35 lat "eMek" - Moc, siła i doskonałość

W tym roku BMW obchodzi mały jubileusz. 35 lat temu na rynku pojawiło się pierwsze dostępne w sprzedaży BMW z legendarnym dziś znaczkiem "M". Było to BMW M1, które zapoczątkowało narodziny całej grupy usportowionych modeli producenta z Monachium. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć Wam naszym zdaniem najlepsze z nich
BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL BMW 3.0 CSL

BMW Motorsport i 3.0 CSL

BMW M GmbH funkcjonowało wcześniej jako BMW Motorsport GmbH i było utworzonym w 1972 roku oddziałem firmy zajmującym się przygotowywaniem seryjnych samochodów do sportów motorowych. Pierwszym dzieckiem małego, zatrudniającego na początku jedynie 35 osób, zakładu było legendarne dziś BMW 3.0 CSL. Szybko stało się ono najlepszym sportowym samochodem turystycznym swojej epoki. W latach 1973-1979 sześć razy zdobywało tytuł mistrza Europy i dominowało przez niemal całe dziesięciolecie na międzynarodowej scenie sportowych samochodów turystycznych. Ale pionierski duch BMW 3.0 CSL wynikał nie tylko z jego charakterystycznych barw, lecz również z konkretnych innowacji technicznych: od 1973 roku pod maską montowano pierwszy czterozaworowy silnik sześciocylindrowy marki BMW. Ponadto w roku 1974 układ hamulcowy samochodu wyposażono po raz pierwszy eksperymentalnie w ABS - na długo przed wprowadzeniem go do produkcji seryjnej w BMW serii 7. Pod koniec swojej kariery auto, jako coupé turbo, imponowało mocą do 800 KM. W roku 1976 spółka Motorsport GmbH wystawiła do wyścigu swój najmocniejszy sportowy samochód turystyczny: prowadzone przez Ronniego Petersona CSL z 3,2-litrowym silnikiem biturbo. Moc tego silnika musiała nawet zostać ograniczona do 750 KM.

BMW 30 CSLBMW 3.0 CSL

BMW M1 BMW M1 BMW M1

BMW M1

Pierwsze auto z oznaczeniem "M" weszło na rynek w 1978 roku. Oficjalnie zostało zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Paryżu. Dysponowało mocą 277 KM z silnika, który pochodził wprost z wyścigowego 3.0 CSL. Mierzyło jedynie 1,14 m. wysokości a kosztowało dokładnie 100000 marek, ale popyt i tak znacznie przekraczał podaż. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówień czekało jeszcze w kolejce. W końcu M1 było najszybszym niemieckim drogowym autem sportowym, jak wnikało z pomiarów wiodących czasopism branżowych: w teście z 1979 M1 uzyskało prędkość 264,7 km/h. "Dopiero przy prędkości 213 km/h konieczne jest przełączenie z czwartego na piąty bieg, a następnie samochód płynnie przechodzi do maksymalnej prędkości", stwierdził jeden ze specjalistów testujących pojazd. Liczni klienci docenili te zalety, znalazł się wśród nich późniejszy mistrz świata Formuły 1 Alan Jones. Ostatecznie na rynek trafiło 456 sztuk M1.

BMW M1BMW M1

BMW M1BMW M1

BMW M535i BMW M535i BMW M535i

BMW M535i

W 1979 roku na rynku pojawił się pierwszy samochód M w pełni przeznaczony do drogowej jazdy - BMW M535i. Samochód bazował na zwykłej BMW serii 5, ale pod jego maską zamontowano 3,5 litorowy silnik o mocy 221 KM. Dzięki temu BMW otworzyło w motoryzacji nowy etap produkcji usportowionych limuzyn. M535i otrzymało również fotele Recaro, większe hamulce, mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu i skrócone przełożenia skrzyni biegów.

M535iM535i

M635CSI M635CSI M635CSI

BMW M5 i M635CSI

W roku 1984 spółka Motorsport GmbH znów wzbudziła sensację wśród fanów mocnych, sportowych samochodów: w modelu M635CSi Coupe i w M5 zamontowano czterozaworowy rzędowy silnik sześciocylindrowy z M1. Status legendy zdobyło szybko przede wszystkim montowane ręcznie M5: to był prawdziwy wilk w owczej skórze, którego moc 286 KM była prawie trzykrotnie wyższa niż w 518i. Na pierwszy rzut oka model ten w zasadzie nie różnił się z zewnątrz od swojego seryjnego odpowiednika. Jednak maksymalna prędkość 245 km/h wprawiała w osłupienie wielu posiadaczy dużych limuzyn i samochodów sportowych, kiedy mimo wciśniętego do końca pedału gazu byli lekko i płynie wyprzedzani. Wtedy powstało określenie ?ekspres biznesmena?. M635CSI otrzymało ten sam silnik i stało się legendarnym samochodem klasy GT niemieckiego producenta. W sumie powstało 5859 sztuk tych wyjątkowych aut. M635CSI stało się również potężną bronią wielu zespołów w wyścigach krótko i długo dystansowych.

BMW M5BMW M5

BMW M635CSIBMW M635CSI

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E30

Rok 1986 to czas narodzin BMW M3. Ten kompaktowy dwudrzwiowy samochód był pierwszym samochodem BMW projektowanym konsekwentnie równolegle dla produkcji seryjnej i dla działu sportu: wersja drogowa ? aby została uznana za samochód turystyczny, musiała być produkowana w ilości 5000 egz. rocznie ? od samego początku była pomyślana jako samochód wyścigowy i ?szyta? na miarę regulaminu grupy A . Zadania, z jakimi spółka musiała się zmierzyć, wykraczały poza możliwości oferowane przez siedzibę przy Preußenstraße. Dlatego w 1986 r. spółka Motorsport GmbH wprowadziła się do swojej drugiej siedziby w Garching na przedmieściach Monachium.

Do napędu zastosowano czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 litra (195-220 KM), a w późniejszym czasie pojemność powiększono do 2,5 litrów. Wersja Sport Evolution II osiągała moc 238 KM. Jednostka napędowa posiadała elementy np. głowicę cylindrów pochodzącą z modelu M1. M3 E30 produkowane było w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywności oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria została dosyć mocno zmieniona. Żeby zmieścić powiększony rozstaw kół poszerzono błotniki. Poza tym dobudowano z przodu i z tyłu spojlery, zmieniono nieco słupek C, bardziej płasko zamontowano tylną szybę, a klapę bagażnika wykonano z tworzywa wzmocnionego szklanym włóknem. Również przednia szyba została wklejona, a nie jak w pozostałych modelach zamocowana za pomocą gumowej uszczelki. Przez wszystkie te działania zmniejszono opór powietrza do Cw 0,33. Wypuszczano krótkie, limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwycięstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowały w wyścigach serii DTM

Pierwsza generacja produkowana była przez pięć lat do 1991 roku. Wyprodukowano 18 221 egzemplarzy M3 E 30. Najbardziej rarytasowym jest BMW M3 Sport Evolution Cabrio, który powstał tylko w jednym egzemplarzu. Również wersje Evolution są bardzo poszukiwane na rynku aut używanych.

BMW M3BMW M3

BMW M3BMW M3

BMW M5 E34 BMW M5 E34 BMW M5 E34

BMW M5 E34

1988 to rok debiutu drugiej generacji M5. Sześciocylindrowe silniki rzędowe osiągnęły pojemność 3,6 l, później 3,8 l, przy czym ich moc wzrosła do 315 i 340 KM. I jeszcze jedna zmiana: silniki nie miały już litery ?M? w wewnętrznym numerze typu konstrukcyjnego, lecz ?S? jako oznaczenie przyszłych silników Motorsport GmbH. Różnicę widać na pierwszy rzut oka: zamiast napisu ?BMW? na pokrywie zaworów znajdował się napis ?M Power? jak w czterocylindrowym M3. Najpierw na rynek weszła limuzyna M5, a z początkiem roku 1992 pojawił się również Touring ? wyjątkowe połączenie rasowego sportowego auta ze szlachetnym pojazdem transportowym.

BMW M5 E34BMW M5 E34

BMW M5 E 34 faceliftingBMW M5 E 34 facelifting

BMW M3 E36 BMW M3 E36 BMW M3 E36

BMW M3 E36

Kiedy w roku 1990 wystartował nowy model serii 3, spółka Motorsport GmbH pracowała już nad nowym BMW M3, który wszedł na rynek w 1992 r. Karoserii tego Coupé nie zdobił już zwracający uwagę spojler oraz wydatne nadkola. Nowe BMW M3, zgodnie z duchem czasu, swoją moc prezentowało w bardziej subtelny sposób dla znawców rozpoznawalny tylko po detalach. I oczywiście po charakterystycznym brzmieniu trzylitrowego czterozaworowego silnika sześciocylindrowego o mocy 286 KM. To sześciocylindrowe M3 było ponadto pierwszym silnikiem BMW z tzw. układem VANOS, płynną regulacją faz rozrządu po stronie zaworów ssących. Ten opatentowany układ M pozwolił przede wszystkim zwiększyć moment obrotowy w dolnym i środkowym zakresie obrotów. Równocześnie wyjątkowym rozwiązaniem w przypadku tego samochodu było pierwsze zastosowanie sterownika silnika skonstruowanego przez BMW, którego moc obliczeniowa wynosiła ok. 20 mln operacji na sekundę. Tym razem od samego początku zaplanowano wersję Cabrio i nieco bardziej komfortową limuzynę. Wyprodukowane w niewielkiej serii M3 GT o mocy 295 KM wyznaczało wtedy górną granicę możliwości technicznych. W latach 1992-1996 spółka Motorsport GmbH skonstruowała na bazie tego M3 ponad 85 czterodrzwiowych wyścigowych wersji serii 3. Samochód prowadzony przez Johnny'ego Cecotto zwyciężył w roku 1993 mistrzostwa ADAC GT i rozpoczął podbój amerykańskiego rynku sportów motorowych. W roku 1996 PTG M3 o mocy 400 KM zdobyło tytuł IMSA.

W roku 1995 bestsellerowe M3 przeszło daleko idącą ewolucję i otrzymało jeszcze lepsze parametry. Ponownie zwiększono moc i moment obrotowy ? 321 KM z silnika o pojemności zaledwie 3,2 l, czyli ponad 100 KM na jeden litr, stanowiło niezwykle wysoką poprzeczkę dla konkurencji. Ponadto zastosowano po raz pierwszy układ Double VANOS, zmodyfikowany układ regulacji faz rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych. Moc przenoszona była na tylne koła przez seryjną skrzynię sześciobiegową.

BMW M3 E36BMW M3 E36

BMW M3 E36BMW M3 E36

Produkcja Roadstera rozpoczęła się w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpoczęła się w 1997 roku Produkcja Roadstera rozpoczęła się w 1997 roku

BMW M Roadster i M Coupe

W 1997 roku pojawił się znów kolejny samochód sportowy z wymownym M z tyłu: M Roadster prezentowany jako "samochód bezkompromisowy", stanowił nie tylko fascynujące połączenie Roadstera Z3 i silnika o mocy 321 KM z M3. Dzięki swojej wyjątkowości samochód ten był wówczas najlepszym roadsterem oferowanym przez BMW. Niedługo potem pojawiło się M Coupé, samochód sportowy w najczystszej formie, również wyposażone w silnik M3 i bazujące na roadsterze M, jednak zapewniające o zupełnie innych zaletach. Łączyło wysoką zwinność i dynamikę jazdy opakowane w karoserię, która oferowała nie tylko radość z jazdy, ale również szereg praktycznych rozwiązań.

M Coupe produkowane było przez cztery lata  M Coupe

Auto oferowane było również z innymi silnikami, ale tak naprawdę sensowna jest tylko wersja MM Coupe

M RoadsterM Roadster

BMW M5 E39 BMW M5 E39 BMW M5 E39

BMW M5 E39

W 1998 roku inżynierowie BMW M GmbH zaprezentowali M5 trzeciej generacji: całkowicie nowy wymiar dynamiki jazdy w tym segmencie pojazdów. Oczywiście również w tym przypadku najbardziej sportowy model popularnej serii 5 cechował understatement. Z zewnątrz nowe M5 było rozpoznawalne jedynie dla znawców ? inaczej ukształtowany pas przedni z dużym wlotem powietrza chłodzącego, duże koła z lekkich stopów lekkich oraz cztery końcówki rur wydechowych znane już z aut M Roadster czy M Coupe. Sercem M5 był zupełnie nowy silnik ośmiocylindrowy o niesamowitych rezerwach mocy i momentu obrotowego. Jednostka ta osiągała moc 400 KM oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Zgodnie ze standardem sprawdzonym w poprzednim modelu nowe M5 zostało wyposażone w precyzyjną skrzynię sześciobiegową.

BMW M5BMW M5

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E46 / CSL

O wysokich kompetencjach inżynierów M świadczył nie tylko silnik, lecz także układ M3 trzeciej generacji. Debiutujące w 2000 r. M3 wyposażone było w hamulce z ?pływającymi? tarczami, których zaletą jest przede wszystkim lepsze odprowadzenie ciepła i dłuższa żywotność w stosunku do standardowych rozwiązań. Nowe BMW M3 oferowało lepsze parametry pod każdym względem: wyższą moc, większą dynamikę i jeszcze bardziej oryginalny charakter. W liczbach wyglądało to tak: 343 KM, 365 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Nieprzeciętną moc i niezwykłą dynamikę jazdy nowego M3 podkreślała jeszcze wyraźniej niż u poprzednika fascynująca stylistyka auta. Za to nic nie zmieniło się w kwestii przydatności tego samochodu do codziennej eksploatacji ? nadal było wysokowydajnym samochodem, który dzięki wielu doskonałym właściwościom po raz było liderem w swojej klasie.

Rok później M3 zrzuciło swoją szatę użytkowego auta na co dzień i zmieniło się w wyścigowe kombi: M3 GTR z czterolitrowym silnikiem ośmiocylindrowym wystartowało po raz pierwszy w wyścigach American LeMans Series (ALMS). Samochód z charakterystycznymi wlotami powietrza na masce i potężnym tylnym skrzydłem pokazało swoją wyższość na torach wyścigowych USA i zdobyło mistrzostwo w klasie GT ? odpowiedni prezent na 30. urodziny BMW M GmbH w roku 2002.

Rocznicę uczczono zgodnie z tradycją firmy: konstruując wyjątkowe auto ? M3 CSL. Skrót ten oznaczał ?Coupe, Sport and Light?, co w zasadzie odkrywa sedno istoty tego modelu. Dach, konsola środkowa i boczki drzwi wykonano z materiałów kompozytowych z włókien węglowych, zamontowano lżejsza tylną szybę, a wielu elementów komfortowych po prostu nie było. W połączeniu z silnikiem o mocy 360 KM CSL było prawdziwym mistrzem zakrętów, co udowadniał w imponujący sposób. Podczas testów pokonał pętlę północną toru Nürburgring w czasie 7:50 minut, co jest świetnym wynikiem w tej klasie samochodów. W roku 2003 CSL weszło na rynek i w ciągu kilku miesięcy sprzedam no wszystkie 1383 egzemplarze.

BMW M3 E46BMW M3 E46

BMW M3 cabrio E46 BMW M3 cabrio E46

BMW M5 BMW M5 BMW M5

BMW M5 E60

Od przełomu tysiącleci nie było w zasadzie roku, w którym samochód M nie wzbudziłby sensacji. Jesienią 2004 r. było nim nowe BMW M5, którego poprzednik sprzedał się już w ponad 20000 egzemplarzy. Ta najszlachetniejsza "piątka" była jednocześnie najmocniejszą, jaka kiedykolwiek powstała: pięć litrów pojemności, dziesięć cylindrów, moc 507 KM, moment obrotowy 520 Nm i prędkość obrotowa silnika przekraczająca 8000 obr/min. Te parametry jak nigdy dotąd pozwoliły pokonać granicę, jaka dzieliła zawsze samochód do użytku codziennego od samochodu do ambitnych wyścigów.

Osiągi BMW M5 czwartej generacji wyznaczyły nowe standardy w segmencie sportowych limuzyn. W porównaniu z poprzednim modelem z silnikiem ośmiocylindrowym moc wzrosła o ponad 25 procent ? BMW M5 przekroczyło magiczną granicę 100 KM na litr. Moc właściwa tego auta kształtowała się na poziomie samochodów wyścigowych. Połączenie silnika V10 z siedmiobiegową skrzynią SMG dało osiągi, które znacznie wykraczały poza możliwości innych seryjnych limuzyn. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w jedyne 4,7 sekundy, a wskazówka szybkościomierza przekraczała 200 km/h po zaledwie 15 sekundach. Przy prędkości 250 km/h dalszy przyrost tempa ograniczała elektroniczna blokada.

Zaledwie kilka miesięcy później pojawiło się BMW M6 o takim samym napędzie. Duże Coupé miało dach z włókna węglowego, podobnie jak M3 CSL, a jego układ jezdny można było dopasować jednym naciśnięciem przycisku. Oczywiście również M6 mogło rozwijać prędkości wyższe niż fabryczne ograniczenie do 250 km/h. BMW umożliwiało zatem zwiększenie maksymalnej prędkości, połączone ze szkoleniem dla kierowców na zamkniętym torze.

BMW M5BMW M5

BMW M5BMW M5

BMW M6BMW M6

BMW M6 CabrioBMW M6 Cabrio

Z4 M Roadster Z4 M Roadster Z4 M Roadster

BMW Z4 M Roadster i Coupe

W roku 2006 spółka M GmbH poszerzyła swój pakiet produktów o samochód sportowy nowej generacji ? BMW Z4. Zarówno Z4 M Roadster, jak i Z4 M Coupe miały sześciocylindrowy silnik o mocy imponującej mocy 343 KM z M3, który pozwalał tej dwuosobówce rozpędzać się do 250 km/h. Na bazie tego Coupe powstało dwanaście fabrycznych samochodów wyścigowych z silnikiem sześciocylindrowym o mocy 430 KM, które zostawiały konkurencję daleko w tyle: w latach 2009 i 2010 w 11 na 16 wyścigów długodystansowych VLN na torze Nürburgring triumfatorem były Z4 Coupé. Od 2010 r. następca nosi nazwę Z4 GT3 i jest wersją wyścigową najnowszego roadstera Z4 z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 4,4 l, przeznaczony dla klientów działających w sportach motorowych.

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

Z4 M CoupeZ4 M Coupe

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E90

Po 15 latach, w roku 2007, BMW M3 nowej generacji wyposażono w nowy silnik, który zastąpił rzędową jednostkę sześciocylindrową, wielokrotnego zdobywcę nagrody ?Engine of the Year?. W Coupe i w zaprezentowanej chwilę potem limuzynie po raz pierwszy zastosowano silnik ośmiocylindrowy. Przy pojemności 3999 cm3 nowy silnik V8 generował moc 420 KM. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego 400 Nm uzyskiwało się w niezwykle szerokim zakresie 6500 obr/min. Moc silnika przenoszona była standardowo na tylne koła przez sześciobiegową skrzynię manualną oraz zupełnie nową przekładnię główną. Zwłaszcza w Coupe konstruktorzy i tym razem postawili na jeszcze lżejszą konstrukcję. Bazując na pozytywnych doświadczeniach z innych modeli M, dach wykonano tutaj z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, a maskę silnika z aluminium. Dźwięk, prowadzenie i frajda z jazdy nie mają sobie równych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM, zbudowano 135 egzemplarzy) podkreślają sportowy charakter M3. M3 oferowany był jako coupe, limuzyna i kabriolet. Ten ostatni po raz pierwszy miał składany, metalowy dach. Z modelu E90/E92/E93 powstało najwięcej w historii krótkich, limitowanych serii, takich jak: DTM Champion Edition czy M3 CRT (Carbon Racing Technology).

BMW M3 CabrioBMW M3 Cabrio

BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzyBMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzy

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilości 6 egzemplarzyBMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilości 6 egzemplarzy

BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M BMW X6M i X5M

BMW X5M i X6M

W roku 2009 dzięki BMW X5 M i BMW X6 M wyczynowy charakter samochodów BMW M GmbH przeniósł się na rosnącą w siłę rodzinę modeli BMW X. Powstał nowy wysokowydajny silnik V8, którego parametry mocy zostały precyzyjnie dopasowane do charakteru obu modeli. Silnik M TwinPower Turbo o mocy 555 KM był pierwszą na świecie jednostką napędową z międzyrzędowym kolektorem wydechowym i technologią TwinPower Turbo. Turbosprężarki umieszczone zostały wraz z katalizatorami w przestrzeni pomiędzy dwoma rzędami cylindrów. Taka konfiguracja umożliwia typową dla M, spontaniczną reakcję silnika oraz liniowy przyrost mocy i stały przebieg momentu obrotowego.

BMW X6M i X5MBMW X6M i X5M

BMW 1 M Coupe BMW 1 M Coupe BMW

BMW 1 M Coupe

Za duchowego przodka nowego modelu ekipa z Monachium uznała pierwszą generację M-trójki. Auto bazuje na modelu 135i, ale jest od niego o 5 mm dłuższe, o 53 mm szersze, o 13 mm wyższe i waży o 35 kg mniej (1495 kg). Rozkład masy jest niemal perfekcyjny - 51,7:48,3. Pod maską zagościł 3-litrowy motor z Z4 sDrive35iS z dwiema turbosprężarkami, zdolny "rozkręcić się" do 7000 obr./min. Moc 340 koni osiąga przy 5900 obr./min, a maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm dysponuje w zakresie 1500-4500 obr./min. Funkcja overboost umożliwia chwilowe podniesienie tego ostatniego do okrągłych 500 Nm. Moment obrotowy na tylne koła trafi za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej o krótszych przełożeniach. Najmocniejsza "jedynka" zyska również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. BMW chwali się, że auto przyspiesza do "setki" w ciągu 4,9 s, do 200 km/h - w 17,3 s, a 400 m ze startu zatrzymanego pokonuje w czasie 13,2 s. Prędkość maksymalna, ograniczona elektronicznym kagańcem, to 250 km/h. Pod blaszanym płaszczem kryje się utwardzone zawieszenie z aluminiowymi elementami z modelu M3 i wzmocniony układ hamulcowy z tarczami o średnicy 360 mm z przodu i 350 mm z tyłu. Niemieccy inżynierowie sięgnęli po hydrauliczny układ wspomagania kierownicy z funkcją Servotronic, dostosowującą siłę wspomagania do prędkości jazdy i prędkości obrotowej silnika.

1 M Coupe jeździ na 19-calowych alufelgach o szerokości 9 i 10 cali (odpowiednio: z przodu i z tyłu) z limitowanej serii modelu M3 GTS. Naciągnięto na nie opony w rozmiarze 245/35 z przodu i 265/35 z tyłu. Z zewnątrz auto wyróżnia się również zupełnie nowym pakietem aerodynamicznym. Zderzaki poszatkowano wlotami powietrza, a spod tylnego dyfuzora wyzierają 4 okrągłe końcówki wydechu. Na deser BMW sięgnęło po oświetlenie LED, a klientowi zaserwowało do wyboru trzy kolory nadwozia: Alpine White (niemetaliczny), Black Sapphire Metallic i - specjalnie dla "emki" - Valencia Orange Metallic. Kabina wzbogaciła się z kolei o sportowy wolant i fotele, wstawki z alcantary oraz kontrastowe szycia w pomarańczowym kolorze.

BMW 1 M Coupe i M3 E30

BMW 1 M Coupe

BMW M5 BMW M5 BMW M5

Nowości BMW M GmbH

Nowe BMW M5

BMW M5 napędzane jest przez silnik V8 o pojemności 4,4 litra wykorzystujący technologię M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. Auto posiada siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnię M, aktywny mechanizm różnicowy Active M Differential przy tylnej osi oraz układ zawieszenia, zestrojony pod kątem dostępnych osiągów i prezentowanej dynamiki, dzięki czemu mocna jednostka napędowa może naprawdę rozwinąć skrzydła i zapewnić niesamowitą radość z jazdy. Osiągi można dodatkowo zwiększyć przy pomocy opcjonalnego pakietu sportowego Competition Package, który poprawia dynamikę w stylu BMW M. Pakiet Competition Package został przygotowany z myślą o poprawie dynamiki i charakterystyki prowadzenia BMW M5. Egzemplarze z Competition Package wyróżniają się zwiększoną mocą silnika (do 575 KM). Ponadto w opcji od marca 2013 roku dostępne są również ceramiczne tarcze hamulcowe M wykonane z włókien węglowych.

BMW M6 - Coupe, Cabrio i Gran Coupe

Wyposażone są w ten sam silnik co M5 czyli V8 o pojemności 4,4 litra wykorzystujący technologię M TwinPower Turbo, który generuje maksymalnie 560 KM mocy. O ile M6 Coupe i Cabrio było wcześniej dostępne o tyle M6 Gran Coupe to zupełna nowość. Nowy członek rodziny M6 nie wyrzekł się ani wyjątkowego poziomu precyzyjnie zestrojonych parametrów technicznych typowych dla samochodów BMW M, ani ekskluzywnego, przyciągającego spojrzenia, atrakcyjnego wyglądu.

BMW M5 - Hamulce ceramiczneBMW M5 - Hamulce ceramiczne

BMW M6 Coupe i CabrioBMW M6 Coupe i Cabrio

Więcej o:
Copyright © Agora SA