30. Chevrolet Montana - 35 731 szt.
fot. GM | Chevrolet Spin
29. Chevrolet Spin - 36 795 szt.
fot. Toyota | Toyota Etios
28. Toyota Etios - 38 811 szt.
fot. GM | Chevrolet Celta
27. Chevrolet Celta - 42 651 szt.
fot. Toyota | Toyota Hilux
26. Toyota Hilux - 43 304 szt.
fot. Ford | Ford Ka
25. Ford Ka - 43 835 szt.
fot. Renault | Renault Logan
24. Renault Logan - 46 456 szt.
fot. GM | Chevrolet Cobalt
23. Chevrolet Cobalt - 47 055 szt.
fot. GM | Chevrolet Classic
22. Chevrolet Classic - 48 397 szt.
fot. Renault | Renault Duster
21. Renault Duster - 48 866 szt.
20. Chevrolet S10 - 50 812 szt.
fot. Honda | Honda Civic
19. Honda Civic - 52 255 szt.
fot. Honda | Honda Fit
18. Honda Fit - 53 684 szt.
fot. Ford | Ford Ecosport
17. Ford Ecosport - 54 263 szt.
fot. Volkswagen
16. Volkswagen Up - 58 894 szt.
fot. Hyundai | Hyundai HB205
15. Hyundai HB205 - 59 937 szt.
fot. Toyota | Toyota Corolla
14. Toyota Corolla - 63 290 szt.
fot. VW | Volkswagen Voyage
13. Volkswagen Voyage - 75 137 szt.
fot. VW | Volkswagen Saveiro
12. Volkswagen Saveiro - 83 033 szt.
fot. GM | Chevrolet Prisma
11. Chevrolet Prisma - 88 373 szt.
Liczba sprzedanych aut: 95 373
Dziesiątkę bestsellerów otwiera dobrze nam znane Sandero. W Polsce jednak kojarzymy go z rumuńską marką Dacią, a w Brazylii oferowany jest jako Renault. Jak wszyscy wiemy, Dacia już od dawna znajduje się pod skrzydłami francuskiego koncernu. Ze względu na większą rozpoznawalność, poza Europą Renault sprzedaje modele Sandero, Duster i Logan z charakterystycznym rombem na masce
W 2014 Francuzom udało się zbliżyć do 100 tysięcy sprzedanych aut. Pozostałe "rumuńskie Renault" również znalazły się w top 30, ale do pierwszej dziesiątki trochę im zabrakło.
fot. Renault | Renault Sandero
fot. Renault | Renault Sandero
fot. Renault | Renault Sandero
Liczba sprzedanych aut: 101 339
Volkswagen Fox to typowo miejskie auto zaprojektowane przez brazylijski oddział Volkswagena w 2003 roku. Niemcy oferowali podobną konstrukcję również w Europie, ale po paru latach (2003 - 2011) postanowili wycofać go z rynku. W historii Volkswagena nazwa Fox przewijała się już parę razy, ale jeżeli mowa o Kraju Kawy, to mamy na myśli małego mieszczucha.
W 2014 roku Volkswagen sprzedał lekko ponad 100 tysięcy Foxów.
Volkswagen Fox
Volkswagen Fox
Liczba sprzedanych aut: 106 968
Ósme miejsce przypadło w udziale jednemu z najważniejszych graczy na brazylijskim rynku. Fiata spokojnie można uznać za hegemona w Kraju Kawy. Fiat Siena, czterodrzwiowy sedan z segmentu B, to część projektu 178 - całej rodziny samochodów Fiata. Projekt 178 to próba stworzenia "światowego samochodu" z Włoch. Mówienie o całym świecie to lekka przesada, ale w Ameryce Południowej? Na samochody z projektu 178 nie ma mocnych.
Siena to pierwszy reprezentant koncernu z Turynu w top 10, ale, jak możecie się domyślać, wcale nie ostatni.
Fiat Siena
Fiat Siena
Liczba sprzedanych aut: 108 382
Fiesta to tak naprawdę jedyny samochód z brazylijskiego top 10, który możemy spotkać na naszych, polskich ulicach. Nie licząc oczywiście opcji wyposażenia, Ford oferuje w Brazylii identyczny samochód jak na europejskich rynkach. Przynajmniej, jeżeli chodzi o Fiestę, bo w ofercie Amerykanów w Brazylii znajdziemy kilka trudnych do poznania aut. Przykładowo na 25 miejscu znalazł się południowoamerykański Ford Ka o wyraźnie innej stylistyce. Tu ciekawostka, w Brazylii istnieje również Ford Ka w wersji sedan, czyli Ka+.
W 2014 roku na amerykańskie auto z segmentu B zdecydowało się 108 tysięcy Brazylijczyków.
Ford Fiesta
fot. Ford | Ford Fiesta
Liczba sprzedanych aut: 119 776
Producentom z Azji na największym południowoamerykańskim rynku nie idzie najlepiej. Toyota, Honda, Kia czy Hyundai muszą uznać wyższość wielkiej trójki: Fiata, Volkswagena i Chevroleta. Najlepiej poradził sobie Hyundai. Koreańczycy zbliżyli się do 120 tysięcy sprzedanych aut rocznie. Hitem sprzedażowym Koreańczyków okazał się model HB20 - przygotowany z myślą o Brazylii, hatchback, który musi zmierzyć się z Chevroletem Onixem i Volkswagenem Golem.
Hyundai HB20
Hyundai HB20
Hyundai HB20
Hyundai HB20
Liczba sprzedanych aut: 122 241
Fiat Uno wyróżnia się na drodze trzema pionowymi otworami, po lewej stronie znaczka. To element stylistyczny, koło którego raczej trudno przejść obojętnie. Uno to oczywiście miejski samochód z segmentu B. Najnowsza, czwarta generacja (ta którą prezentujemy na zdjęciach) została zaprezentowana w Brazylii w 2010 roku.
Fiat Novo Uno
Liczba sprzedanych aut: 150 829
Chevrolet ma ugruntowaną pozycję na brazylijskim rynku, o czym może świadczyć ilość samochodów w Top 30. Jednak Amerykanom brakuje aut, które byłyby absolutnymi hitami sprzedaży. Jedynym Chevroletem w ścisłej czołówce bestsellerów jest Chevrolet Onix.
Onix został zaprojektowany z myślą o Brazylii i zaprezentowano go w 2012 podczas Salonu Samochodowego w Sao Paulo. Od swojego debiutu Chevrolet Onix cały czas poprawia wyniki sprzedaży. W 2014 ponad 150 tysięcy Brazylijczyków kupiło Chevroleta (w zeszłym 122 tysiące, co dało 8 miejsce).
Chevrolet Onix
Chevrolet Onix
Liczba sprzedanych aut: 153 130
Najniższe miejsce podium to kolejne auto ze wspomnianego projektu 178. Brat modeli Siena i Palio, mały dwudrzwiowy pickup Strada trafił aż do 153 tysięcy Brazylijczyków. To co widzimy na zdjęciach, to już czwarte wcielenie włoskiego pickupa - premiera IV miała miejsce w 2007 roku, a w 2009 przeprowadzono facelifting. Oprócz Brazylii, Fiat Strada produkowany jest również w Indiach, Turcji oraz Rosji.
Fiat Strada
Fiat Strada
Liczba sprzedanych aut: 183 356
W zeszłym roku to właśnie Volkswagen Gol był niekwestionowanym królem brazylijskiego rynku. W 2014 Niemcy z koncernu VAG musieli przełknąć gorzką pigułkę - nie dość, że na Gola zdecydowało się "tylko" 183 tysięcy Brazylijczyków (w 2013 było ich 255 tysięcy), to jeszcze Gol stracił pierwsze miejsce na rzecz odwiecznego rywala.
Co to za samochód ten Volkswagen Gol? Technicznie auto oparte jest na dobrze nam znanym Polo, ale aspiruje odrobinę wyżej i w ofercie brazylijskiego oddziału Volkswagena ma być propozycją pomiędzy Polo, a większym Golfem.
Volkswagen Gol
Volkswagen Gol
Liczba sprzedanych aut: 183 741
Najlepiej sprzedający się samochód roku 2014, w Brazylii to Fiat Palio. Różnica między Palio i Golem jest symboliczna - na przestrzeni 12 miesięcy to tylko niecałe 400 samochodów. Na brazylijskie drogi wyjechało 183 741 nowych Fiatów.
Palio to również samochód z Projektu 178 (podobnie jak Strada i Siena). Od 2007 w produkcji znajduje się najnowsza czwarta generacja tego brazylijskiego auta segmentu B. Ciekawostką jest, że poprzednia generacja była pierwszym w swojej klasie samochodem, oferowanym w Brazylii z czterema poduszkami powietrznymi.
Fiat Palio
Fiat Palio
Fiat Palio