Audi z dopiskiem RS | To już 20 lat

Pierwszy ekstremalnie sportowy model Audi nosił oznaczenie RS2, miał nadwozie kombi i powstawał we współpracy z Porsche. W tym roku mija 20 lat od jego debiutu
Audi Avant RS2 i Audi RS 4 Avant Nogaro Audi Avant RS2 i Audi RS 4 Avant Nogaro Audi Avant RS2 i Audi RS 4 Avant Nogaro (fot. Audi)

Audi RS2

Pierwszy model RS2 powstał na bazie Audi 80 Avant, przy wykorzystaniu niektórych części z wersji sportowej S2, w 1994 roku. W pracach aktywnie uczestniczyło Porsche, które wzięło na siebie produkcję. Wszystkie 2908 egzemplarzy RS2 wyjechało z fabryki w Zuffenhausen.

Audi RS2 Avant (fot. Audi)Audi RS2 Avant (fot. Audi)

Przy budowie silnika wykorzystano całą wiedzę Audi o sportach motorowych, zwłaszcza o samochodach turystycznych. Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,2 litra, moc 315 KM zawdzięczała dużej turbosprężarce, wysokiemu ciśnieniu doładowania, poszerzonym kanałom dolotowym powietrza oraz odpowiedniemu zarządzaniu spalaniem. Moment obrotowy 410 Nm był wytwarzany przy 3000 obr./min. Ogranicznik zaczynał działać dopiero przy 7200 obrotach. Wyposażone w taką jednostkę Audi RS2 przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 262 km/h. Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów kierowała siły napędowe do układu przeniesienia napędu Quattro.


ZOBACZ TAKŻE:

Dziewczyna i samochód: Matylda i Audi RS4 Avant

Dziewczyna i samochód: Matylda i Audi RS4 Avant

Audi TT RS Roadster (fot. Audi) Audi TT RS Roadster (fot. Audi) Audi TT RS Roadster (fot. Audi)

Audi TT RS

W 2009 roku Audi zaprezentowało model TT RS napędzany silnikiem R5 2.5 TFSI o mocy 340 KM oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już od 1600 obr./min. Dzięki temu 100 km/h zobaczymy na liczniku już po 4,3 sekundy (S-Tronic), lub po 4,6 (skrzynia ręczna). Od 2012 roku dostępna jest jeszcze mocniejsza wersja TT RS Plus mająca moc podniesioną do 360 KM, z momentem 465 Nm dostępnym w zakresie 1650-5400 obr./min. Jego najszybsza odmiana (coupe ze skrzynią S-Tronic) zalicza sprint do setki w 4,1 sekundy i może rozpędzić się do 280 km/h.

Audi TT RS Plus Coupe (fot. Audi)Audi TT RS Plus Coupe (fot. Audi)


ZOBACZ TAKŻE:

Audi TT RS - test | (Nie)chwyta za serce

Audi TTRS - test | (Nie)chwyta za serce

Audi RS3 Sportback (fot. Audi) Audi RS3 Sportback (fot. Audi) Audi RS3 Sportback (fot. Audi)

Audi RS3

Kompaktowy RS3 pojawił się pod koniec 2010 roku i był dostępny jedynie w pięciodrzwiowym nadwoziu Sportback. W kwestii napędu RS3 był najbliżej pierwowzoru, napędzał go silnik R5 2.5 TFSI (z TT RS) o mocy 340 KM oraz 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z napędem Quattro oraz siedmiostopniową, dwusprzęłową skrzynią biegów S-Tronic, pozwalał na sprint do setki w czasie 4,6 sekundy. Jego produkcję zakończono w 2013 roku.

Audi RS3 Sportback (fot. Audi)Audi RS3 Sportback (fot. Audi)


ZOBACZ TAKŻE:

S3 Plus | Audi chce być najmocniejsze

S3 Plus | Audi chce być najmocniejsze

Audi RS Q3 (fot. Audi) Audi RS Q3 (fot. Audi) Audi RS Q3 (fot. Audi)

Audi RS Q3

Audi RS Q3 to najsłabszy dotąd model opatrzony magicznymi dwoma literami. Na jego potrzeby silnik R5 2.5 TFSI (znany z TT RS i RS3) został zestrojony na moc 310 KM osiąganą w zakresie 5200-6700 obr/min i maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny w zakresie 1500-5200 obr/min. Wartość przyspieszenia po raz pierwszy od modelu RS2 przekracza pięć sekund (dokładnie 5,2 s). Wszystko staje się jasne, gdy uświadomimy sobie, że RS Q3 waży 1730 kg.

Audi RS Q3 (fot. Audi)Audi RS Q3 (fot. Audi)


ZOBACZ TAKŻE:

Audi RS Q3 w polskich salonach

Audi RS Q3 w polskich salonach

Audi RS4 (B5) Avant (fot. Audi) Audi RS4 (B5) Avant (fot. Audi) Audi RS4 (B5) Avant (fot. Audi)

Audi RS4

Audi RS4 (B5) było następcą RS2, ale zostało przygotowane dopiero pod koniec 1999 roku. Podobnie, jak w przypadku RS2 pojawił się pod koniec okresu produkcji A4 (B5) i tak jak jego poprzednik dostępny był jedynie z nadwoziem kombi. Pod maską pracował mocny i stosunkowo lekki silnik V6 2.7 Biturbo o mocy 381 KM i momencie 440 Nm. Sprint do setki zajmował 4,9 s, a prędkość maksymalna to 262 km/h. Do 2001 roku powstało 6030 sztuk.

Audi RS4 (B7)Audi RS4 (B7) sedan (fot. Audi)

Druga generacja RS4 (B7) produkowana była w latach 2006-2008. Definitywnie zmienił się charakter tego auta, a to za sprawą zmiany koncepcji źródła napędu. Zamiast czerpać moc dzięki doładowaniu Audi zdecydowało się na wolnossącą wysokoobrotową wersję V8 4.2 FSI. Moc 420 KM przy 7800 obr. i moment 430 Nm wystarczyły, by poprawić osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało RS4 Avant 4,7 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Druga generacja RS4 nie skazywała właściciela na podróżowanie autem "rodzinnym". Dostępne były także sedan i kabriolet.

Audi RS4 (B8) Avant, (fot. Audi)Audi RS4 (B8) Avant, (fot. Audi)

Trzecia generacja RS4 (B8) zadebiutowała w Genewie w 2012 roku. Pod maską pozostał silnik V8 4.2 FSI o mocy 450 KM przy 8250 obr./min. i momencie obrotowym o wartości 430 Nm dostępnym w przedziale 4000-6000 obr./min. 100 km/h pojawia się na liczniku po takim samym czasie, jak u poprzednika (4,7 s). Obecny RS4 ponownie dostępny jest wyłącznie z nadwoziem kombi i po raz pierwszy z dwusprzęgłową skrzynią S-Tronic o siedmiu przełożeniach. Z okazji 20-lecia modeli RS Audi przygotowało specjalną wersję Nagaro odwołującą się kolorystycznie do pierwszego RS2.


ZOBACZ TAKŻE:

Salon Genewa 2014 | Audi RS 4 Avant Nogaro selection

Audi RS 4 Avant Nogaro selection

Audi RS5 Coupe (fot. Audi) Audi RS5 Coupe (fot. Audi) Audi RS5 Coupe (fot. Audi)

Audi RS5

Zaprezentowany w 2010 roku RS5 to najmocniejsza odmiana dobrze przyjętego modelu A5, początkowo dostępna jedynie jako coupe. Pod maską pracował silnik V8 4.2 FSI o mocy 450 KM, który w 2012 roku został wykorzystany w obecnym RS4 (B8). W stosunku do kombi RS5 był nieco szybszy (0-100 km/h: 4,6 s). W 2013 roku do coupe dołączył "rekreacyjny" (0-100 km/h: 4,9 s) kabriolet.

Audi RS5 ConvertibleAudi RS5 Convertible (fot. Audi)


ZOBACZ TAKŻE:

Audi RS5 - test | Za kierownicą

Audi RS5 - test | Za kierownicą

Audi RS6 (B5) sedan i kombi (fot. Audi) Audi RS6 (B5) sedan i kombi (fot. Audi) Audi RS6 (B5) sedan i kombi (fot. Audi)

Audi RS6

Pierwsza generacja (C5) zadebiutowała w lipcu 2002 roku jako Avant, sedan dołączył niedługo potem. Napęd realizował silnik V8 4.2 Biturbo osiągający 450 KM w zakresie 5700-6400 obr./min. i 560 Nm dostępnych w przedziale 1950-5600 obr./min. Napęd na wszystkie koła przekazywała pięciostopniowa skrzynia automatyczna Tiptronic. To sporych rozmiarów auto osiągało 100 km/h w 4,6 sekundy.

Audi RS6 Plus (B6) Avant (fot. Audi)Audi RS6 Plus (B6) Avant (fot. Audi)

Pod koniec produkcji, w połowie 2004 roku Audi przygotowało jeszcze mocniejszą odmianę, po raz pierwszy oznaczoną dodatkowym słowem Plus. Na plus trzeba mu zaliczyć moc podniesioną do 480 KM uzyskiwanych przy 6000-6400 obr./min. i przyspieszenie 0-100 km/h poprawione do wartości 4,4 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 280 km/h. Powstało 999 egzemplarzy Audi RS6 Plus.

Audi RS6 (B6) posłużył do bicia rekordu prędkości na lodzie (fot. Nokian)Audi RS6 (B6) posłużył do bicia rekordu prędkości na lodzie (fot. Nokian)

Druga generacja RS6 została zaprezentowana w 2008 roku. Zupełną nowością było zastosowanie silnika V10 5.0 TFSI Biturbo o ogromnej mocy 580 KM przy 6250-6700 obr./min. i maksymalnym momencie 650 Nm dostępnych w zakresie 1500-6250 obr./min. Napęd obu osi Quattro realizowany był poprzez sześciostopniowy automat. Mimo tak ogromnego przypływu mocy i niemal idealnej charakterystyki silnika, cięższe o niemal 200 kg RS6 (B6) Avant osiągało 100 km/h w 4,6 sekundy, sedan był o 0,1 s lepszy.

Audi RS6 (B7) Avant (fot. Audi)Audi RS6 (B7) Avant (fot. Audi)

Trzecia generacja RS6 (B7 - tylko Avant) to "ofiara" downsizingu. Potworną jednostkę V10 zamieniono z powrotem na V8, tym razem 4.0 TFSI z podwójnym doładowaniem. Moc 560 KM przy 5700 obr./min. jest niższa niż u poprzednika, ale moment obrotowy wynosi teraz 700 Nm osiąganych w zakresie 1750-5500 obr./min. Napęd na koła przekazuje ośmiostopniowy automat. Waga niewiele się zmieniła i nadal wynosi ponad dwie tony, ale najnowsze RS6 zostawia swoich przodków daleko z tyłu. Przyspieszenie od zera do stu km/h wynosi zaledwie 3,9 sekundy, a prędkość maksymalną można podnieść z 250 km/h na 280 km/h (pakiet Dynamic), lub 305 km/h (Dynamic Plus).


ZOBACZ TAKŻE:

Audi RS6 Avant | Galeria

Audi RS6 Avant | Galeria

Audi RS7 Sportback (fot. Audi) Audi RS7 Sportback (fot. Audi) Audi RS7 Sportback (fot. Audi)

Audi RS7

W 2013 roku do grona najmocniejszych Audi dołączył RS7 Sportback. Nie było dla nikogo zaskoczeniem, że 560-konny układ napędowy przejął od swojego krewnego, modelu RS6. W przypadku Sportbacka osiągi czterolitrowego silnika V8 przekładają się na przyspieszenie 0-100 km/h możliwe do uzyskania w 3,9 s.

Audi RS7 Sportback (fot. Audi)Audi RS7 Sportback (fot. Audi)


ZOBACZ TAKŻE:

Audi RS 7 Sportback na polskim rynku

Audi RS 7 Sportback na polskim rynku

Więcej o:
Komentarze (10)
Audi z dopiskiem RS | To już 20 lat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ryszard-nowohucki

    Oceniono 12 razy 2

    widze ze Audi podobnie jak bmw daje znaczek RS na co popadnie..... WTF Q3 RS ???
    Co to za idiotyczny pomysł ?
    BMW tez juz robi M235i grand cos tam.....

  • Gość: żyto

    Oceniono 1 raz 1

    wow, 20 lat! to kawał historii motoryzacji!

  • Gość: QuattroLover

    0

    A6/S6/RS6 tonie B5/6/7 tylko C5/6/7... Kaleczycie moje oczy :/

  • p406_737u

    Oceniono 9 razy -5

    I od 20 lat ta sama stylistyka: ponton z nałożonym hełmem. Bleee...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX