Alfa Romeo 4C
Wielkie debiuty 2013 roku zaczynamy od Alfy, a dokładnie od długo wyczekiwanego modelu 4C. Sportowe coupe jest piękne, lekkie i szybkie, dzięki czemu przyprawia o szybsze bicie serca. Pod maską pracuje benzynowa jednostka 1750 z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, sprzężona z sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów Alfa TCT. Motor generuje 240 KM mocy i 350 Nm maksymalnego momentu pomiędzy 2200 a 4250 obr./min. Od 0 do 100 km/h Alfa Romeo 4C przyspiesza w 4,5 s. Prędkość maksymalna wynosi 258 km/h, a droga hamowania ze 100 km/h to 36 m. Rocznie do sprzedaży ma trafiać 3,5 tys. egzemplarzy modelu, z czego tysiąc przeznaczony będzie na rynki europejskie. Samochód kosztuje od 220 tys. zł. Co ciekawe, jego produkcja odbywa się w zakładach Maserati w Modenie.
BMW i3
To pierwszy seryjnie produkowany elektryczny model BMW oraz, jak podaje producent, pierwszy samochód premium zaprojektowany od podstaw jako auto elektryczne. Elementy nadwozia wykonano z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). System eDrive ma 170 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. Małe BMW cechuje się dobrymi osiągami. Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 7,2 sekundy, prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 150 km/h. Średni zasięg samochodu na pełnych bateriach waha się od 130 do 160 km. Za dopłatą auto można wyposażyć w dwucylindrowy silnik benzynowy o mocy 34 KM (range-extender), który utrzymuje minimalny poziom naładowania akumulatora i zwiększa zasięg pojazdu do około 300 kilometrów. Największą wadą BMW i3 jest jego cena - bazowa 140 900 zł - ale z całą pewnością to auto przełomowe.
Corvette Stingray
Następnym autem, któremu należy poświęcić więcej uwagi jest nowa generacja Corvette. Siódma odsłona modelu jest najmocniejszym produkcyjnym Chevroletem Corvette w historii, generującym 466 KM mocy i 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nowy model jest też najszybszym modelem - auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy, a w zakrętach osiąga przeciążenia wynoszące ponad 1 G. Co więcej, Stingray z silnikiem V8 o pojemności 6,2 litra jest też prawdopodobnie najoszczędniejszym Corvette, jaki kiedykolwiek powstał. W Europie samochód kosztuje od 70 tys. euro, niestety nie ma planów wprowadzenia go na polski rynek...
Ford Mustang
Kolejna tegoroczna nowość zza Oceanu ma być dostępna w naszym kraju. Nowy Mustang rusza na podbój Europy, tutaj też odbyła się jego światowa premiera. Obok uznanego V8 o pojemności 5 litrów - rozwijającego ponad 426 KM i 529 Nm momentu obrotowego, Ford oferuje w modelu nową jednostkę 2,3 l. EcoBoost. W 2014 roku Mustang skończy już 50 lat.
Jaguar F-Type
F-Type to ubiegłoroczna nowość, ale w sprzedaży jest dostępna dopiero od tego roku. W dodatku w 2013 roku zadebiutowała druga wersja nadwoziowa (coupe), w tym najmocniejsza odmiana R, niedostępna w roadsterze. Jaguar F-Type R Coupe oddaje do dyspozycji kierowcy 550 KM mocy i 680 Nm momentu obrotowego. To aż o 55 koni i 55 Nm więcej niż w przypadku diabelsko mocnego F-Type'a V8 S z tym samym, doładowanym silnikiem o pojemności pięciu litrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa niewiele ponad 4 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 300 km/h. Robi wrażenie. F-Type nie jest tani. Cennik coupe w Wielkiej Brytanii otwiera kwota 51 235 funtów. Topową odmianę R wyceniono aż na 85 tys.! Początek sprzedaży zaplanowano na marzec 2014 roku.
Infiniti Q50
Dlaczego postanowiliśmy wyróżnić nowego sedana Infiniti? Nie dlatego, że rozpoczyna serię modeli aut tej marki o nowym nazewnictwie. Powodem jest pierwszy na świecie układ kierowniczy typu Steer-by-Wire (w wybranych wersjach). Działanie systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego polega na przesyłaniu drogą elektroniczną danych na temat ruchów kierownicą na przednie koła, gdzie bardzo czuły siłownik napędza przekładnie. W ten sposób eliminowane są straty mechaniczne, odpowiedzialne za osłabianie skuteczności i opóźnianie reakcji w systemach tradycyjnych. W samochodach z bezpośrednim kierowaniem adaptacyjnym reakcja na ruch kierownicą jest szybsza. Drugim atutem systemu jest wyeliminowanie wibracji odczuwanych zwykle na kierownicy.
Mercedes Klasy S
Drugą część listy największych premier 2013 otwiera nowa generacja flagowego Mercedesa. Klasa S (W222) ponownie wyznacza standardy w segmencie luksusowych limuzyn, znacznie oddalając się od Audi czy BMW. Limuzyna jest pierwszym na świecie samochodem pozbawionym tradycyjnych żarówek, a także zdolnym z wyprzedzeniem wykrywać niedoskonałości nawierzchni. Nowy Mercedes Klasy S to mnóstwo innych rozwiązań, które mają zadatki, by w niedalekiej przyszłości stać się standardem również u konkurencji.
LaFerrari
Jedną z największych gwiazd tegorocznej edycji salonu w Genewie było LaFerrari. To auto zwróciło również naszą uwagę. Powstanie tylko 599 egzemplarzy nowego supersportowego modelu z Maranello. Jak przystało na topowy model pod maską znalazła się 12 cylindrowa jednostka o pojemności 6,2 litra i mocy 800 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 900 Nm. Do tego, jak na ekologiczne czasy przystało Ferrari dodało elektryczny silnik, który generuje dodatkowe 163 KM mocy. Summa summarum wychodzi imponujące 963 KM. Silnik kręci się maksymalnie do 9250 obr./min.
Lamborghini Huracan
Po ponad 10 latach Gallardo odchodzi na emeryturę. Zastąpi go nowy model z nową nazwą - Lamborghini Huracan. Nowe Lambo pojawi się już w przyszłym roku. Zaprezentowane zostanie na salonie samochodowym w Genewie. Do budowy wykorzystano aluminium i karbon. Dzięki temu masa własna wynosi 1422 kg. Do napędu posłuży zmodyfikowany silnik V10 o pojemności 5,2 litra, który osiąga moc 610 KM przy 8250 obr./min i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po 3,2 sekundach. Od 0 do 200 km/h nowe Lambo rozpędza się w 9,9 sekundy. Napęd będzie przekazywany na cztery koła za pomocą siedmiobiegowej skrzyni z podwójnym sprzęgłem.
Nissan Qashqai
Wielkie premiery nie dotyczą tylko samochodów sportowych i luksusowych. Pod koniec roku Nissan zaprezentował drugą generację modelu Qashqai, który jest hitem sprzedaży w Europie, również w Polsce. Kompaktowy crossover w nowej odsłonie jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie CMF sojuszu Renault-Nissan. Auto jest o 49 mm dłuższe oraz o 20 mm szersze i 15 mm niższe od swojego poprzednika. Druga generacja Qashqaia jest też lżejsza - nawet o 40 kg w przypadku niektórych wersji, mimo bogatszego wyposażenia standardowego. Gama jednostek napędowych będzie się składać wyłącznie z turbodoładowanych silników o mniejszej pojemności (downsizing). Nowy Qashqai nadal będzie oferowany z napędem na przednie lub wszystkie koła. Nie będzie za to już wersji 7-osobowej.
Porsche 918 Spyder
To chyba największa premiera tego roku - seryjna wersja Porsche 918 Spyder! Następca Carrery GT ma nadwozie typu targa i jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie. Auto jest hybrydą o łącznej mocy 887 KM. Maksymalny moment wynosi w zależności od biegu 917-1280 Nm. 100 km/h zobaczymy na prędkościomierzu już po 2,2 s, a 200 po 7,7 s. Prędkość maksymalna to 345 km/h (150 km/h tylko na napędzie elektrycznym, zasięg od 16 do 31 km). Cennik tego samochodu otwiera kwota ponad 930 tys. euro!
Subaru Impreza WRX
Na salonie w Los Angeles Subaru pokazało produkcyjną wersję modelu Impreza WRX. O samochodzie wiadomo, że ma nowy dwulitrowy silnik w układzie boxer, który wspomagany układem turbo generuje 268 KM i 350 Nm momentu obr. Dzięki sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów sprint do setki powinien zająć japońskiemu sedanowi około 5 sekund.
Autostrada A2
Polska mapa autostrad i dróg ekspresowych często kłopotami, ale nieustannie się powiększa. Autostradę A2, łączącą Warszawę z Europą Zachodnią, oddano do użytku w połowie 2012 roku, ale dopiero pod koniec 2013 zakończono na niej ostatnie prace. Czas przejazdu ze stolicy do Łodzi, Poznania czy Berlina znacznie się skrócił.
Wielki powrót Kubicy
2013 rok to wspaniały czas dla Roberta Kubicy. Polski kierowca wraz z pilotem Maćkiem Baranem zostali mistrzami klasyfikacji WRC2 FIA w swoim debiutanckim sezonie. Od nowego sezonu Kubica zamieni Citroena DS3 RRC na Forda Fiestę RS WRC, którą będzie startował w Rajdowych Mistrzostwach Świata w M-Sport.
Maserati w Polsce
2013 rok to także dobry okres dla miłośników sportowych samochodów z Włoch, ponieważ swój pierwszy salon w naszym kraju otworzyło Maserati. Partnerem marki z Modeny została firma Chodzeń, punkt zlokalizowano w Warszawie. Przy okazji na rynek trafił nowy model Ghibli, który jest oferowany z silnikiem Diesla - po raz pierwszy w historii Maserati.
Poznań Motor Show
W kwietniu miała miejsca kolejna edycja targów motoryzacyjnych w Poznaniu. Motor Show w stolicy Wielkopolski z roku na rok zyskuje coraz większe znaczenie. W tym wydarzeniu brała udział również redakcja Moto.pl. Zapraszamy do Poznania także w 2014 roku, będzie jeszcze więcej ciekawych premier!
Rolls-Royce oficjalnie w Polsce
Następny producent luksusowych samochodów oficjalnie rozpoczął swoją działalność na polskim rynku. Mowa o brytyjskiej marce Rolls-Royce. Autoryzowanym dealerem została firma Auto Fus, która od 2010 roku jest partnerem serwisowym marki. W 2014 roku w Warszawie zostanie wybudowany nowy salon sprzedaży.
TopGear Live
We wrześniu tego roku w ramach cyklicznego widowiska Verva Street Racing można było zobaczyć słynne widowisko motoryzacyjne TopGear Live, które po raz pierwszy zawitało do Polski. Pokaz z udziałem Jeremiego Clarksona, Richarda Hammonda i Jamesa May'a odbył się na Stadionie Narodowym.
Qoros na 5 gwiazdek
Dlaczego chińscy producenci samochodów nie zdołali zaistnieć na rynku europejskim? Głównym powodem, poza słabą jakością, był niski poziom bezpieczeństwa ich samochodów. To już jednak przeszłość, chińskie auto zdobyło maksymalną notę pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP! Jest nim kompaktowy sedan Qoros 3.
Rok 2013 był dla wielu firm okazją do świętowania. Okrągłe rocznice obchodziły firmy, modele, a nawet jeden z najsłynniejszych kalendarzy świata: Pirelli. Oto kilka, tych najbardziej znaczących.
100 lat Aston Martina
Dokładnie 100 lat temu narodziła się jedna z najsłynniejszych marek brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, Aston Martin. Firma od początku zajmowała się budowaniem samochodów sportowych i jest wierna tej tradycji do dziś. Światową sławę Aston Martiny zdobyły jako służbowe auta Jamesa Bonda. Gratką dla kolekcjonerów są krótkie serie z nadwoziami projektowanymi przez włoską firmę Zagato.
50 lat - nie tylko 911
W tym roku przypada 50. rocznica debiutu najsłynniejszego samochodu sportowego na świecie, Porsche 911. Chociaż na przestrzeni pięciu dekad zmieniło się w nim wszystko, to duch doskonale wykonanego tylnosilnikowego samochodu przetrwał do dziś. Z jednej strony oferuje wszystko, czego można oczekiwać od takiego samochodu (napęd na tylne lub wszystkie cztery koła, skrzynia ręczna lub dwusprzęgłowa, silniki wolnossące lub doładowane, wersje drogowe i wyścigowe) i doskonale łączy nowoczesną technikę z duchem klasycznego poprzednika.
Także pół wieku temu narodziła się alternatywa dla Ferrari. Ferrucio Lamborghini niezadowolony z samochodu sportowego z Maranello postanowił pokazać, jak należy go zbudować. Zaczęło się od znanego głównie miłośnikom motoryzacji 350 GT, ale już po czterech latach świat ujrzał przepiękną Miurę. W latach 70. pojawił się futurystyczny jak na tamte czasy Countach. Lamborghini stawiało też na mniejsze modele, ale prawdziwy sukces przyniósł dopiero przełomowy Gallardo.
50 lat Lamborghini - kompletna historia firmy
Piękne skąpo odziane kobiety to częsty motyw kalendarzy, ale żaden nie zyskał choćby w połowie takiej sławy jak ten sygnowany przez Pirelli. Najlepsi fotografowie, topowe modelki i świetne zdjęcia, wszystko okraszone szczyptą marketingu, to już od 50 lat przepis na sukces.
40 lat minęło
Czterdziestoletni inż. Karwowski jeździł Fiatem 126p. Teraz to jego samochód - Maluch - kończy 40 lat. Można mu wiele zarzucić, obrażać, nazwać produktem samochodopodobnym, ale trudno zaprzeczyć, że zmotoryzował Polskę. Jeszcze raz, Wszystkiego Najlepszego Maluszku!
Kiedy oczy ludu pracującego miast i wsi skierowane były na Fabrykę Samochodów Małolitrażowych, na "zgniłym zachodzie", w Wolfsburgu rozpoczęto produkcję samochodów z silnikami umieszczonymi z przodu. Był to model klasy średniej nazwany Passat. Jego następcy są dziś jednymi z najbardziej pożądanych modeli samochodów w Polsce.
Ćwierć wieku Californii
Tym razem nie chodzi Ferrari ze składanym dachem, za kierownicą którego łatwiej podziwiać niemal zawsze słoneczne niebo nad najbogatszym stanem Ameryki. 25 lat skończył Volkswagen Transporter California.
Chevrolet wycofuje się z Europy
General Motors oświadczył, że do końca 2015 roku Chevrolet wycofa się ze sprzedaży nowych, popularnych modeli samochodów w krajach Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. Oznacza to, że gama modeli takich jak Aveo, Cruze czy Captiva zniknie z ofert sprzedaży. Decyzja o wycofaniu taniej marki Chevrolet z Europy ma pomóc koncernowi w uzdrowieniu Opla. Czas pokaże, czy tak rzeczywiście będzie. W ciągu najbliższych lat powrót do Europy zapowiedział Cadillac, również należący do GM-u.
Ostatnie Lamborghini Gallardo
Kolejny supersamochód trafia do historii. Zakończenie produkcji modelu Gallardo ogłosiło Lamborghini. Gallardo zadebiutowało 10 lat temu w 40. rocznicę firmy podczas salonu samochodowego w Genewie. Sukces tego modelu przyczynił się do dużego rozwoju marki, a samo Gallardo stało się najbardziej popularnym Lambo. Od 2003 roku powstało w sumie 14 022 egzemplarzy - to rekordowy wynik w dziejach Lamborghini. Przedtem produkowano około 250 samochodów rocznie. W dekadzie modelu Gallardo wolumen rocznej produkcji wzrósł do około 2000 sztuk. Blisko połowę ze wszystkich 30 tys. samochodów wyprodukowanych w pięćdziesięcioletniej historii Lamborghini, stanowią egzemplarze Gallardo.
Mercedes SLS AMG Final Edition
Mercedes-Benz i AMG zaprezentowali ostatnią, pożegnalną odsłonę sportowego modelu SLS. Tylko 350 klientów będzie jeszcze miało możliwość kupna "skrzydlaka", bowiem produkcja serii GT Final Edition została ograniczona właśnie do tylu egzemplarzy. Finalna edycja wyróżnia się maską, spoilerem i obudowami lusterek z włókna węglowego oraz przestylizowanym przednim zderzakiem. Sercem auta jest ten sam silnik V8 o pojemności 6,3 litra, generujący mocy 591 KM i 650 Nm momentu obrotowego. Model ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy, a 200 km/h może osiągnąć 11,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.
Koniec pięciocylindrowych silników Volvo
Volvo wprowadziło do sprzedaży odświeżone modele z silniki z rodziny Drive-E. Niestety nowe jednostki napędowe w ofercie oznaczają koniec ery pięciu cylindrów w Volvo, silników charakteryzujących się specyficznym dźwiękiem i wysoką kulturą pracy
Odszedł Eiji Toyoda
W 2013 roku doszła do nas bardzo smutna wiadomość. 17 września w wieku 100 lat zmarł Eiji Toyoda - wieloletni szef japońskiego koncernu z Tokio, twórca światowej ekspansji Toyoty. Eiji Toyoda wywodził się z rodziny założycieli Toyoty. Przez ćwierć wieku obejmował kierownicze stanowiska w firmie. W latach 1967-1982 był dyrektorem wykonawczym, a następnie do 1992 roku prezesem zarządu. Od 2009 roku prezesem Toyoty jest wnuk założyciela firmy Sakichiego Toyody - Aiko Toyoda.
W minionych latach z rynku zniknęło kilka motoryzacyjnych marek. Dla Oldsmobile'a i Pontiaca zabrakło miejsca w palecie General Motors, Ford z kolei pozbył się Mercury'ego, a Chrysler Plymoutha. W Europie było spokojniej, ale w 2011 roku pożegnaliśmy markę Saab. Tym bardziej cieszymy się z jej powrotu.
Saab
Chyba żadna marka na świecie nie ma tak zagorzałej grupy fanów. Inicjatywa "Save The Saab" nie przyniosła oczekiwanego rezultatu, ale marka nie odeszła w zapomnienie. Kupiła ją chińska firma z doskonałym pomysłem jej wykorzystania. Szwecja promowana jest jako kraj ludzi troszczących się o środowisko naturalne, więc szwedzka marka pasuje do producenta samochodów elektrycznych. Chińczycy stworzyli spółkę NEVS i w zakładach w Trollhattan, gdzie wcześniej mieścił się główny zakład produkcyjny, pracują nad pierwszym Saabem zasilanym prądem. Ma on być gotowy do produkcji w 2014 roku. Z samą produkcją postanowiono dłużej nie czekać. 2 grudnia 2013 r. z taśmy montażowej zjechały pierwsze "nowe" Saaby (z silnikami spalinowymi) wyprodukowane przez spółkę NEVS. Są one dostępne w Szwecji, ale większość produkcji ma trafiać na rynek chiński.
Datsun
Samochody marki Nissan przez lata były znane wyłącznie w Japonii. Marka Datsun reprezentowała Nissana w szerokim świecie. W latach 80. Japończycy postanowili to zmienić rezygnując z marki Datsun. W okresie przejściowym samochody nosiły oznaczenie Nissan-Datsun, by w końcu pozbyć się drugiego członu.
Pierwsze wzmianki o powrocie marki Datsun wywołały falę nostalgicznego entuzjazmu, ale w końcu okazało się, że Carlos Ghosn ma inną wizję. Datsun stał się tanią marką kierowaną na rynki wschodzące. Pierwszy współczesny model, Datsun Go to niedrogie auto sprzedawane m.in. w Indiach, czy Rosji.
Oto naszym zdaniem najciekawsze testy samochodów, które przeprowadziliśmy dla Was w mijającym roku.
Jeep Grand Cherokee SRT8
Jeep Grand Cherokee to już nie spartańska terenówka. Komfortowe auto do zadań specjalnych w wersji SRT8 to prawdziwa fabryka adrenaliny. Przeczytaj cały test
Mercedes A45 AMG / CLA 45 AMG
Podobno swój pierwszy raz pamięta się na całe życie. Żeby to sprawdzić wybraliśmy się na przejażdżkę nowymi modelami AMG. Przeczytaj cały test
Porsche Cayman S
Kiedy siedem lat temu na ulicach pojawiła się pierwsza generacja Porsche Caymana, wiele nawet obeznanych z tematem motoryzacji osób mówiło, że to 911 dla ubogich. Już wtedy mocno się mylili. W jak wielkim byli błędzie pokazuje nowa odsłona tego modelu. Przeczytaj cały test
Rolls-Royce Ghost
Wiecie jakim samochodem będzie jeździł mały syn brytyjskiego następcy tronu? Proste! Małym Rolls-Roycem, czyli Ghostem. Przeczytaj cały test
Audi A1 Quattro MTM
Limitowane do 333 egzemplarzy Audi A1 Quattro to bardzo rzadki model. My mamy coś lepszego. Prawdziwego białego kruka - tuningowaną wersję edycji limitowanej. Oto Audi A1 Quattro MTM. Przeczytaj cały test
Infiniti FX Vettel Edition
Pewnie znacie ten dowcip, w którym pada pytanie jakie auto jest najlepsze, a w odpowiedzi słyszymy: służbowe. Wiem, stare i już nie śmieszne. Jednak w tym przypadku żart może mieć pokrycie z rzeczywistością. Mieliśmy bowiem okazję sprawdzić, ile wart jest służbowy samochód mistrza świata F1. Przeczytaj cały test
Mercedes-Benz G 350 BlueTEC
Jest taki samochód, który mimo zmieniających się trendów, czasów "ekorewolucji" oraz walki z obniżeniem współczynnika oporów powietrza nadal ma swój niepowtarzalny styl i charakter. Ostoja starych czasów, prawdziwa legenda dróg, a w zasadzie bezdroży... Mercedes klasy G. Przeczytaj cały test
BMW 428i xDrive
Najładniejsze BMW ostatnich lat, no może obok serii 6. Samochód, który chce się mieć od pierwszego spojrzenia. Taka jest nowa seria 4 Coupe - auto, które ma rozpocząć nową erę w historii marki z Monachium. Jako jedni z pierwszych mogliśmy to sprawdzić. Przeczytaj cały test
Porsche 918 Spyder
Jest dobra pogoda, mamy do dyspozycji tor wyścigowy i cały wolny dzień. Jesteśmy w... Polsce, na torze Poznań. Spotkanie jest zupełnie nieformalne. Nigdzie nie było reklamowane, czy nagłaśniane. Jest ochrona i lista gości. Nikt tu nie pojawił się przez przypadek. W rozbitym na trawie namiocie, stoją dwa egzemplarze Porsche 918. Przeczytaj cały test
Trzy generacje Subaru Impreza WRX STI
Subaru Impreza WRX STI - samochód znany i kultowy dla każdego miłośnika motoryzacji i rajdów. Wielkimi krokami zbliża się okrągła 20. rocznica rozpoczęcia (w styczniu 1994 roku) produkcji tej najbardziej pożądanej wersji samochodu, który rozsławił markę spod znaku Plejad na całym świecie. Postanowiliśmy nieco przyspieszyć obchody tego wyjątkowego święta i zabrać Was na odcinek specjalny w trzech różnych generacjach tego auta. Przeczytaj cały test