BMW serii 8 to pojazd wyjątkowy nawet w przypadku BMW, marki produkującej modele coupe od lat trzydziestych XX wieku. Auto o oznaczeniu kodowym E31 zadebiutowało oficjalnie w 1989 roku na salonie samochodowym IAA we Frankfurcie nad Menem, na którym wywołało sensację i stało się dużym wyzwaniem dla konkurencji.
Klinowate nadwozie imponowało długą maską z chowanymi reflektorami, brakiem środkowych słupków i ostro zakończonym tyłem. Całość tworzyło wyjątkową mieszankę sportu i luksusu. Nawet po 25 latach BMW serii 8 wygląda atrakcyjnie, więc możemy się tylko domyślać, jaki podziw ten samochód wywoływał na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Model ten był demonstracją możliwości koncernu z Monachium, nie tylko w kategorii designu, ale również pod względem innowacyjności - wiele zastosowanych rozwiązań miało w tym aucie swoją światową premierę.
Sprawdź ile kosztuje używane BMW 850i
BMW serii 8 E31 / fot. BMW
BMW 850i E31
fot. BMW
BMW 850i było drugim (po luksusowej limuzynie 750i, która trafiła do sprzedaży dwa lata wcześniej) powojennym niemieckim samochodem z silnikiem 12-cylindrowym. Motor o pojemności pięciu litrów generował 300 KM mocy i 450 nm momentu obrotowego, dzięki czemu coupe, ważące blisko 1800 kg, mogło przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy. Napęd trafiał na tylne koła poprzez specjalnie przygotowaną dla tego modelu ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów lub 4-biegowy automat.
W 1993 roku do oferty wprowadzono drugą wersję napędową 850 CSi, również z silnikiem V12, ale o pojemności 5,6 litra i mocy 381 KM. Sprint do pierwszej "setki" wynosił mniej niż 6 sekund. Wraz z wprowadzeniem BMW 850 CSi dotychczasowy model, który przesunął się na pozycję bazowego, otrzymał oznaczenie Ci.
Jesienią 1994 roku pod maskę 850 Ci trafił nowy silnik 5.4 V12 o mocy 326 KM, który mógł współpracować z nową, 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Do palety dołączył także nowy bazowy wariant: 840 Ci z czterolitrowym silnikiem V8 o mocy 286 KM.
BMW 850i
fot. BMW
BMW serii 8 to auto przełomowe również pod kątem zastosowanych rozwiązań technicznych i oferowanego wyposażenia. Dziś poniższe elementy nie szokują nawet w samochodach niższej klasy, ale 25 lat temu robiły bardzo duże wrażenie.
Luksusowe coupe 2+2 jako pierwszy model BMW było wyposażone w pięciowahaczową oś tylną. W panowaniu nad samochodem pomagały systemy kontroli stabilności i kontroli trakcji ASC+T oraz system elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów EDC, a za jak najlepsze sterowanie odpowiedzialny był układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy. To jeszcze nie wszystko, nowy wariant 850 CSi zadebiutował z tylnymi kołami skrętnymi, które przy dużych prędkościach wychylały się w tym samym kierunku co przednie, zwiększając zwrotność pojazdu.
Ponadto BMW 850i było wyposażone m.in. w pasy bezpieczeństwa zintegrowane z oparciami foteli, elektryczną regulację kierownicy z pamięcią ustawień, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, centralny zamek sterowany pilotem, a także zaawansowany komputer pokładowy. W serii 8 BMW pierwszy raz zastosowało multipleksowy elektryczny system pokładowy, transmitujący dane z różnych systemów za pośrednictwem wspólnego "kręgosłupa" informatycznego.
Kolejną cechą pojazdu o nadwoziu coupe były jego drzwi bez ramek z całkowicie opuszczanymi szybami. W celu zredukowania szumów podczas jazdy, konstruktorzy modelu opracowali automatyczny system obniżania (podczas otwierania drzwi) i podnoszenia szyb, uszczelniając kabinę.
Wnętrze BMW serii 8
BMW 850i
fot. BMW
Na przełomie 1989 i 1990 roku BMW zaprezentowało sportowy model M8. Wielu sympatyków bawarskiej marki określało "M8-kę"jako "Ferrari Killer". F40 miało "tylko" 478 koni, a specjalnie przygotowany dla M8 silnik V12 generował moc aż 550 KM.
Poza znacznie lepszymi osiągami, sportową charakterystyką i inną stylizacją, BMW M8 różniło się jeszcze od standardowej serii 8 tym, że nie miało charakterystycznych, otwieranych do góry przednich lamp. Było to spowodowane brakiem miejsca pod maską w wyniku konieczności chłodzenia potężnej jednostki napędowej.
Niestety szybko okazało się, że M8 to tylko prototyp, powstały w zaledwie jednym egzemplarzu. BMW tłumaczyło, że produkcja seryjna tak niszowego samochodu byłaby zbyt kosztowna.
Silnik prototypu BMW M8
BMW M8 (1990)
Brak wersji M8 częściowo zrekompensowała Alpina - bawarska firma produkująca limitowane samochody na bazie modeli BMW. Seria 8 otrzymała oznaczenie B12 z dopiskiem Coupe. Co ciekawe, pod tą samą nazwą Alpina produkowała BMW serii 7 (E32, a później E38).
Auto było dostępne od połowy 1990 roku do 1994 roku i bazowało na odmianach 850i, a potem 850 Ci. Moc pięciolitrowej "V12-ki" zwiększono do 350 KM (seryjnie 300 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna - ponad 280 km/h.
Pod koniec 1992 roku oferta Alpiny powiększyła się o wersję 5.7 na bazie modelu 850 CSi. Silnik o większej pojemności generował 416 KM mocy, a coupe mogło rozpędzić się do pierwszej "setki" w czasie 5,8 sekundy, osiągając maksymalnie magiczne 300 km/h.
Od 1975 roku BMW współpracuje ze słynnymi artystami, którzy prezentują swoje wizje na wyjątkowych modelach BMW. W tym gronie nie mogło zabraknąć serii 8 (dokładnie wersji 850 CSi), której nadwozie w 1995 roku ozdobił David Hockney. Angielski malarz zrealizował swój pomysł w typowym dla siebie stylu zaczerpniętym z popartu, który stał się równie popularny, jak styl Andy'ego Warhola.
Do tej pory powstało w sumie 17 projektów z kolekcji BMW Art Car.
BMW Art Car 850CSi - David Hockney
fot. BMW
BMW podaje, że od 1989 do 1999 roku wyprodukowało w sumie 30 261 egzemplarzy serii 8. Co ciekawe, 24 sztuki modelu powstały nie w Dingolfing, a w fabryce koncernu w RPA. Powodem takiego rozwiązania były trzykrotnie niższe koszty produkcji pojazdów na miejscu w porównaniu do importowania gotowych samochodów z Niemiec.
Ze statystyk monachijskiego koncernu wynika, że dwie trzecie sprzedanych "ósemek" było wyposażonych w silniki V12, a tylko jeden na sześć egzemplarzy miał ręczną skrzynię biegów. Najwyższą wersję 850 CSi oferowano tylko z manualną skrzynią, co miało dodatkowo podkreślić jej sportowy charakter - łącznie wyprodukowano jej 1 510 egzemplarzy.
25 lat BMW serii 8
fot. BMW