Co oferuje rynek crossoverów segmentu B?

Niewielkie crossovery zdobywają coraz większą popularność mimo znikomych często zdolności terenowych. Jak połapać się w pełnej ich ofercie? Oto przewodnik z którym wszystko stanie się jasne
Citroen C4 Cactus Citroen C4 Cactus Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus - na ten model czekaliśmy z niecierpliwością. Ciekawie narysowane nadwozie, bardzo zbliżone do konceptu, nowatorskie elementy stylistyczno-użytkowe (AirBump), nowoczesne wnętrze z atrakcyjnie wkomponowanymi elementami retro, czy podwójna kanapa z przodu (tylko w wersjach ze zautomatyzowaną skrzynią ETG) to coś, czego nie znajdziemy u konkurencji. Rozważając zakup małego crossovera warto wybrać się do salonu Citroena.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,16 x 1,73 x 1,48 m; 348/b.d. l)

Silniki benzynowe:

1.2 PureTech (75 KM), M5
1.2 PureTech (82 KM), M5, A5 (ETG)
1.2 PureTech (110 KM), M5

Silniki wysokoprężne:

1.6 e-HDI (92 KM), A6 (ETG)
1.6 BlueHDI (100 KM), M5

Wersje wyposażenia:

Start
Live
Feel
Feel Edition
Shine
Shine Edition

Euro NCAP:

2014: 4 gw. (82%, 79%, 80%, 56%)

Ceny:

51 900 zł - 82 400 zł

Nasze testy:

Citroen C4 Cactus | Pierwsza jazda | Z innej planety

Citroen C4 Cactus 1.2 | Test | iPhone 5C

Naszym zdaniem:

Citroen C4 Cactus to doskonała propozycja dla ludzi poszukujących wyróżniającego się samochodu. Do tego jego cennik jest całkiem atrakcyjny, a wyposażenie stosunkowo bogate.

Polecamy:

C4 Cactus jest bardzo lekki, jego masa własna to 965 kg. Podstawowy silnik o mocy 75 KM oferowany jest wyłącznie w podstawowej wersji Start. Ma on niemal identyczne osiągi, co mocniejsza wersja 82-konna parowana z pozostałymi specyfikacjami. Wersje wysokoprężne są wyraźnie droższe, ale mało palą. Klimatyzacja jest oferowana standardowo od wersji Feel.

Citroen C4 CactusCitroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus Citroen C4 Cactus

Citroen C4 CactusCitroen C4 Cactus

Citroen C4 CactusCitroen C4 Cactus

Fiat 500X Off-Road Look Fiat 500X Off-Road Look Fiat 500X Off-Road Look

Fiat 500X

Miejski, czy terenowy? Decydując się na zakup Fiata 500X (2015) klient staje nie tylko przed wyborem silnika, wersji wyposażenia, ale też linii stylistycznej określającej charakter auta. City Look skierowany jest dla tych, co jazdę w terenie postrzegają jedynie w kategoriach zagrożenia dla przyrody. Off-Road Look zaś dla klientów którym wydaje się, że kiedyś w teren mogą chcieć zjechać.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,25 x 1,80 x 1,60 m; 350/1000 l)

Silniki benzynowe:

1.6 E-Torq (110 KM), M5
1.4 MultiAir (140 KM), M6

Silniki wysokoprężne:

1.6 Multijet II (120 KM), M6
2.0 Multijet II (140 KM), M6, A9

2.0 Multijet II (140 KM), M6, A9 [4x4]

Wersje wyposażenia:

Pop
Pop Star
Lounge
Cross
Cross Plus

Euro NCAP:

2015: 4 gw. (86%, 85%, 74%, 64%)

Ceny:

59 900 zł - 105 600 zł

Nasze testy:

Fiat 500X | Pierwsza jazda | Nowa jakość

Naszym zdaniem:

To z pewnością bardzo dobra konstrukcja. Fiat 500X jest przestronny, oferuje bogatą paletę silników, ma bardzo dobry układ jezdny i daje możliwość indywidualizacji. Do tego dochodzą dwie linie stylistyczne i rzecz jasna opcjonalny napęd na cztery koła.

Polecamy:

Nie mieliśmy okazji sprawdzić podstawowego silnika 1.6 E-Torq, ale śmiało możemy polecić mocniejszą jednostkę 1.4 MultiAir (od 72 900 zł). Obydwa silniki wysokoprężne są godne polecenia, tak jak opcjonalna dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna.

Fiat 500X Off-Road LookFiat 500X Off-Road Look

Fiat 500X Off-Road LookFiat 500X Off-Road Look

Fiat 500X - wnętrzeFiat 500X - wnętrze

Fiat 500X - wnętrzeFiat 500X - wnętrze

Fiat 500X City LookFiat 500X City Look

Fiat 500X City LookFiat 500X City Look

Fiat Sedici

Fiat Sedici to propozycja przygotowana wspólnie z Suzuki (SX4). Za konstrukcję odpowiedzialni byli Japończycy, a produkcja odbywa się w fabryce Suzuki na Węgrzech. Sedici to już konstrukcja wiekowa (z 2005 roku), ale nadal w ofercie i co ważne, dostępna z napędem 4x4. Fiat prawdopodobnie zastąpi go modelem 500X planowanym na koniec 2014 roku.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,12 x 1,75 x 1,62 m; 270/1045 l)

Silniki benzynowe:

1.6 (120 KM), M5

1.6 (120 KM), M5 [4x4]

Wersje wyposażenia:

Fresh
Dynamic
Emotion

Euro NCAP:

2006: 4 gw., 3 gw., 3 gw.

Ceny:

48 400 zł - 72 250 zł

Nasze testy:

Fiat Sedici - test | Za kierownicą

Naszym zdaniem:

Fiat Sedici nie jest typowym samochodem segmentu C, jest nieco krótszy, nieco węższy i ma mały bagażnik. Jakość wykonania także pozostawia wiele do życzenia, ale nie brak mu zalet. Poszukując samochodu na gorsze drogi Sedici 4x4 (a nawet 4x2) to dobra opcja. Proste wnętrze jest łatwe do utrzymania w czystości. W sam raz np. dla myśliwych poszukujących auta osobowego z napędem obu osi.

Polecamy:

Trudno o jakieś rady odnośnie jednostek napędowych, bo Fiat wycofał z oferty mocnego Diesla i obecnie jedynym silnikiem jest benzynowa jednostka Suzuki 1.6 o mocy 120 KM. Polecamy wersję Emotion 4x4 dostępną w promocji za 66 250 zł.

Fiat SediciFiat Sedici

Fiat SediciFiat Sedici

Fiat SediciFiat Sedici

Fiat SediciFiat Sedici

Fiat SediciFiat Sedici

Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade

Jeep Renegade

Modelem Renegade (2014) Jeep wchodzi do nowego dla siebie segmentu małych crossoverów. Opracowany razem z Fiatem 500X i produkowany we włoskiej fabryce jest najbardziej europejskim modelem amerykańskiej marki.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,24 x 1,80 x 1,67 m; 351/1297 l)

Silniki benzynowe:

1.6 E-torQ (120 KM), M5
1.4 Multiair (140 KM), M6

1.4 Multiair (170 KM), A9 [4x4]

Silniki wysokoprężne:

1.6 Multijet (120 KM), M6

2.0 Multijet (140 KM), M6, A9 [4x4]
2.0 Multijet (170 KM), A9 [4x4 Trailhawk]

Wersje wyposażenia:

Sport
Longitude
Limited
Trailhawk

Euro NCAP:

2014: 5 gw. (87%, 85%, 65%, 74%)

Ceny:

69 900 zł - 123 900 zł

Nasze testy:

Jeep Renegade | Pierwsza jazda | Zaskoczenie

Naszym zdaniem:

Jeep Renegade to samochód świetnie przygotowany do rynkowego boju. Poza podstawową jednostką 1.6 E-torQ wszystkie silniki zapewniają autu bardzo dobre osiągi, własności jezdne są znakomite, a wnętrze obszerne.

Jak przystało na Jeepa, Renegade oferuje ogromne możliwości wyboru napędu. Podstawowe wersje mają przedni napęd, ale miłośnicy jazdy terenowej nie powinni czuć się zawiedzeni. Do wyboru są dwa rodzaje napędu 4x4. Pierwszy to typowy układ z dołączanym napędem kół tylnych z trybami "Auto", "Snow", "Sand" i "Mud". Drugi wyposażono dodatkowo w bieg zredukowany, a w wersji Tralihawk także blokadę napędu i dodatkowy tryb jazdy "Rock".

Polecamy:

Renegede'a z napędem przednim możemy śmiało polecić z silnikiem benzynowym 1.4 Multiair o mocy 140 KM, co jest mocą w zupełności wystarczającą. Jeśli zaś cena ma drugorzędne znaczenie, polecamy zarówno świetnie działający dziewięciostopniowy automat, jak i topową wersję Trailhawk z zapewniającym doskonałe własności terenowe napędem.

Jeep Renegade TrailhawkJeep Renegade Trailhawk

Jeep Renegade TrailhawkJeep Renegade Trailhawk

Jeep Renegade TrailhawkJeep Renegade Trailhawk

Jeep RenegadeJeep Renegade

Kia Soul II Kia Soul II Kia Soul II

Kia Soul

Nie wszyscy zauważyli, że Kia Soul jest już oferowana w drugiej odsłonie. Styl uduchowionej Kii pozostał ten sam, a skupiono się na poprawie mankamentów poprzedniej generacji. Wnętrze jest większe, prowadzenie pewniejsze, a wyposażenie bogatsze. W ofercie brak jedynie wersji z napędem obu osi.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,14 x 1,80 x 1,59 m; 354/994 l)

Silniki benzynowe:

1.6 GDI (132 KM), M6, A6

Silniki wysokoprężne:

1.6 CRDi (128 KM), M6, A6

Wersje wyposażenia:

M
L
XL

Euro NCAP:

2014: 4 gw. (75%, 82%, 59%, 56%)

Ceny:

59 900 zł - 86 900 zł

Nasze testy:

Kia Soul II | Pierwsza jazda | Spójrz na mnie!

Naszym zdaniem:

Nowa Kia Soul to dobry samochód, znacznie poprawiony w stosunku do poprzednika. Jedyne zastrzeżenia mieliśmy do automatycznej przekładni, której działanie nie należy do najszybszych.

Polecamy:

Polecamy wersję wyposażenia L (dopłata 5 tys. zł do M) i zakup Pakietu Komfortowego (2,5 tys. zł) oferującego m.in. automatyczną klimatyzację, kolorowy wyświetlacz dotykowy 4,3", USB,  AUX, kamerę cofania, czy system audio z 6 głośnikami.

Kia Soul IIKia Soul II

Kia Soul IIKia Soul II

Kia Soul IIKia Soul II

Łada Niva Urban Łada Niva Urban Łada Niva Urban

Łada Niva

Łada Niva to samochód produkowany od 1977 roku. Początkowo oferowana jedynie w krótkiej wersji trzydrzwiowej, szybko powstały kolejne odmiany, w tym pickup. Na polskim rynku oferta jest skromna i ogranicza się do podstawowego modelu 3-drz.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 3-drz. (3,72 x 1,68 x 1,64 m; 265/720 l)

Silniki benzynowe:

1.7 (82 KM), M5 [4x4]

Wersje wyposażenia:

Niva

Euro NCAP:

nie testowano

Ceny:

44 000 zł

Naszym zdaniem:

Mimo konstrukcji samonośnej Łada Niva pozostaje jednym z najdzielniejszych samochodów terenowych w swojej klasie wielkościowej i cenowej. Sprawdzona konstrukcja, produkowana już od niemal czterech dekad nie powala ani jakością wykonania, ani bezpieczeństwem, ale jest niedroga i prosta w naprawie.

Polecamy:

Nivę polecamy myśliwym, wędkarzom i właścicielom domku letniskowego w Bieszczadach.

Łada Niva UrbanŁada Niva Urban

Łada Niva UrbanŁada Niva Urban

2014 Nissan Juke 2014 Nissan Juke 2014 Nissan Juke

Nissan Juke

Kiedy Juke pojawił się na rynku w 2010 roku wszyscy byli w szoku. Odważny wygląd przedniego pasa, czy tylnych błotników pozwala wyróżnić się na ulicy, ale ekstrawagancki design wpływa na ilość miejsca w środku. W 2014 roku Juke przeszedł lifting, zmieniono m.in. wygląd przednich świateł umieszczonych ma masce. Sprzedaż odnowionego Juke'a rozpoczyna się w lipcu.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,14 x 1,77 x 1,57 m; 251/830 l)

Silniki benzynowe:

1.6 (94 KM), M5
1.6 (117 KM), CVT
1.2 DIG-T (115 KM), M6
1.6 DIG-T (190 KM), M6

1.6 DIG-T (190 KM), CVT6 [4x4]

Silniki wysokoprężne:

1.5 dCi (110 KM), M6

Wersje wyposażenia:

Visia
Visia Plus
Acenta
Tecna

Euro NCAP:

2011: 5 gw. (87%, 81%, 41%, 71%)

Ceny:

60 300 zł - 100 900 zł (w promocji od 53 900 zł)

Nasze testy:

Nissan Juke 1.6 DIG-T - test | Pierwsza jazda

Naszym zdaniem:

Nissan Juke cieszy się na naszym rynku sporą popularnością, co nie oznacza, że jest idealny. Wnętrze jest ciasne, nad głowami nie ma wiele wolnej przestrzeni, a bagażnik jest najmniejszy w klasie. Ale Juke jeździ całkiem dobrze, zwłaszcza w topowej wersji 1.6 DIG-T. Sporą zaletą jest możliwość indywidualizacji Juke'a poprzez zamówienie wielu kolorowych dodatków.

Polecamy:

Najlepszy wybór to Juke z najmocniejszym silnikiem 1.6 DIG-T, ale z ręczną skrzynią i napędem na przód. Powód to duży ciężar napędu 4x4 i niezbyt udana skrzynia bezstopniowa Xtronic obniżająca osiągi i odbierająca przyjemność z jazdy. Pod względem wyposażenia polecamy wersję Acenta (od 70 600 zł).

2014 Nissan Juke - Geneva Motor Show2014 Nissan Juke

2014 Nissan Juke - Geneva Motor Show2014 Nissan Juke

2014 Nissan Juke - Geneva Motor Show2014 Nissan Juke

2014 Nissan Juke Nismo2014 Nissan Juke Nismo

 

2014 Nissan Juke Nismo2014 Nissan Juke Nismo

Opel Mokka Opel Mokka Opel Mokka

Opel Mokka

Opel Mokka (2012) prezentuje się całkiem dobrze, cieszy szeroka paleta silników i możliwość wyboru napędu 4x4 zarówno z silnikiem benzynowym, jak i z Dieslem.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,28 x 1,78 x 1,66 m; 356/1372 l)

Silniki benzynowe:

1.6 Ecotec (115 KM), M5
1.4 Turbo (140 KM), M6, A6
1.4 Turbo LPG (140 KM), M6

1.4 Turbo (140 KM), M6 [4x4]

Silniki wysokoprężne:

1.7 CDTI (130 KM), M6, A6

1.7 CDTI (130 KM), M6 [4x4]

Wersje wyposażenia:

Active
Enjoy
Cosmo

Euro NCAP:

2012: 5 gw. (96%, 90%, 67%, 100%)

Ceny:

67 900 zł - 96 000 zł (w promocji od 63 900 zł)

Nasze testy:

Chevrolet Trax - test | Pierwsza jazda

Naszym zdaniem:

Opel Mokka po bliższym przyjrzeniu okazuje się całkiem udanym modelem. Wnętrze jest obszerne jak na swój segment, podwozie dobrze skrojone, a silniki radzą sobie z Mokką bezproblemowo.

Polecamy:

Wersja Active jest tylko pozycją cennikową oferowaną z podstawowym silnikiem. W zależności od tego, co chcemy mieć na pokładzie, możemy zdecydować się na wersję Enjoy i dokupić jeden z pakietów, lub zdecydować się na wersję Cosmo (dopłata 3,5 tys. zł). Silnik 1.4 Turbo nie ma sportowej charakterystyki, ale do napędu Mokki wydaje się odpowiedni. Dodatkowo można zamówić w salonie wersję z LPG.

Opel MokkaOpel Mokka

Opel MokkaOpel Mokka

Opel MokkaOpel Mokka

Peugeot 2008 Peugeot 2008 fot. Peugeot

Peugeot 2008

Peugeot 2008 zadebiutował w 2013 roku. Jest typowym crossoverem segmentu B oferującym jedynie przedni napęd. Dla tych, którzy czasem potrzebują zjechać na luźniejszą nawierzchnię Peugeot oferuje system Grip Control z trybami standard, śnieg, błoto, piasek i ESP off.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,16 x 1,74 x 1,56 m; 350/1194 l)

Silniki benzynowe:

1.2 VTi (82 KM), M5
1.6 VTi (120 KM), M5, A4

Silniki wysokoprężne:

1.4 HDI (68 KM), M5
1.6 e-HDI (92 KM), M5
1.6 e-HDI (115 KM), M6

Wersje wyposażenia:

Access
Active
Allure

Euro NCAP:

2013: 5 gw. (88%, 77%, 72%, 70%)

Ceny:

55 300 zł - 85 000 zł

Nasze testy:

Peugeot 2008 1.2 Allure | Test | Tylko do miasta

Naszym zdaniem:

Peugeot 2008 nie wyróżnia się wymiarami zewnętrznymi na tle konkurencji, ale oferuje obszerne wnętrze i dobrze się prowadzi. Dzięki niskiej masie własnej potrafi mało spalić.

Polecamy:

Podstawowy silnik 1.2 VTi nadaje się dla najspokojniejszych, przy szybszej jeździe dużo pali. Lepszym wyborem będzie 1.6 VTi, lub Diesel 1.6 e-HDI.

Peugeot 2008Peugeot 2008

Peugeot 2008Peugeot 2008

Salon Genewa 2013 | Peugeot 2008Peugeot 2008

Renault Captur Renault Captur fot. Renault | Renault Captur

Renault Captur

Renault Captur zadebiutował na polskim rynku w połowie 2013 roku. Podobnie jak Peugeot 2008 oferuje wyłącznie napęd na przednią oś i jest bardzo lekki. Priorytetem przy opracowywaniu Captura było osiągnięcie możliwie jak najniższego zużycia paliwa.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,12 x 1,77 x 1,57 m; 377/1235 l)

Silniki benzynowe:

0.9 TCe (90 KM), M5
1.2 TCe (120 KM), A6 (EDC)

Silniki wysokoprężne:

1.5 dCi (90 KM), M5, A6 (EDC)

Wersje wyposażenia:

Life
Zen
Intense
Helly Hansen

Euro NCAP:

2013: 5 gw. (88%, 79%, 61%, 81%)

Ceny:

54 900 zł - 77 400 zł

Naszym zdaniem:

Wygląd Captura jest atrakcyjny, a może jeszcze być wzbogacony o dodatki mające zwiększyć jego możliwości personalizacji. Captur przekonuje dość bogatym wyposażeniem oferowanym w standardzie. Niestety paleta silników jest uboga. Szkoda, że większy silnik benzynowy nie jest oferowane ze skrzynią ręczną.

Polecamy:

Nasz wybór to Captur Zen z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi.

Renault CapturRenault Captur

Renault CapturRenault Captur

Renault CapturRenault Captur

Skoda Yeti FL Skoda Yeti FL Skoda Yeti FL

Skoda Yeti

Skoda nie lubi gdy jej modele są szufladkowane. Yeti pod względem wymiarów zewnętrznych pasuje do crossoverów segmentu B, choć oferuje znacznie więcej. Paleta silników oraz bogaty wybór wersji napędowych, aż sześć wersji wyposażeniowych, a do tego jeszcze Greenline o bardzo niskim zużyciu paliwa - konkurencja na tym tle wypada blado. Podstawowy cennik jest zachęcający, ale topowe Yeti kosztuje ponad 130 tys. zł.

Pod koniec zeszłego roku Yeti przeszło lifting. Pozbyto się charakterystycznych okrągłych reflektorów, pas przedni zyskał wygląd typowy dla samochodów Grupy VW.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,22 x 1,79 x 1,67 m; 416/1760 l)

Silniki benzynowe:

1.2 TSI (105 KM), M6, DSG7
1.4 TSI (122 KM), M6, DSG7

1.8 TSI (160 KM), M6 [4x4]
1.8 TSI (152 KM), DSG6 [4x4]

Silniki wysokoprężne:

1.6 TDI (105 KM), M5, DSG7
2.0 TDI (110 KM), M5
2.0 TDI (140 KM), M6, DSG6

2.0 TDI (110 KM), M5 [4x4]
2.0 TDI (140 KM), M6, DSG [4x4]
2.0 TDI (170 KM), M6, DSG [4x4]

Wersje wyposażenia:

Easy
Active
Street
Ambition
Elegance
Laurin&Klement

Euro NCAP:

2009: 5 gw. (92%, 78%, 46%, 71%)

Ceny:

65 800 zł - 131 800 zł (w promocji od 60 100 zł)

Nasze testy:

Skoda Yeti - test | Pierwsza jazda

Skoda Yeti 2.0 TDI (170 KM) 4x4 - test | Za kierownicą

Skoda Yeti po liftingu - test | Pierwsza jazda | Kosmetyka

Naszym zdaniem:

Skoda Yeti to zdecydowanie niedoceniony crossover. Dobrze jeździ zarówno po twardym, jak i w terenie. Tam przyda się napęd 4x4 realizowany poprzez sprzęgło Haldex piątej generacji. Przy podobnych wymiarach do konkurencji Yeti oferuje duże wnętrze i największy w klasie bagażnik.

Polecamy:

Skoda daje multum możliwości, ale coś doradzić trzeba. Jeśli szukamy wersji z przednim napędem wybór silnika 1.4 TSI (122 KM) będzie wystarczający. W śród Diesli polecamy środkowe wersje. Warto zwrócić uwagę na wersję wyposażenia Street (limitowana), nasz typ to Ambition (od 73 850 zł).

Skoda Yeti FLSkoda Yeti FL

Skoda Yeti FLSkoda Yeti FL

Skoda Yeti FLSkoda Yeti FL

Suzuki SX4 Suzuki SX4 Suzuki SX4

Suzuki SX4 Classic

Po debiucie Suzuki SX4 S-Cross, model SX4 (2006-2013) dostał przydomek Classic i wciąż pozostaje w ofercie. Niewielkie wymiary spowodowały, że idealnie wpasował się w segment B crossoverów.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,12 x 1,75 x 1,62 m; 270/1045 l)

Silniki benzynowe:

1.6 VVT (120 KM), M5 [4x4]

Wersje wyposażenia:

Comfort Plus

Euro NCAP:

2006: 4 gw., 3 gw., 3 gw.

Ceny:

65 900 zł (w promocji od 56 900 zł)

Nasze testy:

Suzuki SX4 1.6 4WD - test | Za kierownicą

Naszym zdaniem:

Suzuki SX4 to konstrukcja wiekowa i to widać. Zwłaszcza w środku, gdzie dominuje szary i twardy plastik. Ma to oczywiście też i zaletę, łatwiej utrzymać je w czystości. Wyraźna wada to mały bagażnik mieszczący zaledwie 270 l bagażu.

Suzuki SX4Suzuki SX4

Suzuki SX4Suzuki SX4

Suzuki SX4Suzuki SX4

Suzuki SX4Suzuki SX4

Suzuki Vitara Suzuki Vitara Suzuki Vitara

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara (2015) w nowej formie włącza się do rywalizacji na szybko rosnącym rynku małych crossoverów.

Wersje nadwoziowe (wymiary; poj. bagażnika):

hatchback 5-drz. (4,18 x 1,78 x 1,61 m; 375/1120 l)

Silniki benzynowe:

1.6 (120 KM), M5

Wersje wyposażenia:

Comfort
Premium
XLED

Euro NCAP:

2015: 5 gw. (89%, 85%, 76%, 74%)

Ceny:

61 900 zł - 88 900 zł

Nasze testy:

Suzuki Vitara | Pierwsza jazda | Powrót do korzeni?

Naszym zdaniem:

Sporym atutem nowej Vitary wydają się ceny modeli z napędem AllGrip (4x4) zaczynające się od 69 900 zł. W tej cenie ciężko znaleźć konkurenta w wersji 4x4. To, co nas zachwyciło, to czułość ekranu dotykowego nowego systemu multimedialnego.

Polecamy:

Suzuki nie daje nam specjalnego wyboru. W ofercie jest tylko jeden silnik łączony wyłącznie ze skrzynią ręczną. Decyzję o wyborze napędu trzeba podjąć samemu.

Suzuki VitaraSuzuki Vitara

Suzuki VitaraSuzuki Vitara

Suzuki VitaraSuzuki Vitara

Suzuki VitaraSuzuki Vitara - wnętrze

Nissan Juke Nissan Juke fot. Nissan | Nissan Juke

Podsumowanie

Wybór nie jest tak imponujący, jak choćby w segmencie C, czy nawet B, ale małe crossovery i tak oferują szeroki wachlarz możliwości. Można zdecydować się na model oferujący nietuzinkowy wygląd, jak Citroen C4 Cactus, czy Nissan Juke, można też postawić na klasyczną elegancję.

Mamy wskazać najlepszy? Skoda Yeti to bardzo uniwersalny samochód oferujący ogromny wachlarz wersji napędowych i wyposażeniowych, ale jak już wspomniałem, to model lewitujący pomiędzy modelami segmentów B i C. Podobnie jest z nowym Jeepem Renegade.

Opel Mokka to całkiem udany samochód, ale zdecydowanie za drogi. Ciekawą propozycją jest Kia Soul II, której pozbawiono większości mankamentów pierwszej generacji, w tym zbyt wysokiej ceny. Trójka z Francji (C4 Cactus, 2008 i Captur) to także dobre samochody warte rozważenia. Renault Captur to na naszym rynku lider segmentu. Suzuki SX4 i Fiat Sedici to wiekowe konstrukcje z wyjątkowo skromnym bagażnikiem, ale oferują całkiem sensowny napęd 4x4, choć nie tak dzielny terenowo jak w spartańskiej i nieco odstającej pod wieloma względami Ładzie Nivie.

Jeśli nie możecie się zdecydować na żaden model, musicie wykazać się odrobiną cierpliwości. W najbliższym czasie swój debiut będą miały Mazda CX-3, Ford EcoSport, a później Honda HR-V zwana w Japonii Vezel.


ZOBACZ TAKŻE:

Co oferuje rynek w segmencie C?

Więcej o:
Komentarze (58)
Co oferuje rynek crossoverów segmentu B?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • macq84

    Oceniono 64 razy 40

    Cenowo wszystkie bardzo wyraźnie przegrywają z Dacią Duster. Nie znalazła się w zestawieniu chyba dlatego, że jest trochę większa

  • Gość: zzz

    Oceniono 59 razy 27

    Ostatnio odpowiedzią na prawie każdą potrzebę motoryzacyjną jest Dacia. Zaczyna mnie to wkurzać. Co mi się jakieś auto spodoba, to okazuje się, że Dacia ma podobne, o 30% tańsze. Wymyśliłem sobie, że kupię zatem duże kombi, bo Dacia takiego nie ma. Ale wówczas wkracza "rzona" i mówi, że Lodgy kosztuje połowę tego, co właśnie oglądam... Damn you, Ghosn.

  • tylkoturbobenzyna

    Oceniono 47 razy 19

    Krosołwery to wspaniały sposób na wydymanie klientów (przy ich zachwycie !) na dodatkowe kilkanaście/kilkadziesiąt tysi. Przepis jest prosty. Bierzemy taniego hatchbacka. Np. takie Clio albo Aurisa. Podnosimy trochę (terenówka !) dodajemy plastikowe osłony tak, żeby było widać że da radę na poligonie wojskowym ;-) Do tego wciskamy napęd 4x4, z którego nikt nigdy nie skorzysta. Potem to już zależy czy producent chce sprzedać dożo takich samochodów czy trochę mniej. Jeśli dużo - zatrudnia projektanta, który brzydotą auta trafi w gusta masy klientów (Juke !!!). I tyle. A, jeszcze najważniejsze. Cena leci w górę o co najmniej 1/3 w porównaniu do taniego hatchbacka, z którego powstał.

  • good-year

    Oceniono 24 razy 18

    Łada Niva:)
    Samochód nie do zarżnięcia. Jeżeli nie można go naprawić młotkiem to znaczy ze potrzebujesz po prostu większego młotka !
    niestety brzydka jak lata 80-te i kto teraz kupi samochód bez klimatyzacji ?
    dopłata za zamek centralny 700zł to tez jakieś kuriozum.

  • kat.2

    Oceniono 15 razy 15

    jeżeli Sedici jest "typowym samochodem segmentu C" to dlaczego bliżniaczy SX4 jest "idealnie wpasował się w segment B "? Dalej taki rodzynek /mowa o Fiacie/ -jakość wykonania także pozostawia wiele do życzenia, a przy Suzuki-dominuje szary i twardy plastik! Dlaczego autor nie napisał o szarych, twardych plastkiach zle wykonanych w Suzuki i Fiacie ? Przecież są to bliżniacze pojazdy?

  • lord_viadro

    Oceniono 16 razy 12

    Yeti nie jest autem Niedocenionym, tylko Mocno PRZECENIONYM wzwyż .. tak z 20 -30 %

  • sharn1

    Oceniono 13 razy 7

    Trudno to tłumaczyć czymś innym jak tylko modą.
    Ani to to sprawne autostradowo, ani specjalnie ekonomiczne, ani pakowne.

    Jedyne plusy to wiekszy komfort na polskich, dziurawych drogach i wygoda w pokonywaniu krawężników i innyej małej architektury żeby zaparkować gdzieś na trawniku.

  • somaliijka

    Oceniono 10 razy 6

    mnie zaiekawił jedynie Francuski C4 - szkoda, że szyby z tyłu tylko uchylne ma :-(
    ale i tak obświecę - może da sie je chociaż uchylać elektrycznie - w sumie mi jako kierowcy to wystarcza...

  • Rafał Małek

    Oceniono 19 razy 5

    Te samochody wcale nie są bez sensu. Do eksploatacji w terenie się nie nadają, zbyt słaba konstrukcja i niskie zawieszenie, ale w Europie poza profesjonalnymi zastosowaniami i pasjonatami jeżdżącymi na torach terenówki są nieprzydatne, z różnych względów (w tym prawnych, np. zakaz wjazdu do lasu).
    Natomiast crossover wjedzie tam, gdzie zwykła osobówka nie da rady bez ryzyka uszkodzenia podwozia. A czasem zdarza się konieczność przejazdu drogą gruntową, wjechania na krawężnik, nawet niektóre przejazdy kolejowe są problemem.
    Choćby przykłady z mojej okolicy. W pobliżu kina czasem brakuje miejsc parkingowych i nie chce im się zaparkować gdzieś dalej, więc kierowcy wjeżdżają na trawnik (tam już nie ma trawy), a przed trawnikiem jest krawężnik o który wszyscy zawadzają. Jedno z rond wylotowych często się korkuje, jak ktoś nie jedzie przelotowo przez miasto to przed rondem mógłby skręcić w prawo o objechać, ale tam betonowa droga się kończy i zaraz za nią jest dół wypełniony wodą, osobówka zawadzi o beton. Pod uczelnią w Warszawie czasem nie ma miejsc parkingowych i parkują na trawniku, na wjeździe na trawnik jest krawężnik i osobówki również zahaczają.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX