IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 90-te

Część z tych aut nadal jeździ po naszych drogach, inne są niebywałą rzadkością. Zobacz najciekawsze naszym zdaniem frankfurckie premiery lat 90
Opel Astra Opel Astra Opel Astra

Opel Astra (1991)

Na początku lat 90. Opel zdecydował się na niezwykle odważny krok - zmianę nazwy najpopularniejszego modelu w najważniejszym w Europie segmencie. Ford dokonał tego dopiero 8 lat później, a Volkswagen nie odważył się od czterech dekad. Oczom frankfurckiej publiczności w 1991 roku na stoisku Opla ukazała się Astra. Następczyni Kadetta.

Opel Astra wniósł nową jakość do stylistyki niemieckiej marki i okazał się wielkim sukcesem. Po zaprezentowaniu drugiej generacji pierwsza Astra dostała drugie życie w Gliwicach, gdzie powstawała jako Astra Classic na potrzeby rynków wschodzących Europy Środkowo-Wschodniej. Tak dzieje się z kolejnymi generacjami Astr do dziś.

Opel AstraOpel Astra

Opel AstraOpel Astra

Opel AstraOpel Astra Caravan

 

Opel AstraOpel Astra Cabrio

Opel Astra Opel Astra GSi

Saab 900 Saab 900 Saab 900

Saab 900 (1993)

W 1989 roku General Motors stał się współudziałowcem Saaba. Pierwszą rzeczą było udostępnienie technologii Opla Vectry. Jej platforma i stosowany przez Opla silnik V6 2.5 zostały wykorzystane przy konstruowaniu nowej 900-ki. Samochód był gotowy w 1991 roku, ale Saab potrzebował jeszcze dwóch lat by uczynić nowy model był na wskroś szwedzki. Udało się, każdy kto miał do czynienia z tymi dwoma autami wie, że mają ze sobą mało wspólnego.

Debiut nastąpił w 1993 roku, a przyjęcie publiczności było bardzo dobre. Produkcję kontynuowano do 1998 roku pod nazwą 900, a po modernizacji do 2003 jako 9-3.

Saab 900Saab 900

Saab 900 ConvertibleSaab 900 Convertible - kabriolet dołączył do oferty w 1994 roku

Saab 900 Saab 900 różnił się od konkurencji m.in. podejściem do kwestii bezpieczeństwa

Saab 9-3 ViggenSaab 900 po liftingu otrzymał nazwę 9-3. Na zdjęciu w najmocniejszej wersji Viggen

Audi ASF Concept Audi ASF Concept Audi ASF Concept

Audi ASF Concept (1993) - Audi A2 (1999)

Prace nad samochodem z nadwoziem ze stopów aluminium rozpoczęto w Audi na początku lat 80. Pierwsze sukcesy pojawiły się dopiero po paru latach. W 1993 roku we Frankfurcie pokazano prototyp ASF, co oznaczało Audi Space Frame. Samochód o lżejszym od konkurencji nadwoziu pojawił się rok później, jako flagowa limuzyna A8.

Audi kontynuowało prace nad tą technologią, czego efektem był koncept Audi Al2 (pokazany we Frankfurcie w 1997), a dwa lata później seryjny model A2 (debiut także we Frankfurcie) z aluminiowym nadwoziem. W tym przypadku jednak koszty produkcji okazały się niemożliwe do zniwelowania i A2 nie odniósł sukcesu.

Audi ASF ConceptAudi ASF Concept

Audi ASF ConceptAudi ASF Concept

Audi S8Audi S8

Audi A2Audi A2

Audi A2Audi A2

Toyota Prius Concept Toyota Prius Concept Toyota Prius Concept

Toyota Prius Concept (1995)

Oglądając stoisko Toyoty we Frankfurcie w 1995 roku mało kto się spodziewał, że patrzy m.in. na przyszłość motoryzacji, na trendsettera napędów alternatywnych. Dziś Prius to rozpoznawalna nazwa, wówczas był to jedynie prototyp samochodu hybrydowego.

Produkcję rozpoczęto w Japonii pod koniec 1997 roku. Pierwsza generacja sprzedała się w ilości 123 tys. sztuk. Sukcesem okazało się dopiero drugie wcielenie z 2003 roku osiągając sprzedaż 1 192 tys. sztuk. Dzięki tym autom Toyota postawiła na rozwój technologii, dziś kopiowanej przez wszystkich liczących się graczy branży motoryzacyjnej.

Toyota Prius ConceptToyota Prius Concept

Toyota Prius IToyota Prius I (1997)

Toyota Prius IToyota Prius I

Toyota Prius - trzy generacjeToyota Prius - trzy generacje

Renault Avantime Renault Avantime Renault Avantime

Renault Avantime (1999)

Praktyczny minivan, który jest kompletnie niepraktyczny. Takie auto mogli zaprojektować wyłącznie Francuzi. Avantime był wizją samochodu przyszłości, który odważni ludzie wprowadzili do produkcji. Niestety wysoka cena i... brak drugiej pary drzwi przekreśliły jego szanse na skuteczną walkę z konwencjonalną konkurencją.

Renault AvantimeRenault Avantime

Renault AvantimeRenault Avantime

Renault AvantimeRenault Avantime

BMW Z8 BMW Z8 BMW Z8

BMW Z8 (1999)

BMW Z8 to wspaniały samochód, a do tego o nieskazitelnej opinii. Nie jeździła nim żadna z podwarszawskich mafii, był doskonale wykonany i do dziś trzyma wartość. Do tego ma mocny 400-konny silnik będący dziełem BMW Motorsport, nadwozie i podwozie wykonane ze stopów aluminium, idealny rozkład mas pomiędzy koła i jeździ doskonale. To już dziś czyni z niego wspaniałego klasyka.

BMW Z8BMW Z8

BMW Z8BMW Z8

BMW Z8BMW Z8 z fabrycznym hardtopem

Skoda Fabia Skoda Fabia Skoda Fabia

BONUS - Skoda Fabia (1999)

Trudno sobie wyobrazić jak wyglądałby polski rynek motoryzacyjny bez tego samochodu. Podstawowy (wówczas) model Skody od lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród polskich klientów. Powody są znane od lat, to niezła jakość wykonania, sporo oferowanego miejsca w środku i wysoka niezawodność. Gdybym miał wskazać najważniejszą premierę frankfurcką lat 90. dla naszego rynku, byłaby to właśnie Skoda Fabia.

Skoda FabiaSkoda Fabia Combi

Skoda FabiaSkoda Fabia

Więcej o:
Komentarze (14)
IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 90-te
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gość

    Oceniono 33 razy 17

    Fabia to okropnie BRZYDKI czeski knedel Bllllleeee !!!

  • Gość: n

    Oceniono 20 razy 8

    Avantime i Z8 ok, Saab i Audi ujdzie, reszta szpetna (już od momentu premiery).

  • Gość: jacek88

    Oceniono 6 razy 4

    BMW Z8 jak tylko pojawił się w sprzedaży już był pięknym klasykiem , tylko szkoda , że jego cena jest cały czas tak wysoka .

  • Gość: jartek

    Oceniono 2 razy 2

    Skoda przy Avantime wygląda jak wóz drabiniasty...

  • Gość: amer

    Oceniono 2 razy 2

    A dlaczego nie ma Opla Omegi?...

  • jozef.sobczyk

    0

    Szanowni Panowie ! O jakim polskim cudzie motoryzacyjnym mówicie ? Wszystko co pokazujecie to obce
    konstrukcje i nazwy. Mój Boże ! Ja już nie doczekam prawdziwie polskiego samochodu. Zazdroszczę
    Czechom i Rumunom.
    Pozdrawiam i życzę Wam polscy inżynierowie wizjonerstwa i realizacji.

  • skjskj

    0

    ze wszystkich najładniejszy avantimea, gdyby dziś wyszedł byłby super autem

    ________________________________________________
    www.strefakulturalnejjazdy.pl/2013/08/nie-wychowuj-pirata-drogowego.html

  • Gość: X

    Oceniono 1 raz -1

    GDZIE WY MACIE OCZY AVANTIME JEST TAK BRZYDKI ŻE AZ SIĘ RZYGĆ CHCE!!!! WOLĘ JUŻ 100 RAZY BARDZIEJ FABIĘ BO PRZYNAJMNIEJ JEST PRAKTYCZNA

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX