Chevrolet Corvette | Jedno auto w wielu odsłonach

Bez wątpienia Chevrolet Corvette to jeden z tych "kultowych samochodów" bez których trudno wyobrazić sobie motoryzację. Premiera Corvette miała miejsce w 1953 roku. Od tego czasu pojawiło się 7 generacji amerykańskiej legendy
Chevrolet Corvette (C1): 1957 Chevrolet Corvette (C1): 1957 Fot. Chevrolet

Ewolucja | Droga od C1 do C7

Chevrolet Corvette jest już z nami od przeszło 60 lat. Okrągłą rocznicę obchodziliśmy dwa lata temu, w 2013 roku. Pierwsza Corvette (oznaczona symbolem C1), która debiutowała w 1953 w Nowym Jorku znacząco się różni od najnowszych Corvette, już z oznaczeniem C7... Historia tego samochodu obfitowała w wiele wspaniałych i wyjątkowych samochodów. Postaramy się przybliżyć dzisiaj chociaż kilka.

Na moto.pl istnieje już obszerny artykuł, w którym poświęciliśmy każdej generacji należną jej ilość tekstu. Znajdziecie w nim wiele informacji, zdjęć i ciekawostek, które składają się na kompletną historię tego kultowego modelu. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy - wystarczy tylko kliknąć TUTAJ.

Dzisiaj zaprezentujemy Wam ewolucję Corvette na zdjęciach bez zagłębiania się w szczegóły. Na kolejnych stronach skupimy się raczej na ciekawych wcieleniach Corvette, a nie poszczególnych generacjach.

Chevrolet Corvette C1: 1953-1962

Chevrolet CorvetteFot. Chevrolet | Corvette C1

Chevrolet Corvette C2: 1963-1967

Chevrolet Corvette C2Fot. Chevrolet | Corvette C2

Chevrolet Corvette C2Fot. Chevrolet | Corvette C2

Chevrolet Corvette C3: 1968-1982

Trzecia generacja (C3): 1968-82Fot. Chevrolet | Corvette C3

Chevrolet Corvette C3Fot. Chevrolet | Corvette C3

Chevrolet Corvette C4: 1983-1996

Chevrolet Corvette C4Fot. Chevrolet | Corvette C4

Chevrolet Corvette C4Fot. Chevrolet | Corvette C4

Chevrolet Corvette C5: 1997-2004

Chevrolet Corvette C5Fot. Chevrolet | Corvette C5

Chevrolet Corvette C5Fot. Chevrolet | Corvette C5

Chevrolet Corvette C6: 2005-2013

Chevrolet Corvette C6Fot. Chevrolet | Corvette C6

Chevrolet Corvette C6Fot. Chevrolet | Corvette C6

Chevrolet Corvette C7: od 2013

Corvette StingrayFot. Chevrolet | Corvette C7

Corvette StingrayFot. Chevrolet | Corvette C7

2015 Chevrolet Corvette Z06 2015 Chevrolet Corvette Z06 fot. GM

Najlepsza Corvette w historii? | Z06

Zaczynamy od flagowej Corvette siódmej generacji, czyli modelu Z06.

Skąd takie pytanie w tytule strony? Sam Chevrolet tak właśnie opisuje swój nowy samochód. Według twórców to nie tylko najlepsza Corvette, jaka kiedykolwiek powstała, uważają oni, że zostawia w tyle także inne samochody, które wyjechały z fabryk General Motors przez całą długą historię koncernu. Co więcej, mówią też coś "o najlepszym samochodzie, jaki został skonstruowany w Stanach Zjednoczonych"... Jak myślicie? Puste, szumne słowa i typowe dla marketingowców chwytliwe slogany? Czas pokaże, ale jednego nie można Chevroletowi odmówić - Corvette Z06 robi piorunujące wrażenie i zewsząd zbiera pochlebne opinie.

W takim samochodzie jedną z najważniejszych rzeczy jest oczywiście silnik. Bez zbędnych wstępów - 6,2 litra pojemności, V-ósemka, kompresor, 659 KM mocy i 861 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wszystkich miłośników cyferek ciekawi na pewno, jak taka moc przekłada się na osiągi. Kiedy silnik współpracuje z ośmiobiegowym automatem pierwsza setka pojawi się na prędkościomierzu po 2,95 sekundy! Kiedy zdecydujemy się siedmiobiegową ręczną skrzynię Corvette odrobinkę zwolni - 3,2 sekundy. Niestety dokładnej prędkości maksymalnej wciąż nie znamy, ale po prostu musi być oszałamiająca.

Silnik silnikiem, ale Corvette Z06 chwalone jest również za dobre prowadzenie, świetne hamulce (podobnymi wynikami co Corvette mogą pochwalić się tylko supersamochody pokroju Porsche 918 i LaFerrari), wygodną jazdę, dobre opony, luksus w środku, drapieżny wygląd zewnętrzny... Nawet najwięksi przeciwnicy amerykańskich aut twierdzą, że to naprawdę znakomity samochód.

Chevrolet Corvette Z06 ma jeszcze jednego asa w rękawie - cenę. W Stanach Zjednoczonych kosztuje około 60 tysięcy dolarów. W Europie (na rynku niemieckim) jest wyraźnie drożej, ponieważ cena podskoczyła do prawie równych 100 tysięcy euro. Jednak czy to dużo za samochód, który daje kierowcy aż 659 koni mechanicznych? W porównaniu z równie szybkimi konkurentami, Corvette Z06 jest wręcz... tani.

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

2015 Chevrolet Corvette Z06fot. GM | Chevrolet Corvette Z06

Chevrolet Corvette Mako Shark I Chevrolet Corvette Mako Shark I fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette Mako Shark I

Corvette przyszłości | Mako Shark

Mako Shark to koncept z 1961 roku i pomysł na "Corvette przyszłości" Larry'ego Shinody i Billa Mitchella. Inspiracją dla samochodu był ostronos atlantycki (czyli po angielsku shortfin mako shark). Koncept zawdzięcza rekinowi nie tylko wygląd, ale też charakterystyczny kolor. Legenda głosi, że w biurze Billa Mitchella wisiał prawdziwy ostronos atlantycki i Mitchell nakazał podwładnym stworzenie lakieru, który będzie identyczny... Po wielu odrzuconych przez szefa próbach, pracownicy Chevroleta mieli już dość. W nocy wykradli rybę, przemalowali ją, odwiesili na miejsce, a potem zaprezentowali Mitchellowi koncept pomalowany tym samym lakierem. Podobno Mitchell nie zorientował się i bardzo zadowolony z efektu skierował projekt do dalszych prac.

Niesamowicie wyglądający Mako Shark wywołał w 1961 roku wielkie poruszenie i spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Tak dziennikarzy, jak i zwykłych kierowców. Chevrolet potrzebował wtedy rozgłosu, ponieważ pierwsza generacja Corvette powoli schodziła ze sceny, a wielkimi krokami zbliżała się dwójka. Jak się okazało, Corvette C2 miała z Mako Sharkiem I wiele wspólnych cech. Na koniec jeszcze jedna mała ciekawostka, w 1961 Mako Shark wystąpił w amerykańskim serialu Route 66.

Mako Shark powrócił podczas nowojorskiego salonu samochodowego w 1965 roku. Charakterystyczne, szaro niebieskie malowanie z biały dołem (wyraźna inspiracja rekinem) pozostało, ale Mako Shark II stał się znacznie bardziej ekstremalny. Linie są o wiele ostrzejsze i drapieżniejsze. Tak jak pierwszy Mako Shark miał wiele wspólnego z Corvette C2, tak w C3 widać wyraźnie inspiracje Mako Sharkiem II. To właśnie w koncepcie "Corvette przyszłości" po raz pierwszy użyto silnika 427 Mark IV, który później trafił do seryjnych, produkcyjnych Chevroletów.

Zwieńczeniem historii Mako Sharka był rok 1969 i przemiana ostronosa atlantyckiego w diabła morskiego (rodzina mantowate). Mako Shark II zmienił wtedy nazwę na Manta Ray.

Mako Shark Ipierwszy Mako Shark z 1961

Mako Shark Ipierwszy Mako Shark z 1961

Mako Shark Ipierwszy Mako Shark z 1961

Mako Shark Ipierwszy Mako Shark z 1961

Mako Shark IIRekin powrócił w 1965 jako Mako Shark II

Mako Shark IIRekin powrócił w 1965 roku jako Mako Shark II

Mako Shark IIRekin powrócił w 1965 jako Mako Shark II

Mako Shark IIRekin powrócił w 1965 jako Mako Shark II

Mako Shark IIRekin powrócił w 1965 jako Mako Shark II

Chevrolet Corvette Manta Rayw 1969 roku nadszedł czas morskiego diabła | koncept Manta Ray

Chevrolet Corvette Manta Rayw 1969 roku nadszedł czas diabła morskiego | koncept Manta Ray

Corvette Grand Sport Corvette Grand Sport Corvette Grand Sport

Corvette Grand Sport

Przepiękny Grand Sport z 1963 roku to absolutnie wyjątkowy samochód.

Prace nad Grand Sportem ruszyły w 1962 z inicjatywy Zora Arkus-Duntova. Amerykanin pragnął stworzyć na bazie produkcyjnej Corvette lekką i bardzo mocną wyścigówkę. Według planów miało powstać 125 wyścigowych Corvette. Ambicje twórców sięgały samego szczytu - Grand Sport miał wystartować w wyścigach GT i stawić czoła słynnemu Shelby Cobra.

Niestety...

Grand Sport powstawał w tajemnicy, ponieważ zarząd GM nie był zachwycony pomysłem startów w wyścigach. Sekret długo nie pozostał sekretem i szefostwo o wszystkim się dowiedziało. Cały projekt został błyskawicznie skasowany. Jednak zanim prace nad Grand Sportem zostały odkryte, ekipie Duntova udało się zbudować 5 egzemplarzy. Wszystkie trafiły później w prywatne ręce.

Koniec końców, Grand Sport potwierdził swoją klasę na torze. Przez decyzję GM nigdy nie poznaliśmy pełnego potencjału, jaki drzemał w tej konstrukcji, ale Corvette ma na swoim koncie parę dobrych występów. Pierwsze znaczące zwycięstwo odniósł Dick Thompson za kierownicą auta o numerze 004 podczas wyścigu w Watkins Glens. Lekka, głównie aluminiowa, opływowa konstrukcja miała w sobie wielki potencjał. Najlepsze wyniki Grand Sport osiągał z 550-konnym silnikiem Chevroleta, jednak trudno w przypadku tego samochodu pisać o jednym silniku. Praktycznie w każdym egzemplarzu pracowała inna jednostka.

Dzisiaj Grand Sport uważany jest za legendę i za jedno z najlepszych wcieleń Chevroleta Corvette w całej bogatej historii modelu. Szacunkowa cena Grand Sporta waha się między 6 a 8 milionów dolarów. Największą gratką dla kolekcjonerów jest z pewnością Grand Sport 002, który stoi w muzeum w Filadelfii (Simeone Foundation Automotive Museum) - to jedyny Grand Sport w oryginalnym stanie.

Corvette Grand SportCorvette Grand Sport

Corvette Grand SportCorvette Grand Sport

Corvette Grand SportCorvette Grand Sport

Corvette Grand SportCorvette Grand Sport

Corvette Grand Sportfot. Writegeist | licencja CC 4.0 | źródło Wikimedia Commons

źródło: Wikimedia Commons

Mimo zakazu pracowania nad wyścigówkami, paru ludzi w Chevrolecie nie mogło się powstrzymać przed eksperymentowaniem z motorsportem. Co powiecie na ten koncept? Tak mógł wyglądać drugi Grand Sport:

Koncept Corvette Grand Sport IIKoncept Corvette Grand Sport II

Koncept Corvette Grand Sport IIKoncept Corvette Grand Sport II

Koncept Corvette Grand Sport IIKoncept Corvette Grand Sport II

 Wersja z 425 konnym, 6,5 litrowym Big-Block-V8 przyspieszała od 0 do 96 km/h w 4,8 sekundy Wersja z 425 konnym, 6,5 litrowym Big-Block-V8 przyspieszała od 0 do 96 km/h w 4,8 sekundy Wersja z 425 konnym, 6,5 litrowym Big-Block-V8 przyspieszała od 0 do 96 km/h w 4,8 sekundy

Pierwsza płaszczka | Chevrolet Corvette Sting Ray

Dzisiaj prawie każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją kojarzy nazwę Stingray z Corvette. Pierwsza płaszczka (właśnie  tę rybę oznacza angielskie słowo stingray) to rok 1962 i premiera nowej, drugiej generacji Corvette. Początkowo model nazywano Sting Ray (ze spacjami), dopiero od trzeciej generacji zdecydowano się na pisownię łączną Stingray.

Pierwszy Stingray zapisał się w historii Corvette m.in. legendarnym silnikiem "big-block" V8 (początkowa pojemność 6,5 litra, później jednostka rozrosła się do 7 litrów), chowanymi reflektorami czy pierwszym w historii modelu niezależnym zawieszeniem bez sztywnej tylnej osi.

Podczas 24 godzinnego wyścigu Le Mans w 1967 roku wyścigowa Corvette C2 uzyskała prędkość maksymalną 276 km/hPodczas 24 godzinnego wyścigu Le Mans w 1967 roku wyścigowa Corvette C2 uzyskała prędkość maksymalną 276 km/h

Produkcja zakończyła się niespodziewanie szybko. Trwała tylko pięć lat (1962-1967)Produkcja zakończyła się niespodziewanie szybko. Trwała tylko pięć lat (1962-1967)

Obok coupe produkowany był również kabriolet. Corvette C2 Sting Ray ?Split-WindowObok coupe produkowany był również kabriolet. Corvette C2 Sting Ray ?Split-Window

Corvette SR-2 wystawione na aukcję Corvette SR-2 wystawione na aukcję Corvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2

Co oznacza akronim SR w nazwie tej Corvette? Sebring Racer, Special Racer albo Sport Racer - zdania są podzielone, ale wyraźnie widać w jakim kierunku ta specjalna wersja Corvette podążała. To rasowa bestia torowa.

Podobnie jak w przypadku Mako Sharka i rekina w gabinecie Mitchella, również z SR-2 związana jest pewna historia. Podobno wszystko zawdzięczamy kierowcy wyścigowemu Jerry'emu Earlowi, młody chłopak postanowił, że będzie się ścigać Ferrari 250 MM. Ta decyzja bardzo nie spodobała się jego ojcu, Harleyowi (jeden z twórców Corvette). Harley Earl doszedł do wniosku, że jego syn powinien jeździć Chevroletem i nakazał rozpoczęcie prac nad wyścigówką o kryptonimie SR-2. Powstały tylko trzy egzemplarze dwumiejscowej wyścigowej Corvette.

Po pierwszych testach i wyścigu w Road America (Elkhart Lake, Wisconsin), na których okazało się, że SR-2 jest stanowczo zbyt słaby i za ciężki, auto wróciło do warsztatów. Zamiast seryjnego silnika z Corvette C1, inżynierowie wcisnęli pod maskę 5,5 litrową V-ósemkę o mocy 335 KM. Po wzmocnieniu i odchudzeniu (około 136 kg), SR-2 był gotowy do ponownego pojawienia się na torach. SR-2 pokazał się z bardzo dobrej strony i zasłynął świetnymi występami m.in. w Daytonie i Sebring.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z aukcji, na której niedawno wystawiono SR-2. Cena miała startować z oszałamiającego pułapu 6,8 miliona dolarów. Jednak nie wiemy za ile sprzedano piękną niebiesko białą Corvette z charakterystyczną tylną płetwą. W ostatniej chwili aukcja została odwołana, ponieważ do sprzedającego zgłosił się anonimowy klient. Czy zaoferował więcej niż 6,8 miliona dolarów? To pozostanie już tylko między Mikiem Dietro (poprzednim właścicielem) i nowym kupcem. Jednak możemy się spodziewać, że kwota, jaka padła może przyprawić o zawrót głowy. Kolekcjonerzy są w stanie płacić za kultowe auta naprawdę grube pieniądze, a legendarny SR-2 z 1956 powstał tylko w 3 egzemplarzach.

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Corvette SR-2 wystawione na aukcjęCorvette SR-2 wystawione na aukcję

Chevrolet Corvette C4 ZR1 Chevrolet Corvette C4 ZR1 fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette C4 ZR1

Najszybszy na świecie? | Corvette ZR1

Oprócz spektakularnego Z06 większość samochodów jakie przypomnieliśmy w dzisiejszym zestawieniu to piękne klasyki z lat 50 i 60 ubiegłego wieku. Oczywiście kultowe Corvette nie pochodzą tylko z tamtego okresu... Amerykanie mogą pochwalić się kilkoma wspaniałymi autami z innych lat. Co powiecie na Corvette ZR1 z 1990 roku?

Chevrolet Corvette czwartej generacji debiutował w 1984 roku. Już parę miesięcy po premierze zarząd GM zauważył, że potencjał nowej konstrukcji nie jest w pełni wykorzystywany.  Z drapieżnej i opływowej Corvette można było wycisnąć znacznie więcej. Najmocniejszy seryjnie montowany 5,7 litrowy silnik L98 V8 (230 - 245 KM) został uznany za niewystarczający. Prace nad topową wersją Corvette C4 ruszyły już w 1986 roku. Do współpracy zaproszono słynną brytyjską firmę, Lotusa.

Pierwsze plany były cokolwiek imponujące - chciano stworzyć "najszybszy produkcyjny samochód świata". Corvette miała bez żadnych kompleksów stanąć do walki z supersamochodami ze Starego Kontynentu. Początkowo oszacowano, że moc, której potrzeba do uczynienia z Corvette prawdziwej bestii to 400 KM. Po wielu dniach ciężkiej pracy Lotus przygotował odrobinę słabszą, bo 375 konną, 5,7 litrową V-ósemkę LT5. Prototyp, odważnie nazwany "King of the Hill" był już gotowy na pierwsze testy. Oczywiście Chevrolet nie omieszkał pochwalić się swoim królem. Już w 1988 pojawiły się pierwsze informacje w prasie, a miłośnicy amerykańskiej motoryzacji zacierali ręce.

King of the Hill wyruszył na podbój dróg, torów i autostrad w 1990 roku, już pod dobrze nam znaną nazwą Chevrolet Corvette ZR-1. Duża moc (w 1993 wzrosła do 405 KM), opływowa, dopieszczona sylwetka i świetne prowadzenie sprawiło, że samochód zaczął zbierać bardzo pochlebne opinie, a auto od samej premiery pracowało na status "kultowego". Mówiono, że Corvette nie musi obawiać się żadnej konkurencji, nawet uznanych marek z Niemiec i Słonecznej Italii. Chevrolet i Lotus przyłożyli się do swojego dzieła.

Z najdroższymi supersamochodami, Corvette mogła rywalizować także na polu ceny. ZR-1 był wręcz koszmarnie drogi! W 1990 roku na zakup ZR-1 trzeba było przygotować niemal 60 tysięcy dolarów, to o tyle kosmiczna kwota, że za jej połowę można było kupić "zwykłą" Corvette, a przez zwykłą mamy na myśli tę z 250 konną V-ósemką... W 1995 roku, po ogłoszeniu zakończenia produkcji ZR-1 cena podskoczyła do 66 300 dolarów. Ale to nie koniec. Niektórzy dealerzy, korzystając z zainteresowania modelem i jego ograniczonej dostępności, spokojnie podbijali cenę do 100 tysięcy dolarów. Klienci i tak się znaleźli.

Chevrolet Corvette C4 ZR1fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette C4 ZR1

Chevrolet Corvette C4 ZR1fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette C4 ZR1

Chevrolet Corvette C4 ZR1fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette C4 ZR1

Chevrolet Corvette C4 ZR1fot. Chevrolet | Chevrolet Corvette C4 ZR1

Chevrolet Corvette C4 ZR1Chevrolet Corvette C4 ZR1

Chevrolet Corvette 427 z 1967 Chevrolet Corvette 427 z 1967 Chevrolet Corvette 427 z 1967

Na koniec | Jeszcze parę ślicznotek sprzed lat

W przypadku samochodu z tak bogatą historią (premiera w 1953 i cała masa wyjątkowych, często ograniczających się do kilku sztuk wersji specjalnych...) trudno wybrać kilka najciekawszych i "najfajniejszych" edycji. Dlatego nie zaryzykujemy stwierdzenia, że te, które zaprezentowaliśmy powyżej to właśnie te najważniejsze i najlepsze Corvette! Postaraliśmy się wybrać kilka i przypomnieć ten kultowy samochód. Jesteśmy wręcz pewni, że jakiś klasyczny Chevrolet umknął naszej uwadze.

Na koniec zostawiliśmy dla Was jeszcze parę zdjęć pięknych klasyków z lat 50 i 60. Zaczynamy od Corvette 427 z 1967 roku.

Chevrolet Corvette 427 z 1967Chevrolet Corvette 427 z 1967

Chevrolet Corvette 427 z 1967Chevrolet Corvette 427 z 1967

Chevrolet Corvette 427 z 1967Chevrolet Corvette 427 z 1967

Tu z kolei piękny Corvette Stingray L88 427 Coupe z 1969. Chyba każdy przyzna, że stare Corvette mają w sobie to coś.

Corvette Stingray L88 427 Coupe z 1969Corvette Stingray L88 427 Coupe z 1969

Corvette Stingray L88 427 Coupe z 1969Corvette Stingray L88 427 Coupe z 1969

Jakby wyglądał Chevrolet Corvette gdyby powstał nie w Stanach Zjednoczonych, a we Włoszech? Odpowiedzią na to pytanie może być Corvette Scaglietti z 1959 roku. Trzy sztuki Corvette Coupe trafiły do warsztatów włoskiej firmy stylistycznej Scaglietti. Oto efekt:

Chevrolet Corvette Scaglietti z 1959fot. Domena Publiczna | Chevrolet Corvette Scaglietti z 1959

Chevrolet Corvette Scaglietti z 1959Chevrolet Corvette Scaglietti z 1959

Na koniec jedno z wcieleń pierwszej generacji bohatera dzisiejszego tekstu - Chevrolet Corvette C1 Fuelie.

Chevrolet Corvette Fueliefot. Rex Gray | licencja CC 2.0 | Wikimedia Commons | Corvette Fuelie

źródło: Rex Gray Wikimedia Commons

Chevrolet Corvette Fueliefot. Rex Gray | licencja CC 2.0 | Wikimedia Commons | Corvette Fuelie

źródło: Rex Gray Wikimedia Commons

Więcej o:
Copyright © Agora SA