Historia sukcesu | Skoda pod skrzydłami Volkswagena

Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wyniszczona gospodarką socjalistyczną Skoda poszukiwała zagranicznego inwestora, który pomógłby jej w nowej rzeczywistości. Najpoważniejsze oferty pochodziły od Renault i Volkswagena. Ostatecznie 16 kwietnia 1991 roku czechosłowacka firma trafiła do Grupy Volkswagena, po czym nastąpił jej gwałtowny rozwój. Szkoda, że polskie FSO nie miało tyle szczęścia
Skoda Favorit Skoda Favorit Skoda Favorit

Wielka modernizacja

Rozpoczął się okres gigantycznych inwestycji w infrastrukturę Skody (było to kluczowym warunkiem fuzji). Fabrykę w Mlada Boleslav skomputeryzowano, wyposażono w nowoczesne maszyny, pobudowano nowe montownie - to wszystko sprawiło, że pracownicy mogli skupić się na tym, co potrafili najlepiej, czyli na swojej pracy bez obawy o przyszłość.

Skoda Favorit ma już 25 lat

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Producent wkracza na nowe rynki. W 1995 roku zakończyło się wytwarzanie modelu Favorit (powstało ponad milion egzemplarzy) i rozpoczęła nowa era, czyli seryjna produkcja Skody Felicia.

Skoda Felicia Skoda Felicia Skoda Felicia

Skoda Felicia

Następczyni Favorit była produkowana w czterech wersjach nadwozia: hatchback, Combi, Pick-up i Vanplus. W latach 1996-2000 wyprodukowano też 4016 sztuk dwumiejscowej wersji Fun dla aktywnych.

Felicia była pierwszym przełomem. Auta znacznie nowocześniejsze od Favorit dobrze się sprzedawały (w okresie od 1994 do 2001 roku powstało 1,4 miliona egzemplarzy), ale na tym nie zamierzano poprzestać.

14 lutego 1995 roku zostaje położony kamień węgielny pod nową, większą fabrykę, gdzie w niedalekiej przyszłości rozpocznie się produkcja całkowicie nowego modelu Octavia.

Skoda Felicia | Opinie moto.pl

Skoda Felicia CombiSkoda Felicia Combi

 

Skoda Felicia Pick-upSkoda Felicia Pick-up

Skoda Felicia VanplusSkoda Felicia Vanplus

Skoda Felicia FunSkoda Felicia Fun

Skoda Felicia po liftingu - 1998 rokSkoda Felicia po liftingu - 1998 rok

Skoda Octavia Skoda Octavia Skoda Octavia

Skoda Octavia

Octavia to pierwszy model, który powstał w całości pod rządami Volkswagena. Auto bazowało na technice z VW Golfa, ale wyglądało zupełnie inaczej i posiadało bardzo duży bagażnik. Kompaktowa Skoda zadebiutowała w 1996 roku, a jej sprzedaż rozpoczęła się w roku następnym.

W 1998 roku na salonie w Genewie Skoda zaprezentowała Octavię Combi, a rok później na wystawie w Paryżu najbardziej luksusowy model w tamtym okresie - Octavię Laurin&Klement. W 1999 roku Škoda rozpoczyna starty w rajdach WRC. W 2000 roku model poddano drobnemu liftingowi, a w 2001 roku pojawiły się: Octavia 4x4 oraz Octavia RS - najszybszy do tej pory samochód Skody produkowany seryjnie.

Skoda OctaviaSkoda Octavia

Skoda Octavia Laurin&KlementSkoda Octavia Laurin&Klement

Skoda Octavia WRC o mocy 300 KM (2003)Skoda Octavia WRC o mocy 300 KM (2003)

Skoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi

Skoda Octavia FLSkoda Octavia FL

Skoda Octavia RSSkoda Octavia RS

Skoda Fabia Skoda Fabia fot. Skoda

Skoda Fabia

Po sukcesie Octavii, czescy inżynierowie dostali od Volkswagena zadanie samodzielnego opracowania nowej płyty podłogowej dla całego koncernu, którą miały dzielić VW Polo, Seat Ibiza i nowa Skoda Fabia.

Światowa premiera następcy Felicii odbyła się w 1999 roku na 58. salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem. W 2000 roku do Fabii hatchback dołącza wersja Combi (debiut na wystawie w Paryżu) ? to pierwsze kombi marki w segmencie B. Sedan pojawił się w 2001 roku.

Skoda Fabia - model z glinySkoda Fabia - model z gliny

Skoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi

Cała gama modelowa FabiiCała gama modelowa Fabii

Skoda Superb Skoda Superb fot. Skoda

Skoda Superb

Kolejny rozdział w swoich najnowszych dziejach Skoda otworzyła w 2001 roku, prezentując na targach we Frankfurcie luksusowy model Superb. Auto powstało na płycie podłogowej Volkswagena Passata B5, ale z wydłużonym rozstawem osi, dzięki czemu osiągnięto przestronniejszą kabinę. Tak narodziła się flagowa Skoda, która miała udowodnić, że producent z Mlada Boleslav nie chce pełnić role tylko taniej marki.

Czesi planowali stworzyć również wersję Combi pierwszej generacji Superba, ale Volkswagen ostatecznie nie wydał na to zgody. W 2002 roku pokazano ciekawy koncept coupe na bazie Superba o nazwie Tudor. Ten projekt także nie miał szans na produkcję seryjną.

Skoda Superb | Opinie moto.pl

Skoda SuperbSkoda Superb

Skoda Tudor conceptSkoda Tudor concept

Skoda Octavia II Skoda Octavia II fot. Skoda

Skoda Octavia II

2004 rok data premiery drugiej odsłony Octavii. Samochód otrzymał nowocześniejszą stylistykę, a jego bazą stał się VW Golf V. Na sukces nie trzeba było długo czekać. Octavia II stała się hitem sprzedaży. Prostota, sprawdzona technika, sporo miejsca w środku, bardzo duży bagażnik i niewygórowane ceny - ten model szybko trafił w gusta rodzin i klientów flotowych. W 2005 roku ofertę powiększono o usportowioną wersję RS, a w 2007 o uterenowione kombi Scout.

Skoda zaczyna mieć dostęp do najnowocześniejszych technologii Volkswagena. W 2008 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu firma prezentuje Octavię po faceliftingu. Druga generacja modelu jest obecnie po Octavii Tour, drugim najdłużej produkowanym modelem w portfolio marki Škoda. Pojawiła się ona na polskim rynku w 2009 roku, dokładnie pół wieku po tym, kiedy pierwsza, historyczna Octavia opuściła zakłady Škody w Mlada Boleslav.

Skoda Octavia II | Opinie moto.pl

Skoda Octavia II CombiSkoda Octavia II Combi

Skoda Octavia ScoutSkoda Octavia Scout

Skoda Octavia II FLSkoda Octavia II FL

Skoda Octavia - 50 lat minęłoSkoda Octavia - 50 lat minęło

Skoda Roomster Skoda Roomster fot. Skoda

Skoda Roomster

W 2003 roku w Genewie Skoda pokazuje zadziwiający projekt stylistyczny o nazwie Roomster. Koncept jest zapowiedzią nowego auta rodzinnego oraz nowego kierunku stylistycznego marki. Sukces konstrukcji Fabii, sprawił, że Skoda z jednej z części składowych Grupy VW stała się najważniejszym zapleczem całej Grupy i dostała niemal wolną rękę w dziedzinie wymyślania nowych modeli - tak powstał model Roomster. Samochód nie okazał się jednak hitem i zawsze był w cieniu pozostałych, bardziej tradycyjnych modeli. Auto oferowane jest również w dostawczej odmianie Praktik.

Test Skody Roomster

Skoda RoomsterSkoda Roomster

Skoda RoomsterSkoda Roomster

Skoda PraktikSkoda Praktik

Skoda Roomster FL - 2010 rokSkoda Roomster FL - 2010 rok

Skoda Fabia II Skoda Fabia II fot. Skoda

Skoda Fabia II

W 2007 roku przyszła pora na odświeżenie kolejnego bestsellera. Fabia II miała stać się atrakcyjniejsza dla młodszych klientów. Auto zaczęto oferować w różnych konfiguracjach kolorystycznych nadwozia i dachu. Zrezygnowano z wersji sedan. Stylistycznie samochód nawiązuje do zaprezentowanego wcześniej Roomstera.

W 2010 oba modele przeszły modernizację. W ofercie pojawił się też kolejny po Octavii RS usportowiony model - Fabia RS (również w wersji Combi) z podwójnie doładowanym silnikiem 1.4 TSI o mocy 180 KM.

Skoda Fabia II | Opinie moto.pl

Skoda Fabia IISkoda Fabia II

Skoda Fabia II CombiSkoda Fabia II Combi

Skoda Fabia ScoutSkoda Fabia Scout

Skoda Fabia II FLSkoda Fabia II FL

Skoda Fabia II RSSkoda Fabia II RS

Skoda Superb II Skoda Superb II fot. Skoda

Skoda Superb II

Marzec 2008 roku, salon samochody w Genewie - Skoda prezentuje kolejną generację modelu Superb. Podobnie jak poprzedni model tak i ten produkowany jest w czeskich Kvasinach. Nowa generacja jest liftbackiem, jednak przez zastosowanie innowacyjnego systemu otwierania drzwi bagażnika TwinDoor, dającego możliwość uniesienia samej pokrywy lub pokrywy z szybą, posiada sylwetkę klasycznego sedana.

Dwa lata trzeba było czekać na wersje kombi, ale w końcu się udało. W 2010 roku we Frankfurcie światu pokazano Superba Combi ? rodzinne auto z bagażnikiem o pojemności aż 633 litrów. Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez rynek. Po pięciu latach od premiery, flagowa Skoda Superb  przeszła facelifting.

Skoda Superb IISkoda Superb II

Skoda Superb TwinDoorSkoda Superb TwinDoor

Skoda Superb CombiSkoda Superb Combi

Skoda Superb CombiSkoda Superb Combi

Skoda Superb Combifot. Skoda

Skoda Superb FLSkoda Superb FL

Skoda Superb FLSkoda Superb FL

Skoda Yeti Skoda Yeti fot. Skoda

Skoda Yeti

W 2009 roku Skoda weszła do nowego dla siebie segmentu SUV-ów. Wprowadzenie modelu Yeti było odpowiedzią Czechów na stale rosnącą popularność aut tego typu. Wersja koncepcyjna została pokazana w 2005 roku.

W 2013 roku model Yeti przeszedł modernizację. Samochód zaczęto oferować w dwóch wersjach: typowo miejskiej oraz uterenowionej Outdoor.

Skoda Yeti | Nasze wrażenia

Skoda YetiSkoda Yeti

Skoda YetiSkoda Yeti

Skoda Yeti Concept 2005 rokSkoda Yeti Concept 2005 rok

Skoda Yeti FLSkoda Yeti FL

Skoda Citigo Skoda Citigo fot. Skoda

Skoda Citigo

W 2011 roku Skoda zaprezentowała nowy model segmentu A. Typowo miejskie Citigo to jeden z trojaczków Grupy Volkswagena, obok Seata Mii i VW up! W Czechach auto trafiło do sprzedaży pod koniec 2011 roku, a na pozostałych rynkach latem 2012 roku. Najpierw wprowadzono model w wersji trzydrzwiowej, a następnie odmianę pięciodrzwiową.

Skoda Citigo | Pierwsza jazda

Skoda CitigoSkoda Citigo

Skoda CitigoSkoda Citigo

Skoda Rapid Skoda Rapid fot. Skoda

Skoda Rapid

Od dłuższego czasu Skoda nie oferuje już Fabii sedan, ale za to pod koniec 2012 roku wprowadziła niewielkiego liftbacka, który ma wypełnić lukę pomiędzy Fabią a Octavią. Model Rapid jest bliźniaczą konstrukcją nowego Seata Toledo. Od listopada 2013 roku Rapid będzie dostępny również jako hatchback o nazwie Spaceback.

Testujemy Skodę Rapid

Skoda RapidSkoda Rapid

Skoda Rapidfot. Skoda

Skoda Rapid SpacebackSkoda Rapid Spaceback

Skoda RapidSkoda Rapid

Skoda Octavia III Skoda Octavia III fot. Skoda

Skoda Octavia III

W 2012 roku miała miejsce wyczekiwana premiera trzeciej generacji Octavii. Model powstał na nowej platformie MQB. Jest lepiej wyposażony, większy i lżejszy od poprzednika. Stylistycznie upodobnił się do mniejszego Rapida. W ofercie nadal są wersje: liftback, kombi, 4x4 i usportowiona RS.

Testujemy nową Skodę Octavię

Skoda Octavia IIISkoda Octavia III

Skoda Octavia III CombiSkoda Octavia III Combi

Skoda Octavia III RSSkoda Octavia III RS

Więcej o:
Komentarze (74)
Historia sukcesu | Skoda pod skrzydłami Volkswagena
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Polak Katolik

    Oceniono 163 razy 127

    Czesi może i mają Skodę, ale my mamy WIELKIEGO CHRYSTUSA W ŚWIEBODZINIE - KRÓLA POLSKI !

  • Gość: Gość

    Oceniono 143 razy 103

    a u nas pazerne związki zawodowe + nieudolni rządzący i mamy to co mamy

  • Gość: blues

    Oceniono 121 razy 97

    Dokładnie to pamiętam! VW nie chcieli bo z Niemiec i nie obiecywał cudów tylko restrukturyzację. No to wzięli Daewoo - chociaż nawet wtedy nie wyglądało to obiecująco - nieatrakcyjnie wyglądające samochody nie miały szans na podbicie rynków zachodnich. Typowe myślenie życzeniowe, obiecanki cacanki. Co się stało z Daewoo i Żeraniem - wszyscy dobrze wiemy. Mój znajomy z GM powiedział, iż związki zawodowe dokładnie tak samo wykończyły Detroit.

  • uzdek98

    Oceniono 106 razy 46

    gdzie polaczkom do czechow ... oprocz tego warto pamietac, ze nie zrujnowali kraju i nie zburzyli swojej stolicy zeby sie pokazac ...

  • 62-emeryt

    Oceniono 49 razy 39

    Taaa... jakiś dureń opchnął fabrykę samochodów producentowi odkurzaczy i mamy skutek. Czesi byli mądrzejsi. Nawet Rumunia sobie jakoś poradziła.

  • Gość: Marcel

    Oceniono 45 razy 39

    Historia sukcesu Skody zaczyna się nie w 1991 r. tylko w ... 1895 r. !!!
    To modele z pierwszej połowy XX w sprawiły że Skoda stała się znaną i uznaną światowa marką. Współczesne modele tylko kontynuują tę tradycję.
    To modele takie jak Polular, Popular Monte Carlo, Superb czy Rapid sprawiły, że Skodę bardzo chętnie wybierano na swój samochód.

  • Gość: svatopluk

    Oceniono 55 razy 39

    Przecież lepsze jest honorowe sepuku niż oddanie się Niemcom :)

  • Gość: aa_propos

    Oceniono 32 razy 30

    Przypominam że to Czechy były potęgą przemysłową szczególnie gdy Hitler doinwestował przemysł zbrojeniowy.

  • Gość: zani

    Oceniono 37 razy 27

    Jeździło się Favoritką.... ach młodzieńcze czasy.... 160 km/h potrafiła polecieć :D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX