25 lat Land Rovera Discovery

Land Rover Discovery ma już 25 lat temu. Anglicy pokazali światu swoją nową terenówkę w 1989 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Dzięki szerokim możliwościom terenowym i charakterystycznemu wyglądowi zdobył sobie oddane grono fanów. Czym zasłużył na uznanie?
Land Rover Discovery Land Rover Discovery fot. Land Rover

Wszystko zaczęło się w 1989

Wycieczkę po 25-letniej historii Land Rovera Discovery postanowiliśmy rozpocząć od specjalnego urodzinowego filmu, jaki Land Rover przygotował dla Discovery. Anglicy w dwuminutowym filmiku upchnęli najciekawsze i najważniejsze momenty ich sławnej terenówki. Te kilkanaście scen stanowi kwintesencję Land Rovera, któremu niestraszny żaden trudniejszy teren.

Rolę marketingu i PR w Land Roverze doceniano już w 1989 roku. Twórcy zadbali, aby pojawienie się Discovery na rynku nie przeszło bez echa. Jednym z elementów głośnej premiery było przeciągnięcie zestawu kolejowego. Anglicy zaczęli od pokazu siły.

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Oprócz Discovery-lokomotywy przygotowano także amfibię...

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Jednak zdecydowanie najlepszą reklamą dla nowego modelu w gamie Land Rovera był słynny offroadowy rajd samochodowy Camel Trophy. To właśnie Land Rover Discovery był samochodem wybranym dla uczestników w latach 1990-1997. Discovery dzielnie radził sobie w tak nieprzyjaznych miejscach jak Syberia, Tanzania i Burundi, Gujana czy bezdroża Sabah i Malezji. Udział w prestiżowym rajdzie (przez wielu uważanym za "najtrudniejszą wyprawę offroadową na świecie") pozwolił ugruntować Anglikom pozycję ich nowej terenówki.

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Land Rover Discovery powstał, by wypełnić lukę w ofercie angielskiej firmy. Nowy model miał plasować się pomiędzy Land Roverem Defenderem, a dużo bardzo luksusowym Range Roverem. Bezpośrednim konkurentem dla nowego Land Rovera mieli być producenci z Dalekiego Wschodu, którzy wykrawali sobie coraz to większe kawałki z tortu średniowymiarowych terenówek. Pracę nad projektem o kryptonimie "Jay" ruszyły w 1986.

Plan był prosty - stworzyć samochód oparty na Range Roverze, ale tańszy i skierowany do większego grona klientów. Koniec końców, wiele rozwiązań konstrukcyjnych zapożyczono z Range'a, ale Discovery otrzymał zupełnie nową płytę podłogową. Nowego Land Rovera zaprezentowano w 1987 roku we Frankfurcie (ciekawostka - był to pierwszy nowy model Land Rovera od niemal 20 lat). Za charakterystyczny wygląd Discovery odpowiadało studio stylistyczne Conran Design Studio. Pierwsze Discovery były trzydrzwiowe, później w ofercie zagościła jeszcze odmiana pięciodrzwiowa.

Land Rover zadbał o zapewnienie ekonomicznej alternatywy dla potężnego znanego z poprzednich modeli silnika V8 (w ofercie znajdowały się dwa: 3.9 i 4 litra) - auto dostępne było w różnych wersjach, w tym także z turbodoładowanym dieslem 200 TDi z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 2,5 litra (w 1994 zastąpiono go mocniejszym 300 TDi). Żeby sprostać restrykcyjnej polityce podatkowej w Europie w palecie silników znalazł się także dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z Rovera.

Pierwsza generacja znajdowała się w produkcji od 1989 do 1998 roku. Przez 9 lat Discovery wyrobił sobie markę porządnego samochodu, na którym można polegać nawet w najtrudniejszych warunkach.

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Land Rover Discovery 1fot. Land Rover

Szukasz niezawodnej terenówki? Sprawdź oferty

Land Rover Discovery 2 Land Rover Discovery 2 fot. Land Rover

Paryż 1998 | Druga generacja

Przy okazji premiery drugiej generacji Land Rover również stanął na wysokości zadania. Brytyjczycy znowu postawili na głośne zaprezentowanie swojego nowego modelu. Tym razem Discovery został wysłany na wycieczkę dookoła świata pod hasłem "Dwa Discovery, dwadzieścia krajów, 30 000 kilometrów".

Dwa przedprodukcyjne Discovery zamiast pokonać trasę Anglia (dom) - Paryż (miejsce premiery)   kanałem La Manche ruszyły przez Europę ku Turcji, później skierowały się do Indii, tam zapakowano je na statek i dotarły nim do Australii. Po kolejnej morskiej podróży Discovery wylądowały w Stanach Zjednoczonych, po trudnej przeprawie przez Amerykę Północną i Środkową znowu trafiły na okręt, tym razem w Kostaryce. Stamtąd ruszyły już do domu - do Europy. Na dwa dzielne Discovery czekała jeszcze ostatnia prosta, trasa z Hiszpanii do Paryża. Jednak, żeby nie było zbyt łatwo kazano im zahaczyć o Alpy.

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Dwójka Discovery wyjechała na drogi w 1998 roku. Auto miało taki sam rozstaw osi, jak pierwsza generacja, ale zostało wydłużone. Dzięki temu Discovery wreszcie stał się samochodem 7-miejscowym z prawdziwego zdarzenia - osoby na szóstym i siódmym siedzeniu mogły podróżować przodem do kierunku jazdy. Land Rover eksperymentował z wersją 3-drzwiową, ale do produkcji wdrożono tylko bardziej wszechstronną wersję 5-drzwiową.

Druga generacja z wyglądu jest bardzo podobna do jedynki, ale największe zmiany są niewidoczne dla oka. Disco przeszedł poważną metamorfozę - otrzymał nowe silniki, mosty napędowe, nadwozie, ramę, elektroniczny system kontroli trakcji oraz pokonywania wzniesień. Land Rover Discovery II stał się jeszcze lepszą terenówkę także dzięki nowoczesnym systemom jak ACE (zapobiegał nadmiernym przechyłom karoserii na zakrętach) oraz funkcji samopoziomowania - dzięki pneumatycznemu zawieszeniu tylnej osi Discovery utrzymywał stały poziom niezależnie od obciążenia.

Anglicy zadbali także o komfort pasażerów. W Discovery II zamontowano zaawansowany system ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. Można więc powiedzieć, że podobnie jak samochodowi kierowcy również żadne warunki pogodowe nie były straszne.

Oprócz wspomnianej wycieczki dookoła świata Disco II może pochwalić się udziałem w rajdzie Dakar. Trzy Discovery wspierały drużynę motocykli BMW. Mimo standardowego silnika, skrzyni biegów i zawieszenia (w autach prawie nic nie zmieniono w porównaniu z modelami z salonu) Discovery dotarły do mety.

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2fot. Land Rover

Szukasz SUV-a? Najlepsze ceny

Land Rover Discovery 3 Land Rover Discovery 3 fot. Land Rover

Zupełnie nowe Discovery

W znacznej mierze dwójka była tylko rozwinięciem i ulepszeniem pierwszej generacji. Za to trzecia odsłona Land Rovera Discovery powstała całkowicie od początku - zaczęto od "czystej kartki". Tak wyglądały szkice, na podstawie których powstał nowy Discovery.

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Przedprodukcyjne egzemplarze trzeciej generacji także nie miały łatwego życia. 75 prototypy zostały wysłane w najróżniejsze zakątki świata, gdzie poddano je rygorystycznym testom wytrzymałościowym. Nowe wcielenie Discovery miało kontynuować tradycje zapoczątkowane przez poprzedników. Anglicy za punkt honoru postawili sobie nie tylko bezproblemowe pokonywanie terenowych przeszkód - Discovery III miał nie przejmować się też ekstremalnymi temperaturami  (od -30 do +50 stopni Celsjusza).

Wspomnieliśmy, że trójka powstała całkowicie od początku. Za projekt łączący charakterystyczne dla Disco kanty z nowoczesną stylistyką odpowiadał Geoff Upex. Dużą nowością była całkowicie nowa zintegrowana rama nadwozia (Integrated Body Frame) połączona z niezależnym zawieszeniem pneumatycznym. Z ważnych rzeczy - w trzeciej generacji zadebiutował przełomowy dla marki Terrain Response TM. System ten zapewnia świetną przyczepność zarówno na gładkich autostradach jak i pełnych błota bezdrożach - wystarczy tylko jeden ruch pokrętła, a auto dostosuje się do nowych warunków.

Podstawowy silnik Discovery III, czyli wysokoprężna V-szóstka (2.7 litra) powstał we współpracy z Francuzami z Peugeota. Oprócz diesla ofertę uzupełniały także benzyniaki - 4-litrowa V6 i 4.4-litrowa V8. Oczywiście w standardzie znalazł się stały napęd 4x4, reduktor i blokada centralnego mechanizmu różnicowego. Dla bardziej wymagających w opcji można było wykupić blokadę tylnego mostu.

Żeby nie zanudzać szczegółami wspomnimy jeszcze o jednym wyczynie Land Rovera. Disco III ruszył w podróż "Road to the Clouds". Nazwa wcale nie jest przesadzona, bo eskapada Discovery III wspięła się na wysokość ponad 5 tysięcy metrów w argentyńskich górach.

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Land Rover Discovery 3fot. Land Rover

Discovery na rynku wtórnym? Znajdziesz coś dla siebie

Land Rover Discovery 2014 Land Rover Discovery 2014 fot. Land Rover

Aktualny Land Rover Discovery

Czwórka to dalsze ulepszanie sprawdzonej konstrukcji z trzeciej generacji. Disco IV otrzymał m.in. system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA), asystent holowania (Tow Assist), system zwiększający sterowność (Under Steer Control). Czwarte Discovery debiutowało w 2009, więc na pokładzie nie mogło zabraknąć takich nowinek jak pięć kamer dających kierowcy pełny obraz dookoła samochodu. Kamery znacznie ułatwiają manewrowanie i parkowanie nawet w ciasnych miejscach.

Żyjemy w czasach wszechobecnej ekologii, więc nie mogło obyć się bez oszczędnego silnika. Anglicy chwalą się przede wszystkim dieslem twin-turbo (3.0 litra, 241 KM i dwie turbosprężarki) - w porównaniu z poprzednim podstawowym silnikiem (2.7 litra) o około 10% spadło spalanie i emisja CO2, a moc i moment obrotowy wzrosły o 30%. Twórcy zachwalają swój nowy motor jako jeden z najlepszych i najbardziej ekologicznych diesli z tak wysokim momentem obrotowym (600 Nm).

Oprócz silnika panowie z Land Rovera są szczególnie dumni z wnętrza czwartej generacji. Ich zdaniem Discovery wraz z nową generacją przeskoczył na wyższą półkę. Jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny to mamy do czynienia z delikatnym rozwinięciem koncepcji doskonale znanej z trójki.

Land Rover Discovery 2014fot. Land Rover

Land Rover Discovery 4fot. Land Rover

Land Rover Discovery 2014fot. Land Rover

Na 25-lecie modelu Discovery czwartej generacji doczekał się jubileuszowej edycji XXV Special Edition. XXV powstał na bazie najbogatszej wersji wyposażenia HSE. Czym wyróżnia się od zwykłych Discovery? Między innymi ma czarne obudowy lusterek i atrapę chłodnicy, srebrne relingi i nowe 20-calowe koła. Nie mogło oczywiście zabraknąć odpowiednich plakietek z "XXV" na drzwiach i bagażniku.

Land Rover Discovery XXV Special Editionfot. Land Rover

Land Rover Discovery XXV Special Editionfot. Land Rover

Land Rover Discovery XXV Special Editionfot. Land Rover

W 2015 roku na drogach pojawi się "Baby Disco" - Land Rover Discovery Sport. Na pierwszy rzut oka rozpoznamy w nim raczej Range Rovera Evoque, a nie bohatera naszego tekstu. Oddani fani Discovery mogą również dostać zawału, kiedy przeczytają, że projektowano go głównie z myślą o utwardzonej nawierzchni (choć oczywiście Anglicy zarzekają się, że nie zapomnieli o spuściźnie nazwy Discovery i na pokładzie upchnęli mnóstwo systemów, które wspomogą Sporta w ciężkim terenie).

Discovery Sport ma mieć pod maską dwulitrowy 240-konny doładowany silnik benzynowy albo wysokoprężny motor o pojemności 2.2 litra i mocy 150 KM. Z czasem do palety silników dołączy turbodiesel z napędem na jedną oś...

Co to w ogóle za samochód ten Land Rover Discovery Sport? Zapowiedź nowych czasów dla marki Discovery. Rodzina Discovery zaczyna się zmieniać i rozrastać. Przyszłości Disco poświęcimy więcej miejsca  na następnej stronie.

Land Rover Discovery Sportfot. Land Rover

Land Rover Discovery Sportfot. Land Rover

Land Rover Discovery Sportfot. Land Rover

Zanim przejdziemy do konceptu następcy czwartej generacji, wspomnimy jeszcze o bardzo przyjemnym wydarzeniu dla Land Rovera. W 2012 roku z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz Discovery.

Z okazji jubileuszu Discovery dostał od twórców kolejne zadanie - milionowy egzemplarz ruszył z miejsca narodzin w Birmingham do stolicy Chin Pekinu. Podczas 50-dniowej przeprawy zebrano milion funtów na rzecz oczyszczania wody w Ugandzie.

Land Rover Discovery fot. Land Rover

Land Rover Discovery Vision Concept Land Rover Discovery Vision Concept fot. JLR

Przyszłość Discovery

Zapowiedzią nowego pod nazwą Discovery był już Discovery Sport - z wyglądu bliżej mu do Evoque'a niż kanciastego Discovery, do którego się przyzwyczailiśmy. Ten ruch to konsekwencja nowego pomysłu Land Rovera. Discovery ma nie być już jedynie terenówką, pojedynczym modelem, a całą rodziną samochodów. Nowe Discovery ma zastąpić w ofercie nie tylko czwartą generację, ale też modele Freelander.

Dla oddanych fanów dotychczasowego Disco smutną informacją będzie, że Land Rover żegna się z ostrymi, kanciastymi kształtami. Wzorem Sporta nowe Discovery mają się stylistycznie zbliżyć do Range Roverów. Za to przynajmniej wnętrze konceptu jest bardzo zbliżone do czwartej generacji Discovery - jej posiadacze poczują się jak w domu. Pogłoski mówią, że najbliższą premierą w nowej rodzinie ma być następca 5-miejscowego Freelandera bazujący na platformie Range Rovera Evoque.

Jak Wam podoba się nowy pomysł na Discovery? To dobra decyzja Anglików czy zamach na legendę, jaką przez 25 lat stał się Discovery? Zdjęcia jakie prezentujemy to koncept... Jest więc szansa, że produkcyjna wersja będzie bliższa temu oryginalnemu Disco, a nie Range Roverom. Czas pokaże.

Dla zainteresowanych pod zdjęciami zamieszczamy odnośnik, w którym o nowym wcieleniu Discovery znajdziecie znacznie więcej - i zdjęć, i informacji.

Mały luksusowy SUV od Land Rovera już od...

Land Rover Discovery Vision Conceptfot. JLR

Land Rover Discovery Vision Conceptfot. JLR

Land Rover Discovery Vision Conceptfot. JLR

Land Rover Discovery Vision Conceptfot. JLR

Land Rover Discovery Vision Conceptfot. JLR

Więcej o wizji Discovery w naszym obszernym artykule

Więcej o:
Komentarze (31)
25 lat Land Rovera Discovery
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: LandScyzoryk

    Oceniono 32 razy 2

    Komentują jak zawsze "prawdziwi fahoffcy". Ciekawe który ze " znaffców" jeździł Dyskoteką. Użytkuję od 5 lat co dziennie Dyskoteką serii 1. Wymieniam oleje, klocki hamulcowe, płyn w chłodnicy zgodnie z wytycznymi dla marki i tyle. Range Rovera bym nie chciał bo jest przesadnie naszpikowany elektroniką nie wspominając o problematycznym systemie pompowania poduszek zawieszenia. Ale jak ktoś to lubi to jego wybór. Znajomy ma pięknego Range Rovera o 10 lat młodszego od mojej Dyskoteki i często musi odwiedzać serwis w celu usuwania przeróżnych usterek. Tak że argument że Dyskoteka to " Samochód dla tych co chcieliby jeździć rasowym rangem" jest kompletnie nie trafiony ale pewnie " FACHOFFCY" i tak wiedzą lepiej. Pozdrowienia dla wszystkich Sympatyków marki LAND ROVER

  • niezalany

    Oceniono 26 razy 14

    na miano "niezniszczalnego" zasługuje defender, discovery po 6-7 latach intensywnego użytkowania przeistacza się w skarbonkę, z której wyjmiecie może 10% tego co włożycie... wiem co mówię

  • Gość: DISCO

    Oceniono 11 razy 5

    Może kiedyś tak było, że Discovery się nie psuło. Miałem Disco2 jest OK i Disco3, ten drugi to pasmo naprawa i problemów, nie polecił bym nikomu.

  • Gość: DISCO

    Oceniono 23 razy 15

    Może kiedyś taki był-niezniszczalny.
    Miałem Disco2 jest OK i miałem Disco3 porażka, nikomu nie polecam

  • Gość: Drummm

    Oceniono 49 razy 29

    Trudno się niszczyć jak stoi się w warsztacie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX