Silniki Diesla od A do Z | Z czego składa się nowoczesny 'ropniak'

Każdy kto kupuje nowy samochód musi sobie zadać fundamentalne pytanie 'Silnik benzynowy czy silnik Diesla?'. Dzisiaj przyjrzymy się silnikom wysokoprężnym i temu z czego się skłądają
AdBlue AdBlue fot. BP

ABC silników Diesla | A - C

A - AdBlue

AdBlue to nieszkodliwy, wodny roztwór mocznika. Stosuje się go, by obniżyć stężenie tlenku azotu w spalinach samochodów z silnikami Diesla.

02.12.2007 WROCLAW STACJA BENZYNOWA KRADZIEZE PALIWA  FOT. LUKASZ GIZA / AGENCJA GAZETAFot. Lukasz Giza / AG

B - Batalia silników

To podstawowe pytanie przy wyborze samochodu - "silnik benzynowy czy silnik wysokoprężny". Każdy ma swoich zwolenników i przeciwników. Pod uwagę powinniśmy wziąć m.in. cenę zakupu, przyjazność środowisku, zużycie paliwa, przyjemność z jazdy i koszty eksploatacji. Silniki Diesla są zwykle droższe od benzyniaków, ale w większości przypadków zwracają się jeżeli kierowca pokonuje więcej niż 15 tysięcy kilometrów rocznie.

Common Railfot. Bosch | Common Rail

C - Common Rail

To układ wtrysku bezpośredniego w silnikach Diesla. Wykorzystuje pompę wysokiego ciśnienia oraz akumulator wysokiego ciśnienia (tzw. zasobnik lub szynę). Zasobnik to wspólny zbiornik paliwa dla wszystkich wtryskiwaczy. Dzięki wysokiemu ciśnieniu i bezpośredniemu wtryskowi paliwo jest bardzo dokładnie rozpylane w komorze spalania, co przekłada się na efektywniejsze spalanie. Największe zalety Common Rail? Wyraźne zmniejszenie zużycia paliwa i niższa emisja spalin.

Denoxtronic Denoxtronic fot. Bosch

ABC silników Diesla | D - F

D - Denoxtronic

To system dozowania AdBlue. Zmniejsza emisję szkodliwych substancji, co pozwala samochodom z silnikiem Diesla bez najmniejszych problemów spełniać najbardziej surowe normy emisji spalin.

Volkswagen Passat 2.0 TDIfot. Michał Dek

E - Euro 6

Euro 6 to kolejna restrykcyjna norma emisji spalin, do której stosować muszą się producenci samochodów. Nowa norma weszła w życie od początku 2014 roku. Główną zmianą w porównaniu z EURO 5 jest ograniczenie emisji tlenku azotu o ponad połowę - do poziomu 80 miligramów.

filtr DPF (Diesel Particulate Filter) - kłopotliwy element silników dieslafot. eurovat.info.pl | filtr DPF

F - Filtr cząsteczek stałych

To filtr montowany w układach wydechowych silników Diesla, którego celem jest oczyszczanie z spalin z cząsteczek sadzy i popiołu. Pierwsze filtry na większą skalę pojawiły się w 1980, a w motoryzacji w 1985 roku. Filtry cząsteczek stałych wyeliminowały m.in. charakterystyczny czarny dym. Wydajność sprawnego filtru waha się między 85% a 100%.

webasto webasto webasto

ABC silników Diesla | G - I

G - Grzanie

W silnikach Diesla bardzo ważną rolę odgrywają świece żarowe - ułatwiają one rozruch, nawet w bardzo niskich temperaturach. Stabilizują także pracę wolnych obrotów silnika. Temperatura podgrzanego powietrza w cylindrach może dojść nawet do 1300 stopni Celsjusza.

H - High Pressure

Im wyższe ciśnienie tym większa efektywność spalania paliwa. Nowoczesne silniki Diesla wtryskują paliwo pod ciśnieniem do 2500 barów (można to porównać do naporu 2,2 ton na centymetr kwadratowy), szacuje się, że niedługo ciśnienie wzrośnie do 2700 barów.

Audi R10 2006 r.Fot. Audi | Silnik Diesla triumfował już w Le Mans - Audi R10 w 2006 roku

I - Innowacje

Silniki Diesla cały czas są rozwijane. Jakich innowacji można spodziewać się w najbliższych latach? Specjaliści Boscha wskazują na dalsze obniżanie apetytu na paliwo i skuteczniejszą walkę ze szkodliwymi substancjami w spalinach.

ABC silników Diesla | K - N

K - Know How dla redukcji CO2

W dobie dbania o środowisko jedną z kluczowych rzeczy jest oczywiście redukcja emisji CO2. Producenci samochodów "dopingowani" są przez unijnych ustawodawców, którzy raz za razem wprowadzają coraz bardziej restrykcyjne normy. Silniki Diesla generują około 15% mniej CO2 w porównaniu z podobnymi konstrukcjami benzynowymi.

Mercedes 260 DFot. Mercedes | Silnik Diesla debiutował na pokładzie Mercedesa w 1936

M - Mistrzowski Diesel

Pierwszy silnik wysokoprężny został opatentowany przez Rudolfa Diesla już w 1893 roku. Niemiec pragnął stworzyć podobną konstrukcję do klasycznego silnika benzynowego, ale jego silnik miał być znacznie wydajniejszy i efektywniejszy.

Volkswagen T6fot. Volkswagen | Najnowsza generacja popularnego Transportera

N - Nigdy wcześniej niezrealizowany potencjał pojazdów użytkowych

Silniki Diesla są bardzo często wykorzystywane w pojazdach użytkowych, ponieważ oferują coraz niższe zużycie paliwa i emisję spalin. Nowoczesne samochody użytkowe z silnikami wysokoprężnymi bez problemu spełniają restrykcyjne normy Euro 6.

Samochody emitują coraz mniej... w laboratorium Samochody emitują coraz mniej... w laboratorium fot. Newspress

ABC silników Diesla | O - Q

O - Ochrona środowiska

Wspominaliśmy już o ochronie środowiska, ale w naszych czasach, w Unii Europejskiej, to temat, któremu trzeba poświęcić oddzielną literę alfabetu. Silniki Diesla dzięki nowoczesnym technologiom bez problemu spełniają restrykcyjne normy Euro i mogą pochwalić się niską emisją CO2, praktycznym brakiem cząsteczek stałych i niskim stężeniem tlenków azotu w spalinach.

Audi V12 TDIFot. Audi

P - Przyjemność z jazdy

Samochody z silnikami Diesla stanowią już niemal 50% wszystkich samochodów sprzedawanych w Europie. Nikt już nie może narzekać na przyjemność z jazdy, a dużym atutem jest wysoki moment obrotowy i niższe zużycie paliwa.

Opel Mokkafot. GM

Q - Quality (jakość)

Dzisiejsze silniki Diesla, żeby spełniać normy emisji spalin i wymagania klientów po prostu muszą być wykonane najlepiej, jak tylko się da. Producenci nie mogą sobie pozwolić na odpuszczenie wysokiej jakości.

Te proste triki pozwolą oszczędzić na paliwie Te proste triki pozwolą oszczędzić na paliwie Fot. Archiwum

ABC silników Diesla | S - T

S - Super Ekonomia

Jedną z największych zalet silników wysokoprężnych jest mniejszy apetyt na paliwo. Silnik Diesla może pochwalić się o 25% efektywniejszą pracą niż podobna, benzynowa konstrukcja.

Świece żarowefot. Bosch | Świece żarowe

Ś - Świece żarowe do szybkiego podgrzewania

Problemy z odpaleniem Diesla, zwłaszcza w mroźną pogodę, już dawno odeszły w zapomnienie. Dzisiaj kierowcy nie muszą już czekać na rozgrzanie się świec żarowych - nowoczesne potrzebują ledwie 2 sekund, żeby osiągnąć 1200 stopni Celsjusza.

Turbosprężarka o napędzie elektrycznymfot. Valeo

T - Turbodoładowanie

W dobie downsizingu turbodoładowanie staje się coraz popularniejsze. Turbosprężarki wykorzystują energię spalin do sprężania powietrza dolotowego - zwiększa to sprawność spalania paliwa. Głównymi zaletami są oczywiście wyższa moc i mniejsze spalanie.

Wtryskiwacz Wtryskiwacz fot. Bosch | Wtryskiwacz

ABC silników Diesla | W - Z

W - Wtryskiwacz

Zadaniem wtryskiwacza jest wtryskiwanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Dzisiejsze wtryskiwacze sterowane są elektromagnetycznie albo piezoelektrycznie.

X-Type Sport fot. Jaguar | Prestiżowy Jaguar mógł być napędzany silnikiem Diesla

X - X-Type

Silniki Diesla kiedyś nie pasowały do samochodów z najwyższej półki. Trudno było sobie wyobrazić auto marki premium, jeżdżące na olej napędowy. Teraz wszystko się zmieniło. Jednym z samochodów, który może być symbolem zmian jest Jaguar X-Type.

Z - Zasięg

Według wyliczeń, samochody z silnikami Diesla mogą na jednym tankowaniu pokonać trasę o 35% większą niż auta z podobnymi silnikami benzynowymi.

Więcej o:
Komentarze (60)
Silniki Diesla od A do Z | Z czego składa się nowoczesny 'ropniak'
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • bialyasfalt

    Oceniono 102 razy 84

    Super jestescie. Najpierw seria artykulow o zamykaniu centrow miast przed dieslami, i statystyki ile to ludzi umiera kiedy na ulicy zakopci diesel, a teraz peany o tym jakie to ekologiczne, jak spelnia normy, zielone i nic tylko wdychac dym z dizlowej rury!

    A prawda jest pewnie taka, ze zaatakowali producenci paliw to trzeba bylo zochydzic dizle, ktore palą mniej. Spada sprzedaż drozszych diesli to bach! ktos posmarowal i mamy super artykul o tym, jak bialy dym z dizla podnosi zdrowotnosc w żłobkach.....

  • Gość: a2244

    Oceniono 36 razy 22

    filtry DPF w obecnej konstrukcji to ślepy zaułek - zawodne i kosztowne. może pojawi się coś na innej zasadzie np. filtrów mokrych, być może wymagających częstszej obsługi ale bezpieczniejszych i per saldo tańszych ?

  • Gość: VTEC

    Oceniono 47 razy 19

    Quality - hahahahahahahaha!!!

  • Gość: pat

    Oceniono 18 razy 16

    Dobre jest stwierdzenie ze sprawnosc filtru DPF wynosi 85-100% - gdy jest w dobrym stanie. Ciekawe jaka jest sprawność filtrów samochodów ściąganych do Polski...

  • edimerc

    Oceniono 41 razy 15

    Kosztował nieco mniej niż benzynowy o podobnych osiągach, a zużywa 30% mniej paliwa, do tego 10% tańszego. I to tyle w temacie.
    No jeszcze dodam, że model benzynowy też ma wysokociśnieniowy system wtryskowy, turbinę, katalizator itd. a piezzoelektryczne wtryskiwacze terkocą zupełnie jak w dieslu. Jeden i drugi spełniają Euro6.

  • misiaczek1281

    Oceniono 37 razy 9

    co z tego że nowoczesny Diesel pali litr mniej niż benzyna skoro gdy padną wtryski to zapłacę po 2 tys.zł/sztuka a jest ich 4 :) do tego turbina i dwumasa też ok. 2 tys.zł/szt. Wszystkie naraz nie padną ale przez 5 lat jazdy niech padną dwie z nich i 5 tys.zł poszło psu w bude :) W

  • fakit.pl

    Oceniono 35 razy 9

    Myślę, że 3/4 normalnych użytkowników diesla robiących po 15tkm rocznie, drugi raz diesle nie kupi, bo oszczędność względem benzyny znikoma, a awaryjność nowoczesnych diesli jest dość wysoka, zwłaszcza na polskim super paliwie...

  • Gość: gniady

    Oceniono 7 razy 7

    340 NM i 5 l na 100 km. I 7.5 litra przy 150 km/h. Ideał. A awarie to po przebiegu ponad 200000 km czyli 3-4 właściciel lub 2 właściciel poflotowy , a nie zapomnijmy że 70 % aut w Polsce kupują firmy.

  • Gość: szej

    Oceniono 21 razy 7

    Lubię ten moment obrotowy (320 Nm w kompakcie), ale wstyd mi za każdą czarną chmurę sadzy, którą zostawiam przy wyprzedzaniu (fabrycznie bez DPF).
    Następna turbo benzyna.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX