Ford Fusion

Ford Fusionfot. Ford | Ford Fusion

Ford Fusionfot. Ford | Ford Fusion

15. Ford F-150 | Rok 2015

Najlepiej sprzedający się samochód w Stanach Zjednoczonych to oczywiście pickup F-150. Ford zdecydował się umieścić na liście najnowszą generację swego hitu sprzedażowego. Nadwozie zbudowane w całości z aluminium skrywa "najtwardszego, najinteligentniejszego i najpraktyczniejszego" Forda F-150 w historii.

Ford F-150fot. Ford | Ford F-150

Ford F-150fot. Ford | Ford F-150

Ford F-150fot. Ford | Ford F-150

Ford F-150fot. Ford | Ford F-150

Ford GT Concept Ford GT Concept fot. Ford

Co przyniesie przyszłość?

16. Nowy Ford GT

Ostatnim, szesnastym samochodem wybranym przez Forda jest najnowszy GT. Samochód, nawiązujący do legendy z lat 60. XX wieku, powinien pojawić się na rynku w 2016 roku.

Co już o nim wiemy? Znamy wygląd i trzeba przyznać, że prototyp prezentuje się świetnie. Klasyczne amerykańskie V8 zostanie zastąpione podwójnie doładowaną jednostką V6 z mało sportowym dopiskiem EcoBoost... Jednak wszystkich powinna uspokoić szacowana moc nowego GT - około 600 KM.

Wiemy też, że powstaną dwie wersje - cywilna oraz torowa, która znowu spróbuje swoich sił w LeMans. Czekamy!

Ford GT Conceptfot. Ford

Ford GT Conceptfot. Ford

Ford GT Conceptfot. Ford

Ford GT Conceptfot. Ford

Ford GT Conceptfot. Ford

Ford GT Conceptfot. Ford

Więcej o:
Komentarze (10)
Najważniejsze Fordy w historii | Od Modelu T do nowego GT
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Bartiz

    0

    08. Ford GT40 MK II | Rok 1966:
    (...) w 1966 roku zdominował stawkę i zajął trzy pierwsze miejsce.(...) - przydałaby się poprawka :)
    Dziwi mnie za to brak pierwszego Focus'a, który był przełomowy względem design'u i pozwolił ożywić segment kompaktowy rywalizując na równi z pozostałymi.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX