BMW serii 3 | Tak zmieniało się przez 40 lat

Pierwsze BMW serii 3 (E21) pojawiło się na drogach równo 40 lat temu. Przypomnijmy sobie, jak zmieniał się ten niezwykle udany model bawarskiego producenta. Przez 40 lat obecności na rynku popularna 'trójka' doczekała się sześciu generacji i paru ciekawych modeli
BMW serii 3 (pierwsza generacja) BMW serii 3 (pierwsza generacja) fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

Debiut w 1975 roku | Pierwsza generacja

BMW serii 3 (E21) zadebiutowało w 1975 roku. Pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w lipcu na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Nowy model dostał bardzo ambitne zadanie - w ofercie bawarskiego producenta miał po części zastąpić BMW E114 (modele z serii 02, m.in. kultowe 2002tii).

BMW E21 zostało bardzo ciepło przyjęte. Już rok po premierze auto było bliskie zdobycia tytułu Europejskiego Samochodu Roku. Uległo jedynie Simce 1307. Również komercyjnie seria 3 okazała się sukcesem. Początkowo niektórzy narzekali na słabe silniki i brak charakteru w nowym aucie, ale po bardzo szybkim dodaniu przez BMW mocniejszych jednostek, E21 wywalczyło dla siebie duży kawałek tortu o nazwie segment D.

Pierwsze BMW serii 3 było dwudrzwiowym coupe. Nie licząc niewielkiej liczby kabrioletów (wyprodukowane przez firmę Baur w 4500 egzemplarzach), Bawarczycy nie zdecydowali się na inne rodzaje nadwozia. Na te trzeba było poczekać do kolejnych generacji.

Nowe coupe miało mieć sportowe zacięcie. Świadczy o tym nie tylko dynamiczna sylwetka, ale też benzyniaki, jakie trafiły na pokład. Pojemność silników wahała się od 1,6 do 2,3 litra, a moc od 76 do 145 KM. Podstawowe wersje E21 ważyły lekko ponad tonę. Każdy mógł więc znaleźć coś dla siebie. Spokojniejsi kierowcy byli zadowoleni ze słabszych, oszczędniejszych i tańszych jednostek, a ci lubiący szybszą jazdę mogli zamówić wersję z 2,3-litrowym motorem o mocy 145 KM (w tamtych czasach to było dużo). Będąc przy silnikach należy wspomnieć, że to w "trójce" po raz pierwszy w aucie tej klasy zastosowano silnik o 6 cylindrach ustawionych w rzędzie. Moc trafiała oczywiście na tylną oś.

BMW E21 doczekało się pierwszej modernizacji w 1979 roku (zmieniono przedni pas, tylne lampy, przeprojektowano konsolę centralną i dodano elektrycznie regulowane lusterka). Rok później BMW znowu lekko poprawiło swój model, ale tym razem zmiany były dosłownie kosmetyczne.

Ostatnie "trójki", oznaczone jako E21, wyjechały na drogi w 1982 roku, a licznik fabryk BMW zatrzymał się na około 1,3 miliona wyprodukowanych aut. Dzisiaj premierowa seria 3 doczekała się statusu klasyka.

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (pierwsza generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (pierwsza generacja)

BMW serii 3 (druga generacja) BMW serii 3 (druga generacja) fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

Dwójka (E30) | Rok 1982

Druga generacja "trójki" zawitała na rynek w 1982 roku. Wizualnie samochód nie zmienił się radykalnie.  Wygląd oczywiście unowocześniono oraz dopracowano pod względem aerodynamiki i bezpieczeństwa. Samochód odchudzono, dokładnie udało się zbić 30 kg. BMW zmieniło także odrobinę proporcje - auto stało się krótsze o 3 centymetry, ale szersze o 3,5 centymetra.

Największą zmianą względem pierwszej generacji było wprowadzenie wielu wersji nadwoziowych. Do premierowego coupe bardzo szybko dołączyły: czterodrzwiowy sedan, wersja cabrio oraz całkiem przestronne pięciodrzwiowe kombi. No i nie można zapomnieć, że to właśnie podczas panowania BMW E30 po raz pierwszy pojawiło się kultowe BMW M3 (o nim więcej za chwilę).

Dwójka BMW serii 3 mogła pochwalić się jeszcze innymi nowościami. Do tradycyjnego napędu na tylną oś dołączył napęd 4x4 (dostępny w wersji 325iX) oraz pierwszy w "trójce" silnik wysokoprężny. Przypomnijmy, w pierwszej generacji odnaleźliby się tylko miłośnicy benzyniaków. Teraz wybór stał się większy.

Ofertę silników benzynowych otwierał 1,8-litrowy R4 o mocy 89 KM z wersji 316. Z najsłabszym silnikiem BMW serii 3 mogło rozpędzić się do 175 km/h. Dla szukających sportowych wrażeń przyszykowano znacznie większą, bo 2,3-litrową i 220-konną jednostkę z M3. Tam osiągi to już 6,7 do setki i 237 km/h prędkości maksymalnej. Silniki Diesla to R6 o pojemności 2,4-2,5 litra i mocy 86-118 KM.

Druga generacja doczekała się liftingu w 1985 roku - zmieniono przedni pas, zmodernizowano tylny zderzak i unowocześniono wnętrze (przykładowo w opcjach pojawiły się nowe obicia tapicerskie). Kolejne zmiany to rok 1987 i nowe zderzaki oraz powiększone tylne lampy.

Ze sceny E30 zszedł zostawiając dla nowej generacji ugruntowaną, mocną pozycję w segmencie. Klienci kupili ponad 2,3 miliona "trójek" drugiej generacji. Zarząd BMW mógł być zadowolony i zacierać ręce przed premierą kolejnego wcielenia serii 3.

BMW serii 3 (druga generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

BMW serii 3 (druga generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

BMW serii 3 (druga generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

BMW serii 3 (druga generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

BMW serii 3 (druga generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (druga generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja) BMW serii 3 (trzecia generacja) fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW E36 | po raz trzeci | 1990

Wszyscy narzekający na niemiecką powściągliwość w zmienianiu swoich aut, powinni być zadowoleni trzecią generację "trójki". W porównaniu z E30, E36 zmienił się bardzo wyraźnie. BMW serii 3 otrzymało zupełnie nową stylizację (starano się, by "trójka" była dynamiczna, stylowa i opływowa) i stało się znacznie nowocześniejsze i masywniejsze.

Auto debiutowało w 1990 roku jako czterodrzwiowy sedan. W 1992 roku do oferty dołączyło coupe, a rok później kabriolet. Na kombi klienci musieli poczekać aż pięć lat, ponieważ najpraktyczniejsza "trójka" zawitała do salonów dopiero w 1995 roku. BMW wprowadziło też zupełną nowość - rok 94 to debiut wersji Compact, czyli "trójki" ze skróconym o 20 cm trzydrzwiowym nadwoziem.

Przy okazji premiery E36, BMW podkreślało swoje osiągnięcia w zakresie bezpieczeństwa samochodu. Auto było świetnie wyposażone i śpiewająco zdawało testy zderzeniowe.

Paletę silników oczywiście unowocześniono. Najsłabszym podstawowym benzyniakiem był 1,6-litrowy R4 o mocy 102 KM i 150 Nm momentu obrotowego. Osiągi "trójki" z takim silnikiem to 12,7 sekundy do pierwszej setki i prawie 200 km/h prędkości maksymalnej. W ofercie znajdowały się oczywiście znacznie mocniejsze motory. Topowa jednostka pochodziła oczywiście z M3 - 3,2-litrowy R6 (321 KM i 350 Nm) i pozwalała wskazówce prędkościomierza minąć pierwszą setkę po 5,5 sekundy. Ze względów bezpieczeństwa Vmax oscylowała wokół 250 km/h.

Dla zwolenników silników wysokoprężnych przygotowano tylko 3 propozycje. Najsłabszy 1,7-litrowy R4 oferował kierowcy 90 KM i 190 Nm momentu. Mocniejsze były R6 o mocy 118 KM lub 143 KM. Topowy Diesel zapewniał pierwszą setkę w 10,4 sekundy i 214 km/h prędkości maksymalnej.

W Europie E36 zakończyło karierę w 1998 roku, na świecie produkowano je jeszcze dwa lata dłużej. Oprócz zakładów BMW w Monachium do pracy zaprzęgnięto także fabryki w Meksyku, Kairze i południowej Kalifornii. Trzecia generacja pobiła kolejne rekordy popularności - BMW sprzedało 2,7 miliona "trójek".

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (trzecia generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (trzecia generacja)

BMW serii 3 (czwarta generacja) BMW serii 3 (czwarta generacja) fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)

Czwarte wcielenie BMW serii 3 | Rok 1998

W Europie nowa, czwarta już generacja, BMW serii 3 debiutowała w 1998 roku. Podobnie jak poprzednik pierwsze egzemplarze to czterodrzwiowe sedany. Dopiero później do oferty dołączyły inne wersje nadwoziowe: 1999 to czas debiutu coupe oraz kombi (Touring), rok później zajechał kabriolet i sportowa M3 (podrasowana "trójka" stała się wielkim hitem). W 2001 roku pojawiła się jeszcze skrócona wersja Compact. BMW postanowiło trzymać się zasady "dla każdego coś miłego" - seria 3 trafiała w gusta miłośnika sportowego coupe, jak i kogoś kto potrzebował dużego, wygodnego kombi.

"Trójka" stawała się coraz mocniejszym graczem nie tylko  na rynku europejskim. Oprócz Europy i Ameryki Północnej, BMW serii 3 ruszyło na podbój Rosji, Egiptu, RPA oraz paru rynków azjatyckich (m.in. Indonezja, Malezja, Filipiny, Tajlandia, czy Wietnam). Z globalną ekspansją musiało łączyć się dołączenie kolejnych fabryk - E46 wyjeżdżało na drogi z dwóch zakładów w Niemczech, Meksyku, RPA, Kaliningradzie, Chinach oraz Indonezji. W klasie premium BMW serii 3 stało się światowym potentatem.

Jak to bywa w przypadku kolejnych generacji, E46 trochę urosło w porównaniu z poprzednikiem. Raz jeszcze wizualne zmiany nie były radykalne, ale zauważalne. Nowa "trójka" nabrała nowocześniejszego, bardziej eleganckiego i sportowego stylu. BMW chwaliło się całą masą nowinek technicznych. Choćby systemem kontroli trakcji (ASC+T), elektronicznym rozdziałem siły hamowania, zestawem poduszek powietrznych, asystentem hamulców, czy układem stabilizacji toru jazdy DSC.

Oferta benzyniaków obejmowała silniki o pojemnościach od 1,8 do 4,0 litra (mowa tu o potężnej "V-ósemce" z M3 GTR). Zakres mocy to 105 KM w wersji 316i do znacznie ponad 300 KM w topowych "M-trójkach". Dostępne w serii 3 Diesle cały czas nabierały na znaczeniu. Najsłabszy silnik wysokoprężny to R4 (1951 cm3 i 116 KM). Znacznie większą popularnością cieszyła się wersja 320d ze 136-konnym Dieslem. Najmocniejszy to trzylitrowy R6 o mocy 204 KM.

Już w 2001 roku Bawarczycy zdecydowali się na delikatny facelifting sedana i kombi (przednie światła, tylne lampy, parę mniejszy detali). W 2003 postanowiono odświeżyć również wersje coupe i kabriolet. E46 to jeszcze większy sukces w historii modelu. Czwarta generacja znalazła 3,27 miliona nabywców.

BMW serii 3 (czwarta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)

BMW serii 3 (czwarta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)

BMW serii 3 (czwarta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)

BMW serii 3 (czwarta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (czwarta generacja)

BMW serii 3 (piąta generacja) BMW serii 3 (piąta generacja) fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)

Rok 2005 | Piąta generacja (E90)

Piąta odsłona BMW klasy średniej po raz pierwszy pojawiła się na salonie samochodowym w Genewie w 2005 roku. W tym samym roku pierwsze egzemplarze trafiły także na drogi. W porównaniu z poprzednikiem E90 stało się dłuższe o 5 i szersze o 8 cm. Stylistycznie nowa "trójka" przeszła kolejną metamorfozę. W E90 widzimy już samochód, który aktualnie znajduje się w ofercie Bawarczyków. BMW może pochwalić się tytułem Światowego Samochodu Roku, który to "trójka" zdobyła w 2006, zostawiając za plecami Mazdę MX-5 i Porsche Caymana S.

Niemcy oczywiście nie zamierzali rezygnować z wielu wersji nadwoziowych. Można rzec, że tradycyjnie "trójka" debiutowała jako sedan. Z biegiem lat rodzina serii 3 sukcesywnie się powiększała - chwilę później, jeszcze w 2005, dołączyło do niej kombi, w 2006 coupe, a w 2007 roku kabriolet i rozpalające zmysły M3.

Wybór silników, jaki zaoferowało BMW może przyprawić o zawrót głowy, dlatego tutaj nie będziemy wypisywać wszystkich wersji. Pojemność benzyniaków wahała się między 1,6 do 4,0 litra, a moc zaczynała się od spokojnych 115 KM, przez 306 KM w wersji 335i (3,0 l R6) po 420-konnego potwora V8 z M-trójki. Diesle to silniki od 2 do 3 litrów pojemności i 115-286 KM mocy.

Jakie nowinki techniczne debiutowały w piątej generacji? System informacyjny iDrive (rządził nawigacją, radiem, czy klimatyzacją), innowacyjny układ napędowy xDrive (napęd 4x4), bezpośredni wtrysk benzyny oraz adaptacyjny tempomat. Nie można też zapomnieć o pierwszy zielonych "trójkach" - to w tej generacji debiutowały wersje Efficient Dynamics, które starały się być jak najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu (m.in. za pomocą systemu Start-Stop).

BMW odwołało E90 ze służby w 2011 roku. Do tej chwili fabryki marki opuściły ponad 2 miliony egzemplarzy.

BMW serii 3 (piąta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)

BMW serii 3 (piąta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)

BMW serii 3 (piąta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)

BMW serii 3 (piąta generacja)fot. BMW | BMW serii 3 (piąta generacja)

BMW serii 3 po liftingu BMW serii 3 po liftingu Fot. BMW

Tu i teraz | Szóstka (F30)

I tak oto dojechaliśmy do aktualnej oferty BMW. Całkiem niedawno Monachijczycy pochwalili się najnowszym wcieleniem "trójki". Współczesna generacja F30 debiutowała pod koniec 2011 roku, teraz doczekała się drobnego faceliftingu. BMW wyszło z założenia, że ich sedan z klasy średniej wciąż może się podobać i zastosowało jedynie kosmetyczne zmiany - zderzaki, drobne motywy, lampy w technologii LED, czy dodanie nowych lakierów i wzorów kół. W środku, trochę przemodelowano konsolę centralną i dodano więcej chromowanych akcentów.

Z silników nowością będzie trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 136 KM (318i). Z kolei turbodoładowany silnik 3.0 R6 zostanie podkręcony do 326 KM. Oczywiście wszystkie silniki zostaną ulepszone - mają teraz cechować się mniejszym apetytem na paliwo. Za rok do salonów BMW ma zajechać 252-konna hybryda typu plug-in (330e).

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

BMW serii 3 po liftinguFot. BMW

Jeżeli chcecie wiedzieć więcej o nowościach, jakie przywiozła ze sobą najnowsza generacja, to zapraszamy do naszego obszernego artykułu. Tam znajdziecie wszystko co najważniejsze.

Tak wyglądało BMW F30 przed liftingiem:

BMW serii 3 (F30)BMW serii 3 (F30)

BMW serii 3 (F30)fot. BMW | BMW serii 3 (F30)

BMW serii 3 (F30)BMW serii 3 (F30)

BMW M3 BMW M3 BMW

Coś sportowego | Słynne BMW M3

BMW M3 to samochód legenda. Najnowsza generacja odeszła od koncepcji pierwowzoru. Porzucono silniki wolnossące na rzecz trzylitrowych, sześciocylindrowych jednostek TwinPower Turbo. Nowy silnik generuje moc 431 KM i osiąga 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przyspieszenie jest najlepsze w historii - sprint do pierwszej setki trwa teraz tylko 4,1 sekundy. Kolejna to nazwa. Zrezygnowanie z "M-trójki" coupe. W ofercie BMW pojawiło się BMW M4, czyli usportowione coupe serii 3.

Jeżeli chcecie zapoznać się z dokładną historią BMW M3 to zapraszamy TU. Dzisiaj tylko przypomnimy krótko, jak M3 wyglądało i jak zmieniało się na przestrzeni lat.

BMW M3fot. BMW | BMW M3

BMW M4fot. BMW | BMW M4

BMW M4fot. BMW | BMW M4

Pierwsze BMW M3 to rok 1986 i sportowe auto zbudowane na bazie BMW E30. Pod maską pracował czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 litra (moc od 195 do 220 KM), z biegiem lat pojemność silnika wzrosła do 2,5 litrów. Premierowa M-trójka występowała w dwóch wersjach nadwozia: coupe oraz kabrio (od 1988). Wersja z 220 konnym silnikiem przyspieszała do pierwszej setki w zaledwie 6,7 sekundy i osiągała 241 km/h prędkości maksymalnej.

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 E30fot. bmw | BMW M3 E30

Dział M zaprezentował drugą M-trójkę w 1992 roku. Zaczęto od coupe z 3 litrową, rzędową szóstką o mocy 286 KM. Później do oferty dołączyła limuzyna i kabriolet. Po czterech latach silnik zmieniono na 3,2 litrowy silnik R6 o mocy 321 KM. Prędkość maksymalną elektronicznie ograniczono do 250 km/h, a pierwsza setka to kwestia 5,5 sekundy (w wersji z 3,2 litrowym silnikiem).

Historia BMW M3fot. BMW | BMW M3 E36

BMW M3 E36fot. BMW | BMW M3 E36

Kolejne M3 powstało na bazie generacji E46 i było produkowane w latach 2000 - 2007. Pod maskę trafił rzędowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra i mocy 343 KM. Elektroniczny kaganiec znowu ograniczał prędkość maksymalną do 250 km/h, ale BMW M urwało ze sprintu do setki parę dziesiątych, teraz trwał tylko 5,1 sekundy.

BMW M3 E46BMW M3 E46

BMW M3 E46 Competition PaketBMW M3 E46 Competition Paket

Przedostatnie M3 otrzymało potężny silnik o mocy 420 KM. Dzięki takiej mocy pierwsza setka pojawiała się na liczniku po zaledwie 4,8 sekundy. BMW M3 E90 występowało w trzech wersjach: coupe, limuzyna i kabriolet.

BMW M3 BMW M3 E90

BMW M3 BMW M3 E90

Więcej o:
Komentarze (19)
BMW serii 3 | Tak zmieniało się przez 40 lat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • gonzor

    Oceniono 81 razy 23

    roczniki '70-te i starsze - dla konesera jeśli coś się uchowało po poprzednikach
    roczniki '80-te - młodzi tjunerzy,
    roczniki '90-te - zarabiam najniższą krajową ale betla być musi
    I dekada XXIw - nieźle wygląda, stać mnie By Mieć Wydatki a co tam
    rocznik 2010-11 - mam auto serwisowane tuż po leasingu, prezes jeździł albo jego żona, ewentualnie po lekarzu
    rocznik 2012-15 - lekarz koperta (nie weterynarz), prokurator, uczciwy prawnik, prezes lub jego żona

  • pcat

    Oceniono 32 razy 12

    BMW kojarzy mi sie z dojezdzaniem do zderzaka i mruganiem światłami na autostradzie. Jadę wtedy lewym pasem 150-160 i wyprzedzam tiry.

  • hkarper Gazeta.pl

    Oceniono 13 razy 9

    Jeden z najlepszych modeli BMW. Szkoda, że w Polsce...

    szkoda ze co czerskie niemoty...te kasztanskie tytuly wymiataja

  • Gość: Franek

    Oceniono 2 razy 0

    O starej dobrej motoryzacji tylko na "historia z kołem w tle".

  • Gość: Dżeremi Ajrons

    Oceniono 2 razy -2

    Sprzedam manetkę kierunkowskazu BMW. Działa, nieużywana.

  • strikep

    Oceniono 32 razy -14

    hi there, mieszkam w Texas, BMW - wszystkie rodzaje jest dosc popularne, najmniej jest X6, dosc duzo X5. Ale.....te samochody sa montowane w South Carolina I maja duze problem z elektryka, zawsze widzi sie na holu sciagane z drogi BMW. ACURA MDX jest duzo lepsza niz X5... BMW jezdza MURZYNI, zoltki jak rowniez I Biali. Audi jest niezwykle popularne I ma dobra opinie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX