FSO Polonez | Zobacz, czego o nim nie wiesz

Właśnie minęło 12 lat od zakończenia produkcji Poloneza. Aż się łezka w oku kręci... Choć auto miało wiele wad, to dziś budzi sentyment. W końcu było produkowane w Polsce, na warszawskim Żeraniu. Przygotowaliśmy kilka interesujących faktów o następcy Polskiego Fiata 125p
Polonez Polonez fot. FSO

Polonez w reklamie

Wszyscy wiemy, że reklama jest dźwignią handlu. Samochody są dosyć częstymi obiektami telewizyjnych spotów, nie inaczej było z Polonezem. Jak na tamte czasy reklamy zostały zrealizowane z rozmachem, ale z dzisiejszego punktu widzenia wywołują uśmiech na twarzy, w tym cena samochodu przed denominacją - 1,4 mln zł miesięcznie :)

Chcesz kupić Poloneza? Sprawdź ogłoszenia

W reklamie z 1994 roku wykorzystano specjalną wersję Poloneza Caro z pakietem stylistycznym Orciari.

Na koniec reklama Poloneza Atu z nowym układem hamulcowym. Testerzy nie mogą się mylić :)

Zdjęcie AEZ Portofino 8x17 5x112 ET35 Zdjęcie Dotz Hanzo 8x17 5x112 ET35 Zdjęcie AEZ Phoenix 8x17 5x112 ET45
AEZ Portofino 8x17 5x112 ET35 Dotz Hanzo 8x17 5x112 ET35 AEZ Phoenix 8x17 5x112 ET45
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
zobacz inne felgi w
Polonez Polonez fot. FSO

Polonez "Borewicz"

To popularne określenie Polonezów z pierwszych lat produkcji. Wszystko zaczęło się od popularnego polskiego serialu kryminalnego "07 zgłoś się" z porucznikiem MO Sławomir Borewiczem. Główny bohater (grał go Bronisław Cieślak) jeździł właśnie białym Polonezem.

Polonez "Borewicz"Fot. Pitak, Wikimedia Commons

 

Najpopularniejsze oleje silnikowe w Okazje.info - maj 2014
Total Quartz 9000 Energy 5W40 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 5 L
43 opinie
ELF Excellium LDX 5W40 4L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W40
  • Pojemność: 4 L
3 opinie
Castrol Edge 5W30 5L
  • Rodzaj: Syntetyczny
  • Lepkość: 5W30
  • Pojemność: 5 L
15 opinii
FSO Polonez w TopGear FSO Polonez w TopGear FSO Polonez w TopGear

Polonez w Top Gear

Polski FSO Polonez wiele lat temu był bohaterem słynnego programu Top Gear. Niestety komunistyczny samochód nie ujął Jeremiego Clarksona. Wyjący tylny most, niedoróbki jakościowe i tragiczne prowadzenie tak zniesmaczyły brytyjskiego dziennikarza, że postanowił Poloneza... zniszczyć!

FSO Polonez zakwalifikował się do grupy najgorszych samochodów na świecie według Top Gear, które zaprezentowano w 2002 roku w filmie "The Worst Car In the History Of The World".

Jeremy Clarkson wspólnie z Jamesem Mayem przeprowadzili również pasjonujący wyścig pomiędzy FSO Polonezem a Mahindrą Jeepem. Oczywiście okraszony dużą dawką brytyjskiego humoru.

 

Zdjęcie SONAX - letni płyn do spryskiwaczy Zdjęcie Sunnycar - Letni płyn do spryskiwaczy poj. 5 l Zdjęcie NIGRIN PŁYN DO SPRYSKIWACZY LETNI KONCENTRAT 1000ml
SONAX - letni płyn do spryskiwaczy Sunnycar - Letni płyn do sppryskiwaczy NIGRIN koncentrat do sprykiwaczy
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?

Polonez w sporcie

Po uruchomieniu produkcji Poloneza w 1978 roku od razu rozpoczęto też działania zmierzające do budowy sportowej wersji tego auta. Nazwano go Polonez 2000 Rallye, dlatego, że pod maską znalazł się silnik o pojemności dwóch litrów z Fiata 132C i głowicą DOHC. Przy wykorzystaniu sportowych gaźników Weber moc oscylowała w okolicach 170 KM. Do tego sportowe zawieszenie, mocniejsze sprzęgło i podstawowe wyposażenie bezpieczeństwa. Debiut najnowszej rajdowej broni PRL nastąpił podczas Rajdu Warszawskiego w 1979 roku. Polonezem gr. IV, Maciej Stawowiak, pilotowany przez Ryszarda Żyszkowskiego,  zajął 10. miejsce w Rajdzie Portugalii 1980. Nadal jest to jeden z najlepszych wyników polskiego kierowcy w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

fot. FSO

6 lat po debiucie na odcinki specjalne wyjechał pierwszy polski samochód rajdowy homologowany w grupie B. Z fiatowskiego silnika 2.0 za pomocą gaźników Webera  wydobyto 185 KM.

Zobacz czy stać Cię na własne auto FSO

Sportowych odmian Poloneza było znacznie więcej. Na polskich oesach (nie posiadał on homologacji FIA) można było spotkać wersję 2000 Turbo, której silnik wyposażony w turbosprężarkę generował 245 KM.

fot. FSO

Najbardziej radykalną wersją modelu był przygotowany do sportu w jednym egzemplarzu tzw. Stratopolonez. W nadwoziu polskiego samochodu zamknięto centralnie umieszczony silnik z rozbitej przez Jaroszewicza w Rajdzie Polski włoskiej Lancii Stratos. 2,5-litrowa jednostka generowała 260 KM. Napęd trafiał oczywiście na tył, przez co Stratopoloneza często było można zobaczyć w poślizgu. Obecnie auto znajduje się w Muzeum Techniki w Warszawie.

fot. FSO

W 1991 roku starty ekipy FSO Sport zawieszono, a OBRSO zostało zlikwidowane. Tak skończyła się historia polskich samochodów w sportach motorowych. Obecnie powstaje coraz więcej replik takich aut, które biorą udział w lokalnych i zagranicznych rajdach samochodów historycznych.

fot. Gabryś G.

 

Zdjęcie Cardos WENUS 14 AK1406 Zdjęcie Górecki Kołpaki Giga 14 - 4szt. Zdjęcie Kołpaki INTERTEC SEPANG 15 cali
Kołpaki Cardos WENUS 14 Górecki Kołpaki Giga 14 Kołpaki INTERTEC SEPANG 15
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Polonez Polonez "Wąski" Polonez "Wąski"

Dwuosobowy Polonez

To nie jest prototyp powstały w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych. Polonez Atu "Wąski" to projekt prywatny, zrealizowany w 2013 roku przez profesjonalnych mechaników zajmujących się niekonwencjonalnymi modyfikacjami samochodów. Ta przeróbka nie była wcale taka prosta, jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka.

Auto jest węższe od zwykłego Poloneza aż o 48 cm. W środku jest miejsce tylko dla dwóch osób, które muszą siedzieć jeden za drugim. Samochód nie jest wyposażony w układ napędowy. Powód jest prosty, pod maską nie zmieścił się silnik. Można próbować zamontować go w bagażniku, ponieważ tam jest więcej miejsca. To jednak żadna strata, ponieważ jazda tak wąskim i długim samochodem byłaby bardzo ryzykowna.

Pomimo że wąski Polonez nie jeździ, to stanowi ciekawą propozycję dla kolekcjonerów. Niedawno pojazd ten można było znaleźć na jednym z serwisów ogłoszeniowych.

 

Polonez "Wąski"

Polonez "Wąski"Polonez

 

Najpopularniejsze maty masujące w Okazje.info - maj 2014
Zdjęcie HOMEDICS CBS-1000 Kokon ShiatsuMax
HOMEDICS CBS-1000 Kokon ShiatsuMax
  • Moc: 35 W

Zdjęcie HoMedics Shiatsu SBM-600HA
HoMedics Shiatsu SBM-600HA
  • Moc: 43 W

Zdjęcie Homedics SBM700H
Homedics SBM700H
  • Zasilanie: Sieciowe

Policyjny Daewoo-FSO Polonez Caro Plus Policyjny Daewoo-FSO Polonez Caro Plus Fot. Łukasz 3z, Wikimedia Commons

Pojazdy specjalne

Dziś już nie spotkamy policyjnego czy ratunkowego Poloneza na ulicy, ale był to popularny samochód wykorzystywany przez różnego rodzaju służby.

Wersja Cargo była bazą do budowy ambulansu. Specjalnie przystosowane liftbacki pełniły przez wiele lat służbę w milicji, a potem w policji. Polonezy były wykorzystywane także przesz straż pożarną jako pojazdy do ratownictwa drogowego i przewozu kadry dowódczej.

Polonez Ambulans Fot. Stiopa, Wikimedia Commons

Polonez TruckFot. FSO

 

Najpopularniejsze cb radio w Okazje.info - maj 2014
Zdjęcie President Teddy ASC
President Teddy ASC
  • Modulacja: AM, FM
  • Regulacja czułości
3 opinie
Zdjęcie ALAN-199A AM
ALAN-199A AM
  • Modulacja: AM
6 opinii
Zdjęcie Midland Alan 109
Midland Alan 109
  • Modulacja: AM
  • Regulacja czułości
5 opinii
Polonez Analog. Od 1994 do 1996 roku powstało kilka prototypów. 4-drzwiowy pickup miał podwyższone nadwozie i napęd na cztery koła. Polonez Analog. Od 1994 do 1996 roku powstało kilka prototypów. 4-drzwiowy pickup miał podwyższone nadwozie i napęd na cztery koła. fot. muzeum-motoryzacji.com.pl

Protoypy

Bogata historia Poloneza zawiera również wiele projektów, które nie zostały skierowane do produkcji seryjnej. Zobaczcie, jakie Polonezy mogły trafić na polskie ulice.

Polonez Analog

Razem z pracami nad dostawczą wersją Truck rozpoczęto działania nad terenową odmianą Poloneza z napędem na cztery koła. W 1994 roku powstał pierwszy prototyp Analog 1 z napędem na przednie koła. Potem zbudowano prototyp Analog 2 z nowym, wyższym zawieszeniem. Następnie miał powstać samochód łączący zalety dwóch projektów i posiadający już napęd na obie osie, ale zrezygnowano z jego budowy i od razu rozpoczęła się faza Analog 4 z nadwoziem projektu Cezarego Nawrota. Auto miało stały napęd na przód, tył był dołączany w razie potrzeby. W sumie zbudowano 7 sztuk, nie wszystkie miały napęd 4x4, jeden egzemplarz był wyposażony w 90-konny silnik Diesla Citroena. Projekt wstrzymano w 1996 roku w momencie przejęcia FSO przez koreański koncern Daewoo.

Polonez Sedan

W 1982 roku zaprezentowano wizję czterodrzwiowego Poloneza, która miałaby zastąpić Fiata 125p po zakończeniu jego produkcji. Niestety na planach się skończyło. 10 lat później stworzono czterodrzwiową wersję na bazie Poloneza Caro, która wzbudziła duże zainteresowanie. Powstało kilka prototypów. Produkcję seryjną czterodrzwiowego Poloneza Atu rozpoczęto w 1996 roku.

Polonez Long

Polonez w roli limuzyny? Proszę bardzo. W 1979 roku zaprezentowano wersję z dodatkową parą drzwi, wzmocnioną płytą podłogową i zwiększonym rozstaw osi (3400 mm). Wnętrze mieściło 7 osób. Powstał tylko jeden egzemplarz.

 

Najpopularniejsze opony w Okazje.info - maj 2014
Dębica PASSIO 2 195/65/R15 91T
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
3 opinie
Dunlop SP Sport Bluresponse 205/55/R16 91V
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R16
  • Szerokość: 205
3 opinie
Dunlop SP Sport Bluresponse 195/65/R15 91H
  • Typ pojazdu: Osobowe
  • Sezon: Letnie
  • Średnica: R15
  • Szerokość: 195
1 opinia
Dongfanghong Dongfanghong Fot. carnewschina.com

Chiński Polonez?

Chińskie kopie znanych w Europie modeli to dziś nic nowego. Ale pewnie nie wiedzieliście, że spotkało to też Poloneza. W latach osiemdziesiątych pewna partia tych aut trafiła do Chin. Początkowo Chińczycy zaczęli kopiować i produkować do nich własne części zamienne, by później skopiować cały samochód. Oczywiście chińskie auta sprzedawane pod markami Dongfanghong i Yituo wyglądem różniły się od Poloneza, niektóre miały nawet inne rodzaje nadwozia, ale wiele źródeł twierdzi, ze ich bazą był właśnie Polonez liftback (kombi i sedan Atu powstały w późniejszym czasie), co najłatwiej zobaczyć po linii bocznej tych pojazdów.

YituoFot. newscarchina.com

 

Zdjęcie Olej chłodniczy mineralny 1L Zdjęcie Olej chłodniczy syntetyk 1L Zdjęcie ROTHENBERGER Środek chłodniczy R 407C 1 l
Olej chłodniczy mineralny 1L Olej chłodniczy syntetyk 1L ROTHENBERGER Środek chłodniczy
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
Więcej o:
Komentarze (69)
FSO Polonez | Zobacz, czego o nim nie wiesz
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ragol

    Oceniono 178 razy 148

    Polonez był tak samo polski, jak dzisiejsze fiaty czy ople... Nadwozie projektowali włosi, silnik zapożyczony z włoskiego fiata 125 o rodowodzie sięgającym lat pięćdziesiątych. Nawet wersje rajdowe to dohc z fiata 132 czy motor z lancii strato. Jakby Wars wszedł do produkcji, to można by pisać o polskim samochodzie. A tak to tylko kolejny produkt wytwarzany w rodzimych fabrykach...

  • Gość: Krakkk

    Oceniono 143 razy 131

    BZDURA! najgorszym samochodem świata wg TOP GEAR został LEXUS! a wystarczyło oglądnąć program do końca... Polonez był w zestawieniu ale do topu listy było mu daleko...

  • kadykianus

    Oceniono 81 razy 71

    Oglądałem ten odcinek z najgorszym samochodem.
    Jeremy oczywiście zmiażdżył i wyśmiał Poloneza ale nie został on najgorszym samochodem świata. Uznali, że choć Polonez to koszmarny samochód to ma zaletę: jest TANI i nikt od niego niczego nie oczekuje. Za to pewien model Lexusa zajął pierwsze miejsce, gdyż nie dość, że jest złym samochodem, to jeszcze każą sobie za niego drogo płacić.

  • james_bond007

    Oceniono 42 razy 30

    Pryz dzisiejszej masowej produkcji spod jednej sztancy to Polonez wyglada nawet całkiem ładnie...

  • sselrats

    Oceniono 71 razy 21

    Byl z Polski ale nie byl polski. To juz wtedy byla podstarzala konstrukcja Fiata. Zupelnie nie ma czym sie ekscytoswac.

  • naprawdetrzezwy

    Oceniono 17 razy 17

    Z całego tekstu nowością jest to, że jacyś ludzie zrobili coś, co nie jest samochodem (ten dwuosobowy).
    Kul...

  • kontra.punkt

    Oceniono 58 razy 16

    Polonez przegrał, bo ludek pozwolił sobie wmówić, ze lepszy jest 10-letni golf lub pełnoletnie bmw. Rumuni byli mądrzejsi i dacie jeżdżą po dziś dzień.

  • zigzaur

    Oceniono 17 razy 15

    Relacja kolegi:
    W roku 1991 pojechał do Włoch rocznym polonezem. Oczywiście, coś zepsuło się w zapłonie, trzeba było odwiedzić warsztat. Dialog ze starym mechanikiem:
    - No gotowe. Ale szczerze muszę powiedzieć, wy Polacy potraficie zaimponować. Tak dobrze utrzymany samochód!. A ile on ma lat?
    - Nówka. Roczny.
    - Niemożliwe! Teraz takich samochodów się nie robi. A jakiej on produkcji?
    - Polski.
    Włoch zajrzał pod maskę.
    - Nie. To jest stara włoska konstrukcja. Jak uczyłem się zawodu, to jeszcze były takie stare fiaty.

  • konus33

    Oceniono 12 razy 12

    świetny samochód naprawdę lubiłem nim jeździć a ojciec miał starą wersję z lat 80 o groszkowym kolorze

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX