Z archiwum moto.pl | Poradnik | Te złe nawyki niszczą auto

30.12.2016 19:50
[21.03.2016] Ten sam model samochodu z takim samym przebiegiem może być w pełni sprawny lub być kompletnym złomem. Czego nie robić, by przedłużyć żywotność naszego samochodu? [x]
1 Przegląd samochodu Przegląd samochodu Przegląd samochodu pozwala wykryć pojawiające się uszkodzenia (fot. GTU)

Przeciąganie terminu przeglądu

Dla wielu kierowców odłożenie w czasie terminu przeglądu wydaje się dobrym pomysłem na oszczędności w domowym budżecie. Nie jest to jedynie nasz polski grzech, w bogatszych krajach kolejni właściciele coraz starszych aut coraz mniejszą uwagę przykładają do tego obowiązku. Może to niestety nieść za sobą poważne konsekwencje.

Wymiana oleju silnikowego założona jest w konkretnych odstępach czasowych lub po określonym przebiegu. Olej mineralny jest szczególnie podatny na czas wymiany, po pewnym czasie traci swoje właściwości. Nie możemy zapominać o oleju w skrzyni biegów. Niektórzy producenci przewidują wymianę oleju w skrzyniach ręcznych, w automatach powinno się go wymieniać nawet, jeśli producent tego nie przewidział. W przypadku aut tylnonapędowych jest jeszcze olej przekładniowy w tylnym mechanizmie różnicowym. Wymiana oleju na czas znacząco wydłuży żywotność tych podzespołów.

Niebezpieczeństwo: przyspieszone zużycie głównych elementów silnika oraz elementów układu przeniesienia napędu


Badanie czy przegląd - czym to się różni?

Zdjęcie CONTINENTAL ContiPremiumContact 5 185/65/R15 88T Zdjęcie Fulda Ecocontrol 165/65/R14 79T Zdjęcie Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 245/35/R20 95Y
CONTINENTAL ContiPremiumCon... Fulda Ecocontrol 165/65/R14... Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRI...
Porównaj ceny Porównaj ceny Porównaj ceny
źródło: Okazje.info
2 Kontrolka silnika jest żółta, a nie czerwona, ale nie wolno jej lekceważyć Kontrolka silnika jest żółta, a nie czerwona, ale nie wolno jej lekceważyć Kontrolka silnika jest żółta, a nie czerwona, ale nie wolno jej lekceważyć

Ignorowanie palących się kontrolek

Tablica wskaźników posiada od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu kontrolek. Różnią się one kolorami za pomocą których komunikują ważność problemu. Zielone to kontrolki informacyjne, np. o włączonych światłach, czy kierunkowskazach. Żółte lampki informują już o konkretnych problemach, które trzeba mieć na uwadze. Może to być informacja o niskim poziomie płynu do spryskiwaczy, rezerwie paliwa, ale też o niskim poziomie oleju silnikowego. Najpoważniejszą żółtą kontrolką jest tzw. check engine, czyli kontrolka silnika. Zazwyczaj informuje o błędzie otrzymanym przez komputer od jednego z czujników. Odpowiedzi należy szukać w warsztacie dysponującym odpowiednim komputerem diagnostycznym. Ignorowanie tej kontrolki może doprowadzić do poważnej awarii niewłaściwie działającego układu, a w konsekwencji nawet do uszkodzenia silnika.

Czerwone kontrolki informują o poważnych problemach, jak spadek ciśnienia oleju w silniku, czy zbyt wysoka temperatura cieczy chłodzącej. Ich ignorować nie wolno.

Niebezpieczeństwo: ryzyko uszkodzenia silnika

 

Kontrolki bez tajemnic | Poradnik

3 Przesiadka na automat wymaga od kierowcy zmiany przyzwyczajeń (fot. Michał dek) Przesiadka na automat wymaga od kierowcy zmiany przyzwyczajeń (fot. Michał dek) Przesiadka na automat wymaga od kierowcy zmiany przyzwyczajeń (fot. Michał dek)

Zabawy automatem

Eksploatacja samochodu ze skrzynią automatyczną wymaga podstawowej wiedzy o jej słabościach. Aby cieszyć się niezawodną pracą przez setki tysięcy kilometrów należy ją odpowiednio traktować.

Wielu kierowców zbyt pospiesznie przełącza z trybu R (cofanie), na D (jazda do przodu), co powoduje jej przyspieszone zużycie. W niektórych przypadkach awaria może nastąpić bardzo szybko.

Kolejnym złym nawykiem jest wrzucanie luzu (tryb N) np. podczas postoju na światłach. Tak częste przełączanie pomiędzy trybami D i N powoduje przyspieszone zużycie sprzęgieł i może oznaczać drogą naprawę.

W samochodach sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza amerykańskich,  zaleca się zamontowanie chłodnicy automatycznej skrzyni biegów, o ile nie jest na wyposażeniu auta. Pozwoli to na użytkowanie auta z większymi prędkościami bez ryzyka uszkodzenia.

Niebezpieczeństwo: wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenie bądź przyspieszonego zużycia automatycznej skrzyni biegów

 

Automatyczna skrzynia biegów | jak jeździć automatem

4 Dbanie o turbosprężarkę wydłuża jej żywotność (fot. Epic Cartel) Dbanie o turbosprężarkę wydłuża jej żywotność (fot. Epic Cartel) Dbanie o turbosprężarkę wydłuża jej żywotność (fot. Epic Cartel)

Lekceważenie turbosprężarki

Coraz więcej samochodów posiada silniki wyposażone w turbodoładowanie. Kiedyś było to domeną silników wysokoprężnych oraz aut sportowych. Dziś takie jednostki są powszechne nawet w małych autkach miejskich.

Turbosprężarka pracuje z bardzo dużymi prędkościami obrotowymi przekraczającymi nieraz 200 tys. obr./min. Temperatura spalin napędzających wirnik dochodzi do 950 st. C. Przy tak trudnych warunkach pracy trzeba zapewnić jej odpowiednie smarowanie. Po pierwsze trzeba często kontrolować poziom oleju silnikowego, po drugie dbać o jego jakość poprzez regularną wymianę. Ale do tego dochodzi jeszcze styl jazdy. Po mocnym obciążeniu jednostki napędowej np. szybką jazdą powinno się dać turbinie ?odpocząć? pozwalając silnikowi na spokojną pracę przez ok. minutę zanim wyłączymy zapłon. Po zgaszeniu silnika turbina traci smarowanie i jeśli jest zbyt gorąca, lub kręci się z dużą prędkością łatwo o jej uszkodzenie.

Niebezpieczeństwo: ryzyko uszkodzenia turbiny

Turbosprężarka - jak działa i jak się z nią obchodzić?

5 Dbałość o podwozie zwiększa bezpieczeństwo i trwałość auta (fot. VW) Dbałość o podwozie zwiększa bezpieczeństwo i trwałość auta (fot. VW) Dbałość o podwozie zwiększa bezpieczeństwo i trwałość auta (fot. VW)

Zaniedbane podwozie

Po czym odróżnić oszczędnego taksówkarza od skąpego? Pierwszy jeździ delikatnie dbając o niskie spalanie, drugiego słychać z daleka po wybitym zawieszeniu. Podobnie jest z kierowcami. Ale rzekome oszczędności na wymianie tulei, sworzni, czy całych wahaczy (w zależności od konstrukcji) oraz amortyzatorów ma poważne negatywne skutki.

Zużyte zawieszenie znacząco obniża poziom bezpieczeństwa i uniemożliwia uczciwe zaliczenie badania technicznego. Ale też ma wpływ na konstrukcję samochodu wybijając mocowania wahaczy, amortyzatorów. Zwiększone drgania duże siły działające na samochód powodują osłabienie jego konstrukcji, co może prowadzić do wystąpienia korozji szybciej, niż w sprawnym aucie. Może też doprowadzić do uszkodzenia niektórych podzespołów.

Niebezpieczeństwo: przyspieszone zużycie nadwozia i niektórych podzespołów

 

Podwozie | Jak dbać o układ jezdny

6 Tzw. auta sportowe są lepiej dostosowane do ostrej jazdy (fot. Subaru) Tzw. auta sportowe są lepiej dostosowane do ostrej jazdy (fot. Subaru) Tzw. auta sportowe są lepiej dostosowane do ostrej jazdy (fot. Subaru)

Ostra eksploatacja

Niektórzy kierowcy widzą w swoim aucie wyścigówkę, inni wręcz maszynę zdolną do pokonania rajdu Dakar. Ostra eksploatacja, czyli ostre przyspieszanie, hamowanie, pokonywanie zakrętów na granicy przyczepności, ignorowanie dziur w jezdni, atakowanie z dużą prędkością krawężników, czy dróg o wyjątkowo kiepskiej nawierzchni kończy się przede wszystkim szybszym zużyciem elementów eksploatacyjnych (układu hamulcowego, zawieszenia, sprzęgła, opon), ale nie tylko. Ostra jazda oznacza przyspieszone zużycie układu przeniesienia napędu, może też doprowadzać do uszkodzeń poszczególnych podzespołów oraz różnego rodzaju wycieków. W niektórych typach silników może też dojść do uszkodzenia głowicy bądź gładzi słabiej chłodzonych cylindrów w wyniku przegrzania.

Przegazówka na zimno? Nie ma nic gorszego dla silnika. Po uruchomieniu silnik potrzebuje czasu by olej dotarł do wszystkich jego części, a jeszcze lepiej by choć wstępnie się nagrzał. Przez pierwszych kilka minut po uruchomieniu lepiej unikać wyższych partii obrotów i wysokich obciążeń. Inaczej silnik szybko się zużyje.

Niebezpieczeństwo: przyspieszone zużycie podzespołów samochodu i silnika, ryzyko uszkodzenia silnika

 

Walka z drożyzną, czyli jak jeździć oszczędnie

7 Regularne mycie skraca życie? Wręcz przeciwnie (fot. Marcin Sobolewski) Regularne mycie skraca życie? Wręcz przeciwnie (fot. Marcin Sobolewski) Regularne mycie skraca życie? Wręcz przeciwnie (fot. Marcin Sobolewski)

Omijanie myjni zimą

Często spotykamy się z opinią, że zimą nie warto myć samochodu. Nic bardziej mylnego. Polskie drogi są solone, a to wyjątkowo agresywny czynnik powodujący przyspieszoną korozję elementów podwozia, podłogi, progów i dolnych partii drzwi. Najgroźniejszy jest "mokry brud" utrzymujący się zimą na samochodzie w jego dolnej partii. Jest to równoznaczne z zafundowaniem naszemu autu kąpieli w solance.

Z pomocą przychodzą myjnie zajmujące się myciem podwozia. Jeśli takowej nie mamy w okolicy warto co jakiś czas opłukać podwozie z soli za pomocą zwykłej myjki we własnym zakresie np. na myjni samoobsługowej. Nie jest to w 100% skuteczne, ale i tak lepsze, niż pozostawienie soli aż do wiosny.

Niebezpieczeństwo: przyspieszona korozja podwozia i dolnej partii nadwozia

 

Mycie samochodu | jak tego nie robić

Komentarze (113)
Z archiwum moto.pl | Poradnik | Te złe nawyki niszczą auto
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: h2o

    Oceniono 178 razy 126

    nie palące tylko świecące się kontrolki... oj dzieci, dzieci, do jakiejś szkoły trzeba by was posłać

  • Gość: Pablo

    Oceniono 150 razy 90

    Ano ten punkt jest półprawdą. Dynamiczna jazda z mocnymi przyspieszeniami nie jest szkodliwa. Co więcej, samochody używana zbyt spokojnie kończą z pordzewiałymi, ledwo działającymi hamulcami, turbosprężarkami zawalonymi złogami sadzy, itd. Co z tego, że przez pierwszych 10 lat eksploatacji nie urwiemy tulejek w zawieszeniu - starsze same rozsypią się ze starości. Na zimno delikatnie, przed zgaszeniem wystudzić, z krawężników nie skakać i nie bać się wcisnąć pedału gazu - dalej, niż do oporu, nie pójdzie.

  • gtv

    Oceniono 60 razy 40

    Język polski b. trudny język:
    "zbiera się brud", "zatrzęsienie bród w synagodze"

  • Gość: asd

    Oceniono 65 razy 39

    Ten artykuł przypomina mi osoby ze smartfonami które do końca nie odklejają folii z ekranu (żeby się nie porysował), a potem, po kilku latach wrzucają do do szuflady albo do kosza :-)
    Albo dawne czasy kiedy w nowym samochodzie zakładało się pokrowce na fotele po to żeby potem oddać na złomowiec przerdzewiałe auto z fotelami w idealnym stanie

  • Gość: kik

    Oceniono 39 razy 31

    Artykuł z kategorii szczotkuj zęby rano i wieczorem...

  • Gość: smark

    Oceniono 42 razy 28

    ludzie skad wy bierzecie takich debili dyslektycznych piszaych te artykuly?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX