Koncepty Volkswagena | Nie tylko dla ludu

Volkswagena kojarzymy z praktycznymi samochodami, które niekoniecznie porywają nas swoją stylistyką. Są zachowawcze, bo żeby przypaść do gustu jak największej liczbie klientów muszą takie być. Co innego kiedy styliści i inżynierowie pracują nad modelem koncepcyjnym...
Volkswagen Bio Runner Volkswagen Bio Runner fot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Volkswagen Bio Runner

Rozpoczynamy futurystycznym projektem. Volkswagen Bio Runner został zaprezentowany w 2008 roku podczas salonu samochodowego w Los Angeles. W Mieście Aniołów odbyła się wtedy piąta edycja konkursu Design Challenge, a projektanci mieli zmierzyć się z luźnym tematem "jak będą wyglądały wyścigi samochodowe w 2025 roku". W finale konkursu swoje prace zaprezentowali m.in. Mercedes, Audi, Toyota, Honda czy Mazda. Nas jednak najbardziej dzisiaj interesuje projekt Niemców z Volkswagena.

Co widać już na pierwszy rzut oka przy projekcie Volkswagen współpracował z Red Bullem.

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen |Volkswagen Bio Runner

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Innowacyjny Bio Runner ma w sobie wiele z motocykla. Zwinny i zwrotny ma się przechylać na zakrętach dokładnie jak jednoślad, co pozwoli wchodzić w nie z dużą prędkością. Pozycja za kółkiem i sposób prowadzenia pojazdu również mają być zaczerpnięte z motorów. Oprócz zalet motocykla Bio Runner ma także dawać sobie radę w terenie równie dobrze co rasowa terenówka, dzięki zawieszeniu, które ma nie zważać na żadne przeszkody.

O napędzie nie ma się co rozpisywać bo zbyt wiele o nim nie wiadomo. Do jego opisu użyto całej palety "zielonych" słów: innowacyjny, nowoczesny, oszczędny, przyjazny środowisku, niesamowicie wydajny. Tradycyjny, marketingowy bełkot. Z konkretów podano tylko, że obroty na minutę silnika mogą sięgnąć nawet 500 000 (to nie literówka) i zasilany będzie paliwem biosyntetycznym. Co z tych pomysłów wyjdzie - zobaczymy. Ale wiemy, że Volkswagen pracuje nad taką technologią.

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Wyścigówka przyszłości Volkswagena otrzymała od swoich twórców wsparcie w postaci drona. Ma on wspomóc kierowcę w ekstremalnych warunkach np. podczas słabej widoczność lub rozeznaniu trasy.

Inna latająca maszyna, której przydzielono zadanie pomagania Bio Runnerowi to specjalny helikopter ekipy technicznej (w Volkswagenie nazwali go roboczo Support Team helicopter). Równie futurystyczny co sam samochód śmigłowiec może oczywiście pomóc w transporcie Bio Runnera. W razie uszkodzeń ekipa na pokładzie będzie mogła przeprowadzić szybką naprawę albo zabrać wyścigówkę do warsztatu. Na pokładzie helikoptera znajdują się specjalne systemy, dzięki którym pilot może monitorować sytuację na ziemi (np. warunki na drodze i stan kierowcy) i w każdej chwili wspomóc prowadzącego auto.

Szukasz dla siebie czegoś mnie futurystycznego? Sprawdź oferty

Volkswagen Bio Runnerfot. Volkswagen | Volkswagen Bio Runner

Volkswagen W12 Volkswagen W12 fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen W12

Volkswagen Phaeton nie był jedyną próbą Volkswagena wkroczenia na najwyższą motoryzacyjną półkę. Eksperyment z rasową limuzyną nie do końca się udał, ale już wcześniej VW próował swoich sił w segmencie supersamochodów. Przy współpracy z włoskim studiem ItalDesign powstał koncept W12.

Do ekstremalnego Volkswagena wsadzono silnik W12, który w konfiguracji W12 Nardo miał 6 litrów i moc aż 600 koni mechanicznych. Współpracował z sześciostopniową skrzynią biegową i napędem na obydwie osie. Waga superauta to około 1200 kg.

Przydomek Nardo wziął się od nazwy słynnego toru Pista di Nard? położonego w południowych Włoszech. Volkswagen pobił tam modelem W12 całą masę rekordów. Przy tych osiągach nic dziwnego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 3,5 sekundy, prędkość maksymalna to 350 km/h.

Prototyp powstał w dwóch odmianach jako 2-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy roadster. Pierwsze próby podjęto w 1997 roku jeszcze z motorem W12 w słabszej odsłonie (5.6 litra i 420 KM). Później podrasowano silnik do 600 KM. Planowano wdrożenie W12 do produkcji w 2000 roku, ale z planów nic nie wyszło. W sumie szkoda.

Volkswagen W12fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen W12fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen W12fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen W12fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen W12fot. Volkswagen | Volkswagen W12

Volkswagen i wielokonny silnik na rynku wtórnym

Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc fot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Po dwóch spektakularnych zejdźmy trochę na ziemię. T-Roc ma szansę na wejście do produkcji. Zaprezentowany został całkiem niedawno, bo na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 2014 roku. W dobie wciąż rosnącej popularności na wszelkiej maści SUV-y i crossovery taka decyzja Niemców nie może dziwić.

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

T-Roc to crossover. Ma 4,18 m długości, 1,83 m szerokości i 1,50 m wysokości. Powstał na platformie MQB. Napędzany jest jednostką znaną z Golfa GTD, czyli dwulitrowym silnikiem TDI o mocy 184 KM. Volkswagen proponuje napęd 4x4 i nowoczesną skrzynię DSG. Koncept waży 1420 kg.

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Zaskoczyć może stylistyka T-Roca. Auto może się podobać, może się nie podobać, ale chyba nikt nie zarzuci mu, że jest nudne. Wizualnie to jeden z odważniejszych projektów niemieckiej marki ostatnich lat, a w przeciwieństwie do większości aut z dzisiejszego zestawienia ten ma szansę wejść do produkcji.

T-Roc, czyli połączenie SUV-a z targą (dach można zdjąć i wtedy naprawdę otrzymamy "terenówkę" z otwartym dachem) rzuca się w oczy ostrymi liniami i ciekawymi kształtami. Oko cieszą 19-calowe felgi ze stopów metali lekkich, a dynamikę T-Roca podkreśla tylko jedna para drzwi.

We wnętrzu również mamy do czynienia z powiewem świeżości i całkiem nowoczesnym projektem. Wszystkie wskaźniki są cyfrowe, tapicerka jest skórzana, a dominującym elementem środka są niebieskie wstawki na drzwiach, kierownicy i desce rozdzielczej. Takie wnętrze możemy sobie wyobrazić w produkcyjnym aucie.

Ulubiony SUV w Niemczech już od...

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Rocfot. Volkswagen | Volkswagen T-Roc

Volkswagen XL1 Volkswagen XL1 fot. Volkswagen | Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

XL1 to jeden z tych konceptów, który doczekał się produkcji seryjnej. Jest tak inny i wyróżniający się, że również trafił na naszą listę. To najoszczędniejszy seryjnie produkowany samochodód na świecie wyposażony w silnik spalinowy. Według twórców perfekcyjnie aerodynamicznie (Cd 0,189) auto ma zadowolić się na setkę niecałym litrem paliwa! Hybrydowy XL1 ma na samym silniku elektrycznym przejechać około 50 kilometrów.

Układ napędowy składa się z dwucylindrowego silnika TDI o mocy 48 KM i 27-konnego elektrycznego motoru. Auto rozpędza się do 160 km/h, a do pierwszej setki potrzebuje 12,7 sekundy.

Tyle podstawowych informacji. Jeżeli ciekawi Was hybryda to przyszłości zapraszamy do naszego artykułu na temat XL1.

Volkswagen XL1fot. Volkswagen | Volkswagen XL1

Volkswagen XL1fot. Volkswagen | Volkswagen XL1

Volkswagen XL1fot. Volkswagen | Volkswagen XL1

Volkswagen XL1fot. Volkswagen | Volkswagen XL1

Niemieckie autko idealne do miasta

Volkswagen EcoRacer Volkswagen EcoRacer fot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen EcoRacer

Z nie tak dalekiej przeszłości (rok 2005) wyciągnęliśmy kolejny ciekawy projekt niemieckiej marki. Małe, sportowe, żółte autko pokazano światu na salonie w Tokio.

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Żółty Volkswagen waży tylko 850 kg. Koncept otrzymał 136-konny, czterocylindrowy silnik diesla o pojemność 1.5 litra. Małe sportowe auto w stylu Lotusa ma napęd na tylną oś i może rozpędzić się do 230 km/h, a do pierwszej setki potrzebuje 6,3 sekundy. Jak sama nazwa wskazuje - EcoRacer miał być oszczędny. Jego spalanie Volkswagen okreslił na 3,5 l/100 km.

Szybki i praktyczny - Volkswagen Scirocco

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Jeszcze jedna ciekawostka koncept to samochód 3w1. Dzięki modułowej konstrukcji przedniej szyby oraz dachu mogliśmy mieć, w zależności od naszego widzimisię, coupe, roadstera albo speedstera.

Volkswagen EcoRacerfot. Volkswagen | Volkswagen EcoRacer

Volkswagen GX3 Volkswagen GX3 fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen GX3

Firmy samochodowe eksperymentują również z innymi pomysłami jak np. z trójkołowcami, które mają łączyć w sobie zalety i samochodu, i motocykla. Są to albo koncepty futurystycznych pojazdów przeznaczonych do jazdy miejskiej (np. Toyota I-Road), albo sportowe bolidy idealne do szaleństw na torze. Nie inaczej jest w przypadku Volkswagena. W 2006 roku w Los Angeles zaprezentowano drapieżnie wyglądającego Volkswagena GX3. Niemcy z Wolfsburga zdecydowali się na wyścigowego trójkołowca.

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen określił jego przewidywaną cenę jako "mniej niż 17 tysięcy dolarów" i przebąkiwał o możliwym wprowadzeniu trójkołowca do produkcji w zależności od reakcji publiczności. Jednak mimo ciepłego przyjęcia i zaawansowanych prac nad nadwoziem (tworzonym przez Lotusa) z pomysłu zrezygnowano. Wprowadzenie tak nowatorskiego projektu do produkcji w cenie 17 tysięcy byłoby dla Volkswagena zbyt kosztowne i praktycznie bez szans na zwrócenie się.

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Szkoda, bo GX3 mógł być bardzo ciekawym autem (?) na popularne na Zachodzie weekendowe wypady na tor. Na pokładzie pracował 1.6-litrowy silnik, który dostarczał 125 KM. Moc wystarczająca w małym i lekkim pojeździe - pierwszą setkę na liczniku GX3 łykał w 5,7 sekundy, a rozpędzał się do zawrotnych 200 km/h. W całkowicie odkrytym trójkołowcu...

Volkswagen GX3fot. Volkswagen | Volkswagen GX3

Volkswagen Microbus Volkswagen Microbus fot. Volkswagen | Volkswagen Microbus

Volkswagen Microbus

Volkswagen ma sporo wprawę w ożywianie swoich legend (patrz VW Beetle). Microbus Concept, który zaprezentowano w Stanach Zjednoczonych w 2001 roku to całkowicie nowe wcielenie kultowego Bulli. Projekt miał wejść do produkcji w 2003 roku, jednak z tych planów nic nie wyszło.

Duże i przestronne auto już od...

Volkswagen Microbusfot. Volkswagen | Volkswagen Microbus

Volkswagen Microbusfot. Volkswagen | Volkswagen Microbus

Volkswagen Microbusfot. Volkswagen | Volkswagen Microbus

Volkswagen Microbusfot. Volkswagen | Volkswagen Microbus

Drugie podejście do odświeżenia "Ogórka" to rok 2011 i koncept o nazwie Bulli. Projekt łączył charakterystyczne kształty pierwowzoru z nowoczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku. Wygląd został odświeżony, a na pokładzie wylądowała cała masa technologicznych nowinek (m.in. diodowe lampy, ekrany dotykowe itd. itp.).

Volkswagen Bullifot. Volkswagen | Volkswagen Bulli

Volkswagen Bullifot. Volkswagen | Volkswagen Bulli

Volkswagen Bullifot. Volkswagen | Volkswagen Bulli

Volkswagen GTI Roadster Volkswagen GTI Roadster fot. Volkswagen | Volkswagen GTI Roadster

Volkswagen GTI Roadster

Na koniec szalona interpretacja Golfa. Zastanawialiście się co by stworzyli projektanci z Wolfsburga, gdyby nie ograniczał ich księgowy? Odpowiedzią jest Volkswagen GTI Roadster. W przypadku tego samochodu mogli popuścić wodzę fantazji, ponieważ agresywny koncept trafi jedynie do gry Gran Turismo 6. Ekstremalna wizja supersamochodu Volkswagena luźno bazuje na Golfie GTI. Chcielibyście zobaczyć coś takiego na drodze?

Ulubione auto Polaków w okazyjnej cenie

Volkswagen GTI Roadsterfot. Volkswagen | Volkswagen GTI Roadster

Volkswagen GTI Roadsterfot. Volkswagen | Volkswagen GTI Roadster

Volkswagen GTI Roadsterfot. Volkswagen | Volkswagen GTI Roadster

Volkswagen GTI Roadsterfot. Volkswagen | Volkswagen GTI Roadster

Więcej o:
Komentarze (5)
Koncepty Volkswagena | Nie tylko dla ludu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • cynicpete

    Oceniono 15 razy 11

    No to synki piłujące golfa II na ręcznym sie ucieszą.

  • Gość: Pepe

    Oceniono 9 razy 7

    Jakoś w salonach tych modeli nie widzę. Stoją same nudne GasVageny

  • trzy.333

    Oceniono 7 razy 3

    chcę microbusa. Jestem gotów wziąć kredyt.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX