BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę

Są takie samochody, które już w dniu premiery stają się żywymi legendami motoryzacji. Jednym z nich jest bez wątpienia BMW serii 8 - sportowe coupe, które zachwycało elegancją, wysokimi osiągami, licznymi innowacjami oraz najwyższym luksusem
BMW 850i BMW 850i fot. BMW

Wyjątkowe coupe

BMW serii 8 to pojazd wyjątkowy nawet w przypadku BMW, marki produkującej modele coupe od lat trzydziestych XX wieku. Auto o oznaczeniu kodowym E31 zadebiutowało oficjalnie w 1989 roku na salonie samochodowym IAA we Frankfurcie nad Menem, na którym wywołało sensację i stało się dużym wyzwaniem dla konkurencji.

Klinowate nadwozie imponowało długą maską z chowanymi reflektorami, brakiem środkowych słupków i ostro zakończonym tyłem. Całość tworzyło wyjątkową mieszankę sportu i luksusu. Nawet po 25 latach BMW serii 8 wygląda atrakcyjnie, więc możemy się tylko domyślać, jaki podziw ten samochód wywoływał na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Model ten był demonstracją możliwości koncernu z Monachium, nie tylko w kategorii designu, ale również pod względem innowacyjności - wiele zastosowanych rozwiązań miało w tym aucie swoją światową premierę.

Sprawdź ile kosztuje używane BMW 850i

BMW serii 8 E31BMW serii 8 E31 / fot. BMW

BMW 850i E31BMW 850i E31

BMW 850i E31fot. BMW

Najpopularniejsze radia samochodowe w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie OVERMAX OV-CR-411G
OVERMAX OV-CR-411G
  • Port USB
  • Rodzaj nośników: brak
  • Obsługiwane formaty plików: MP3, WMA
  • Obsługa kart pamięci

Zdjęcie PIONEER MVH-160UI
PIONEER MVH-160UI
  • Port USB
  • Rodzaj nośników: brak
  • Obsługiwane formaty plików: MP3
  • Wejście AUX

Silnik 5.0 V12 z BMW 850i Silnik 5.0 V12 z BMW 850i fot. BMW

Potężne serce

BMW 850i było drugim (po luksusowej limuzynie 750i, która trafiła do sprzedaży dwa lata wcześniej) powojennym niemieckim samochodem z silnikiem 12-cylindrowym. Motor o pojemności pięciu litrów generował 300 KM mocy i 450 nm momentu obrotowego, dzięki czemu coupe, ważące blisko 1800 kg, mogło przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy. Napęd trafiał na tylne koła poprzez specjalnie przygotowaną dla tego modelu ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów lub 4-biegowy automat.

W 1993 roku do oferty wprowadzono drugą wersję napędową 850 CSi, również z silnikiem V12, ale o pojemności 5,6 litra i mocy 381 KM. Sprint do pierwszej "setki" wynosił mniej niż 6 sekund. Wraz z wprowadzeniem BMW 850 CSi dotychczasowy model, który przesunął się na pozycję bazowego, otrzymał oznaczenie Ci.

Jesienią 1994 roku pod maskę 850 Ci trafił nowy silnik 5.4 V12 o mocy 326 KM, który mógł współpracować z nową, 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Do palety dołączył także nowy bazowy wariant: 840 Ci z czterolitrowym silnikiem V8 o mocy 286 KM.

BMW 850i E31BMW 850i

BMW 850i E31fot. BMW

Najpopularniejsze nawigacja samochodowa w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie MIO Spirit 690 Europa
MIO Spirit 690 Europa
  • Przekątna ekranu: 5 cali
  • Pamięć: 4096 MB
  • Czytnik kart pamięci
  • Dostawca map: MioMap
2 opinie
Zdjęcie GoClever Navio 405 Polska
GoClever Navio 405 Polska
  • Przekątna ekranu: 4,3 cala
  • Pamięć: 4096 MB
  • Czytnik kart pamięci
  • Dostawca map: Goclever Map
2 opinie
BMW 850i BMW 850i fot. BMW

Innowacyjne rozwiązania i najbogatsze wyposażenie

BMW serii 8 to auto przełomowe również pod kątem zastosowanych rozwiązań technicznych i oferowanego wyposażenia. Dziś poniższe elementy nie szokują nawet w samochodach niższej klasy, ale 25 lat temu robiły bardzo duże wrażenie.

Luksusowe coupe 2+2 jako pierwszy model BMW było wyposażone w pięciowahaczową oś tylną. W panowaniu nad samochodem pomagały systemy kontroli stabilności i kontroli trakcji ASC+T oraz system elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów EDC, a za jak najlepsze sterowanie odpowiedzialny był układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy. To jeszcze nie wszystko, nowy wariant 850 CSi zadebiutował z tylnymi kołami skrętnymi, które przy dużych prędkościach wychylały się w tym samym kierunku co przednie, zwiększając zwrotność pojazdu.

Ponadto BMW 850i było wyposażone m.in. w pasy bezpieczeństwa zintegrowane z oparciami foteli, elektryczną regulację kierownicy z pamięcią ustawień, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, centralny zamek sterowany pilotem, a także zaawansowany komputer pokładowy. W serii 8 BMW pierwszy raz zastosowało multipleksowy elektryczny system pokładowy, transmitujący dane z różnych systemów za pośrednictwem wspólnego "kręgosłupa" informatycznego.

Kolejną cechą pojazdu o nadwoziu coupe były jego drzwi bez ramek z całkowicie opuszczanymi szybami. W celu zredukowania szumów podczas jazdy, konstruktorzy modelu opracowali automatyczny system obniżania (podczas otwierania drzwi) i podnoszenia szyb, uszczelniając kabinę.

Wnętrze BMW serii 8Wnętrze BMW serii 8

BMW 850iBMW 850i

BMW 850ifot. BMW

Najpopularniejsze opony w Okazje.info - lipiec 2014
Dębica PASSIO 2 195/65/R15 91T
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
3 opinie
Dębica PRESTO 195/65/R15 91H
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
1 opinia
BMW M8 BMW M8 BMW M8

M8 - "Ferrari killer"

Na przełomie 1989 i 1990 roku BMW zaprezentowało sportowy model M8. Wielu sympatyków bawarskiej marki określało "M8-kę"jako "Ferrari Killer". F40 miało "tylko" 478 koni, a specjalnie przygotowany dla M8 silnik V12 generował moc aż 550 KM.

Poza znacznie lepszymi osiągami, sportową charakterystyką i inną stylizacją, BMW M8 różniło się jeszcze od standardowej serii 8 tym, że nie miało charakterystycznych, otwieranych do góry przednich lamp. Było to spowodowane brakiem miejsca pod maską w wyniku konieczności chłodzenia potężnej jednostki napędowej.

Niestety szybko okazało się, że M8 to tylko prototyp, powstały w zaledwie jednym egzemplarzu. BMW tłumaczyło, że produkcja seryjna tak niszowego samochodu byłaby zbyt kosztowna.

Silnik prototypu BMW M8Silnik prototypu BMW M8

BMW M8 (1990)BMW M8 (1990)

Najpopularniejsze przenośne odtwarzacze dvd w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie Ferguson Cute9
Ferguson Cute9
  • Wielkość wyświetlacza: 9 cali
  • Port USB
  • Czytnik kart pamięci

Zdjęcie MANTA PMP01
MANTA PMP01
  • Odtwarzanie DivX
  • Czytnik kart pamięci

Alpina B12 Alpina B12 BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę

Alpina B12

Brak wersji M8 częściowo zrekompensowała Alpina - bawarska firma produkująca limitowane samochody na bazie modeli BMW. Seria 8 otrzymała oznaczenie B12 z dopiskiem Coupe. Co ciekawe, pod tą samą nazwą Alpina produkowała BMW serii 7 (E32, a później E38).

Auto było dostępne od połowy 1990 roku do 1994 roku i bazowało na odmianach 850i, a potem 850 Ci. Moc pięciolitrowej "V12-ki" zwiększono do 350 KM (seryjnie 300 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna - ponad 280 km/h.

Pod koniec 1992 roku oferta Alpiny powiększyła się o wersję 5.7 na bazie modelu 850 CSi. Silnik o większej pojemności generował 416 KM mocy, a coupe mogło rozpędzić się do pierwszej "setki" w czasie 5,8 sekundy, osiągając maksymalnie magiczne 300 km/h.

Najpopularniejsze oleje silnikowe w Okazje.info - lipiec 2014
Total Quartz 9000 Energy 5W40 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 5 L
50 opinii
CASTROL Castrol Magnatec 15W40 5L
  • Rodzaj: Mineralny
  • Lepkość: 15W40
  • Pojemność: 5 L
1 opinia
BMW Art Car 850CSi - David Hockney BMW Art Car 850CSi - David Hockney fot. BMW

BMW Art Car Collection

Od 1975 roku BMW współpracuje ze słynnymi artystami, którzy prezentują swoje wizje na wyjątkowych modelach BMW. W tym gronie nie mogło zabraknąć serii 8 (dokładnie wersji 850 CSi), której nadwozie w 1995 roku ozdobił David Hockney. Angielski malarz zrealizował swój pomysł w typowym dla siebie stylu zaczerpniętym z popartu, który stał się równie popularny, jak styl Andy'ego Warhola.

Do tej pory powstało w sumie 17 projektów z kolekcji BMW Art Car.

BMW Art Car 850CSi - David HockneyBMW Art Car 850CSi - David Hockney

BMW Art Car 850CSi - David Hockneyfot. BMW

Najpopularniejsze foteliki samochodowe w Okazje.info - lipiec 2014
Graco Fotelik samochodowy Junior Maxi
  • Waga dziecka: 15 - 36 kg
  • Certyfikat: ECER 4404
  • System mocowania: Pasy samochodowe
5 opinii
KinderKraft fotelik Comfort
  • Waga dziecka: 9 - 36 kg
  • Certyfikat: ECER 4404
  • System mocowania: Pasy samochodowe
0 opinii
BMW 840Ci BMW 840Ci fot. BMW

Sprzedaż

BMW podaje, że od 1989 do 1999 roku wyprodukowało w sumie 30 261 egzemplarzy serii 8. Co ciekawe, 24 sztuki modelu powstały nie w Dingolfing, a w fabryce koncernu w RPA. Powodem takiego rozwiązania były trzykrotnie niższe koszty produkcji pojazdów na miejscu w porównaniu do importowania gotowych samochodów z Niemiec.

Ze statystyk monachijskiego koncernu wynika, że dwie trzecie sprzedanych "ósemek" było wyposażonych w silniki V12, a tylko jeden na sześć egzemplarzy miał ręczną skrzynię biegów. Najwyższą wersję 850 CSi oferowano tylko z manualną skrzynią, co miało dodatkowo podkreślić jej sportowy charakter - łącznie wyprodukowano jej 1 510 egzemplarzy.

25 lat BMW serii 825 lat BMW serii 8

25 lat BMW serii 8fot. BMW

Najpopularniejsze cb radio w Okazje.info - lipiec 2014
Zdjęcie President Teddy ASC
President Teddy ASC
  • Modulacja: AM, FM
  • Regulacja czułości
5 opinii
Zdjęcie President Johnny III ASC
President Johnny III ASC
  • Modulacja: AM
  • Regulacja czułości
5 opinii
Więcej o:
Komentarze (20)
BMW serii 8 | 25 lat auta, które wyprzedziło swoją epokę
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • johnny-kalesony

    Oceniono 136 razy 134

    >>BMW serii 8 to auto przełomowe również pod kątem zastosowanych rozwiązań technicznych i oferowanego wyposażenia. Dziś poniższe elementy nie szokują nawet w samochodach niższej klasy, ale 25 lat temu robiły bardzo duże wrażenie.<<

    Natomiast szokuje to, że w takim obecnie 25-letnim BMW te elektroniczne systemy nadal działają, a w najnowszych modelach aut po kilku latach już nie.

  • Gość: Melancholik

    Oceniono 61 razy 55

    To były czasy..... :)

  • ratdoctor

    Oceniono 34 razy 34

    Agresywny, prosty i klasyczny wygląd. Jedno z najciekawszych aut.

  • Pies Jadowity

    Oceniono 24 razy 16

    Myślę, że śmiało producent może przywrócić produkcję tego samochodu i to bez żadnych modyfikacji. Chętnych będą miliony.

  • vittold1

    Oceniono 14 razy 12

    wspaniały jest. jestem sobie takim małym zjepkiem jeśli chodzi o BMW i zawsze kiedy widzę na ulicy e31 albo e24 to takie małe święto mam :-).

  • Gość: ddd

    Oceniono 56 razy 10

    Ani słowa o kosmicznych kosztach napraw? Samochód z kategorii "fajny, ale sam nie chciałbym go mieć i zadłużać się żeby pozwolić sobie na jego utrzymanie".

  • Gość: Vittorio Veneto

    Oceniono 6 razy 6

    Mówimy o czymś, że "wyprzedziło swoją epokę", jeśli - pomimo (albo właśnie z etgo powodu) zastosowani awangardowych rozwiązań technicznych - nie zaistniało na rynku, nie przyjęło się wśród nabywców. A przecież "ósemka" była produkowana dość długo i - jak na tak drogi pojazd - sprzedawała się nienajgorzej.
    I owszem, zastosowano w nim znaczną liczbę bardzo nowoczesnych - jak na owe czasy - rozwiązań technicznych, ale przecież taka jest właśnie rola najdroższych, flagowych modeli - to w nich są po raz pierwszy montowane elementy wyposażenia, które dopiero z czasem zawędrują do aut "standardowych". Tak było przecież z układem ABS czy poduszkami powietrznymi, stanowiącymi najpierw element wyposażenia Mercedesów klasy S (ABS to nawet - wg Wiki - w daleko bardziej niszowym od "esy" Jensenie), a obecnie obecnych w każdym, najtańszym nawet bździdełku (mowa o UE). "Ósemka" nie stanowiła przełomu w jakiejkolwiek kwestii, choć bez wątpienia była w absolutnej technologicznej szpicy - czyli tam, gdzie powinno być miejsce auta drogiego, w które można napakować najnowszych i najdroższych podzespołów, co stanowi pierwszy krok w ich stopniowej popularyzacji.

  • Gość: lubieklasyki

    Oceniono 5 razy 5

    nie jestem fanem tej marki to dobre auta nawet bardzo ale kwestia gustu nie podobaja mi sie i tyle ale osemka to wyjatek jedyna taka na ktora sie napatrzec nie moge zawsze to powtarzalem

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX