A - AdBlue
AdBlue to nieszkodliwy, wodny roztwór mocznika. Stosuje się go, by obniżyć stężenie tlenku azotu w spalinach samochodów z silnikami Diesla.
Fot. Lukasz Giza / AG
B - Batalia silników
To podstawowe pytanie przy wyborze samochodu - "silnik benzynowy czy silnik wysokoprężny". Każdy ma swoich zwolenników i przeciwników. Pod uwagę powinniśmy wziąć m.in. cenę zakupu, przyjazność środowisku, zużycie paliwa, przyjemność z jazdy i koszty eksploatacji. Silniki Diesla są zwykle droższe od benzyniaków, ale w większości przypadków zwracają się jeżeli kierowca pokonuje więcej niż 15 tysięcy kilometrów rocznie.
fot. Bosch | Common Rail
C - Common Rail
To układ wtrysku bezpośredniego w silnikach Diesla. Wykorzystuje pompę wysokiego ciśnienia oraz akumulator wysokiego ciśnienia (tzw. zasobnik lub szynę). Zasobnik to wspólny zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. Dzięki wysokiemu ciśnieniu i bezpośredniemu wtryskowi paliwo jest bardzo dokładnie rozpylane w komorze spalania, co przekłada się na efektywniejsze spalanie. Największe zalety Common Rail? Wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa i niższa emisja spalin.
D - Denoxtronic
To system dozowania AdBlue. Zmniejsza emisję szkodliwych substancji, co pozwala samochodom z silnikiem Diesla bez najmniejszych problemów spełniać najbardziej surowe normy emisji spalin.
fot. Michał Dek
E - Euro 6
Euro 6 to kolejna restrykcyjna norma emisji spalin, do której stosować muszą się producenci samochodów. Nowa norma weszła w życie od początku 2014 roku. Główną zmianą w porównaniu z EURO 5 jest ograniczenie emisji tlenku azotu o ponad połowę - do poziomu 80 miligramów.
fot. eurovat.info.pl | filtr DPF
F - Filtr cząsteczek stałych
To filtr montowany w układach wydechowych silników Diesla, którego celem jest oczyszczanie z spalin z cząsteczek sadzy i popiołu. Pierwsze filtry na większą skalę pojawiły się w 1980, a w motoryzacji w 1985 roku. Filtry cząsteczek stałych wyeliminowały m.in. charakterystyczny czarny dym. Wydajność sprawnego filtru waha się między 85% a 100%.
G - Grzanie
W silnikach Diesla bardzo ważną rolę odgrywają świece żarowe - ułatwiają one rozruch, nawet w bardzo niskich temperaturach. Stabilizują także pracę wolnych obrotów silnika. Temperatura podgrzanego powietrza w cylindrach może dojść nawet do 1300 stopni Celsjusza.
H - High Pressure
Im wyższe ciśnienie tym większa efektywność spalania paliwa. Nowoczesne silniki Diesla wtryskują paliwo pod ciśnieniem do 2500 barów (można to porównać do naporu 2,2 ton na centymetr kwadratowy), szacuje się, że niedługo ciśnienie wzrośnie do 2700 barów.
Fot. Audi | Silnik Diesla triumfował już w Le Mans - Audi R10 w 2006 roku
I - Innowacje
Silniki Diesla cały czas są rozwijane. Jakich innowacji można spodziewać się w najbliższych latach? Specjaliści Boscha wskazują na dalsze obniżanie apetytu na paliwo i skuteczniejszą walkę ze szkodliwymi substancjami w spalinach.
K - Know How dla redukcji CO2
W dobie dbania o środowisko jedną z kluczowych rzeczy jest oczywiście redukcja emisji CO2. Producenci samochodów "dopingowani" są przez unijnych ustawodawców, którzy raz za razem wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne normy. Silniki Diesla generują około 15% mniej CO2 w porównaniu z podobnymi konstrukcjami benzynowymi.
Fot. Mercedes | Silnik Diesla debiutował na pokładzie Mercedesa w 1936
M - Mistrzowski Diesel
Pierwszy silnik wysokoprężny został opatentowany przez Rudolfa Diesla już w 1893 roku. Niemiec pragnął stworzyć podobną konstrukcję do klasycznego silnika benzynowego, ale jego silnik miał być znacznie wydajniejszy i efektywniejszy.
fot. Volkswagen | Najnowsza generacja popularnego Transportera
N - Nigdy wcześniej niezrealizowany potencjał pojazdów użytkowych
Silniki Diesla są bardzo często wykorzystywane w pojazdach użytkowych, ponieważ oferują coraz niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Nowoczesne samochody użytkowe z silnikami wysokoprężnymi bez problemu spełniają restrykcyjne normy Euro 6.
O - Ochrona środowiska
Wspominaliśmy już o ochronie środowiska, ale w naszych czasach, w Unii Europejskiej, to temat, któremu trzeba poświęcić oddzielną literę alfabetu. Silniki Diesla dzięki nowoczesnym technologiom bez problemu spełniają restrykcyjne normy Euro i mogą pochwalić się niską emisją CO2, praktycznym brakiem cząsteczek stałych i niskim stężeniem tlenków azotu w spalinach.
Fot. Audi
P - Przyjemność z jazdy
Samochody z silnikami Diesla stanowią już niemal 50% wszystkich samochodów sprzedawanych w Europie. Nikt już nie może narzekać na przyjemność z jazdy, a dużym atutem jest wysoki moment obrotowy i niższe zużycie paliwa.
fot. GM
Q - Quality (jakość)
Dzisiejsze silniki Diesla, żeby spełniać normy emisji spalin i wymagania klientów po prostu muszą być wykonane najlepiej, jak tylko się da. Producenci nie mogą sobie pozwolić na odpuszczenie wysokiej jakości.
S - Super Ekonomia
Jedną z największych zalet silników wysokoprężnych jest mniejszy apetyt na paliwo. Silnik Diesla może pochwalić się o 25% efektywniejszą pracą niż podobna, benzynowa konstrukcja.
fot. Bosch | Świece żarowe
Ś - Świece żarowe do szybkiego podgrzewania
Problemy z odpaleniem Diesla, zwłaszcza w mroźną pogodę, już dawno odeszły w zapomnienie. Dzisiaj kierowcy nie muszą już czekać na rozgrzanie się świec żarowych - nowoczesne potrzebują ledwie 2 sekund, żeby osiągnąć 1200 stopni Celsjusza.
fot. Valeo
T - Turbodoładowanie
W dobie downsizingu turbodoładowanie staje się coraz popularniejsze. Turbosprężarki wykorzystują energię spalin do sprężania powietrza dolotowego - zwiększa to sprawność spalania paliwa. Głównymi zaletami są oczywiście wyższa moc i mniejsze spalanie.
W - Wtryskiwacz
Zadaniem wtryskiwacza jest wtryskiwanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Dzisiejsze wtryskiwacze sterowane są elektromagnetycznie albo piezoelektrycznie.
fot. Jaguar | Prestiżowy Jaguar mógł być napędzany silnikiem Diesla
X - X-Type
Silniki Diesla kiedyś nie pasowały do samochodów z najwyższej półki. Trudno było sobie wyobrazić auto marki premium, jeżdżące na olej napędowy. Teraz wszystko się zmieniło. Jednym z samochodów, który może być symbolem zmian jest Jaguar X-Type.
Z - Zasięg
Według wyliczeń, samochody z silnikami Diesla mogą na jednym tankowaniu pokonać trasę o 35% większą niż auta z podobnymi silnikami benzynowymi.