15 lat OPC | Krótka historia zadziornych Opli

W 1999 roku powstało przedsiębiorstwo zajmujące się profesjonalnym tuningów samochodów z błyskawicą na masce. Z warsztatów OPC na drogi wyjechało parę świetnych, usportowionych aut
Opel Astra OPC 1999 Opel Astra OPC 1999 fot. Opel | Opel Astra OPC 1999

Opel Astra OPC

Przedsiębiorstwo Opel Performance Center (w skrócie oczywiście OPC) powstało w 1999 roku, czyli właśnie obchodzi swoje 15 urodziny. Do warsztatów OPC trafiają zwykłe wersje Opli, aby z powrotem wyjechać z nową, drapieżną i usportowioną duszą. Auta z plakietką OPC z zewnątrz wyróżnia mały spojler, większe koła, groźniejsze zderzaki, inne końcówki wydechu czy odważny lakier (zwłaszcza charakterystyczny niebieski). Najwięcej zmian zachodzi jednak pod maską.

OPC to zdecydowanie najmocniejsze wersje Opli. Oprócz nowego silnika oficjalny tuner niemieckiej marki poprawia jeszcze zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce oraz skrzynię biegów, wszystko aby usportowione Ople nie musiały bać się konkurencji. Jakie samochody zawdzięczamy "oplowskiemu AMG"?

Premierowym autem, które wypuściło na drogi OPC był Opel Astra. Usportowiony kompakt z 1999 roku otrzymała 2-litrowy, benzynowy silnik o mocy 160 KM i 188 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Astra OPC została także odchudzona o 50 kg oraz podrasowano m.in. hamulce (większe tarcze markowej firmy), zawieszenie (obniżone i twardsze) czy skrzynię biegów (skrócone przełożenia).

Osiągi pierwszej Astry OPC? Od zera do setki 8,2 sekundy i 220 km/h prędkości maksymalnej.

Opel Astra OPC 1999fot. Opel | Opel Astra OPC 1999

Opel Astra OPC 1999fot. Opel | Opel Astra OPC 1999

Debiut OPC okazał się na tyle udany, że Opel bardzo szybko wprowadził do produkcji kolejną podrasowaną Astrę (także generację G). Druga Astra OPC zadebiutowała w 2002 roku i od poprzedniczki różniła się przede wszystkim silnikiem - ten otrzymał turbosprężarkę, a moc podskoczyła do równych 200 KM. Polepszyło to osiągi do 7,2 sekundy do pierwszej setki i 240 km/h. Oprócz podstawowej Astry OPC wzięło na warsztat także wersję kombi (ta była trochę wolniejsza). Później do usportowionej rodziny dołączył kabriolet.

Opel Astra kombi OPC 2002fot. Opel | Opel Astra kombi OPC 2002

Opel Astra kombi OPC 2002fot. Opel | Opel Astra kombi OPC 2002

Opel Astra cabrio OPC 2002fot. Opel | Opel Astra cabrio OPC 2002

fot. Opel | Opel Astra OPC 2002fot. Opel | Opel Astra OPC 2002

Na kolejną mocną Astrę trzeba było czekać do 2005, kiedy to do speców z OPC trafiło nowe wcielenie popularnego auta z segmentu C. Tym razem pod maskę wsadzono 2-litrowy motor o mocy 240 KM. Z wyraźnie mocniejszym silnikiem osiągi kompaktu oczywiście się polepszyły - wskazówka prędkościomierza mijała pierwszą setkę po 6,4 sekundy, a zatrzymywała się dopiero po dotarciu do 244 km/h. We wnętrzu kierowca i pasażer mogli rozsiąść się w fotelach Recaro.

Opel Astra OPC 2005fot. Opel | Opel Astra OPC 2005

Opel Astra OPC 2005fot. Opel | Opel Astra OPC 2005

Jeszcze ostrzejsza edycja to Astra OPC sygnowana nazwą toru Nurburgring - wręcz stworzona do szaleństw na torach.

Opel Astra OPC Nurburgringfot. Opel | Opel Astra OPC Nurburgring

Ostatnią wersję drapieżnej Astry zaprezentowano w 2011 roku, a na drogi wyjechała w 2012. Pod maską generacji J znowu podkręcono silnik, to dalej 2-litrowy, turbodoładowany benzyniak, ale teraz pracuje w nim prawie 280 koni. Więcej dowiecie się w naszym TEŚCIE.

Opel Astra OPC 2011fot. Opel | Opel Astra OPC 2011

Opel Astra OPC 2011fot. Opel | Opel Astra OPC 2011

Opel Astra OPC 2011fot. Opel | Opel Astra OPC 2011

Niezawodny kompakt już od...

Zdjęcie Shimano Odtłuszczacz Workshop 200ml Zdjęcie Carplan Regenerator lakieru Ultra New 500ml Zdjęcie Kleen-flo Odświeżacz lakieru 275
Shimano Odtłuszczacz Workshop Carplan Regenerator lakieru Kleen-flo Odświeżacz lakieru
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Opel Zafira OPC 2001 Opel Zafira OPC 2001 fot. Opel | Opel Zafira OPC 2001

Opel Zafira OPC

Model Zafira pełni w Oplu rolę przestronnego i praktycznego minivana. Po raz pierwszy na drogi duży Opel wyjechał w 1999 roku, a z okazji trzeciej generacji (oznaczonej literą C) przemianowano go na Zafirę Tourer.

Choć duże i przestronne auta tej klasy raczej nie kojarzą nam się z mocnymi silnikami i sportowym zacięciem, to spece z OPC w 2001 wzięli pierwszą Zafirę na warsztat. Jak to w przypadku OPC bywa, wygląd samochodu nie zmienił się znacząco, bo Niemcy przykładają się głównie do tego co czai się pod maską.

Czym podrasowano Zafirę A? W wersji OPC minivan otrzymał 2-litrowy turbodoładowany silnik o oznaczeniu Z20LET. Pierwsze wersje OPC oferowały kierowcy moc 192 KM i 250 Nm, później podciągnięto ją do równych 200 KM. Rodzinny samochód z takim silnikiem do osiągnięcia pierwszej setki potrzebował około 8 sekund i bez trudu przełamywał barierę 200 km/h.

Opel Zafira OPC 2001fot. Opel | Opel Zafira OPC 2001

Opel Zafira OPC 2001fot. Opel | Opel Zafira OPC 2001

Opel Zafira OPC 2001fot. Opel | Opel Zafira OPC 2001

W 2005 roku druga generacja Zafiry również doczekała się swojej drapieżnej odsłony. Tym razem dział OPC zdecydował się na mocniejszą jednostkę - 2-litrowego benzyniaka o mocy 240 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zafira B, mocniejsza o 40 KM od jedynki, w przyspieszeniu do 100 km/h zeszła poniżej 8 sekund i kończyła się rozpędzać przy 231 km/h.

Opel Zafira OPC 2005fot. Opel | Opel Zafira OPC 2005

Opel Zafira OPC 2005fot. Opel | Opel Zafira OPC 2005

Opel Zafira OPC 2005fot. Opel | Opel Zafira OPC 2005

Opel Zafira OPC 2005fot. Opel | Opel Zafira OPC 2005

Opel Zafira OPC 2005fot. Opel | Opel Zafira OPC 2005

Przestronny van Opla już od...

Zdjęcie DirtDevil M160 Zdjęcie Ryobi CHV182M ONE+ Zdjęcie WAECO PowerVac PV-100
DirtDevil M160 Ryobi CHV182M ONE+ WAECO PowerVac PV-100
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
koncept Opla Corsy OPC z 2002 roku koncept Opla Corsy OPC z 2002 roku fot. Opel | koncept Opla Corsy OPC z 2002 roku

Opel Corsa OPC

Pierwsze podejście działu OPC do Opla Corsy miało miejsce już w 2002 roku, kiedy to w Essen pokazano koncept sportowej odmiany miejskiego autka. Niemcy wyposażyli go w turbodoładowany silnik o mocy 175 KM. Jednak projekt zaniechano i Corsa OPC z 2002 zakończyła karierę jako prototyp.

koncept Opla Corsy OPC z 2002 rokufot. Opel | koncept Opla Corsy OPC z 2002 roku

Na wersję produkcyjną Corsy OPC trzeba było poczekać aż do 2007 roku. Usportowiona Corsa D wyjechała na drogi z napędem na przednią oś i 1.6-litrowym silnikiem o mocy 192 KM. Oprócz silnika zmodyfikowano oczywiście zawieszenie i i układ kierowniczy, a w środku zamontowano fotele Recaro.

Osiągi? Pierwsza setka w 7,2 sekudny i 225 km/h prędkości maksymalnej.

Opel Corsa OPC 2007fot. Opel | Opel Corsa OPC 2007

Opel Corsa OPC 2007fot. Opel | Opel Corsa OPC 2007

Opel Corsa OPC 2007fot. Opel | Opel Corsa OPC 2007

Opel Corsa OPC 2007fot. Opel | Opel Corsa OPC 2007

Opel nie zapomniał o topowej wersji swojego malucha i w 2010 odrobinkę go odświeżył. W kampaniach reklamowych pokazywano teraz Corsę we wściekle żółtym kolorze, który zastąpił charakterystyczny niebieski.

Opel Corsa OPC 2010fot. Opel | Opel Corsa OPC 2010

Opel Corsa OPC 2010fot. Opel | Opel Corsa OPC 2010

W 2011 roku Corsa doczekała się wersji OPC Nurburgring Edition. Żeby mały Opel sprostał legendzie słynnego toru podkręcono silnik do 210 KM oraz wyposażono Corsę w cały szereg torowych ulepszeń, choćby zmodyfikowany ABS, system kontroli trakcji, obniżone zawieszenie, opony z najwyższej półki czy hamulce Brembo.

Opel Corsa OPC Nurburgringfot. Opel | Opel Corsa OPC Nurburgring

Opel Corsa OPC Nurburgringfot. Opel | Opel Corsa OPC Nurburgring

Bardzo niedawno Niemcy pochwalili się kolejną generacją Corsy. Pozostaje nam więc czekać na nowe wcielenie Corsy OPC. W dobie drugiej fali popularności tzw. hot-hatchy wydaje się to tylko kwestią czasu.

Zdjęcie CB Midland 210 DS Zdjęcie Yosan CB-100 Zdjęcie YOSAN CB-250
CB Midland 210 DS Yosan CB-100 YOSAN CB-250
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Opel Vectra OPC Opel Vectra OPC fot. Opel | Opel Vectra OPC

Opel Vectra OPC

Samochód klasy średniej z Russelsheim Opel Vectra był z nami przez trzy generacje, od 1988 roku do 2008. W gamie modelowej Opla musiał ustąpić miejsca Insignii.

Do warsztatów OPC zajechała trzecia generacja Vectry oznaczona literą C (już po liftingu). W 2005 roku zaprezentowano stunigowaną fabrycznie wersję. Do Vectr OPC trafiły dwie, oczywiście doładowane V-szóstki o pojemności 2.8 litra: słabsza generowała moc 255 KM, a mocniejsza 280 KM.

Obydwie wersje rozpędzały się do 250 km/h, za to mocniejsza v-szóstka pokazywała swoją wyższość przy przyspieszaniu - do osiągnięcia pierwszej setki potrzebowała 6,3 sekundy przy 6,7 słabszej.

Opel Vectra OPCfot. Opel | Opel Vectra OPC

Opel Vectra OPCfot. Opel | Opel Vectra OPC

Opel Vectra OPCfot. Opel | Opel Vectra OPC

Opel Vectra OPCfot. Opel | Opel Vectra OPC

Opel OPC nie byłby sobą, gdyby ze swoich zakładów nie wypuścił usportowionego kombiaka.

Opel Vectra kombi OPCfot. Opel | Opel Vectra kombi OPC

Opel Vectra kombi OPCfot. Opel | Opel Vectra kombi OPC

Opel Vectra kombi OPCfot. Opel | Opel Vectra kombi OPC

Opel Vectra kombi OPCfot. Opel | Opel Vectra kombi OPC

Opel Vectra kombi OPCfot. Opel | Opel Vectra kombi OPC

To wciąż dobre auto, a dostaniesz je w okazyjnej cenie

Zdjęcie Auna CS-65 Zdjęcie Hertz VC 35 Zdjęcie LARK FreeBass Cube 10P
Auna CS-65 Hertz VC 35 LARK FreeBass Cube 10P
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Opel Meriva OPC Opel Meriva OPC fot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPC

Podobnie jak większy minivanowy brat Opel Meriva również doczekał się sportowej kuracji w zakładach OPC. Szybkiego minivana zaprezentowano w 2006 roku.

Z zewnątrz od wersji podstawowej Meriva OPC wyróżnia się ciekawszymi, bardziej drapieżnymi zderzakami, małym spojlerem z tyłu i 17-calowymi alufelgami. No i oczywiście nie zapominajmy o charakterystycznym niebieskim lakierze. W środku kierowca i pasażer mogą rozsiąść się na rasowych fotelach Recaro, za to z tyłu zostawiono praktyczną kanapę ze zwykłej Merivy.

Głównym punktem programu jest 1.6-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 180 KM. Licznik prędkościomierza małego rodzinnego vana potrzebuje do przekroczenia pierwszej setki 8 sekund. Prędkość maksymalna to ponad 220 km/h.

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Opel Meriva OPCfot. Opel | Opel Meriva OPC

Idealny samochód dla rodziny z dziećmi - zobacz oferty

Zdjęcie Atas Cross wosk do karoserii 400ml Zdjęcie Autoland Wosk w płynie do karoserii uniwersalny 750ml 129020799 Zdjęcie Kleen-flo Pasta woskujaca do karoserii 298
Atas Cross wosk do karoserii Autoland Wosk w płynie do karoserii Kleen-flo Pasta woskujaca do karoserii
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Opel Insignia OPC 2009 Opel Insignia OPC 2009 fot. Opel | Opel Insignia OPC 2009

Opel Insignia OPC

Rok 2009 to czas usportowionej Insigni. Opel z klasy średniej otrzymał 2.8-litrową, turbodoładowaną jednostkę V6 o mocy 321 KM i 435 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Oprócz silnika zmodyfikowano także zawieszenie czyniąc je bardziej sportowym.

Topowa Insignia rozpędza się do pierwszej setki w 6 sekund i mknie aż 250 km/h. Opel byłby w stanie pojechać szybciej, ale ze względów bezpieczeństwa nałożono mu elektroniczny kaganiec. Jednak Niemcy nie zapomnieli o co odważniejszych klientach i w 2011 roku wypuścili na drogi limitowaną wersję Insignii OPC Unlimited już bez ogranicznika.

Opel Insignia OPC 2009fot. Opel | Opel Insignia OPC 2009

Opel Insignia OPC 2009fot. Opel | Opel Insignia OPC 2009

W 2013 OPC doczekał się zmian w konstrukcji (silnik pozostawiono bez zmian), po więcej informacji zapraszamy do naszego obszernego artykułu. Dla potrzebujących bardziej praktycznego samochodu klasy średniej podrasowano oczywiście Insignię w wersji kombi.

Opel Insignia Sports Tourer OPCfot. Opel | Opel Insignia Sports Tourer OPC

Opel Insignia Sports Tourer OPCfot. Opel | Opel Insignia Sports Tourer OPC

Opel Insignia Sports Tourer OPCfot. Opel | Opel Insignia Sports Tourer OPC

Opel OPC nie zapomniał o Insignii i w wersji poliftingowej również oferuje potężną V-szóstkę.

Opel Insignia OPC 2013fot. Opel | Opel Insignia OPC 2013

Opel Insignia OPC 2013fot. Opel | Opel Insignia OPC 2013

Opel Insignia OPC 2013fot. Opel | Opel Insignia OPC 2013

Jedna z najlepszych propozycji w klasie średniej

Zdjęcie CARETERO FOTELIK SAMOCHODOWY FALCON Zdjęcie Chicco Fotelik samochodowy Eletta Zdjęcie Jane Fotelik samochodowy Strata
CARETERO Fotelik samochodowy Chicco Fotelik samochodowy Jane Fotelik samochodowy
Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ?
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (15)
15 lat OPC | Krótka historia zadziornych Opli
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • olsztyniak79

    Oceniono 20 razy 14

    "Hamulce tarczowe markowej firmy". Wzruszyłem się nad tym brawurowym zdaniem.

  • Gość: mir

    Oceniono 16 razy 8

    Pysznie! Szkoda tylko, że Opel zaprzestał stosowanie swoich rzędowych szóstek. Kiedyś były takie o poj. 3 i 4l, to by było coś, gdyby dodać kompresor do takiego 4,0 R6. A teraz Opel ma największy silnik 2,8 V6, ale może kiedyś zacznie wkładać większe silniki. Oby :)

  • Gość: Patriota

    Oceniono 17 razy 3

    Fajne auta tylko szkoda, ze niemieckie auto i wschodnia kultura na drodze to typowe cechy polskiego kierowcy

  • Gość: czesław łojej

    Oceniono 4 razy 2

    Ha! zmieniliśmy tytuł, a tytule udało się przemycić pewne słowo... inwencja to jest to1

  • Gość: gościsko

    Oceniono 10 razy 0

    Tylko jaki jest sens kupować takie samochody z nietypowymi skrzyniami, silnikami i układami hamulcowymi? Po paru latach z uwagi na małą popularność tych modeli ceny napraw są kosmiczne, brak zamienników, brak wiedzy wśród mechaników. Chyba lepiej kupić coś bardziej standardowego, a jak już sportowy to seryjny bardziej popularny - Subaru, Toyota itp.

  • Gość: normalek

    Oceniono 10 razy -4

    Tuning opla, czyli jak z osła robić pełnokrwistego araba wyścigowego.

  • west_pomeranian

    Oceniono 8 razy -4

    Przestańcie w końcu reklamować tylko niemieckie auta. Tak dobrze wam płacą, że innych producentów nie widzicie?

  • Gość: duping

    Oceniono 57 razy -15

    Hahaha OPC (Opchnąć Parcha Chołocie). Kupić Matiza, dokleić parę plastików pod zderzakami, obszyć kierownicę eko-skórą, przyciąć sprężyny, wrzucić używane fotele z logo sparco, obowiązkowo żółte nakładki pasy i w takim też kolorze hammerite na zaciski posmarować, dodać po taniości chińską turbinę. Na koniec nakleić logo Matiz BWT (Bardzo Wiejski Tuning). Też będzie "Świetne, usportowione auto" czy zwykły agro tuning? To tak jakby kupić margarynę, a zachwalać jako bułkę z masłem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX