Motocykle 125 ccm dla kierowców aut | Test

Przepychanki wokół dopuszczenia kierowców z prawem jazdy kat. B do jazdy na jednośladach w końcu ucichły. Ustawa weszła, przeciwnicy nie mają już nic do powiedzenia, więc na spokojnie możemy przyjrzeć się maszynom na których w pełni legalnie może jeździć większość dorosłych Polaków
Motocykle 125 ccm dla kierowców aut | Poradnik Motocykle 125 ccm dla kierowców aut | Poradnik Motocykle 125 ccm dla kierowców aut | Poradnik

Stodwudziestkipiątki dla każdego

Prawdopodobnie wielu z Was już myślało o zakupie skutera, bądź motocykla o pojemności do 125 ccm. Jeśli nie, to mamy nadzieję, że zrobicie to teraz. Jednoślady bardzo ułatwiają życie w mieście. Nie dość, że dowiozą Was wszędzie szybciej niż samochód, to jednocześnie są wręcz komicznie tanie w eksploatacji. Spalanie na poziomie 2-3 l/100 km, parkowanie praktycznie gdziekolwiek bez konieczności wnoszenia opłat i kilkukrotnie niższe koszty serwisowania sprawiają, że zakup "stodwudziestkipiątki" może się szybko zwrócić.

Potencjał takich maszyn jest doskonale znany, ponieważ prawo pozwalające kierowcom samochodów jeździć na nich bez dodatkowych uprawnień obowiązuje w Europie zachodniej od niezliczonej ilości lat. Małe skutery i motocykle skutecznie przemieszczają populację naszego kontynentu i mniej więcej całą daleką Azję. Dlaczego dla nas jest to tak ważne wydarzenie? Po pierwsze dzięki tej ustawie polski motocyklizm ma szansę wyjść ze stereotypów. Być może motocykle w oczach społeczeństwa z dwukołowych maszyn śmierci i zagłady w końcu przeistoczą się w zwykłe, proste i przyjemne środki transportu. Po drugie być może część z nowych użytkowników jednośladów złapie bakcyla, zrobi prawko kat. A i będzie eksplorować różne dziedziny dwukołowej przygody. Najważniejsze jest to, żeby dobrze zacząć.

Oferta jest dość bogata, a możemy się spodziewać, że w przyszłym roku importerzy zaleją nas dziesiątkami nowych modeli. Obawiamy się, że osoba, która nie ma żadnego doświadczenia może po prostu zgłupieć, dlatego postaramy się pomóc Wam w zawężeniu poszukiwań. Zebraliśmy sprzęty z różnych grup, poznaliśmy ich wady i zalety, dzięki czemu być może odnajdziesz typ maszyny, który będzie Tobie odpowiadał. Pełny przegląd motocykli i skuterów o pojemności 125 ccm możecie obejrzeć w dodatku do numeru 10/2014 Świata Motocykli.

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, a następnie do bliższego przyjrzenia się testowanym maszynom.

Stodwudziestkipiątki dla każdego

Honda PCX 125 Honda PCX 125 Honda PCX 125

Skuter mały - Honda PCX 125

Skutery podzieliliśmy na małe i duże. Pojemność silników jest taka sama, jednak ich nadwozia znacząco się różnią. Honda PCX walczy o dobre imię najmniejszych jednośladów i robi to wybitnie dobrze. Największą zaletą tego typu pojazdów jest ich zwrotność. Małe skutery są banalnie proste w prowadzeniu. Dajesz gazu i jedziesz, naciskasz dźwignie i hamujesz. Nie ma sprzęgła, nie ma biegów, nie ma zmartwień.

Skuterki tak sprawnie poruszają się w ruchu miejskim, że możemy je porównać do Jackie Chana, a korek do bandytów (oczywiście walkę należy wykonywać w kanonach filmowych bez kontaktu fizycznego). Oprócz tego każdy skuter posiada schowek pod siedzeniem w którym zazwyczaj zmieści się kask, rękawiczki, a może coś jeszcze. Tak więc parkujemy nasz jednoślad, pod siedzenie wrzucamy wszystkie akcesoria i jesteśmy wolni. Wybór małych skuterów jest ogromny. Przyjmują formy zarówno klasyczne, jak i nowoczesne.

Polecamy zakup skutera z możliwie dużymi kołami. Przykładem jest Honda PCX, którą widzicie. Jej wąskie i wysokie obręcze może nie wyglądają zbyt bojowo, ale im większa średnica kół, tym lepiej skuter będzie zachowywał się na nierównościach. Minusem tego typu pojazdów będzie ograniczona umiejętność atakowania krawężników i niski poziom rozrywki. Podróżowanie w dwie osoby też nie będzie należeć do najwygodniejszych. To idealne sprzęty dla osób, które swój pierwszy jednoślad będą traktować tylko i wyłącznie jako praktyczny środek transportu. W szczególności polecamy kobietom.

Gaz

Łatwa obsługa, zwrotność, niskie spalanie

Hamulec

Niższa stabilność przy wyższych prędkościach, mniejsza ładowność

Honda PCX 125Honda PCX 125

Honda PCX 125Honda PCX 125

Honda PCX 125Honda PCX 125

Honda PCX 125Honda PCX 125

Honda PCX 125Honda PCX 125

Honda PCX 125Honda PCX 125

Kymco City Agility 125 Kymco City Agility 125 Kymco City Agility 125

Skuter duży - Kymco City Agility 125

Większy skuter to opcja dla osób, które również pragną wkładać jak najmniej wysiłku w jazdę, ale oczekują wyższego komfortu. Być może nie chcecie tylko i wyłącznie sami wozić się do pracy, ale również będziecie regularnie jeździć z pasażerem. W takim przypadku powinniście spojrzeć na skutery, które reprezentowane są przez Kymco. Nie dość, że większe nadwozie spokojnie pomieści dwie dorosłe osoby to dodatkowo wyglądamy na nim troszkę poważniej. Skutery tego typu odnajdziemy w ofercie niemal każdego producenta. To maszyny tego pokroju są najpopularniejszymi środkami transportu w wielu społeczeństwach na całym świecie. Zazwyczaj posiadają duże koła, dzięki czemu jeżdżą bardziej stabilnie. Ceną za to jest mniejsza w porównaniu z małymi skuterami zwrotność i większa masa własna przez co będą spalać nieco więcej paliwa. Tego typu skutery ponownie polecamy osobom, które przede wszystkim patrzą na praktyczny aspekt używania jednośladów. Poradzą sobie z nimi zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Gaz

Łatwa obsługa, duże nadwozie, większa ładowność

Hamulec

Wyższe spalanie, mniejsza zwrotność

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kymco City Agility 125Kymco City Agility 125

Kawasaki Athlete 125 Kawasaki Athlete 125 Kawasaki Athlete 125

Motoskuter? Motorower? - Kawasaki Athlete 125

Nie mamy pojęcia jak powinniśmy nazwać zielonego indywidualistę. Kawasaki oferuje nam sprzęt, który jest czymś pomiędzy skuterem, a motocyklem. Przy okazji wygląda jak motorower, ale w końcu ma 125 ccm pojemności, więc nim nie jest. Zgłupieliśmy, ale najważniejsze jest jak on jeździ. Athlete jest nietypowy ze względu na przełożenie napędu. Otóż posiada czterostopniową, manualną skrzynię biegów, ale wyręcza nas w kwestii używania sprzęgła. Proces wysprzęglania odbywa się automatycznie, nam pozostaje wybór biegu i dodanie gazu. Całkiem ciekawa opcja dla osób, które pragną jeździć manualem, ale jednocześnie czują się onieśmielone koniecznością obsługi sprzęgła dłonią. Jeśli nigdy nie jeździliście na motocyklu używanie lewej dłoni do wysprzęglania, lewej stopy do zmiany biegów, a prawych kończyn do hamowania osobno przednim i tylnym kołem, to owe zamieszanie może być początkowo dość mylące. Zaletą jednośladów z manualną skrzynią biegów jest jeszcze niższe spalanie, niż w przypadku skuterów. Oprócz tego dają więcej frajdy z jazdy. Zwróćcie uwagę na koła Kawasaki. Są duże i wąskie. Nie wyglądają szczególnie bojowo, ale dzięki nim Athlete bardzo sprawnie zmienia kierunki i równie dobrze prowadzi się nawet na nierównościach. Wygląd jest kosmiczny i sami musicie zdecydować czy się Wam podoba. Polecamy go zarówno (niewysokim) mężczyznom, jak i kobietom, którzy w przyszłości nie wykluczają przesiadki na motocykl lub są fanatykami niskiego spalania.

Gaz

Styl ?Marsjanie atakują?, dobra rozgrzewka przed motocyklem, niskie spalanie, dobre prowadzenie

Hamulec

Małe gabaryty, bliżej nieokreślona tożsamość

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Kawasaki Athlete 125Kawasaki Athlete 125

Honda CBF 125 Honda CBF 125 Honda CBF 125

Motocykl - Honda CBF 125

Przed nami maszyna, która chyba jest typowym motocyklem pojemności 125 ccm. Honda CBF 125 reprezentuje klasę najbardziej skutecznych (jeśli chodzi o jazdę) małych jednośladów. Musicie przyznać, że nie wygląda zbyt imponująco. Cienkie opony, pozornie wątłe zawieszenie i niezbyt wyszukana stylistyka. Na tym lista minusów się kończy.

Mała Honda pokazała, że maszyny tego typu są najszybsze i najlepiej się prowadzą. Oprócz tego na pokładzie spokojnie zmieszczą się dwie osoby. Możecie zauważyć nawet owiewkę, która daje symboliczną ochronę przed wiatrem. Motocykl tego typu pozwoli Wam poruszać się zarówno po mieście, jak i poza nim. Prędkość przelotowa na poziomie 90-100 km/h jest całkowicie realna. Dodatkowo nie będą mu straszne krawężniki, a nawet drogi nieutwardzone. Motocykle pojemności 125 ccm to naprawdę bojowe sprzęty, a Honda CBF dowodzi tego w 100%. Osoby ambitne mogą nawet troszkę się wyżyć na zamkniętych placach, ponieważ ten motocykl całkiem chętnie staje na jedno koło i może niezbyt widowiskowo, ale przyjemnie pali gumę. Wisienką na torcie jest fakt, że CBF wygrał każde starcie podczas prób przyspieszenia.

Gaz

Najszybsza 125-ka, najlepsze prowadzenie, uniwersalność

Hamulec

Musisz umieć zmieniać biegi, ciężko na ten wygląd poderwać dziewczynę

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Honda CBF 125Honda CBF 125

Suzuki Van Van 125 Suzuki Van Van 125 Suzuki Van Van 125

Funduro - Suzuki Van Van 125

Kolejny nietypowy motocykl w zestawieniu. Ciężko znaleźć dla niego konkurencję, ale jest tak specyficzny i pocieszny, że musieliśmy go Wam przedstawić. Oto Suzuki Van Van, czyli motocykl, który moglibyśmy określić jako Funduro. Pierwotnie został zaprojektowany jako motocykl plażowy, jednak przez lata produkcji zyskał taką popularność, że ludzie używają go do przeróżnych celów.

Jego największym atutem jest wygląd. Klasyczna linia połączona z baloniastymi oponami wygląda niemal jak karykatura motocykla, dzięki czemu Suzuki jest niesamowicie radosną maszyną. Ogromne nie są tylko koła. Równie duża jest kanapa, która chętnie przyjmie dwie osoby i zawiezie je gdziekolwiek tylko zechcą. Van Van sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na terenach wiejskich. Skróty przez polne, czy leśne dróżki są dla niego środowiskiem naturalnym. Pali śmiesznie mało paliwa i zachowuje się bardzo stabilnie w zakrętach. Przez to, że opony są tak szerokie Suzuki nie skręca tak chętnie jak reszta stawki, ale nikomu z nas to nie przeszkadzało. Sprzęt idealny dla każdego, kto ma poczucie humoru lub chce wygodnie latać sobie zarówno po asfalcie, jak i poza nim. Nie wiemy jak Wy, ale my go pragniemy.

Gaz

Super styl, stabilność i przyczepność w zakrętach, chętnie zjeżdża z utwardzonych dróg

Hamulec

Nie jest królem osiągów, nie jest nasz

 

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Suzuki Van Van 125Suzuki Van Van 125

Rieju Marathon Pro 125 Rieju Marathon Pro 125 Rieju Marathon Pro 125

Enduro - Rieju Marathon Pro 125

Opcja dla bardziej ambitnych adeptów motocyklowej przygody. Motocykle typu enduro nie są najwygodniejszą i najbardziej ekonomiczną opcją, ale dają największe możliwości w kategorii uniwersalności. Nie będą im straszne żadne krawężniki, zjazdy, podjazdy, czy nawet schody. Poza miastem będziecie mogli wjechać praktycznie wszędzie. Lekkie maszyny tego typu wyposażone w odpowiednie ogumienie są w stanie pokonać praktycznie każdy teren. Dostępne są też opony uniwersalne, takie jak te zamontowane w Rieju Marathon Pro 125. Sprawdzą się zarówno na asfalcie, jak i w średnio trudnych warunkach offroadowych.

Jeśli zdecydujecie się na zakup motocykla enduro będziecie mogli w ciągu tygodnia jeździć do pracy, a w weekendy wyżywać się w terenie. Polecamy go w szczególności mężczyznom również ze względu na rozmiary motocykla. jest on wyższy od innych konstrukcji i nawet wysokie osoby będą się czuć na nim dobrze. Dla równowagi w kategorii komfortu musimy powiedzieć o siedzeniach w tego typu maszynach. Są one wąskie i twarde, więc istnieje ryzyko poczucia bólu w miejscu poniżej pleców... Oprócz tego z racji dużych kół motocykle tej klasy będą mniej chętnie skręcać w porównaniu do innych 125-ek, a uniwersalne opony nie będą zachęcać do bicia rekordów prędkości w zakrętach. Musicie również pamiętać, że jazda w terenie liczy się z wywrotkami i mocniejszą eksploatacją elementów motocykla, dlatego prawdopodobnie będziecie musieli go częściej serwisować.

Gaz

Żwawy silnik, możliwości terenowe, wysokie siedzisko, fajnie wygląda

Hamulec

Mniejsza zwrotność, niski komfort tzw: ?posiedzenia?, trzeba go częściej serwisować (jeśli używamy go w terenie)

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Rieju Marathon Pro 125Rieju Marathon Pro 125

Romet Ogar Caffe 125 Romet Ogar Caffe 125 Romet Ogar Caffe 125

Cruiser - Romet Ogar Caffe 125

Na koniec opcja dla osób lubiących relaks. W ofercie importerów odnajdziemy kilka fajnych motocykli typu cruiser lub im podobnych maszyn o klasycznych kształtach. Jako przedstawiciela tego gatunku widzicie Rometa. Nie jest to chopper, a sprzęt nawiązujący do klasyków polskiej motoryzacji. Motocykle tego typu dają największy komfort i dają się bardzo łatwo prowadzić. Wszystko dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości. W odróżnieniu od ich odpowiedników z dużymi silnikami małe cruisery skręcają bardzo chętnie. Siedzisko znajduje się niewysoko nad ziemią, dzięki czemu nawet osoby o niewielkim wzroście bez problemu znajdą oparcie dla nóg podczas postoju.

Romet pokazał, że maszyny tego typu potrafią być bojowe. Nie dość, że bardzo sprytnie radził sobie na ciasnym torze, to nawet nieźle poradził sobie w lekkim terenie. Jak się okazuje dostojne tempo pozwala na jazdę w niemal każdych warunkach. Minusem są dość małe gabaryty. Mężczyzna o przeciętnym wzroście będzie wyglądał na takich sprzętach jakby jechał na psie. Dlatego maszyny tego typu w szczególności niskim osobom. Smaczkiem jest fakt, że tego typu sprzęty są podatne na kosmetyczne modyfikacje. W sklepach znajdziemy sporo akcesoriów, a w internecie jeszcze więcej inspiracji. Majsterkowicze będą mogli bawić się w indywidualizowanie swojej maszyny bez końca.

Gaz

Podróżowanie na pełnym relaksie, zaskakująco dobre prowadzenie, dobra opcja dla indywidualistów, nisko umieszczone siedzisko

Hamulec

Nieduże gabaryty (dla niektórych to zaleta), raczej nie poszalejemy

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

Romet Ogar Caffe 125Romet Ogar Caffe 125

To by było na tyle. Mamy nadzieję, że pomimo niezbyt szczegółowych opisów daliśmy radę naświetlić Wam różnice pomiędzy konstrukcjami różnego typu. Jeśli już wiecie jaki motocykl lub skuter odpowiadałby Wam najbardziej możecie rozpocząć poszukiwania.

Używane motocykle o pojemności do 125 ccm - Ogłoszenia

Jeśli nie, pomocny będzie dodatek do Świata Motocykli nr. 10/2014, w którym oprócz oferty producentów odnajdziecie sporo przydatnych informacji. Zachęcamy do wyposażenia swojego garażu w jakiś fajny sprzęt klasy 125 ccm!

Żródło: Świata Motocykli

Więcej o:
Copyright © Agora SA