Global NCAP | Auta z Indii są niebezpieczne

Najmniejsze i najpopularniejsze samochody oferowane na rynku indyjskim nie zapewniają jakiejkolwiek ochrony w razie wypadku. Taki wniosek należy wyciągnąć z wyników pierwszych niezależnych testów zderzeniowych, przeprowadzonych przez organizację Global NCAP. Same zera uzyskał m.in. najtańszy samochód świata
Test zderzeniowy Suzuki Alto Test zderzeniowy Suzuki Alto Global NCAP | Auta z Indii są niebezpieczne

Tanie, małe i... niebezpieczne!

Rozbito pięć samochodów, cieszących się największa popularnością w Indiach (w ubiegłym roku stanowiły one 20 proc. całkowitej sprzedaży). Testów nie zaliczyły auta znanych koncernów, ale produkowane lokalnie, jak i rodzime konstrukcje. W Indiach nie ma żadnych prawnych wymogów odnośnie standardów bezpieczeństwa, które powinny spełniać nowe pojazdy. Najważniejszym wyznacznikiem na tamtejszym rynku jest cena, a to oznacza, że oferowane auta, mówiąc ogólnie, są znacznie gorszej jakości i nie posiadają w zasadzie żadnego wyposażenia. Żaden ze sprawdzonych pojazdów w bazowej wersji nie ma nawet jednej poduszki powietrznej (choć w niektórych przypadkach na niewiele by się ona zdała). Jeśli do tego dodamy niebezpieczne indyjskie drogi, to otrzymujemy prawdziwą mieszankę wybuchową i największą liczbę zabitych w skali roku na świecie.

Sprawdź ofertę używanych modeli Tata na polskim rynku

"Indie są teraz głównym światowym rynkiem i miejscem produkcji małych samochodów, więc to niepokojące widzieć standardy bezpieczeństwa, które są ponad 20 lat za pięciogwiazdkowymi normami bezpieczeństwa pojazdów w Europie i Ameryce Północnej." - powiedział Max Mosley, prezes Global NCAP.

 

Zderzeń czołowych w nieruchomą przeszkodę dokonywano przy prędkości 64 km/h.
Oto wyniki:

Testy zderzeniowe aut z Indii

Global NCAP poddało te same modele samochodów również podstawowym testom zderzeniowym według kryteriów Organizacji Narodów Zjednoczonych, w których uderzeni w przeszkodę następuje przy niższej prędkości - 56 km/h. To też na niewiele się zdało. Z wyjątkiem VW Polo z poduszkami powietrznymi, wszystkie samochody oblały i ten sprawdzian.

Testy zderzeniowe aut z Indii

Źródło: Global NCAP

Tata Nano Tata Nano Tata

Tata Nano

Zestawienie rozpoczynamy od samochodu z najgorszym wynikiem. Tata Nano nie dość, że nie otrzymał ani jednej gwiazdki w przypadku ochrony dorosłych, to jako jedyne auto nie uzyskał żadnej gwiazdki w kategorii ochrony dzieci. Z tyłu pojazd nie jest wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, co uniemożliwia bezpieczne przymocowanie fotelika. 

Test zderzeniowy Forda Figo Test zderzeniowy Forda Figo fot. Global NCAP

Ford Figo

Figo to nic innego jak poprzednia generacja Fiesty, oferowana przez Forda na rynku indyjskim. To auto oczywiście przystosowano do wspomnianych wymogów tego rynku, co spowodowało, że otrzymało zero gwiazdek dla ochrony dorosłych i dwie w przypadku ochrony dla dzieci. Pojazd ma wytrzymałą strukturę, więc poziom bezpieczeństwa pod doposażeniu w poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera mógłby znacząco się poprawić. Auto jako jedyne bez airbagów pozytywnie przeszło bazowy test wg norm ONZ.

Test zderzeniowy Hyundaia i10 Test zderzeniowy Hyundaia i10 fot. Global NCAP

Hyundai i10

Również indyjska wersja Hyundaia i10 wypadła w testach Global NCAP bardzo słabo. Słaba konstrukcja pojazdu podczas uderzenia stwarza śmiertelne zagrożenie dla pasażerów. W tym przypadku poduszki powietrzne nic by nie poprawiły. Efekt - zero gwiazdek w ocenie ochrony dorosłych i jedna dla dzieci.

Test zderzeniowy Suzuki Alto Test zderzeniowy Suzuki Alto Global NCAP | Auta z Indii są niebezpieczne

Maruti Suzuki Alto

Identyczne uwagi dotyczą Suzuki Alto 800, które uzyskała o jedną gwiazdkę więcej w kategorii ochrony dzieci. Nawet przy prędkości 56 km/h auto nie zapewnia należytej ochrony.

Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo razem z Fordem Figo mają najbardziej stabilną strukturę. Auto otrzymało zero gwiazdek w ocenie ochrony dorosłych, ale aż trzy w przypadku dzieci. Volkswagen jako jedyny producent zdecydował się wycofać z oferty w Indiach Polo w wersji bez poduszki powietrznej. W związku z tym ocenie poddano dodatkowo także wersję z dwoma airbagami, która teraz będzie standardem. Tak wyposażone model uzyskał już cztery gwiazdki w kategorii ochrony dorosłych pasażerów.

Więcej o:
Komentarze (21)
Global NCAP | Auta z Indii są niebezpieczne
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • bs_1976

    Oceniono 49 razy 37

    ZnaFcy sie odezwali.. To sa wersje na rynek indyjski. Szwagier pracowal kiedys na zlecenie firmy, ktora miala przystosowac jakies czesci do VW Jetta na rynek chinski (jako jeden z zespolu inzynierow). To sie sprowadzalo do tego zeby przeprojektowac tak by bylo znacznie taniej w produkcji. Z wierzchu auto wyglada podobnie, ale w srodku to zupelnie inna bajka..

  • bbastek13

    Oceniono 33 razy 31

    Krzysztofie Słomski, w tabelce GLOBAL NCAP czerwony krzyżyk oznacza, że auto nie ma poduszek, jest tam obok tez magiczne słówko PASS lub NOT PASS, i to ono oznacza czy samochód "zdał" test czy go nie przeszedł. A teraz zagadka Krzysztofie : wbrew temu co napisałeś poza VW Polo jeszcze jeden samochód zdał test - który ? (masz 3 próby)

  • roszp

    Oceniono 29 razy 15

    Znając realia, muszę zapytać: Na filmach zamieszczono informację, że ich kopiowanie bez zgody autorów filmu jest zabronione. Wiem że internet, 21 wiek itp., ale czy zapytaliście ich o zgodę?

  • romikus

    Oceniono 10 razy 10

    Indie mogą sobie pozwolić ich państwo liczy 1 mld 200 mln ludności. A Chiny 1 mld 347 mln ludności. Po prostu jeden milion w tą czy w tamtą stronę bez różnicy :-)

  • szach.i.pat

    Oceniono 12 razy 8

    Wpiszcie w Google "crossroads in India". Bardzo ruchliwe skrzyżowanie, nasi kierowcy by się już dawno pozabijali, a tam ruch jest nawet całkiem płynny pomimo totalnego zatłoczenia ulicy najróżniejszymi pojazdami i pieszymi.

    Generalnie, kierowcy nie powinni mieć poduszek powietrznych, a na kierownicy powinni mieć zainstalowane noże lub końce siekery - ostrzem w kierunku kierowcy. Skończyłaby się brawura.

  • proto

    Oceniono 6 razy 4

    Do dupy są te testy NCAP, jeżeli ktoś bierze wyniki tych testów pod uwagę dokonując wyboru bezpiecznego samochodu to jest głupi. Powinien brać pod uwagę statystyki :)
    A statystycznie na drogach ginie więcej kierowców dobrych wydawałoby się samochodów od tych co uważane są za mniej bezpieczne.
    Wsiadając do super samochodu człowiekowi wyłącza się myślenie, staje się idiotą prowadzącym dobry samochód.

    www.wprost.pl/ar/11691/Bezpieczna-smierc/?I=992

  • kwap666

    Oceniono 4 razy 4

    A ten fotelik zdobył 4* w teście ADAC i jest równie fajny co zepsuta pralka. osiemgwiazdek.blogspot.com/2013/03/cakiem-niezle-jak-na-fotel-za-kupe-kasy.html

  • Gość: polosrolo

    0

    Dlaczego w zestawieniach tak mało danych o polo? :D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX