Salon Genewa 2015 | SUV-y i crossovery

SUV-y i crossovery stanowią obecnie jeden z najważniejszych segmentów samochodów na rynku. Wszyscy producenci chcą je mieć w swojej ofercie, więc w Genewie nie zabrakło wielu ciekawych premier tego typu aut. Zobaczmy te najciekawsze, które niebawem trafią do sprzedaży
Renault Kadjar Renault Kadjar Fot. Renault

Renault Kadjar

Podczas salonu w Szwajcarii Renault po raz pierwszy pokazało szerokiej publiczności model Kadjar. To kompaktowy crossover, mierzący 4,45 m długości i 1,84 m szerokości w zestawieniu z niezbyt wysokim nadwoziem - 1,60 m. Prześwit, wynoszący 190 mm, pozwala nie martwić się miejskimi przeszkodami.

Samochód będzie pozycjonowany pomiędzy mniejszym Capturem, do którego jest bardzo podobny, a Koleosem. Kadjar ma wiele wspólnego z Nissanem Qashqaiem. Auto, zaprojektowano na wspólnej platformie Renault-Nissan - CMF C/D. Wnętrze pojazdu jest przestronne, cztery osoby nie powinny narzekać w nim na zbyt mało miejsca. Bagażnik ma 472 litrów pojemności.

Oferta jednostek napędowych składać się będzie z dwóch silników wysokoprężnych dCi o mocy 110 i 130 KM oraz benzynowego TCe również o mocy 130 KM. Do wyboru będą wersje z napędem na przednie koła lub 4x4. Sprzedaż nowego crossovera Renault w Europie rozpocznie się na początku lata.

Renault Kadjar

Renault KadjarFot. Renault

Renault KadjarFot. Michał Dek

Honda HR-V Honda HR-V Fot. Michał Dek

Honda HR-V

Kolejną nową propozycję na rynku crossoverów stanowi nieco mniejsza Honda HR-V. Podczas salonu w Genewie Japończycy pokazali produkcyjną wersję drugiej generacji tego modelu, pierwsza była produkowana w latach 1999-2006.

Choć konstrukcję nowego crossovera Hondy oparto na platformie modelu Jazz, to pod względem wielkości nie stoi w cieniu poprzednika - długość auta wynosi 4,29 metra. We wnętrzu znajdziemy znaną z innych modeli Hondy kanapę Magic Seats z podnoszonymi siedziskami. Po jej złożeniu uzyskujemy płaską powierzchnię załadunkową. Sam kufer jest całkiem pojemny, mieści standardowo 453 litry bagażu.

Samochód będzie oferowany z wysokoprężnym silnikiem o 1.6 i-DTEC o mocy maksymalnej 120 KM lub z silnikiem benzynowym 1.5 i-VTEC, generującym moc 130 KM. Obie konstrukcje są standardowo połączone ze skrzynią manualną, jednostka benzynowa za dopłatą może współpracować z przekładnią CVT. Napęd trafia tylko na koła przednie.

Nowa Honda HR-V trafi do polskich salonów również latem tego roku.

Honda HR-Vfot. Michał Dek

Honda HR-VFot. Krzysztof Słomski

Mazda CX-3 Mazda CX-3 Fot. Mazda

Mazda CX-3

Następna nowość z Dalekiego Wschodu, tym razem od Mazdy. Producent z Hiroszimy może pochwalić się jedną z najmłodszych gam modelowych. CX-3 to całkowicie nowy model marki. Europejski debiut crossovera miał miejsce właśnie na salonie w Genewie.

Samochód wyróżnia się nowoczesnym, atrakcyjnym designem nadwozia, charakterystycznym dla Mazdy. Marka wiąże z tym modelem duże nadzieje, nie ma się czemu dziwić. CX-3, bazująca na płycie podłogowej malutkiej Mazdy2, nie jest jednak taka mała jak mogłoby się wydawać. Rozstaw kół jest taki sam i wynosi 257 cm, ale długość całego auta wzrosła o 21,5 cm do 427,5 cm. Oznacza to, że CX-3 plasuje się rozmiarem pomiędzy dwoma rynkowymi hitami konkurenta, czyli Nissanem Juke i Qashqai. Oznacza to, że może więc odebrać klientów obu tych modeli.

Mazda CX-3 będzie oferowana w wersjach z napędem na przednią oś oraz na wszystkie koła. Pod maską będzie mógł pracować jeden z dwóch silników z rodziny Skyactiv do wyboru - benzynowy o pojemności 2 litrów lub wysokoprężny o pojemności 1,5 litra. W Polsce auto będzie dostępne w drugiej połowie 2015 roku.

Mazda CX-3Fot. Mazda

Mazda CX-3Fot. Mazda

Hyundai Tucson Hyundai Tucson Fot. Newspress

Hyundai Tucson

Dotychczas w Europie model ten zanany był jako ix35. W przypadku następcy producent wraca do oryginalnej nazwy stosowanej od lat np. w Stanach Zjednoczonych. Koreańczycy chcą powiększać swoje wpływy na rynku europejskim. W tym celu trzy studia projektowe pracowały nad nowym modelem (Korea, Niemcy i Stany Zjednoczone) i to widać. Tucscon jest bardziej europejski niż koreański, a to może stanowić potężny oręż w walce o klientów.

Nadwozie mierzy 4,47 metra i jest nieco dłuższe od ix35. Wysokość i szerokość pozostały praktycznie bez zmian 1,85 m szerokości i 1,64 m wysokości (1,82 m i 1,65 m w ix35). Stylistycznie zmieniono absolutnie wszystko.

SUV dostępny będzie z dwoma silnikami benzynowymi: 1,6 l GDI o mocy 135KM oraz 1,6 l T-GDI 175KM. Ofertę uzupełnią trzy diesle o pojemnościach 1,7 l (115 KM) oraz 2,0 l (136 KM lub 184 KM). W ofercie obok manualnej sześciostopniowej skrzyni biegów i klasycznego automatu pojawi się również skrzynia dwusprzęgłowa dostępna z silnikiem 1,6 T-GDI.

Hyundai Tucson trafi do sprzedaży po wakacjach.

Hyundai TucsonFot. Newspress

Hyundai TucsonFot. Newspress

SsangYong Tivoli SsangYong Tivoli Fot. Michał Dek

SsangYong Tivoli

Drugą nowość z Korei w tym segmencie stanowi SsangYong. Na salonie w Genewie swoją europejską premierę miał model Tivoli. To niewielki crossover segmentu B o długości niespełna 4,2 m, konkurent dla Opla Mokki, Renault Captura czy Nissana Juke. SsangYong w trakcie prac nad nowym modelem prezentował przez ostatnie trzy lata coraz to nowsze auta koncepcyjne, zwiastujące nadejście wersji produkcyjnej.

Seryjny Tivoli prezentuje się nowocześnie. Z przodu auto przypomina Kię Soul. Dyskusyjne jest przetłoczenie przy słupku C oraz wygląd tylnej części nadwozia. Auto będzie występować w wersjach dwukolorowych, pozwalających na personalizację.

Początkowo pod maską samochodu znajdziemy tylko jeden silnik benzynowy (w późniejszym czasie wprowadzone zostaną silniki Diesla). Jednostka e-XGi160, czyli turbodoładowany benzyniak o pojemności 1,6 litra, generuje 126 KM mocy i 157 Nm momentu obrotowego. Może ona współpracować z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów (obie sześciostopniowe). Dostępne będą wersje przednio i czteronapędowe.

SsangYong Tivoli w Korei jest sprzedawany od stycznia tego roku, na rynkach europejskich będzie dostępny od maja.

SsangYong TivoliFot. Krzysztof Słomski

SsangYong TivoliFot. SsangYong

Audi Q7 Audi Q7 Fot. Newspress

Audi Q7

W Genewie swoją europejską premierę miało także nowe Audi Q7, wcześniej pokazane na targach w Detroit. Druga generacja jest o 325 kg lżejsza i o 26 proc. wydajniejsza od dotychczasowej. W porównaniu do swojego protoplasty, nowe Q7 zmalało. Jest o 37 mm krótsze, 15 mm węższe i ma prawie taką samą wysokość. Zmniejszenie rozmiarów zewnętrznych nie wpłynęło na przestronność wnętrza. Wręcz przeciwnie, ilość miejsca między przednim a tylnym rzędem siedzeń zwiększyła się o 21 mm, a pasażerowie przednich i tylnych foteli zyskają odpowiednio 41 mm i 23 mm więcej miejsca na nogi.

Audi Q7 będzie również dostępne z nowym, zaprezentowanym w modelu TT, ekranem zastępującym liczniki. Eksperci z Ingolstadt wyposażyli nowego SUV-a w najnowszy system multimedialny MMI i sterowanie touchpadem.

W Szwajcarii przedstawiono również model z napędem hybrydowym typu plug-in z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym i stałym napędem na cztery koła. Napędzane prądem z akumulatora litowo-jonowego Audi Q7 etron quattro, w trybie jazdy elektrycznej ma zasięg do 56 km (testy NEDC).

Nowe Audi Q7 trafi do sprzedaży w połowie roku. W Niemczech będzie kosztować od 61 000 euro.

Audi Q7Fot. Newspress

Audi Q7Fot. Michał Dek

Seat 20V20 Seat 20V20 Fot. Michał Dek

Seat 20V20 Concept

Postanowiliśmy pokazać Wam model koncepcyjny, ale długo zapowiadany i bardzo ważny dla tej marki. Mowa o Seacie i jego długo wyczekiwanym SUV-ie. Prototyp, pokazany na tegorocznych targach, nazywa się 20V20. Wygląda świetnie, ale według zapowiedzi na wersję seryjną musimy poczekać do 2016 roku, kiedy to ma się rozpocząć jego sprzedaż.

Samochód będzie dzielił podwozie z nowym SUV-em Skody, większym od Yeti, który otrzymał przydomek Snowman. Koncepcyjny Seat 20V20 ma 4,66 m długości, posiada prześwit o wysokości 228 mm, rozstaw osi o długości 2 791 mm, a rozstaw kół wynosi 1 648 mm z przodu i 1 638 mm z tyłu. Pojemność bagażnika ma ponad 600 litrów.

Seat 20V20Fot. Newspress

Seat 20V20Fot. Michał Dek

Infiniti QX30 Concept Infiniti QX30 Concept Fot. Newspress

Infiniti QX30 Concept

Blisko produkcji seryjnej jest także najmniejszy crossover Infiniti. QX30 Concept cechuje się nowoczesną stylizacją z elementami charakterystycznymi dla marki. Łączy bowiem smukłe linie coupe z elementami charakterystycznymi dla crossovera, takimi jak choćby wyższa sylwetka.

QX30 będzie konkurentem takich samochodów, jak: BMW X1, Audi Q3 czy Mercedes GLA. Infiniti na razie nie zdradza kiedy zamierza pokazać ostateczną wersję swojego nowego modelu.

Infiniti QX30 ConceptFot. Newspress

Infiniti QX30 ConceptFot. Newspress

Więcej o:
Copyright © Agora SA