Toyotę, aktualnie największego producenta samochodów na świecie założył Sakichi Toyoda w latach 30 XX wieku. Widzimy to również w pierwszym logo, gdzie dumnie stoi czerwony napis Toyoda.
Dlaczego po ulicach jeżdżą Toyoty, a nie Toyody? Wszystko kwestia przesądów. Japończycy wierzą, że liczba osiem jest szczęśliwa i zapewnia powodzenie. W japońskim alfabecie "toyoda" to znaków siedem, z kolei "toyota" osiem. Wybór był więc prosty.
Japończycy nie szaleli ze swoim logo, bawiąc się w wymyślne wzory (jak np. Francuzi z Peugeota) i od początku postawili na prostotę. Napis "Toyota" ewoluował bardzo powoli.
Za ostateczne można uznać to z 1989 roku. Znaczek i napis przechodzą jedynie drobne przeróbki, a to zmiana koloru, a to dodanie efektu 3D, ale podstawa jest wciąż ta sama.
Toyota
W 1911 roku Chevroleta założyła dwójka ludzi - pochodzący ze Szwajcarii kierowca wyścigowy Louis Chevrolet oraz William Durant, jeden z pionierów amerykańskiej motoryzacji. Pięć lat później Chevrolet stał się częścią General Motors, którego prezesem został Durant.
Przez pierwsze trzy lata funkcjonowania logiem firmy był stylizowany napis "Chevrolet". Jednak już w 1914 pojawił się znaczek znany z dzisiejszych samochodów. Przez niemalże 100 lat zmieniały się w nim kolory, czcionka, trochę kształt ale tak naprawdę, to wciąż to samo logo.
Skąd pomysł charakterystycznej "muszki"? Mitów jest kilka. Według jednego Duranta zainspirowała hotelowa tapeta we Francji, miał oderwać kawałek i przywieźć do Stanów. Z kolei wdowa po Durancie stwierdziła, że mąż wpadł na ten pomysł podczas wspólnych wakacji w Wirginii.
Chevrolet
Swoją działalność KIA rozpoczęła w 1944 od produkcji rowerów, a do przemysłu motoryzacyjnego wkroczyła w 1961, produkując motocykle.
Pierwsze logo symbolizowało przemysł maszynowy oraz przemysł chemiczny. Zielony znaczek z 1964 zaprojektowano, aby uczcić dwudziestolecie firmy. Kolejna zmiana to rok 1986. Trzy fale nad napisem KIA świadczą o Kii jako firmie: odpowiedzialnej społecznie; innowacyjnej oraz świetnie prosperującej w przyszłości. Na 50-lecie marki zdecydowano się na logo, jakie znamy z dzisiejszych samochodów.
Kia
Druga z marek, wchodzących w skład koncernu Hyundai Kia Automotive Group, swoje logo zaprojektowała tylko raz, w 1967 roku. Od tamtego czasu Hyundai pozostaje wierny swojemu pomysłowi i zmienia jedynie kolor oraz czasem dodaje do znaczka różne efekty.
Hyundai
Historia Dacii sięga 1943 roku, czyli powstania w Rumunii fabryki silników do samolotów (UAP). Pierwsze próby z samochodami rozpoczęto w 1966. Już na samym początku działalności Dacia podpisała umowę o współpracy z Renault, a jej premierowe auto powstało na bazie Renault 8.
Pierwszym logiem na samochodach Dacii był orzeł na szczycie gór, z literami UAP. Bezwątpienia mamy tu do czynienia z podkreśleniem miejsca pochodzenia firmy. Orzeł to godło Rumunii, a blisko 30% kraju to tereny górzyste (Karpaty). Również nazwa Dacia wzięła się od Dacji - prowincji Imperium Rzymskiego rozciągającej się w dzisiejszej Rumunii.
Później orła zastąpił napis Dacia w tarczy. W 2008 logo wyraźnie odświeżono i dostosowano do dzisiejszych trendów.
Dacia
Aston Martin został założony w 1914 roku przez Lionela Martina i Roberta Bamforda. Drugi człon nazwy pochodzi oczywiście od nazwiska jednego z założycieli, za to pierwszy od wzgórza Aston Hill, gdzie odbywały się wyścigi górskie.
Jeżeli chodzi o pomysł na logo, to ten z 1927 roku przetrwał aż do dziś. Oczywiście przez niemal 90 lat przeszło kilka metamorfoz i dostosowywano je do nowych czasów, ale motyw skrzydeł, połączonych z napisem "Aston Martin" pozostał niezmieniony.
Aston Martin
Druga z dobrze nam znanych angielskich marek samochodów luksusowych, Jaguar, powstała w 1922 r. jako Swallow Sidecar Company. Swoją działalność firma rozpoczęła od produkcji wózków bocznych do motocykli, ale już w 1927 zaprojektowano pierwsze auto - Austin Seven. W 1933 r. nazwę zmieniono na SS Cars. Jednak po wojnie, gdy SS kojarzyło się jednoznacznie z hitlerowskimi Niemcami, SS Cars przyjęło nazwę Jaguar Cars.
Anglicy z Jaguara również okazali się stali w swoich uczuciach. Po zaprojektowaniu nowego loga z jaguarem, późniejsze zmiany były już tylko kosmetycznym odświeżeniem.
Jaguar
Logo Porsche nie zmieniało się na przestrzeni lat, a jeżeli już to zmiany były kosmetyczne, wręcz niezauważalne. Skoro nie możemy prześledzić jego ewolucji, to odpowiedzmy na pytanie skąd w ogóle się wzięło.
Logo Porsche składa się z dwóch połączonych ze sobą elementów. Pierwszym jest środkowa tarcza z koniem - to herb Stuttgartu, czyli miasta gdzie Porsche ma swoją siedzibę. Z kolei druga tarcza, ta większa z jeleniami, została wzięta z godła Wirtembergii, krainy historycznej na południu Niemiec. Stolicą Wirtembergii (aktualnie landu Badenia-Wirtembergia) jest Stuttgart.
Porsche
Saab to założony w 1937 roku szwedzki koncern lotniczy. Kiedy zakończyła się wojna, firma musiała stawić czoło gwałtownemu spadkowi popytu na samoloty. W 1947 postanowiono otworzyć dział samochodowy Saab Automobile.
Samochodowa część koncernu zawsze była dumna ze swojego rodowodu - związki z lotnictwem podkreślano m.in. w reklamach. Motywu samolotu nie mogło zabraknąć również w logo. Raczej proste i eleganckie przechodziło drobne metamorfozy do lat 70 XX wieku. Wtedy nastąpiła rewolucja, bo Saab połączył się z innym szwedzkim producentem, Scanią. Saab od 1990 stał się własnością General Motors, 5 lat później doszło do rozwodu ze Scanią. Zmieniono więc logo, usuwając z niego producenta ciężarówek.
Saab
Mitsubishi to konglomerat o bardzo szerokim zakresie działania. Oprócz samochodów zajmuje się również przemysłem ciężkim, stoczniami, lotnictwem, zbrojeniami, w swoim portfolio posiada również największe japońskie zakłady chemiczne, bank, a nawet spore udziały w firmie fotograficznej Nikon.
Skąd wzięło się charakterystyczne logo Mitsubishi? To połączenie dwóch herbów rodowych: trzech nałożonych na siebie rombów (herb twórcy firmy Yatoro Iwasakiego) oraz herbu klanu Tosa, czyli pierwszego pracodawcy Iwasakiego, trzech liści dębu, ułożonych dokładnie jak w dzisiejszym logo Mitsubishi.
Mitsubishi
Tak naprawdę logo Mitsubishi zmieniło się tylko raz. Podobnie stali w swoich uczuciach są również Japończycy z Suzuki. Firma rozpoczęła działalność od sprzedaży krosien tkackich w 1909 roku. Pierwsze logo zaprojektowane w 1920, doczekało się drobnych zmian w 1954. To właśnie logo z roku 1954, w różnych wariantach i odmianach, towarzyszy nam do dziś.
Suzuki
Historia Cadillaca rozpoczęła się w 1890, kiedy Henry Leland założył fabrykę silników parowych i benzynowych. Kupowali je od niego między innymi Henry Ford i Ransom Olds (założyciel Oldsmobile). Produkcja samochodów rozpoczęła się w 1902 w Detroit. Siedem lat później Cadillac stał się częścią General Motors.
W odróżnieniu od Japończyków, Amerykanie uwielbiają zmieniać i przerabiać swoje loga. To Cadillaca przechodziło wiele mniejszych i większych zmian.
Cadillac
Seat został założony przez kilka różnych podmiotów (51% udziałów hiszpański Narodowy Fundusz Przemysłu) w 1950. Jednym z udziałowców był FIAT. To właśnie na licencji Fiata zaczęły powstawać pierwsze samochody, dlatego pierwsze loga są bliźniaczo podobne do tych włoskiej marki.
W 1980 FIAT odsprzedał Hiszpanom swoje udziały i SEAT stał się pierwszym całkowicie hiszpańskim producentem samochodów. Wtedy też pojawiła się charakterystyczna litera S. W takiej formie, oczywiście w międzyczasie poprawiane, logo przetrwało do dzisiaj.
Seat