BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę

Są takie samochody, które już w dniu premiery stają się żywymi legendami motoryzacji. Jednym z nich jest bez wątpienia BMW serii 8 - sportowe coupe, które zachwycało elegancją, wysokimi osiągami, licznymi innowacjami oraz najwyższym luksusem
BMW 850i BMW 850i fot. BMW

Wyjątkowe coupe

BMW serii 8 to pojazd wyjątkowy nawet w przypadku BMW, marki produkującej modele coupe od lat trzydziestych XX wieku. Auto o oznaczeniu kodowym E31 zadebiutowało oficjalnie w 1989 roku na salonie samochodowym IAA we Frankfurcie nad Menem, na którym wywołało sensację i stało się dużym wyzwaniem dla konkurencji.

Klinowate nadwozie imponowało długą maską z chowanymi reflektorami, brakiem środkowych słupków i ostro zakończonym tyłem. Całość tworzyło wyjątkową mieszankę sportu i luksusu. Nawet po 25 latach BMW serii 8 wygląda atrakcyjnie, więc możemy się tylko domyślać, jaki podziw ten samochód wywoływał na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Model ten był demonstracją możliwości koncernu z Monachium, nie tylko w kategorii designu, ale również pod względem innowacyjności - wiele zastosowanych rozwiązań miało w tym aucie swoją światową premierę.

Sprawdź ile kosztuje używane BMW 850i

BMW serii 8 E31BMW serii 8 E31 / fot. BMW

BMW 850i E31BMW 850i E31

BMW 850i E31fot. BMW

Najpopularniejsze radia samochodowe w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie OVERMAX OV-CR-411G
OVERMAX OV-CR-411G
  • Port USB
  • Rodzaj nośników: brak
  • Obsługiwane formaty plików: MP3, WMA
  • Obsługa kart pamięci

Zdjęcie PIONEER MVH-160UI
PIONEER MVH-160UI
  • Port USB
  • Rodzaj nośników: brak
  • Obsługiwane formaty plików: MP3
  • Wejście AUX

Silnik 5.0 V12 z BMW 850i Silnik 5.0 V12 z BMW 850i fot. BMW

Potężne serce

BMW 850i było drugim (po luksusowej limuzynie 750i, która trafiła do sprzedaży dwa lata wcześniej) powojennym niemieckim samochodem z silnikiem 12-cylindrowym. Motor o pojemności pięciu litrów generował 300 KM mocy i 450 nm momentu obrotowego, dzięki czemu coupe, ważące blisko 1800 kg, mogło przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy. Napęd trafiał na tylne koła poprzez specjalnie przygotowaną dla tego modelu ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów lub 4-biegowy automat.

W 1993 roku do oferty wprowadzono drugą wersję napędową 850 CSi, również z silnikiem V12, ale o pojemności 5,6 litra i mocy 381 KM. Sprint do pierwszej "setki" wynosił mniej niż 6 sekund. Wraz z wprowadzeniem BMW 850 CSi dotychczasowy model, który przesunął się na pozycję bazowego, otrzymał oznaczenie Ci.

Jesienią 1994 roku pod maskę 850 Ci trafił nowy silnik 5.4 V12 o mocy 326 KM, który mógł współpracować z nową, 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Do palety dołączył także nowy bazowy wariant: 840 Ci z czterolitrowym silnikiem V8 o mocy 286 KM.

BMW 850i E31BMW 850i

BMW 850i E31fot. BMW

Najpopularniejsze nawigacja samochodowa w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie MIO Spirit 690 Europa
MIO Spirit 690 Europa
  • Przekątna ekranu: 5 cali
  • Pamięć: 4096 MB
  • Czytnik kart pamięci
  • Dostawca map: MioMap
2 opinie
Zdjęcie GoClever Navio 405 Polska
GoClever Navio 405 Polska
  • Przekątna ekranu: 4,3 cala
  • Pamięć: 4096 MB
  • Czytnik kart pamięci
  • Dostawca map: Goclever Map
2 opinie
BMW 850i BMW 850i fot. BMW

Innowacyjne rozwiązania i najbogatsze wyposażenie

BMW serii 8 to auto przełomowe również pod kątem zastosowanych rozwiązań technicznych i oferowanego wyposażenia. Dziś poniższe elementy nie szokują nawet w samochodach niższej klasy, ale 25 lat temu robiły bardzo duże wrażenie.

Luksusowe coupe 2+2 jako pierwszy model BMW było wyposażone w pięciowahaczową oś tylną. W panowaniu nad samochodem pomagały systemy kontroli stabilności i kontroli trakcji ASC+T oraz system elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów EDC, a za jak najlepsze sterowanie odpowiedzialny był układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy. To jeszcze nie wszystko, nowy wariant 850 CSi zadebiutował z tylnymi kołami skrętnymi, które przy dużych prędkościach wychylały się w tym samym kierunku co przednie, zwiększając zwrotność pojazdu.

Ponadto BMW 850i było wyposażone m.in. w pasy bezpieczeństwa zintegrowane z oparciami foteli, elektryczną regulację kierownicy z pamięcią ustawień, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, centralny zamek sterowany pilotem, a także zaawansowany komputer pokładowy. W serii 8 BMW pierwszy raz zastosowało multipleksowy elektryczny system pokładowy, transmitujący dane z różnych systemów za pośrednictwem wspólnego "kręgosłupa" informatycznego.

Kolejną cechą pojazdu o nadwoziu coupe były jego drzwi bez ramek z całkowicie opuszczanymi szybami. W celu zredukowania szumów podczas jazdy, konstruktorzy modelu opracowali automatyczny system obniżania (podczas otwierania drzwi) i podnoszenia szyb, uszczelniając kabinę.

Wnętrze BMW serii 8Wnętrze BMW serii 8

BMW 850iBMW 850i

BMW 850ifot. BMW

Najpopularniejsze opony w Okazje.info - lipiec 2014
Dębica PASSIO 2 195/65/R15 91T
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
3 opinie
Dębica PRESTO 195/65/R15 91H
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
1 opinia
BMW M8 BMW M8 BMW M8

M8 - "Ferrari killer"

Na przełomie 1989 i 1990 roku BMW zaprezentowało sportowy model M8. Wielu sympatyków bawarskiej marki określało "M8-kę"jako "Ferrari Killer". F40 miało "tylko" 478 koni, a specjalnie przygotowany dla M8 silnik V12 generował moc aż 550 KM.

Poza znacznie lepszymi osiągami, sportową charakterystyką i inną stylizacją, BMW M8 różniło się jeszcze od standardowej serii 8 tym, że nie miało charakterystycznych, otwieranych do góry przednich lamp. Było to spowodowane brakiem miejsca pod maską w wyniku konieczności chłodzenia potężnej jednostki napędowej.

Niestety szybko okazało się, że M8 to tylko prototyp, powstały w zaledwie jednym egzemplarzu. BMW tłumaczyło, że produkcja seryjna tak niszowego samochodu byłaby zbyt kosztowna.

Silnik prototypu BMW M8Silnik prototypu BMW M8

BMW M8 (1990)BMW M8 (1990)

Najpopularniejsze przenośne odtwarzacze dvd w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie Ferguson Cute9
Ferguson Cute9
  • Wielkość wyświetlacza: 9 cali
  • Port USB
  • Czytnik kart pamięci

Zdjęcie MANTA PMP01
MANTA PMP01
  • Odtwarzanie DivX
  • Czytnik kart pamięci

Alpina B12 Alpina B12 BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę

Alpina B12

Brak wersji M8 częściowo zrekompensowała Alpina - bawarska firma produkująca limitowane samochody na bazie modeli BMW. Seria 8 otrzymała oznaczenie B12 z dopiskiem Coupe. Co ciekawe, pod tą samą nazwą Alpina produkowała BMW serii 7 (E32, a później E38).

Auto było dostępne od połowy 1990 roku do 1994 roku i bazowało na odmianach 850i, a potem 850 Ci. Moc pięciolitrowej "V12-ki" zwiększono do 350 KM (seryjnie 300 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna - ponad 280 km/h.

Pod koniec 1992 roku oferta Alpiny powiększyła się o wersję 5.7 na bazie modelu 850 CSi. Silnik o większej pojemności generował 416 KM mocy, a coupe mogło rozpędzić się do pierwszej "setki" w czasie 5,8 sekundy, osiągając maksymalnie magiczne 300 km/h.

Najpopularniejsze oleje silnikowe w Okazje.info - lipiec 2014
Total Quartz 9000 Energy 5W40 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 5 L
50 opinii
CASTROL Castrol Magnatec 15W40 5L
  • Rodzaj: Mineralny
  • Lepkość: 15W40
  • Pojemność: 5 L
1 opinia
BMW Art Car 850CSi - David Hockney BMW Art Car 850CSi - David Hockney fot. BMW

BMW Art Car Collection

Od 1975 roku BMW współpracuje ze słynnymi artystami, którzy prezentują swoje wizje na wyjątkowych modelach BMW. W tym gronie nie mogło zabraknąć serii 8 (dokładnie wersji 850 CSi), której nadwozie w 1995 roku ozdobił David Hockney. Angielski malarz zrealizował swój pomysł w typowym dla siebie stylu zaczerpniętym z popartu, który stał się równie popularny, jak styl Andy'ego Warhola.

Do tej pory powstało w sumie 17 projektów z kolekcji BMW Art Car.

BMW Art Car 850CSi - David HockneyBMW Art Car 850CSi - David Hockney

BMW Art Car 850CSi - David Hockneyfot. BMW

Najpopularniejsze foteliki samochodowe w Okazje.info - lipiec 2014
Graco Fotelik samochodowy Junior Maxi
  • Waga dziecka: 15 - 36 kg
  • Certyfikat: ECER 4404
  • System mocowania: Pasy samochodowe
5 opinii
KinderKraft fotelik Comfort
  • Waga dziecka: 9 - 36 kg
  • Certyfikat: ECER 4404
  • System mocowania: Pasy samochodowe
0 opinii
BMW 840Ci BMW 840Ci fot. BMW

Sprzedaż

BMW podaje, że od 1989 do 1999 roku wyprodukowało w sumie 30 261 egzemplarzy serii 8. Co ciekawe, 24 sztuki modelu powstały nie w Dingolfing, a w fabryce koncernu w RPA. Powodem takiego rozwiązania były trzykrotnie niższe koszty produkcji pojazdów na miejscu w porównaniu do importowania gotowych samochodów z Niemiec.

Ze statystyk monachijskiego koncernu wynika, że dwie trzecie sprzedanych "ósemek" było wyposażonych w silniki V12, a tylko jeden na sześć egzemplarzy miał ręczną skrzynię biegów. Najwyższą wersję 850 CSi oferowano tylko z manualną skrzynią, co miało dodatkowo podkreślić jej sportowy charakter - łącznie wyprodukowano jej 1 510 egzemplarzy.

25 lat BMW serii 825 lat BMW serii 8

25 lat BMW serii 8fot. BMW

Najpopularniejsze cb radio w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie President Teddy ASC
President Teddy ASC
  • Modulacja: AM, FM
  • Regulacja czułości
5 opinii
Zdjęcie President Johnny III ASC
President Johnny III ASC
  • Modulacja: AM
  • Regulacja czułości
5 opinii
Więcej o:
Komentarze (20)
BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: komodore

    0

    a co sądzicie o BMW 318 ? co prawda 15letnie,i musiałbym jechać aż do piaseczna po nie,ale rzeczywiście takie dojrzały wiek to może być dziś zaleta! chyba całkowicie zniechęcę się do nówek, bo tu za 12 tys jest nawet czujnik deszczu:D

  • Gość: Vittorio Veneto

    Oceniono 6 razy 6

    Mówimy o czymś, że "wyprzedziło swoją epokę", jeśli - pomimo (albo właśnie z etgo powodu) zastosowani awangardowych rozwiązań technicznych - nie zaistniało na rynku, nie przyjęło się wśród nabywców. A przecież "ósemka" była produkowana dość długo i - jak na tak drogi pojazd - sprzedawała się nienajgorzej.
    I owszem, zastosowano w nim znaczną liczbę bardzo nowoczesnych - jak na owe czasy - rozwiązań technicznych, ale przecież taka jest właśnie rola najdroższych, flagowych modeli - to w nich są po raz pierwszy montowane elementy wyposażenia, które dopiero z czasem zawędrują do aut "standardowych". Tak było przecież z układem ABS czy poduszkami powietrznymi, stanowiącymi najpierw element wyposażenia Mercedesów klasy S (ABS to nawet - wg Wiki - w daleko bardziej niszowym od "esy" Jensenie), a obecnie obecnych w każdym, najtańszym nawet bździdełku (mowa o UE). "Ósemka" nie stanowiła przełomu w jakiejkolwiek kwestii, choć bez wątpienia była w absolutnej technologicznej szpicy - czyli tam, gdzie powinno być miejsce auta drogiego, w które można napakować najnowszych i najdroższych podzespołów, co stanowi pierwszy krok w ich stopniowej popularyzacji.

  • Pies Jadowity

    Oceniono 24 razy 16

    Myślę, że śmiało producent może przywrócić produkcję tego samochodu i to bez żadnych modyfikacji. Chętnych będą miliony.

  • vittold1

    Oceniono 14 razy 12

    wspaniały jest. jestem sobie takim małym zjepkiem jeśli chodzi o BMW i zawsze kiedy widzę na ulicy e31 albo e24 to takie małe święto mam :-).

  • Gość: lubieklasyki

    Oceniono 5 razy 5

    nie jestem fanem tej marki to dobre auta nawet bardzo ale kwestia gustu nie podobaja mi sie i tyle ale osemka to wyjatek jedyna taka na ktora sie napatrzec nie moge zawsze to powtarzalem

  • johnny-kalesony

    Oceniono 136 razy 134

    >>BMW serii 8 to auto przełomowe również pod kątem zastosowanych rozwiązań technicznych i oferowanego wyposażenia. Dziś poniższe elementy nie szokują nawet w samochodach niższej klasy, ale 25 lat temu robiły bardzo duże wrażenie.<<

    Natomiast szokuje to, że w takim obecnie 25-letnim BMW te elektroniczne systemy nadal działają, a w najnowszych modelach aut po kilku latach już nie.

  • ratdoctor

    Oceniono 34 razy 34

    Agresywny, prosty i klasyczny wygląd. Jedno z najciekawszych aut.

  • Gość: Ala23

    Oceniono 7 razy 5

    Ciekawe ile z tych dostępnych nie miało w przeszłości dzwona

  • Gość: sila mila

    Oceniono 13 razy 1

    Bardzo korzystnie ceny części zamiennych i napraw ;)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX