IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 50-te

Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt - tak w oryginalnej wersji językowej brzmi nazwa obecnie największego salonu samochodowego w Europie i jednego z największych na świecie. W tym roku odbędzie się jego 65 edycja. IAA jest obecne we Frankfurcie nad Menem od 1951 roku. Od tego czasu miało tam miejsce wiele ważnych motoryzacyjnych premier. Przed rozpoczęciem tegorocznej edycji, przybliżymy Wam najciekawsze z nich. Zaczynamy od lat 50-tych
Mercedes-Benz Type 300 Mercedes-Benz Type 300 Mercedes-Benz Type 300

Mercedes-Benz Type 300 (W186)

Protoplasta współczesnej S-klasy. Jeden z najlepszych samochodów ze znaczkiem Mercedesa w historii. Został zaprezentowany szerokiej publiczności w 1951 roku właśnie na salonie we Frankfurcie. Zbudowany na ówcześnie najnowszym typie tzw. "ramy X" posiadał pod maską sześciocylindrową rzędową jednostkę o aluminiowej głowicy, generującą 115 KM. Moc przekazywana była na koła za pomocą 4-biegowej w pełni zsynchronizowanej skrzyni biegów. W186 otrzymał przydomek Adenauer po Konradzie Adenauerze - Pierwszym Kanclerzu Republiki Federalnej Niemiec, który miał w swojej flocie aż sześć tego typu aut w różnych konfiguracjach nadwozia - od limuzyny po cabrio.

Mercedes-Benz Type 300Mercedes-Benz Type 300

Mercedes-Benz Type 300Mercedes-Benz Type 300

BMW 501 BMW 501 BMW 501

BMW 501

W 1951 roku pokazano także, nazwany przez niemiecką publiczność "Barokowym Aniołem", nowy model BMW 501. Miał on być odpowiedzią Bawarczyków na limuzyny Mercedesa. Pod długą przednią maskę trafił sześciocylindrowy rzędowy silnik o mocy 65 KM. W późniejszym okresie było dostępne także dwu i półlitrowe V8. Projektantem modelu 501 był designer polskiego pochodzenia - Peter Szymanowski.

BMW 501BMW 501

Studebaker Champion Sedan Studebaker Champion Sedan Studebaker Champion Sedan

Studebaker Champion Sedan

W 1953 roku na kolejnym Salonie Samochodowym we Frankfurcie pokazano przeprojektowanego Studebakera Champion Sedan. Nowy przód z dużo niżej poprowadzoną linią maski miał sprawić, że nowy Studebaker będzie bardziej atrakcyjny wizualnie. Pod maską pozostał niezmieniony rzędowy silnik o mocy 85 KM.

Studebaker Champion SedanStudebaker Champion Sedan

BMW 507 BMW 507 BMW 507

BMW 507

W latach 50-tych a dokładniej na IAA Frankfurt w 1955 roku pokazano wyjątkowe i do dzisiaj kultowe BMW 507. Klasyczny roadster, który mechanicznie bazował na BMW 501 i 502 został wprowadzony do produkcji przez bardzo mocne naciski amerykańskiego importera BMW do Stanów Zjednoczonych - Maxa Hoffmana, który potrzebował alternatywy dla Mercedesa 300SL. 507 było napędzane najmocniejszym dostępnym w palecie modeli BMW silnikiem V8, o pojemność 3.2 litra, który zdolny był rozpędzić 507 do 100 km/h w 11.1 sekundy.

BMW 507BMW 507

DKW Munga DKW Munga DKW Munga

DKW Munga

W 1957 roku na stoisku DKW można było zobaczyć model Munga, który zatwierdzono do produkcji, a którego nazwa wzięła się od rozwinięcia - "Mehrzweck UNiversal Geländewagen mit Allradantrieb" W wolnym tłumaczeniu na język polski brzmiałoby to: wielozadaniowy uniwersalny samochód terenowy z napędem na cztery koła. Pojazd ten powstał głównie z myślą o służbie w wojsku i innych formacjach państwowych, jak Straż Graniczna czy Policja. Do sprzedaży trafiła również cywilna wersja, która można było nabyć już za niecała 10.000 DM.

DKW MungaDKW Munga

Więcej o:
Komentarze (3)
IAA Frankfurt - Wielkie premiery | lata 50-te
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: SWiAT

    Oceniono 18 razy 10

    Niemcy w latach 30 byli juz technologicznie lata swietlne przed Polska. Po 1945 odjechali poza polski horyzont.
    Obecnie Niemcy zglaszaja tyle patentow rocznie ile UK i Francja razem. Dobrze, ze mamy takiego sasiada, a nie np Albanie.

  • Gość: TAURUS

    Oceniono 1 raz 1

    I pomyśleć że beemkę "zniszczyli" raketerzy z Rosji w Anglii. Desinger z Polski. Polskich nazwisk w faterlandzie można spotkać tysiące i nikt się nie przyznaje do korzeni.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX