IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 60-te

Pierwsze targi samochodowe we Frankfurcie odbyły się w 1951 roku. Od tego czasu były świadkiem wielu wspaniałych premier. Oto najciekawsze naszym zdaniem debiuty lat 60.
Volkswagen 1600 (Typ 3) Volkswagen 1600 (Typ 3) Volkswagen 1600 TL (Typ 3)

Volkswagen Typ 3 (1961)

W 1961 roku Volkswagen pokazał światu swoją trzecią konstrukcję. Po Typ 1 (Garbus) i Typ 2 (Transporter) przyszła pora na "trójkę". Nazwa handlowa, podobnie jak w przypadku Garbusa, brała się od pojemności skokowej. Najpierw zatem był to VW 1500, potem VW 1600. Oferowane były trzy rodzaje nadwozia, ale do wnętrza zawsze można było się dostać przez jedną parę drzwi. Produkcja trwała do 1973 roku, kiedy na rynku zadebiutował jego następca, VW Passat.

40 lat VW Buggy - od Garbusa buggy do buggy up!

Volkswagen 1500 (Typ 3)Volkswagen 1500 (Typ 3)

Volkswagen 1500 (Typ 3)Volkswagen 1500 (Typ 3)

Volkswagen 1500 (Typ 3)Volkswagen 1500 (Typ 3)

Volkswagen 1600 (Typ 3) po modyfikacji z 1970 rokuVolkswagen 1600 (Typ 3) po modyfikacji z 1970 roku

BMW 3200 CS BMW 3200 CS BMW 3200 CS

BMW 1500/1600 i BMW 3200 CS (1961)

Rok 1961 był znaczący dla BMW. We Frankfurcie firma z Bawarii pochwaliła się dwoma nowościami prezentującymi nowy język stylistyczny. Podobnie, jak u Volkswagena, w BMW nadal trzymano się jeszcze oznaczeń pojemnościowych. Czterodrzwiowy sedan zaprezentowany w 1961 roku, znany jako Neue Klasse, nazywał się po prostu 1500 (później 1600), a z czasem ustąpił miejsca serii 5. Na tej samej platformie w 1966 roku powstał mniejszy dwudrzwiowy model, którego następcą było E21, pierwsze BMW serii 3.

30 lat silników Diesla BMW

Kolejną nowością przedstawioną w 1961 roku był 3200 CS. Duże coupe zwłaszcza z przodu charakteryzowało się przednim pasem zaprojektowanym w stylu lat 50., ale podobnie jak Neue Klasse miało też coś nowego. Obydwa auta otrzymały jako pierwsze modele BMW charakterystyczną linię boczną okien z podcięciem przy słupku C, co w Niemczech jest znane jako Hofmeister kink - od nazwiska ówczesnego projektanta BMW. Owo podcięcie jest cechą szczególną wszystkich BMW po dziś dzień.

BMW 1500 (Neue Klasse)BMW 1500 (Neue Klasse)

BMW 1500 (Neue Klasse)BMW 1500 (Neue Klasse)

BMW 1500 (Neue Klasse)BMW 1500 (Neue Klasse)

BMW 1500 (Neue Klasse)BMW 1500 (Neue Klasse)

BMW 3200 CSBMW 3200 CS

BMW 3200 CSBMW 3200 CS

Jaguar E-Type Jaguar E-Type Jaguar E-Type

Jaguar E-Type (1961)

Jaguar E-Type to nie tylko wspaniały samochód sportowy. E-Type to także ikona, symbol lat 60. Powalający wygląd, zaawansowana technika, mocny i niezawodny silnik oraz atrakcyjna cena przesądziły o jego sukcesie. Jego duch jest wyraźnie widoczny w najnowszym F-Type.

Wszystkiego najlepszego dla Jaguara E-Type

Jaguar E-TypeJaguar E-Type

Jaguar E-TypeJaguar E-Type

Jaguar E-TypeJaguar E-Type w USA nosił oznaczenie XKE

Jaguar E-TypeJaguar E-Type

Porsche 911 Porsche 911 Porsche 911

Porsche 911 (1963)

Każdy, kto choć trochę śledzi informacje motoryzacyjne zapewne wie, że Porsche hucznie obchodzi w tym roku 50-lecie modelu 911. W 1963 roku IAA we Frankfurcie było miejscem wielkiej premiery. Na stoisku znanej już na całym świecie marki pokazano następcę modelu 356 nazwane 901. Chociaż nie był to już prototyp, to do rozpoczęcia produkcji seryjnej minął niemal rok. W tym czasie nazwa została zmieniona na 911 po proteście Peugeota przywiązanego do trzycyfrowych liczb z zerem w środku.

Porsche świętuje 50-te urodziny 911 w Pebble Beach

50 lat Porsche 911To już 50 lat - Porsche 911

Dalsze losy tego modelu były już znacznie lepsze. Doskonała sprzedaż zapewniła mu świetlaną przyszłość. Liczne modyfikacje spowodowały, że ta doskonała (choć trudna w prowadzeniu) konstrukcja została zastąpiona zupełnie nową dopiero w 1998 roku.

50 lat Porsche 911 Carrera

Porsche 911Porsche 911

Porsche 911Porsche 911

Porsche 911Porsche 911

Porsche 911Porsche 911

Porsche 911Porsche 911

Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 Pullman Mercedes-Benz 600 Pullman

Mercedes 600 (1963)

Mercedes-Benz W100 - takie oznaczenie fabryczne nosiła "sześćsetka" - to najbardziej reprezentacyjna limuzyna niemieckiej marki. O tym, jak duże było zapotrzebowanie na tak duże, ale i drogie auto niech świadczą liczby. W latach 1963-1981 powstało 2677 sztuk Mercedesa 600.

W100 to także powrót Mercedesa do budowy dużych silników do samochodów osobowych. Mercedes 600 był tak ciężki, że specjalnie z myślą o nim powstało V8 6.3, które później wykorzystano w 300SEL 6.3 i 450SEL 6.9 (rozwiercona wersja).

Mercedes klasy S | Historia najlepszego auta na świecie

Mercedes-Benz 600 PullmanMercedes-Benz 600 Pullman LWB

Mercedes-Benz 600 PullmanMercedes-Benz 600 Pullman SWB

Mercedes-Benz 600 PullmanMercedes-Benz 600 Pullman 6d

Mercedes-Benz 600 Pullman LandauletMercedes-Benz 600 Pullman Landaulet

Honda N600 Honda N600 Honda N600

Honda N600 (1967)

Połowa lat 60. to pierwsze przymiarki firm japońskich do wejścia na rynek europejski. W 1967 roku Honda zaprezentowała zupełną nowość, model N600. Małe autko było oferowane w Japonii także z mniejszym silnikiem jako N360. W 1973 roku Honda N600 ustąpiła miejsca swojemu następcy, modelowi Civic.

Keijidosha, czyli japoński sposób na tanią motoryzację

Honda N600Honda N600

Honda N600Honda N600

Honda N600Honda N600

NSU Ro 80 NSU Ro 80 NSU Ro 80

NSU Ro 80 (1967)

NSU znane było z produkcji udanych samochodów, jak Prince oraz z zaawansowanych prac nad silnikiem Wankla. W 1967 roku we Frankfurcie firma pokazała swój najbardziej rozpoznawalny samochód, model Ro 80. Nowoczesne nadwozie z dużym rozstawem osi nastawione było na komfort pasażerów. Dwukomorowy silnik o pojemności 995 cm3 osiągał 115 KM. W sumie Ro 80 zrobił duże wrażenie na dziennikarzach zdobywając tytuł Samochodu Roku 1968. NSU zostało wkrótce kupione przez VW i "wchłonięte" przez markę Audi.

Samochody z zapomnianej bajki | NSU

NSU Ro 80NSU Ro 80

NSU Ro 80NSU Ro 80

NSU Ro 80NSU Ro 80 i jego następca, VW K70

Maserati Ghibli Maserati Ghibli Maserati Ghibli

Maserati Ghibli (1967)

Ghibli to jeden z najbardziej klasycznych modeli Maserati. Długa maska, ogromny silnik V8 i dwuosobowe wnętrze łączą się w niemal idealne Gran Tourismo, samochód do wielkiej turystyki. Przez sześć lat powstało 1275 sztuk w wersji coupe i cabrio. Jego następca, Khamsin z 1974 roku miał mniej szczęścia. Przez osiem lat powstało zaledwie 430 egzemplarzy. Era potężnych Gran Tourismo dobiegła końca.

Zobacz także: IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 50-te

Maserati GhibliMaserati Ghibli

Maserati GhibliMaserati Ghibli

Maserati Ghibli SpyderMaserati Ghibli Spyder

Maserati Ghibli SpyderMaserati Ghibli Spyder

Więcej o:
Copyright © Agora SA