Keijidōsha, czyli japoński sposób na tanią motoryzację

Mikrus MR-360. Pamiętacie to auto? Było małe, tanie i miało zmotoryzować Polskę. To co nie udało się Mikrusowi w latach 50-tych, udało się po prawie 20 latach "Maluchowi" . Mamy jednak wrażenie, że Mikrus był dobrym autem na japoński rynek, gdzie tuż po wojnie popularność zdobyły Keijidōsha, czyli małe i lekkie samochody spełniające nowe rządowe regulacje pozwalające zmotoryzować podnoszącą się po II Wojnie Światowej Japonię.
Subaru 360 Subaru 360 Subaru 360

Era pojemności 360 cm3

Historia: Wprowadzenie w 1950 roku zmian w regulacjach dotyczących mikro samochodów (do tej pory mogły mieć maksymalną pojemność 150cm3), pozwoliło wielu mieszkańcom Kraju Kwitnącej Wiśni przesiąść się ze skuterów na samochody. Dzięki temu także mali przedsiębiorcy zyskali nowe środki transportu. Stało się tak dlatego, że producenci przygotowywali także małe vany i pickupy. Cel rządu został osiągnięty bo przemysł motoryzacyjny zaczął się szybko rozwijać. Najważniejsze cechy "kei carów", jak obecnie nazywane są tego typu auta to maksymalna długość do 3 metrów, szerokość do 1,3 metra i wysokość do 2 metrów. Pojemność mogła wynosić do 360 cm3. Moc silnika, rodzaj skrzyni biegów i wyposażenie dodatkowe nie było w żaden sposób ograniczone. Moc silników sięgała około 20 KM. Pierwszym na rynku samochodem spełniającym nowe wymagania było w 1955 roku Suzuki Suzulight. Honda N360 była za to pierwszym autem tej klasy, w którym dostępna była automatyczna skrzynia biegów.

Samochody ery 360 cm3 to m.in: Suzuki Suzulight, Subaru 360, Daihatsu Midget MP, Mazda R360, Mazda Carol 360, Mitsubishi Minica, Honda N360, Subaru Sambar.

Suzuki Suzulight

Subaru 360

Mazda R360

Mazda Carol 360

Mitsubishi Minica

Daihatsu Midget

Era pojemności 550 cm3

Historia: 1 stycznia 1976 roku weszły w życie przepisy, które pozwalały rozwinąć skrzydła producentów "kei carów". Od tego roku zwiększyła się  pojemność silnika, która maksymalnie mogła wynosić 550 cm3 jak i szerokość powiększona z 1300 do 1400 cm. Silniki osiągały wówczas moc około 30 - 40 KM.

Samochody ery 550 cm3 to m.in: Subaru Rex 550, Mitsubishi Minica Ami 55, Mazda Porter Cab, Suzuki Alto, Daihatsu Cuore 550.

 

Subaru Rex 550

Suzuki Alto

Daihatsu Cuore 550

Keijidosha, czyli japoński sposób na tanią motoryzację Keijidosha, czyli japoński sposób na tanią motoryzację Keijidosha, czyli japoński sposób na tanią motoryzację

Era pojemności 660 cm3

Historia: Przełomowy dla samochodów Keijidōsha był rok 1990, w którym to wprowadzono kolejne przepisy mające na celu rozwój małolitrażowych aut. Od marca producenci mogli montować w nich silniki o pojemności 660 cm3 jednak ich moc nie mogła przekraczać 64 KM. Wyobrażacie sobie Fiata 126p, który z fabryki wychodzi z jednostką o mocy 60 KM? Regulacje prawne wprowadzone w 1990 roku (z małą zmianą z 1998 roku dotycząc zwiększonej do 3,4 metra długości i 1,48 metra szerokości) obowiązują do dzisiaj. W trakcie rozwoju "kei carów" pojawiły się także korzystniejsze warunku opodatkowania zakupu tych aut. Zamiast 5% wartości, właściciel płaci tylko 3%. Keijidōsha można rozpoznać także po specjalnych tablicach rejestracyjnych, które dla samochodów prywatnych mają żółte tło i czarne napisy a dla aut firmowych czarne tło i zółte napisy. Od 1990 roku widoczny był także trend tworzenia małych roadsterów, coupe i samochodów sportowych. Producenci zaczęli także co raz częściej stosować takie rozwiązania techniczne jak układy turbodoładowania, napęd na cztery koła czy automatyczne skrzynie biegów.

Samochody ery 660 cm3 to m.in: Honda Beat, Mazda AZ-550, Suzuki Cappuccino, Suzuki Alto, Subaru Sambar, Honda City, Daihatsu Copen.

Suzuki Alto

Honda Beat


Mitsubishi Minica

Honda City Turbo

Czasy współczesne

Historia: W chwili obecnej "kei-cars" stanowią bardzo dużą cześć sprzedaży nowych samochodów w Japonii. W Hondzie sięga ona nawet 25%. Regulacje rządowe pozostały niezmienione od lat, ale wynika to z faktu, że coraz większa część samochodów to auta nowej generacji czyli elektryczne lub hybrydowe. Część producentów zwiększyła pojemności silników tych modeli, które wcześniej wchodziły w skład grupy "kei-cars". Tak stało się między innymi z Suzuki Alto. Jedynym samochodem innego niż japoński producent dostępnym na rynku w kategorii "kei car" jest... Smart. Jednak najlepiej sprzedającym się współczesnym Keijidōsha jest Suzuki Wagon R.

Samochody ery współeczesnej to m.in: Mitsubishi Minica, Mitsubishi i-MiEV, Daihatsu Move, Honda N-One, Suzuki Wagon R, Subaru R2, Subaru Pleo, Toyota Pixis Space.

Subaru R2

Honda N-One Mugen

Daihatsu Move

 

Kei cars w sportach motorowych

Z racji na zamiłowanie Japończyków do wyścigów samochodowych, Keijidōsha były używane także do tego celu. Już od początku produkcji mały aut z silnikami o pojemności 360 cm3 można było oglądać je na torze. W trakcie ewolucji "maluchów" powstawały także co raz bardziej sportowe wersje przeznaczone do sportu. W latach 80-tych odbywał się np: wyścigowych puchar Hondy City Turbo. W ostatnim czasie nadworny tuner Hondy, firma Mugen przygotowała wyścigową wersję modelu N-One.

Subaru 360 i Suzuki Suzulight

Honda N-One Mugen Racing Concept

 

Więcej o:
Copyright © Agora SA