IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 70-te

Lata 70-te XX wieku były pełne różnych pozytywnych wydarzeń - Karol Wojtyła został Papieżem i zakończyła się wojna w Wietnamie, ale rozpoczął się kryzys paliwowy i wojna w Afganistanie. Na Salonie Samochodowym we Frankfurcie także rozpoczęła się historia wielu obecnych do dzisiaj modeli aut.
Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat

Volskwagen Passat B1

Volkswagen Passat został zaprezentowany na IAA Frankfurt w 1973 roku. Jego konstrukcję oparto na Audi 80 z 1972 roku. W wersji podstawowej pod maskę powędrował silnik 1.3 o mocy 60 KM. W ofercie dostępny był także silnik 1.6 oraz 1.7 diesel. Passat miał być uniwersalnym samochodem rodzinnym. Ciekawostką było to, że zarówno wersja sedan jak i hatchback wyglądały identycznie i różniły się jedynie sposobem otwierania tylnej klapy. W późniejszym czasie można było zdecydować się także na wersję kombi.

Volkswagen PassatVolkswagen Passat

Volkswagen PassatVolkswagen Passat

Volkswagen PassatVolkswagen Passat

BMW serii 3 BMW serii 3 BMW serii 3

BMW serii 3 E21

Frankfurckie targi w 1975 roku przyniosły premierę, jak się później okazało, jednego z najbardziej popularnych samochodów marek premium na świecie - pierwszej generacji BMW serii 3. Następca wysłużonej już BMW serii 02, która otworzyła w motoryzacji erę sportowych sedanów, spotkał się ogromnym zainteresowaniem publiczności i mediów. Nikt nie mógł czuć się zawiedziony. Kompletnie nowa stylistka i pozostawiony sportowy charakter nadal pozostają kultowe. Pod maskę trafiły czterocylindrowe silniki o pojemności 1.6, 1.8, 2.0 w późniejszym czasie także sześciocylindrowe  2.0 i 2.3, który generował prawie 150 KM mocy. Napęd nadal trafiał na tył a E21 słynęło ze świetnego prowadzenia się. Od rozpoczęcia produkcji do jej zakończenia w 1983 roku na rynek trafiło 1.36 mln. egzemplarzy.

BMW serii 3BMW serii 3

BMW serii 3BMW serii 3

Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI

Salon w 1975 roku był także świadkiem prezentacji absolutnego hitu sprzedaży i twórcy klasy GTI - Volkswagena Golfa GTI. Pod maską znalazł się silnik 1.6 o mocy 110 KM. W Niemczech kosztował 13 850 marek, ale miał wszystko co potrzebne kierowcy: reflektory z żarówkami halogenowymi, wycieraczkę tylnej szyby, szerokie opony, poprzeczne stabilizatory, poszerzone nadkola, sportową kierownicę, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju i fotele kubełkowe z charakterystyczną kratką.

Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI

Wnętrze Golf GTI z charakterytyczną tapicerkąWnętrze Golf GTI z charakterystyczną tapicerką

Jaguar XJ-S Jaguar XJ-S Jaguar XJ-S

Jaguar XJ-S

Brytyjczycy przywieźli na niemiecką ziemię swoje najnowsze sportowe GT - Jaguara XJ-S. Ten długi i niski grand tourer wyposażony był w silnik V12 o pojemności 5.3 litra. Dzięki niemu XJ-S mógł rozpędzić się do 230 km/h. Następca kultowego E-Type nie miał już jednak w sobie tej stylistycznej finezji. W zmienionych wersjach XJ-S produkowany był do 1996 roku.

Jaguar XJ-SJaguar XJ-S

Mercedes G Mercedes G Mercedes G

Mercedes G

W 1975 roku zaprezentowano także pierwszą produkcyjną wersję Mercedesa G, która powstała we współpracy Mercedesa z fabryką Steyr dla wojska. Do 1981 roku "Geländewagen" nie przeszedł żadnych zmian. Pod maskę mógł trafić jeden z 6 silników benzynowych lub diesel o pojemności od 2 do 3 litrów. Mercedes G jest nadal produkowany i po szeregu liftingów oraz wprowadzeniu nowych wersji - takich jak G65 AMG. Auto jest jak ostatni Mohikanin.

Mercedes GMercedes G

Mercedes GMercedes G

Mercedes GMercedes G

Honda Civic Honda Civic Honda Civic

Honda Civic - 2 gen.

Na ostatnim Salonie Samochodowym we Frankfurcie w latach 70-tych (1979r.) premierę swojego najpopularniejszego modelu zapowiedziała Honda. Japończycy przywieźli do Europy produkcyjną wersję Civica drugiej generacji, który wszedł do sprzedaży rok później. Nowy Civic miał poprawioną stylistykę oraz wszystkie silniki wyposażone w system CCVC, który opierał się na dodaniu do układu zaworów jednego trzeciego zaworu na cylinder. Dwie wersje silnikowe 1.3 i 1.5 dysponowały odpowiednio: 56 i 68 KM. Ciekawostką była dostępność trzech typów skrzyń biegów - manualnych cztero- i pięciobiegowej oraz automatycznej dwubiegowej - Hondamatic.

Honda CivicHonda Civic

Honda CivicHonda Civic

Mazda 323 Mazda 323 Mazda 323

Mazda 323

Trzecia generacja Mazdy 323 miała zmienić podejście Europejczyków do samochodów tej marki. Nowe 323 po raz pierwszy zadebiutowały też z nadwoziem typu hatchback, zdobywającym na Starym Kontynencie ogromną popularność. Aby nie było wątpliwości, że 323 tokonstrukcja niezawodna, samochody na Salon Samochodowy we Frankfurcie w 1977 roku przyjechały na kołach z Japonii. Ten ciekawy sposób promocji powtórzono w tym roku, gdzie nowa (także trzecia generacja) Mazda 3 pokona trasę o własnych siłach. 5 września odwiedzi Warszawę, gdzie odbędzie się jej polska prapremiera.

Mazda 323Mazda 323 5d - w USA ta generacja 323 nosiła oznaczenia GLC - Great Little Car

Mazda 323Mazda 323 3d

Mazda 323Mazda 323 - na dzisiejsze standardy dostęp do bagażnika był raczej skromny

Mazda 323 kombiMazda 323 - kombi dołączyło do hatchbacków w 1978 roku

Mazda 323 kombiMazda 323 kombi

Więcej o:
Copyright © Agora SA