Porsche 911 Turbo | Jak rodziła się legenda

Na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1973 roku, niemiecka marka Porsche pokazała model 911 Carrera RS 3.0. Obok niego postawiono wyglądający bardzo podobnie, prototypowy egzemplarz, który odróżniał się wyłącznie detalami. Różnicę robił niewielki napis umieszczony pod masywnym spoilerem na tylnej klapie - Turbo. Tak narodziła się legenda
Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Porsche 911 Turbo - 1974

Pierwsza generacja 911 w wersji Turbo zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1974 toku i tuż potem pojawiła się w salonach. Na pierwszy rzut oka najbardziej widocznym elementem był oczywiście spoiler, umieszczony na tylnej klapie. Pod nią znajdowało się serce tego wyjątkowego samochodu. 3-litrowy, sześciocylindrowy silnik w układzie boxer, który w połączeniu z turbosprężarką generuje 260 KM i bez problemu rozpędza 911-tkę do 250 km/h. W latach 70-tych sprzedaż nawet sportowych samochodów z turbodoładowaniem była rzadkością ze względu na dwa aspekty. Po pierwsze, żywotność silników turbo, stosowanych przez wiele fabrycznych zespołów w motorsporcie, była nieproporcjonalnie krótka. Jak widać Porsche poradziło sobie z tym problemem bardzo dobrze. Drugą ważną kwestią było prowadzenie się tego typu aut. W momencie uruchomienia się układu turbo następowała nagła utrata przyczepności (w większości przypadków tylnej osi, na którą były napędzane). Właśnie z tego najbardziej znane jest 911 Turbo, którego silnik dodatkowo znajduje się za tylną osią. Prawdopodobnie również dzięki temu stało się tak kultowe.

fot. Porsche

fot. Porsche

Porsche 911 Porsche 911 fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (930)

W 1977 roku, na bazie tego samego nadwozia, inżynierowie z Zufenhausen stworzyli kolejną drogową bestię - drugą generację 911 Turbo. W wyglądzie zmieniły się jedynie detale, takiej jak przedni zderzak czy tylna lotka, która straciła nieco swojego charakteru. Najważniejsze było jednak to co udało się poprawić w silniku. Kiedy wszystkim wydawało się, że 260 KM to zupełnie wystarczająca moc, Porsche udowodniło, że powiększając pojemność o 0.3 litra i dodając chłodnicę doładowywanego powietrza (intercooler), jest w stanie osiągnąć moc 300 KM. Druga generacja "Turbo" otrzymała kod kodelowy 930. W 1987 roku do wersji Coupe dołączyła Targa i Cabrio. Cena? 152.000 DM. W zamian klient otrzymywał jeden z najszybszych samochodów z otwieranym dachem. Rok później, czterobiegową skrzynie biegów zastąpiono nowocześniejszą "piątką". Dzięki temu 911 Turbo przyspieszało do 100 km/h w 5.2 sekundy.

fot. Porsche

Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (964)

1991 rok przyniósł debiut trzeciej generacji 911 Turbo. Nadwozie przeszło poważne zmiany. Sama konstrukcja nadwozia pozostała taka sama, ale nowe, dużo większe zderzaki, przednie i tylne lampy oraz rodzaje felg, gruntownie zmieniły wizerunek modelu. Pod maską pozostał silnik 3.3 litra, ale jego moc wzrosła do 320 KM. Sporo zmian zaszło w zawieszeniu. Dla lepszego prowadzenia i geometrii samochodu, zmodyfikowano amortyzatory i wahacze. Pierwszy raz pojawiło się także wspomaganie kierownicy i system ABS. Dzięki temu 911 Turbo przyspieszające od 0 do 100 km/h w 5 sekund, lepiej hamowało. Maksymalnie można było się rozpędzić do 270 km/h.

fot. Porsche

W 1993 roku Porsche przeprowadziło pierwszą modernizację generacji 964. Oczywiście jak przystało na prawdziwy samochód sportowy obejmowały one głównie modyfikacje mechaniczne. Ponownie zwiększono pojemność silnika - do 3.6 litra. Dzięki temu silnik otrzymał dodatkowe 40 KM (w sumie 360 KM). Poprawiając aerodynamikę, inżynierowie wyposażyli 964 w większy tylny spoiler. Po raz pierwszy w historii 911 Turbo przełamało granicę 5 sekund w kategorii przyspieszenia od 0 - 100 km/h. Setkę można było osiągnąć w 4.8 sekundy.

fot. Porsche

fot. Porsche

Porsche 911 Turbo trzeciej generacji rozpoczęło też historię wyjątkowej wersji jaką jest Turbo S. To właśnie na bazie 964 w Zuffenhausen powstała prawdziwa bestia. 381 KM i odelżone nadwozie.

fot. Porsche

Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (993)

Cztery lata po debiucie trzeciej generacji na rynku pojawił się następca. Porsche kolejny raz udowodniło, że już wtedy ponad 20-letnia legenda tego modelu nie jest przypadkiem. 993 - taki kod modelowy otrzymała nowa generacja, wyznaczył nowe standardy wśród samochodów sportowych. Nadwozie przeszło kolejne bardzo poważne modyfikacje. Po raz pierwszy zmieniła się linia dachu, położenie przednich lamp zostało znacznie obniżone a cała bryła nabrała jeszcze bardziej masywnego wyglądu. Pod tylną maską pozostał 3.6-litrowy boxer, ale wspomagany po raz pierwszy dwoma turbosprężarkami był w stanie wygenerować 408 KM. Także po raz pierwszy moc przekazywana była na cztery koła. Dzięki niemu Porsche 911 Turbo osiągało 100 km/h w 4.3 sekundy następnie osiągając maksymalną prędkość bliską 300 km/h. 993 było ostatnią generacją 911-tki, której silnik chłodzony był powietrzem. Wersja Turbo S mogła pochwalić się mocą 450 KM.

fot. Porsche

fot. Porsche

fot. Porsche fot. Porsche fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (996)

Millenium przyniosło fanom marki ze Stuttgartu zupełnie nową (szóstą) generację Porsche 911 Turbo. Jego konstrukcje oparto na kompletnie nowym nadwoziu o oznaczeniu modelowym 996. Charakterystycznym elementem były: pierwszy raz nie okrągłe przednie reflektory, wloty powietrza na tylnych błotnikach oraz wysuwająca się z tylnego spoilera dodatkowa lotka. Konstrukcję silnika o pojemności 3.6-litra oparto na rozwiązaniach z "serca" wyścigowego Porsche 911 GT1. Dzięki 24-zaworowej konstrukcji głowic, 996 Turbo osiągało moc 420 KM przy 6000 obr/min. Po raz pierwszy też drogowa wersja "nine-eleven turbo" przekroczyła prędkość 300 km/h.

fot. Porsche

fot. Porsche

Porsche 911 Turbofot. Porsche

W 2003 roku do salonów wjechała wersja Turbo S, której moc wynosiła 450 KM i 620 Nm. Po raz pierwszy Turbo S było dostępne także w nadwoziu Cabrio. 100 km/h osiągało w 4.2 sekund a do wyposażenia standardowego wszedł system PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes), czyli ceramicznych tarcz hamulcowych i bardziej skutecznych zacisków.

fot. Porsche

fot. Porsche fot. Porsche fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (997)

Mimo tego, że 996 było rewolucyjnym modelem 911, po debiucie nowej generacji 911-tki (997), oczekiwanie na wersję Turbo było ogromne. Ortodoksyjni fani marki ucieszyli się z faktu, że na przód ponownie wrócą zaokrąglone światła. Cała reszta czekała na dane techniczne. W 2006 roku wszystko stało się jasne. Z nadal utrzymanej pojemności 3.6 uzyskano... 480 KM i 620 Nm momentu obrotowego. Z 6-stopniową manualną skrzynią biegów nowe 911 Turbo jest w stanie przyspieszać w czasie 3.9 sekundy. Pierwszy raz w historii 911 Turbo z automatyczną skrzynią biegów było szybsze od wersji z "manualem" (3.7 s.). Poprawie uległy też czasy przyspieszenia w zakresie prędkości od 80 do 120 km/h. Prędkość maksymalna wzrosła do 310 km/h. Stało się tak również za sprawą poprawionej aerodynamiki. Przedni zderzak, boczne lusterka i wloty na błotnikach otrzymał kilka dodatkowych lotek poprawiających przepływ powietrza. Po raz pierwszy na liście opcji można było znaleźć pakiet "Sport Chrono Package Turbo", którego wybór oznaczał jeszcze większą ilość emocji podczas jazdy. Dzięki wciśnięciu przycisku z napisem Sport następowała aktywacja funkcji "overboost" - dodatkowego doładowania, która poprawiała parametry momentu obrotowego z 620 do 680 Nm na okres 10 sekund. Nowością był także system PTM (Porsche Traction Managment), który przy wykorzystaniu wielopłytkowej tarczy sprzęgła poprawiał trakcję 911-tki. Aby skutecznie wyhamować rozpędzony pocisk ze Stuttgartu, Porsche oferowało poprawiony względem 996 układ hamulcowy PCCB, w skład którego wchodziły przednie tarcze o rozmiarze 380 mm. z przodu i 350 mm. z tyłu.

fot. Porsche

fot. Porsche

W 2010 roku Porsche zaprezentowało poprawioną 6- tą generację 911 Turbo - 997.2. Zwiększenie pojemności po raz pierwszy od 1993 roku do 3.8 litra, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek i bezpośredni wtrysk paliwa, zaowocowało pojawieniem się liczby "5" na początku danych dotyczących ilości koni mechanicznych. 500 KM i 650 Nm momentu obrotowego to wartości, które kiedyś zarezerwowane były tylko dla samochodów po profesjonalnym tuningu. Dla lepszego przeniesienia tak ogromnej mocy na asfalt, Porsche opracowało nowy rodzaj dwu-sprzęgłowej skrzyni biegów PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe). Wszystko razem pozwoliło na osiągniecie granicznego wyniku przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 3.4 sekundy. Wisienką na torcie było wprowadzenie rozwiązania wprost z torów wyścigowych - felg z centralną śrubą mocującą. Pojawienie się wersji Turbo S przesunęło granicę przyspieszenia 0-100 km/h do wartości 3.3 sekundy, dzięki zwiększeniu mocy do 530 KM i 700 Nm. Czy to szczyt możliwości Porsche względem modelu Turbo? Oczywiście, że nie...

fot. Porsche

fot. Porsche

Porsche 911 Turbo Porsche 911 Turbo fot. Porsche

Porsche 911 Turbo (991)

Kolejne bariery mocy, czasu przyspieszenia i skrócenia czasów przejazdu na najsłynniejszych torach świata, przełamuje najnowsza generacja Porsche 911 Turbo (991). Moc silnika standardowej wersji wynosi 520 KM i 710 Nm. W połączeniu z fantastycznie działającym 7-biegowym PDK pozwala to na podróżowanie z maksymalną prędkością 315 km/h i osiągnięcia pierwszej setki w 3.4 s. (z pakietem Sport Chrono - 3.2 s.). Wprowadzona razem z Turbo wzmocniona wersja Turbo S ma o 40 KM i 40 Nm więcej. Dzięki temu pierwszą setkę osiąga w 3.1 sekundy. Stylistycznie nowe Turbo swoimi wąskimi tylnymi lampami nawiązuje do pierwszych generacji tej żywej legendy motoryzacji. Jak będzie wyglądała przyszłość 911 Turbo? Zobaczymy za kilka lat, ale myślę, że możemy być o nią spokojni.

Porsche 911 Turbofot. Porsche

Porsche 911 Turbofot. Porsche

Więcej o:
Komentarze (9)
Porsche 911 Turbo | Jak rodziła się legenda
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • pluuto

    Oceniono 45 razy 23

    Piękna historia budowania auta sportowego idealnego. Mam nadzieję, że kiedyś będę posiadaczem 911, nawet w podstawowej wersji ;)

  • Gość: Tomek

    Oceniono 21 razy 9

    Jestem posiadaczem 911 Polecam Zawsze piekna , czas nie działa na ten pojazd .

  • Gość: Naz_

    Oceniono 16 razy 4

    Misie-pysie, a gdzie się podział Filip Otto? Staż mu się skończył?

  • Gość: makumb

    Oceniono 3 razy 1

    Najlepszy sportowy to golf 2 , a potem passat 1.9 tdi !

  • Gość: bob

    Oceniono 3 razy 1

    Chyba najfajniejsze auto na świecie... Z takich seryjnych, które można "normalnie" kupić.

  • 1norab

    Oceniono 26 razy -16

    Ja tam wole swoje cabrio Z-350 ktore piec lat temu kupilem i jestem pozytywnie zaskoczony.Posiada Brembo lub Bosse system czyli marka nie zalowala. Najwazniejsze jest to ze moge walory tego auta wykorzystac legalnie do 250 km/h przy dobrych warunkach na A-8 okolice Stuttgart-u lub w pobliskich Schwäbische Alb.
    Jedynie w tym roku kupilem celowo pewnej znanej firmy z Bristolu Turbo Groove tarcze i ceramiczne Redstuff okladziny hamulcowe, ale tylko zeby podniesc granice bezpieczenstwa.Jak tez sportowy bawelniany filter.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX