Salon Genewa 2015 | Najciekawsze koncepty

Największe salony samochodowe to prawdziwa gratka dla wielbicieli aut koncepcyjnych. Na własne oczy mogą oni zobaczyć najnowsze pomysły producentów, które z czasem być może trafią do modeli seryjnych. Tegoroczne targi w Genewie pod tym kątem również nie zawiodły
Kia Sportspace Kia Sportspace Fot. Michał Dek

Kia Sportspace

Przegląd spektakularnych genewskich premier zaczynamy od nowości z Korei, której ze wszystkich prezentowanych pojazdów najbliżej jest do produkcji seryjnej. Kia Sportspace to zapowiedź nowej generacji modelu Optima, który do tej pory nie był oferowany w odmianie kombi.

>> Sprawdź oferty specjalne na nowe modele Kii

"Projekt zwykłego kombi przewiduje wydłużone trzecie okno boczne, aby sugerować znaczną pojemność ładunkową. Dzięki poszerzeniu słupka D i niemal ukośnej klapie tylnej nadaliśmy tyłowi auta mocniejszego, muskularnego i atletycznego charakteru" - powiedział Gregory Guillaume, Główny Projektant Kia w Europie.

Auto zostało zaprojektowane przez studio designu Kii we Frankfurcie nad Menem. Na żywo wygląda jeszcze lepiej niż na zdjęciach! Mocno trzymamy kciuki, żeby finalna wersja tego auta otrzymała jak najmniej zmian i w takiej formie trafiła do sprzedaży.

Prototyp napędzany jest przez układ hybrydowy, który w 2014 roku został zaprezentowany na salonie w Paryżu w koncepcyjnej Optimie T-Hybrid . Główną rolę odgrywa silnik Diesla o pojemności 1,7 litra z podwójnym doładowaniem (klasyczna turbosprężarka i elektryczny kompresor). Przy niskich prędkościach pojazd porusza się bezemisyjnie. Chwilowo może być napędzana również oś tylna.

Kia SportspaceFot. Krzysztof Słomski

Kia SportspaceFot. Michał Dek

Kia SportspaceFot. Michał Dek

Audi Prologue Avant Audi Prologue Avant Fot. Krzysztof Słomski

Audi Prologue Avant

Równie dużo emocji wywoływał koncept Audi Prologue Avant, który, tak jak studyjne A9 Prologue zaprezentowane w ubiegłym roku na targach w Los Angeles, zapowiada nowy kierunek stylistyczny marki z Ingolstadt pod kierownictwem nowego szefa Audi Design - Marka Lichte. Wpłynie on na wygląd przyszłych generacji modeli, w przypadku Avanta - na odmiany kombi. Na stoisku Audi gromadził się tłumy.

>> Zobacz najciekawsze koncepty Audi

Prologue Avant mierzy 5,11 m długości, 1,97 m szerokości i 1,4 m wysokości przy rozstawie osi, wynoszącym 3,04 m. Kombi jest więc odrobinę większe od coupe. W równie stylowym i czystym, co nadwozie, wnętrzu mogą przebywać cztery osoby. Wszystkie informacje wyświetlane są na ekranach OLED, zamontowanych z przodu, jak i z tyłu.

Pojazd został wyposażony w napęd hybrydowy zapożyczony z Audi Q7 etron quattro, jednak w tym przypadku jest on jeszcze bardziej wydajny. Moc systemowa wynosi 455 KM - generują ją wspólnie silnik Diesla 3.0 TDI i silnik elektryczny. W rezultacie auto  przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 5,1 sekundy. Wysoką zwinność ma zapewniać system czterech kół skrętnych.

Audi Prologue AvantFot. Krzysztof Słomski

Audi Prologue AvantFot. Michał Dek

Bentley EXP 10 Speed 6 Bentley EXP 10 Speed 6 Fot. Krzysztof Słomski

Bentley EXP 10 Speed 6

To jedna z ciekawszych niespodzianek 85. edycji salonu samochodowego w Genewie. Bentley bez zapowiedzi zaprezentował koncepcyjny model o oznaczeniu EXP 10 Speed 6. To dwumiejscowe coupe, mniejsze od Continentala GT, które najprawdopodobniej w najbliższej przyszłości powiększy ofertę brytyjskiej marki.

>> Bentley Bentayga | Tego się nie spodziewaliśmy

Producent z Crewe nie podał żadnych danych technicznych swojego konceptu. Pozostaje nam podziwiać jego wygląd, a jest co podziwiać. Muskularne i jednocześnie eleganckie nadwozie robi wrażenie, zwłaszcza w kolorze British Racing Green. Wnętrze pojazdu jest nad wyraz luksusowe i wyposażone w najnowocześniejsze technologie - centrum sterowania stanowi 12-calowy ekran dotykowy.

Bentley EXP 10 Speed 6Fot. Krzysztof Słomski

Bentley EXP 10 Speed 6fot. moto.pl

Volkswagen Sport Coupe GTE Volkswagen Sport Coupe GTE Fot. Michał Dek

Volkswagen Sport Coupe GTE

Ozdobą okazałej ekspozycji Volkswagena był natomiast samochód pod nazwą Sport Coupe Concept GTE, czyli przedsmak Passata w wydaniu CC. Poza atrakcyjną stylistyką, koncept prezentuje także możliwości technologiczne marki z Wolfsburga.

>> Koncepty Volkswagena | Nie tylko dla ludu

Prototyp powstał na modułowej płycie MQB - ma 4,87 m długości, 1,86 m szerokości i 1,40 wysokości przy znacznie większym rozstawie osi, wynoszącym 3,02 m. W rezultacie czteromiejscowy pojazd jest bardzo przestronny.

Volkswagen Sport Coupe GTE został wyposażony w nowoczesny hybrydowy zespół napędowy typu plug-in, składający się z silnika V6 3.0 TSI oraz z dwóch jednostek elektrycznych, o mocy systemowej wynoszącej 380 KM.

Volkswagen Sport Coupe GTEFot. Krzysztof Słomski

Volkswagen Sport Coupe GTEFot. Michał Dek

Volkswagen Sport Coupe GTEFot. Michał Dek

Nissan Sway Nissan Sway Fot. Krzysztof Słomski

Nissan Sway

Następny godny uwagi koncept pochodzi z Japonii, ale został stworzony z myślą o upodobaniach europejskich klientów. Oto Sway - prototyp zapowiadający nową generację niewielkich hatchbacków Nissana. Podobnie może wyglądać nowa Micra, jeśli firma ostatecznie zdecyduje się na ten kierunek stylistyczny. W przygotowaniu następnej generacji modelu ma pomóc bratnie Renault.

>> Wideo | Nissan Leaf | Świecący w ciemności

"Sway kontynuuje naszą tradycję kwestionowania schematów w poszczególnych segmentach rynku poprzez wprowadzanie nowatorskiego, wyróżniającego się i atrakcyjnego stylu - podobnie jak miało to miejsce w przypadku modeli Qashqai i Juke. Prezentując nowy samochód koncepcyjny w Genewie, Nissan eksperymentuje z pomysłami, które mogłyby wnieść powiew świeżości do segmentu małych hatchbacków" - powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezes ds. projektowania i dyrektor kreatywny w Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan SwayFot. Krzysztof Słomski

Nissan SwayFot. Nissan

Nissan SwayFot. Nissan

Aston Martin DBX Aston Martin DBX Fot. Newspress

Aston Martin DBX

Moda na samochody typu crossover/SUV trwa w najlepsze, i to we wszystkich segmentach, więc coraz więcej producentów zaczyna zwracać szczególną uwagę na ten obszar rynku. Widok Porsche Cayenne już nikogo nie dziwi (debiut pierwszej generacji miał miejsce w 2002 roku), więc dlaczego nie mógłby powstać taki samochód pod inną luksusową marką? Na ten krok zdecydowali się już Bentley i Rolls-Royce, teraz do tego grona dołącza Aston Martin.

>> Aston Martin DB10 | Nowe auto Bonda

DBX to odpowiedź Brytyjczyków na zmieniające się czasy. Według nich właśnie tak ma wyglądać segment luksusowych samochodów GT. Mówi się, że nowy model mógłby trafić do sprzedaży za 10 lat. To auto ma być skierowane do klientów w Chinach, USA i na Bliskim Wschodzie. Czas pokaże co faktycznie powstanie z konceptu DBX.

Aston Martin DBXFot. Newspress

Aston Martin DBXfot. Piotr Sielicki

Aston Martin DBXFot. Newspress

Aston Martin DBXfot. Piotr Sielicki

Seat 20V20 Seat 20V20 Fot. Krzysztof Słomski

Seat 20V20

O tym koncepcie pisaliśmy już w przeglądzie genewskich SUV-ów, ale warto o nim wspomnieć ponownie. 20V20 to zapowiedź długo wyczekiwanego SUV-a Seata, który ma trafić do sprzedaży w 2016 roku. Auto wygląda bardzo dobrze, ale do tego przyzwyczaił już nas nowy Leon. Ten przykład udowadnia, że SUV również może mieć dynamiczną linię nadwozia.

>> Seat ma już ponad 60 lat

Samochód będzie dzielił podwozie z nowym SUV-em Skody, większym od Yeti, który otrzymał przydomek Snowman. Koncepcyjny Seat 20V20 ma 4,66 m długości, posiada prześwit o wysokości 228 mm, rozstaw osi o długości 2 791 mm, a rozstaw kół wynosi 1 648 mm z przodu i 1 638 mm z tyłu. Pojemność bagażnika ma ponad 600 litrów.

Z zaciekawieniem czekamy na finalną wersję nowego modelu Seata.

Seat 20V20Fot. Krzysztof Słomski

Seat 20V20Fot. Krzysztof Słomski

Lexus LF-SA Lexus LF-SA Fot. Michał Dek

Lexus LF-SA

Spacer po genewskich targach w poszukiwaniu najbardziej spektakularnych konceptów kończymy na projekcie Lexusa.  LF-SA to wizja miejskiego samochodu przyszłości. Mimo niewielkich rozmiarów (3450 mm długości, 1700 mm szerokości i 1430 mm wysokości) czteromiejscowe auto jest niezwykle luksusowe. Przedstawiciele marki mówią, że to model pozwalający marce odkryć nowe sektory rynku.

>> Lexus RC F | Znamy polskie ceny

Pierwsze co rzuca się w oczy, to stylistyka nadwozia. Od razu widać, że to Lexus, tylko taki "skompresowany". Gdyby go "napompować", to powstałby np. nowy SUV NX. Równie ciekawy jest projekt wnętrza. Fotel kierowcy jest nieruchomy, natomiast regulowane jest ustawienie kierownicy i pedałów, co sprawia, że to samochód dopasowuje się do prowadzącego, a nie odwrotnie. Fotel pasażera jest przesuwany i zapewania dostęp do tylnych siedzeń. Tradycyjną środkową konsolę zastąpił szerokokątny wyświetlacz projekcyjny, umieszczony pośrodku podstawy szyby czołowej.

Lexus LF-SAFot. Krzysztof Słomski

Lexus LF-SAFot. Michał Dek

Więcej o:
Copyright © Agora SA