Toyota RAV4 ma już 20 lat

W 2014 roku przypada już 20. rocznica powstania Toyoty RAV4 - samochodu, który otworzył nowy rozdział w segmencie pojazdów 4x4. Przez dwie dekady powstały cztery generacje tego popularnego SUV-a, które na całym świecie sprzedały się w liczbie 5 mln egzemplarzy. Japończycy twierdzą, że ponad 90 proc. z nich wciąż można spotkać na drogach
20 lat Toyoty RAV4 20 lat Toyoty RAV4 fot. Toyota

RAV4 - Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive

Wszystko zaczęło się w 1989 roku za sprawą konceptu RAV-FOUR. Auto zaprezentowane na salonie w Tokio wskazało kierunek, w jakim zamierzała pójść Toyota. Celem było stworzenie kompaktowego modelu z napędem 4WD. Prototyp został dobrze przyjęty przez publiczność i ostatecznie w marcu 1991 roku projekt otrzymał zielone światło. Rozpoczęły się prace nad stworzenie pierwszej generacji Toyoty RAV4.

Toyota RAV4 - oferty aut używanych

Główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka, nie miał jednak łatwej drogi w przekonaniu poszczególnych departamentów Toyoty i kierownictwa firmy o słuszności tej koncepcji. Pojęcie "Sport Utility Vehicle" jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na cztery koła był zupełną nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone, z uwagi na opór wewnątrz Toyoty. Z pomocą pospieszyły działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które mając dobre rozeznanie rynku, przekonywały o potrzebie wprowadzenia projektu na rynek.

W momencie debiutu RAV4 dość mocno różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki silnik o pojemności dwóch litrów, trzydrzwiowe nadwozie samonośne, oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy długości całkowitej 3,69 m samochód był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B.

Toyota RAV4 I Toyota RAV4 I fot. Toyota

Pierwsza generacja 1994 - 2000

Debiut pierwszej Toyoty RAV4 miał miejsce w marcu 1994 roku na salonie samochodowym w Genewie. Sprzedaż w Japonii ruszyła w maju, a w czerwcu dołączyły Europa, Afryka, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4 500 egzemplarzy miesięcznie, jednak kiedy w pierwszym miesiącu spłynęło ponad 8 000 zamówień, produkcja modelu została zwiększona dwukrotnie.

Początkowo nowy "miejska terenówka" występowała tylko w nadwoziu trzydrzwiowym. Auto o długości zaledwie 3,69 m było bardzo zwinne. Do napędu służył dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 129 KM. Samochód był wyposażony w niezależne zawieszenie i nie posiadał reduktora.

Toyota RAV 4 (1994-2005) - opinie Moto.pl

W 1996 roku ofertę poszerzono o większą wersję pięciodrzwiową, a także możliwość napędu tylko jednej osi (2WD). To jednak nie wszystko, Toyota oferowała RAV4 również w odmianie trzydrzwiowej z materiałowym dachem, a w latach 1997-2000 produkowała serię EV z napędem elektrycznym. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Grupą docelową RAV4 pierwszej generacji byli single oraz młode pary bez dzieci.

Toyota RAV4 5dToyota RAV4 5d

Toyota RAV4 3dToyota RAV4 3d

Toyota RAV4 cabrioToyota RAV4 cabrio

Toyota RAV4 II Toyota RAV4 II Fot. Toyota

Druga generacja 2000-2006

Po sześciu latach obecności na rynku pierwszej generacji modelu, Toyota wprowadziła jego następcę. Auto od razu występowało w dwóch wersjach nadwozia: trzydrzwiowym oraz dłuższym o 5,5 cm pięciodrzwiowym (o 4 cm dłuższy niż poprzednik) i według producenta było przeznaczone dla par i młodych rodzin.

Model był wyposażony w stały napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczony poślizgu. Przez pierwsze dwa lata oferta jednostek napędowych składała się z dwóch benzyniaków: 1.8 o mocy 123 KM i 2.0 o mocy 150 KM. Potem dostępny był także silnik Diesla 2.0 D-4D. W 2003 roku pojazd zmodernizowano.

Toyota RAV4 3d i 5dToyota RAV4 3d i 5d

Toyota RAV4 5dToyota RAV4 5d

Toyota RAV4 III Toyota RAV4 III fot. Toyota

Trzecia generacja 2006-2012

Po upływie kolejnych sześciu lat w sprzedaży pojawiła się trzecia generacja modelu o jeszcze bardziej wszechstronnym, rodzinnym charakterze. Samochód powstał na zupełnie nowej platformie i występował tylko w wersji pięciodrzwiowej, ale za to był oferowany z dwoma rozstawami osi (krótszy na rynki europejskie i azjatyckie, dłuższy na rynki amerykański i rosyjski). W przypadku krótkiego rozstawu osi długość pojazdu wzrosła aż o 19 cm.

Toyota RAV4 2.2 D-Cat 180X | Test

Bogatsza stała się również paleta silników. Do wyboru na różnych rynkach były benzynowe: 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6 oraz wysokoprężne o pojemności 2,0 i 2,2 litra. Auto wyposażono w nowy rodzaj napędu 4x4 z automatycznie dołączaną tylną osią (w razie konieczności, utraty przyczepności, standardowo napędzane są koła przednie), a także w asystentów zjazdu ze wzniesienia i pojazdu pod wzniesienie. Trzecia generacja modelu została poddana dwóm face liftingom - w 2009 i ponownie w 2010 roku.

Toyota RAV4 IIIToyota RAV4 III

Toyota RAV4 IIIfot. Toyota

Toyota RAV4 III po pierwszym liftinguToyota RAV4 III po pierwszym liftingu

 

Toyota RAV4 III FLToyota RAV4 III po drugim liftingu

Toyota RAV4 IV Toyota RAV4 IV fot. Toyota

Czwarta generacja 2013-...

Od 2013 roku w sprzedaży występuje już czwarta generacja kompaktowego SUV-a Toyoty. Model ponownie oferowany jest tylko w nadwoziu pięciodrzwiowym z takim samym rozstawem osi dla wszystkich rynków. Długość całkowitą zwiększono o 20,5 cm w porównaniu do poprzednika sprzedawanego w Europie, a szerokość o 3 cm. Wysokość zmalała natomiast o 2,5 cm. Rozstaw osi (2660 mm) jest aż o 10 cm większy niż w poprzednim modelu, dzięki czemu wnętrze zyskało na przestronności. Samochód wyróżnia się też innym wyglądem, który jest odzwierciedleniem najnowszej linii stylistycznej Toyoty

Nowa Toyota RAV4 | Pierwsza jazda

RAV4 IV jest wyposażony w układ jezdny Integrated Dynamic Drive System z nową funkcją Sport. System kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektronicznego wspomagania kierownicy. Moment obrotowy może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód / tył) do 50:50. Auto może być napędzane następującymi silnikami: benzynowymi 2.0; 2.4; 2.5 i 3.5 V6, a także wysokoprężnymi 2,0 i 2,2 (najmniejszy benzyniak i oba Diesle są  dostępne w polskiej ofercie).

Toyota RAV4 IVfot. Toyota

 

Toyota RAV4 IVfot. Toyota

Więcej o:
Copyright © Agora SA