Silnik diesla | Rekordy i inne ciekawostki

Silniki diesla już dawno zdobyły kilka bastionów należących do silników benzynowych. Przygotowaliśmy porcję ciekawostek o najciekawszych silnikach wysokoprężnych
Mercedes 260D Mercedes 260D Fot. Mercedes

Pierwsze Diesle

Rudolf Diesel opatentował swój pomysł na "silnik o zapłonie samoczynnym" już w roku 1893. Od tamtego czasu silniki wysokoprężne stawały się coraz lepsze i coraz popularniejsze - w 1897 powstał naprawdę wydajny silnik tego typu, w 1903 na morza wyruszył pierwszy statek z napędem Diesla, w 1923 pojawiły się pierwsze ciężarówki i ciągniki, a w 1934 trafił do czołgów. Co ciekawe za jeden z pierwszych na świecie (a na pewno w Europie) czołg z silnikiem Diesla uważa się polski lekki czołg 7TP (powstał na bazie brytyjskiego Vickersa E).

Czołgi 7TP na Zaolziu w 1938Czołgi 7TP na Zaolziu w 1938

Pod maskę samochodu osobowego silnik Diesla trafił w 1936. Jako pierwsi zdecydowali się na niego Niemcy z Mercedesa w modelu 260D. Podstawowe informacje - 2.6 litra, 4 cylindry i 45 koni mechanicznych pod pedałem gazu.

Mercedes 260 DFot. Mercedes

W 1988 roku kolejny przełom - Włosi zamontowali pierwszy silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem w Fiacie Croma. Jednostka z Turynu mogła się pochwalić 2 litrami, 4 cylindrami, 92KM mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego.

Fiat CromaFot. Fiat

Volkswagena Golfa III TDI Volkswagena Golfa III TDI Fot. Volkswagen

Pierwsze Diesle

Pierwszy kabriolet z silnikiem Diesla to tak naprawdę dwa samochody z koncernu Volkswagen. W 1995 roku silnik wysokoprężny pojawił się pod maską Volkswagena Golfa TDI i Audi Cabriolet.

Mercedes 300SDFot. Mercedes

Za to pierwszy turbodiesel debiutował w S-klasie Mercedesa oznaczonej jako W116. 3-litrowy turbodiesel (3.0 litra, 121 KM i 231 Nm) pojawił się w dedykowanej na amerykański rynek wersji 300SD.

Subaru Diesel Boxer

Fot. Subaru

Za pierwszego Diesla w układzie boxer odpowiadają Japończycy z Subaru.

AC Schnitzer ACS3 AC Schnitzer ACS3 Fot. AC Schnitzer

Najszybsze

Najszybszy samochód z silnikiem Diesla dopuszczony na publiczne drogi: AC Schnitzer ACS3 3.5d Coupe na torze Nardo rozpędził się do 289 km/h. Co trzeba o nim wiedzieć? 3 litry, 6 cylindrów, twin turbo, 310 KM i 680 Nm.

JCB DieselmaxFot. JCB

Najszybszy samochód z silnikiem Diesela: JCB Dieselmax mając na pokładzie dwa 4 cylindrowe silniki turbo(5 litrów, 750 KM i 1500 Nm momentu) rozpędził się w 2006 do 563 km/h.

Ford Power Stroke Ford Power Stroke Fot. Ford

Największe

Największy silnik Diesla w samochodzie: Ford Powerstoke z 1994 roku (7.3 litra 279 KM i 710 Nm). W normalnym pasażerskim aucie rekord należy do Audi V12 TDI - 6 litrów.

Jednak absolutnie największym silnikiem Diesla jest jednostka produkowana przez Wartsila Sulzer z myślą o statkach...

Wartsila-Sulzer RTA96-C

Wartsila-Sulzer RTA96-C

Wartsila-Sulzer RTA96-C

14-cylindrowy motor o pojemności 25,5 tys. litrów mierzy 27 metrów długości, 13,5 metra wysokości (tyle samo, co 4-piętrowy blok mieszkalny), waży 2300 ton i generuje zawrotną moc 109 tysięcy koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy 7,6 MN*m osiąga przy 102 obr./min. Na każdy pełen cykl zużywa 2,73 litra ciężkiego paliwa (7,5 tys. na godzinę).

Alpina D3 BiTurbo Alpina D3 BiTurbo Fot. Alpina

Najbardziej wydajne

Najlepsze przyspieszenie: według danych producenta napędzana silnikiem Diesla Alpina D3 do osiągnięcia pierwszej setki potrzebuje zaledwie 4.6 sekundy.

Volkswagen Polo 1.4 BlueMotionFot. Volkswagen

Najbardziej ekonomiczne silniki Diesla: tutaj pierwsze miejsce podium należy do dwóch samochodów. Średnim spalaniem na poziomie 3,1 litra na setkę może pochwalić się i Volkswagen Polo 1.4 BlueMotion, i Peugeot 308 1.6 BlueHDi.

Peugeot 308 1.6 BlueHDiFot. Peugeot

Audi R10 2006 r. Audi R10 2006 r. Fot. Audi

Diesle w sporcie

Pierwsza wygrana silnika Diesla w LeMans: w 2006 zwyciężyło Audi R10 z 5.5-litrowym silnikiem V12 na pokładzie (646 KM i 1200Nm momentu).

Volkswagen Touareg Dakar 2009Fot. Volkswagen Touareg Dakar 2009

Pierwsza wygrana Diesla w Rajdzie Dakar: rok 2009 i Volkswagen Touareg (2.5 litra, 5 cylindrów, twin turbo, 300 KM i 600 Nm).

Seat Leon TDI Seat Leon TDI Fot. Seat

Diesle w sporcie

Pierwsza wygrana silnika Diesla w wyścigach samochodów turystycznych: w 2008 roku Seat wygrał mistrzostwa Seatem Leonem TDI (2 litry, 284 KM i 450 Nm).

BMW 320d NurburgringFot. BMW

Pierwsza wygrana silnika Diesla w 24-godzinnym wyścigu na Nurburgringu: w 1998 triumfowało BMW 320d (245 KM i 400 Nm)

Audi V12 TDI Audi V12 TDI Fot. Audi

Najmocniejsze w swojej klasie

Najmocniejszy 12-cylindrowy silnik: Audi V12 TDI (6.0 litra, 500 KM i 1000 Nm).

Volkswagen V10 TDI

Fot. Volkswagen

Najmocniejszy 10-cylindrowy silnik: VW V10 TDI znany między innymi z Volkswagena Touarega R50. Podstawowe dane - 5.0 litra, 350 KM i 850 Nm.

Audi 4.2 TDI Audi 4.2 TDI Fot. Audi

Najmocniejsze w swojej klasie

Najmocniejszy 8-cylindrowy silnik: Audi A8 4.2 TDI (4.2 litra 385 KM i 850 Nm)

BMW TriTurbo DieselFot. BMW

Najmocniejszy 6-cylindrowy silnik: BMW 550d (3.0 litra, 381 KM i 740 Nm)

Audi RS5 eTurboFot. Audi

Najmocniejszy 6-cylindrowy silnik: Audi zrobiło prototyp Audi RS5 eTurbo, gdzie pod maską pracowała 3-litrowa jednostka V6 (385 KM i 750 Nm)

AMG diesel AMG diesel Fot. AMG

Najmocniejsze w swojej klasie

Najmocniejszy 5-cylindrowy silnik: AMG diesel Mercedes C30 CDI (3.0 litra, 231 KM i 540 Nm)

TDI 4-cylindry

Fot. VW

Najmocniejszy 4-cylindrowy silnik: VW Passat 2.0 TDI biturbo (2.0 litra, 240 KM i 500N)

Mini Cooperfot. Mini

Najmocniejszy 3-cylindrowy silnik: 1.5-litrowy silnik znany z Mini generuje 116 KM i 270 Nm

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.