IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 80-te

Prezentujemy kolejną część wielkich premier salonu IAA we Frankfurcie. Tym razem skupiamy się na latach osiemdziesiątych XX wieku. W tej dekadzie też wiele się działo!
Audi Sport quattro Audi Sport quattro Fot. Audi

Audi Sport quattro

Równo trzydzieści lat temu na salonie we Frankfurcie zadebiutowało słynne Audi Sport. Samochód stworzono jako model homologacyjny do udziałów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Pod maską pracował pięciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2 133 cm3. Dzięki mocy 306 KM, napędowi na 4 koła wielu nowinkom technicznym, w owych czasach model ten uznawany był za przełomowy. W chwili rynkowego debiutu w 1984 roku, Audi Sport quattro było najdroższym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie - kosztowało 195 tys. marek, czyli dwukrotnie więcej niż Porsche Carrera Turbo.

Pojazd na trwałe zapisał się historii sportu motorowego. W 1987 roku Walter Röhrl z dużą przewagą wygrał tym autem wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado. W 2013 roku Audi pokaże następcę legendarnego modelu - koncept Sport quattro z napędem hybrydowym o mocy 700 KM.

Audi Sport quattro

Audi Sport quattro

Audi Sport quattroFot. Audi

Honda CRX Honda CRX Fot. Honda

Honda CRX

Na salonie we Frankfurcie nad Menem nie tylko auta niemieckie mają swoje premiery. Podczas edycji w 1983 roku zadebiutowała Honda CRX (Civic Rennaisance model X), skierowana do młodszych odbiorców. Pierwsza generacja (nazywana Ballade) bazowała na Civicu trzeciej generacji. Mały "sportowiec" nie był oferowany z bardzo mocnymi silnikami, ale jego niska masa własna pozwalała uzyskać niezłe osiągi nawet z mocą zaledwie 100 KM (silnik 1.5 12V). Od 1985 roku dostępny był 125-konny motor 16V o pojemności 1,6 litra, z który samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w ok. 8 sekund.

W 1987 roku wprowadzono drugą generację modelu, opartą na Civicu IV. W ofercie pojawił się silnik VTEC ze zmiennymi fazami rozrządu. W 1992 roku na rynku pojawiła się trzecia generacja CRX-a o nazwie del Sol. Auto z nadwoziem typu targa było znacznie cięższe i zupełnie odbiegało od wcześniejszych wersji modelu.

Honda CRX Si 1986 (USA)

Honda CRX Si 1988 (USA)

Honda CRXFot. Honda

BMW Z1 BMW Z1 Fot. BMW

BMW Z1

Frankfurt 1987 był wyjątkowy dla BMW. Na tym salonie koncern z Monachium pokazał model 750i z pierwszym po wojnie silnikiem V12, serię 3 w wersji Touring (kombi) oraz pierwszego roadstera od około 30 lat - awangardowe BMW Z1.

Z1 wzbudziło ogromne zainteresowanie. Niestety na auto trzeba było jeszcze czekać. Produkcja rozpoczęła się dopiero jesienią w 1989 roku. Ostatecznie samochód nie okazał się przebojem rynkowym i BMW zakończyło jego wytwarzanie już w 1991 roku. W sumie powstało 8 tys. egzemplarzy tego modelu.

Cechą charakterystyczną samochodu były oryginalne drzwi - były one elektrycznie chowane w progach. Do napędu przewidziano tylko jeden silnik - 2,5-litrową rzędową szóstkę o mocy 170 KM. Roadster przyspieszał od 0 do 100 km/h w 8 sekund i mógł rozpędzić się do 225 km/h. Nisko umieszczony środek ciężkości, sportowe podwozie i zdejmowany dach sprawiały, że dwumiejscowy roadster dawał niebywałą frajdę z jazdy.

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1

BMW Z1Fot. BMW

Citroen XM Citroen XM Fot. Citroen

Citroen XM

Model klasy wyższej o bardzo śmiałej stylistyce (jak na tamte czasy), który zastąpił Citroena CX. Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez rynek. W 1990 roku XM zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Do wyboru była wersja hatchback lub kombi. Pojazd był wyposażony w hydroaktywne zawieszenie, zapewniające ponadprzeciętny komfort jazdy. Produkcje zakończono w 2000 roku. Po 5 latach zaprezentowano następcę XM-a - równie oryginalnego Citroena C6.

Citroen XM

Citroen XM

Citroen XMFot. Citroen

Opel Calibra Opel Calibra Fot. Opel

Opel Calibra

W 1989 światową premiera podczas targów IAA we Frankfurcie nad Menem miał Opel Calibra. Coupe zostało stworzone jako sportowa odmiana Vectry, z która dzieliło wiele podzespołów. Sprzedaż samochodu rozpoczęła się w 1990 roku, a jego produkcja trwała 7 lat. W 1994 roku auto przeszło face lifting.

Calibra poza atrakcyjną stylistyką, wyróżniała się również bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza Cx=0,26. Przez cały okres produkcji samochód. Wersja Turbo była seryjnie oferowana z napędem na 4 koła.

W Australii Calibra była sprzedawana pod marką Holden, w Wielkiej Brytanii pod marką Vauxhall, a w południowej Afryce nawet jako Chevrolet.

Opel Calibra

Opel Calibra

Opel CalibraFot. Opel

BMW serii 8 BMW serii 8 Fot. BMW

BMW serii 8

Jedną z największych gwiazd salonu IAA w 1989 roku bez wątpienia było BMW serii 8 (E31). Flagowy model był luksusowym coupe, początkowo oferowanym wyłącznie z silnikami V12, później do oferty wprowadzono mniejsze jednostki V8. Przez 10 lat wytwarzania powstało nieco ponad 30 tys. egzemplarzy modelu. W planach była sportowa wersja M8, która miała toczyć walkę z Ferrari i Porsche. Nie trafiła jednak do produkcji z powodu zbyt wysokich kosztów.

BMW 840Ci

BMW serii 8Fot. BMW

Więcej o:
Komentarze (3)
IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 80-te
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: jacek88

    Oceniono 2 razy 2

    CRX II jest i zawsze będzie PONADCZASOWY !

  • Gość: VTEC

    Oceniono 2 razy 2

    W CRX II gen był też 1.6 DOHC VTEC o mocy 150 KM ... w 1987 roku :) w Solniczce miał już 160KM.

  • skjskj

    0

    ach te klasyki można podziwiać i podziwiać

    ________________________________________________
    www.strefakulturalnejjazdy.pl/2013/08/nie-wychowuj-pirata-drogowego.html

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX