Z "500" w nazwie - cz. 2

Liczba 500. W motoryzacji można na nią trafić nieco częściej niż na inne. Czasem oznacza po prostu kolejny model w gamie, czasem moc silnika a czasem liczbę wyprodukowanych egzemplarzy. Oto druga część cyklu z "500" w nazwie
Ford Mustang Eleanor Ford Mustang Eleanor fot. Ford

Shelby GT500

Drugą cześć cyklu zaczynamy mocnym amerykańskim uderzeniem. Shelby GT500 jeden z najbardziej kultowych "muscle car'ów". Historia tego modelu trwa od 1967 kiedy to GT500, stworzony przez zajmującego się modyfikacjami Carolla Shelby, trafił do oferty. W trakcie produkcji powstało wiele limitowanych wersji GT500 jak np: KR czy Super Snake. Zainteresowanie modelem GT500 zwiększyło się także po filmie "60 sekund", w którym "Eleonor" była niemalże głównym bohaterem. Mustang z legendarnym logo GT500 jest obecny również w aktualnej gamie modelowej Forda. "500" w nazwie modelu oznacza oczywiście moc jaką mogą wygenerować silniki V8 montowane od zawsze w Shelby GT500. Model z lat 1967-1970 osiągają na aukcjach często astronomiczne kwoty. Najdroższy, w limitowanej wersji Super Snake, został sprzedany w maju tego roku za 1,3 miliona dolarów.

Zobacz, ile kosztuje używany Ford Mustang

Shelby GT500fot. Ford

Shelby GT500 Super Snake

fot. Opel fot. Opel Opel Vectra i500

Opel Vectra i500

Często zdarza się tak, że model planowany do produkcji w liczbie 500 sztuk dla podkreślenia tego faktu otrzymuje "500" w nazwie. Czasami cieszy się on jednak taką popularnością, że producent zwiększa liczbę produkcyjnych egzemplarzy do np. 1300 sztuk. Tak właśnie stało się z Vectrą i500. Nazwa jednak pozostała a Vectra w limitowanej edycji i tak zyskała status kultowej wśród miłośników marki. Przed liczbą znajduje się jeszcze literka "i", która w tym przypadku oznacza Irmsher, czyli nazwę nadwornego tunera Opla. Pod maską Vectry i500 znalazł się, znany także z innych modeli tej marki, silnik 2.5 V6, który po modyfikacjach generował 194 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Ile kosztuje Opel Vectra?

fot. OpelOpel Vectra i500

fot. Vauxhall fot. Vauxhall Vauxhall Monaro VXR 500

Vauxhall Monaro VXR 500

Kolejne auto, z "500" w nazwie to brytyjskie połączenie australijskiej i amerykańskiej technologi GM. Nazwano je Vauxhall Monaro VXR w wersji 500 oznaczającej ilość koni mechanicznych. Vaxhuall i Holden Monaro, które różnią się jedynie znaczkami, to klasyczne coupe, które powstało na bazie Holdena Commodore trzeciej generacji. Vauxhall w wersji VXR 500 otrzymał pod maskę silnik sześciolitrowy silnik V8 wzmocniony kompresorem. Generował on moc 507 KM i prawie 680 Nm momentu obrotowego. Do setki rozpędzał się w 4,9 sekundy. Produkcja tego "brytyjskiego muscle car'a" zakończyła się w 2005 roku.

Zobacz ile kosztuje Pontiac GTO z silnikiem V8

fot. VauxhallVauxhall Monaro VXR 500

Caterham R500

Skoro jesteśmy przy brytyjskich klimatach to warto w gronie nazwanych liczbą "500" przedstawić bardzo lekkiego i szybkiego Caterhama R500. Zacznijmy od genezy nazwy R500. Nie oznacza ona ani mocy ani też ilości wyprodukowanych sztuk. 500 to wartość stosunku mocy jaka przypada na jedną tonę masy pojazdu. Oczywiście opisywany Caterham nie posiada 500 KM, bo waży jedynie 506 kg a jego moc określona jest na poziomie 266 KM. Z matematycznego punktu widzenia liczba ta jest nawet większa niż 500, ale widocznie taka argumentacja bardziej przypadł producentowi do gustu. Nie zmienia to jednak faktu, że Caterham R500 jest bardzo szybki, bo na słynnym torze Top Gear uzyskał czas lepszy niż Bugatti Veyron.

Chcesz mieć własnego Caterhama? Sprawdź ceny

Caterham R500

Chevrolet 500

Podążając za nazwą "500" wracamy do Stanów Zjednoczonych. Od 1983 roku, przez kolejnyhc 12 lat produkowany był tam Chevrolet 500. Mały i lekki pick-up bazował na kompaktowym Chevrolecie Chevette. Posiadał benzynowy silnik 1.6, który za sprawą pięciobiegowej manualnej skrzyni biegów bez problemu radził sobie z ważącym jedynie 960 kg. W trakcie swojej długiej historii amerykańska dostawcza "pięćsetka" przeszła delikatny facelifting. Największą popularnością Chevrolet 500 cieszył się w Ameryce Południowej.

Zobacz ile kosztują małe Chevrolety

Dodge Coronet 500

Pozostając na amerykańskim lądzie nie można zapomnieć o Dodge'u Coronet, którego w latach 1965-1970 najmocniejsza wersja nosiła przydomek 500. Pod maską znajdowało się oczywiście klasyczne V8 o pojemności 5.2 litra i mocy 233 KM. W trakcie pięciu lat produkcji trzeciej generacji, Dodge Coronet w wersji 500 występował w czterech rodzajach nadwozia - coupe, cabrio, sedan i... kombi. Do dzisiaj wersja 500 wzbudza na zlotach i wyścigach na 1/4 mili ogromne zainteresowanie.

Sprawdź ceny Dodga w Polsce

Dodge Coronet 500

Dodge Coronet 500

 

Alfa Romeo 500

Na koniec prezentujemy samochód, o którego 99% z Was nie miało zielonego pojęcia. To ciężarówka produkowana przez... Alfę Romeo. Nie do końca wiemy dlaczego otrzymała ona nazwę 500, ale jest wyjątkowa z kilku względów. Jak przystało na włoskich projektantów, nawet 3-tonowa ciężarówka musiała być wyjątkowym dziełem projektantów. I była, bowiem Alfa 500 miała w swoim czasie najbardziej opływowe kształty ze wszystkich produkowanych ciężarówek. A propos produkcji. Alfa Romeo 500 miała to szczęście (lub pecha), że była produkowana w okresie 1937-1945 więc swoją popularność zawdzięcza między innymi działaniom w ramach włoskiej armii podczas II Wojny Światowej. Dla wojska była ona produkowana nawet w wersji z uzbrojeniem. Fani sportów samochodowych mogą ją kojarzyć jako oficjalną ciężarówkę zespołu Scuderia Ferrari. Niestety po wojnie koncern przeszedł sporą restrukturyzację i 500 okazała się ostatnim ciężarowym samochodem z pod znaku Alfa Romeo.

Polskie ceny osobowych Alfa Romeo

Alfa Romeo 500

Więcej o:
Copyright © Agora SA