BMW M, które nigdy nie weszły do produkcji

Nowe BMW z literą "M" przy numerze modelu zawsze wzbudza zainteresowanie miłośników motoryzacji. Dzisiaj zapraszamy do zapoznania się z "emkami", które nigdy nie pojawiły się w produkcji seryjnej
BMW M8 BMW M8 BMW M8

BMW M8

Na początku poprzedniego roku świat motoryzacji zelektryzowała wiadomość, że BMW planuje uczcić swoje setne urodziny (wypadną w 2016) wypuszczeniem na rynek prawdziwego potwora - BMW M8. Spekuluje się, że może być to superauto, bazujące na modelu i8, a pod maską ma pracować 600-konna jednostka V8. My pisaliśmy o tym TUTAJ.

Jednak BMW M8 to nie tylko przyszłość bawarskiej marki, to także jej przeszłość. Na przełomie 1989 i 1990 powstał już samochód z tym oznaczeniem. Niestety tylko jako prototyp, w zaledwie jednym egzemplarzu. Wielu nazywało M8 "Ferrari Killer". F40 miało "tylko" 478 koni, a specjalnie przygotowany dla M8 silnik V12 generował moc 550 KM.

 

BMW M8BMW M8

BMW X5 Le Mans BMW X5 Le Mans BMW X5 Le Mans

BMW X5 LeMans

Mimo że M8 powstało jedynie w jednym egzemplarzu, BMW nie porzuciło potężnego silnika V12, jaki specjalnie dla niego zaprojektowano. Jednostka była dalej rozwijana. Inżynierowe z M GmbH wycisnęli z niej równe 700 koni mechanicznych! Tego potwora zdecydowano się umieścić nie w sportowym bolidzie, a w suvie, w X5. Tak powstał BMW X5 Le Mans.

W roku 2000 X5 Le Mans, w rękach Hansa Stucka, ustanowił rekord wśród suvów na Nurburgringu, pokonując 12,9 mili w czasie 07:50. X5 w wersji Le Mans rozpędza się do 311 km/h.

Różne wersje V12 (nazwanej S70) trafiły również do BMW V12 LMR, jedynego BMW, które wygrało słynny 24 godzinny wyścig Le Mans. Ten sam silnik napędzał również McLarena F1.

BMW X5 Le MansBMW X5 Le Mans

BMW X5 Le MansBMW X5 Le Mans

BMW X5 Le MansBMW X5 Le Mans

BMW E34 M5 Cabrio BMW E34 M5 Cabrio BMW E34 M5 Cabrio

BMW E34 M5 Cabrio

Z okazji 25 lecia modelu M5 BMW zdecydowało się zaprezentować prototyp, który nigdy nie ujrzał światła dziennego. Sportowy oddział BMW w 1989 roku, na Targi Motoryzacyjne w Genewie, przygotował M5 E34 w wersji cabrio. Z projektu zrezygnowano z powodu obawy, że może stać się zagrożeniem dla serii M3. Na szczęście prototypu nie zniszczono, a kabriolet zaprezentowano prawie 20 lat po zamierzonej premierze!

Ciekawe, jakby potoczyła się historia tego modelu, gdyby BMW zdecydowało się wprowadzić go do produkcji w 1989 roku. Czy zyskałby popularność i status auta kultowego?

BMW E34 M5 Cabrio BMW E34 M5 Cabrio

BMW M Roadster BMW M Roadster BMW M Roadster

BMW M Roadster

M Roadster został zbudowany zaraz po premierze Z1, w 1990 roku. Do napędzenia tego małego autka wykorzystano silnik z E30 M3, 2,3-litrowa jednostka generowała moc 215 koni mechanicznych. Niestety, dokładne osiągi tego sportowego malucha nie są znane. Jednak nikt nie ma wątpliwości, że M Roadster prowadził się wprost fantastycznie.

Powszechnie uważa się, że M Roadster nie wszedł do produkcji z powodu swojej wątpliwej urody. Wielu twierdzi, że jest to samochód po prostu brzydki, a swoim wyglądem zamiast przyciągać wzrok, to odstrasza. Niemniej, powinniśmy żałować M Roadstera - połączenie tak lekkiego samochodu z mocnym silnikiem, pod okiem inżynierów z M GmbH musiało dać świetne auto.

BMW M RoadsterBMW M Roadster

BMW M, które nigdy nie weszły do produkcji BMW M, które nigdy nie weszły do produkcji BMW M, które nigdy nie weszły do produkcji

Pick-up

BMW M3 jako pick-up? Tak, w M Gmbh powstał taki samochód... Ba, powstały nawet dwa. Pierwsze podejście to pick-up zbudowany na bazie BMW serii 3, typ E30, przy którym skorzystano z technologii prosto z M3. Pod maską pracuje czterocylindrowy, 195 konny silnik. Pick-up ten nigdy nie był planowany jako auto, mające wejść do produkcji - został zbudowany do użytku wewnętrznego. Podobnie jak jego nowsze wcielenie z 2011, od swoich twórców otrzymał zadania typowo transportowe.

BMW E30 M3 pick-up

BMW E30 M3 pick-up

BMW E30 M3 pick-upBMW E30 M3 pick-up

BMW M3 pickupBMW M3 pickup

BMW M3 pickupBMW M3 pickup

BMW M3 pickupBMW M3 pickup

BMW E36 M3 Compact BMW E36 M3 Compact BMW E36 M3 Compact

BMW E36 M3 Compact

W Polsce BMW serii 3 w wersji Compact jest stosunkowo rzadko spotykane. Jednak zagranicą sprawa wygląda inaczej - dział M GmbH zastanawiał się nawet nad wprowadzeniem mocniejszej wersji ze znaczkiem "M". Powstały jedynie dwa egzemplarze. Pod maską jednego pracował 3-litrowy silnik (moc 282 KM), drugi wyposażono w jednostkę mocniejszą, a mianowicie 3,2-litrową jednostkę, generującą 317 koni.

Koniec końców, BMW pomysł mocnego Compacta zaniechało, a auta trafiły do garażu.

 

BMW E36 M3 CompactBMW E36 M3 Compact

BMW E36 M3 CompactBMW E36 M3 Compact

BMW E39 M5 Touring BMW E39 M5 Touring BMW E39 M5 Touring

M5 kombi

W historii BMW były już wersje kombi (touring) M5. Mamy tu na myśli stare E34 Touring oraz bliższe nam E60/E61 Touring. Jednak sportowy dział bawarskiej firmy planował również wypuszczenie na rynek E39 M5 w wersji kombi. Niestety auto nigdy nie weszło do masowej produkcji.

Powstał prototyp. Co o nim wiemy? Benzyna, V8, pojemność 4,9 litra, 400 koni, napęd na tylną oś oraz manualna skrzynia biegów.

BMW E39 M5 TouringBMW E39 M5 Touring

BMW E39 M5 TouringBMW E39 M5 Touring

 

Inną ciekawą piątką ukrytą przed światem w garażu M GmbH jest prototyp BMW 530ix Touring z wysokim dachem. Od samego początku miał to być popis inżynierów BMW - chcieli zaprezentować swoje umiejętności. Celem nietypowego, wysokiego dachu było oczywiście zapewnienie większej przestrzeni bagażowej. Super pakowne auto z emblematem "M"? Powstał tylko prototyp.

BMW M5 z wysokim dachemBMW M5 z wysokim dachem

BMW E46 M3 Touring BMW E46 M3 Touring BMW E46 M3 Touring

BMW M3 kombi

Również M3 mogło swego czasu doczekać się wersji kombi. W BMW zbudowano prototyp E46 M3 Touring. 343 konie mechaniczne (generowane przez 3,2-litrowy silnik) miały rozpędzać to kombi do setki w około pięć sekund. Podobno wszystko było już przygotowane, a auto gotowe do wprowadzenia do masowej produkcji, jednak szefostwo BMW nie zdecydowało się na taki ruch.

BMW E46 M3 TouringBMW E46 M3 Touring

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.