BMW M3 | Ostatni zakręt

BMW kończy produkcję modelu M3. Prawdopodobnie żegnamy się z tym oznaczeniem na zawsze. Dla uczczenia jednego z najlepszych modeli w historii motoryzacji przygotowaliśmy mały, historyczny przegląd. Żegnaj M3... Jego następca będzie nosił oznaczenie M4
BMW M3 E30 BMW M3 E30 fot. bmw

BMW M3 E30

To auto doczekało się statusu poszukiwanego klasyka. Pierwsza seria BMW M3 powstała w 1986 roku jako model do homologacji dla serii wyścigowej DTM. Auto bazowało na modelu E 30. Do napędu zastosowano czterocylindrowy silnik S14 o pojemności 2,3 litra (195-220 KM), a w późniejszym czasie pojemność powiększono do 2,5 litrów. Wersja Sport Evolution II osiągała moc 238 KM. Jednostka napędowa posiadała elementy np. głowicę cylindrów pochodzącą z modelu M1.

M3 E 30 produkowane było w dwóch wersjach nadwozia: coupé, oraz od czerwca 1988 roku jako kabrio. Dla polepszenia sztywności oraz zmniejszenia oporów powietrza karoseria została dosyć mocno zmieniona. Żeby zmieścić powiększony rozstaw kół poszerzono błotniki. Poza tym dobudowano z przodu i z tyłu spojlery, zmieniono nieco słupek C, bardziej płasko zamontowano tylną szybę, a klapę bagażnika wykonano z tworzywa wzmocnionego szklanym włóknem. Również przednia szyba została wklejona, a nie jak w pozostałych modelach zamocowana za pomocą gumowej uszczelki. Przez wszystkie te działania zmniejszono opór powietrza do  Cw 0,33.

Wypuszczano krótkie, limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwycięstw w mistrzostwach DTM: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek startowały w wyścigach serii DTM

Pierwsza generacja produkowana była przez pięć lat do 1991 roku. Wyprodukowano 18 221 egzemplarzy M3 E 30. Najbardziej rarytasowym jest BMW M3 Sport Evolution Cabrio, który powstał tylko w jednym egzemplarzu. Również wersje Evolution są bardzo poszukiwane na rynku aut używanych.

Naszym zdaniem:
M3 E30 to jeden z najlepszych klasyków rodem z Monachium. Wersja z 220 konnym silnikiem (od 1989 do 1991 roku) rozpędzała się do 241 km/h i przyspieszała do setki w 6,7 sekundy. Można by powiedzieć, że Niemcy zbudowali 30 lat temu samochód, który teraz zaczęli robić Japończycy. Taka Toyota GT86 ma mniej mocy, ale trochę z zadziorności pierwszej M3.

BMW M3 wersja europejska
8.661
BMW M3 model na rynek USA
4.996
BMW M3 Evolution 505
BMW M3 Euro (195 KM) 1.519
BMW M3 Evolution II (220 PS) 500
BMW M3 Cabrio 786
BMW M3 Sport Evolution (238 KM)
600
BMW M3 Sport Evolution Cabrio (238 KM)
1
BMW M3 Europameister
podpisywany przez Roberto Ravaglia
148
BMW M3 Cecotto (215 KM)
z tego 25 egzemplarzy wersji Ravaglia, które trafiły na rynek Angielski, 2 srebrne i 23 czerwone
505
BMW M3 Alpina B6 3,5S (254 KM, R6, 3,5 l) produkowany w latach 1987-1990
62

 

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 Alpina B6 3,5SBMW M3 Alpina B6 3,5S

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 Cabrio E30BMW M3 Cabrio E30

BMW M3 Cabrio E30BMW M3 Cabrio E30

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 E30BMW M3 E30

BMW M3 E36 BMW M3 E36 BMW M3 E36

BMW M3 E36

Druga generacja zaprezentowana została przez M GmbH w 1992 roku. Początkowo oferowano wyłącznie model coupe, który napędzany był 3 litrową, rzędową szóstką o mocy 286 KM. Od 1993 roku oferta M3 powiększyła się o limuzynę. Rok później (1994) dołączył kabriolet z seryjnie montowanym elektrycznie składanym dachem.

W 1996 roku wprowadzono nowy 3,2 litrowy silnik R6 o mocy 321 KM. W 1997 roku do oferty wprowadzono przekładnie SMG, która powstała przy współpracy firmy Getrag. M3 było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który mógł być wyposażony w zautomatyzowaną manualną skrzynie biegów. Skrzynia nie działała optymalnie. Przerwy pomiędzy biegami były wyraźnie odczuwalne. Jej obsługa na tamte czasy wydawała się na tyle skomplikowana, że BMW przed wydawaniem aut testowych robiło dziennikarzom indywidualne szkolenia. W tym samym roku M3 doczekało się niewielkiej modernizacji. Wszystkie M3 E 36 rozpędzały się do 250 km/h. Pierwszą setkę najszybciej (5,5 sekundy) osiągała wersja z silnikiem 3,2 litra.

Na rynek amerykański E36 były oferowane z innymi silnikami niż na rynek europejski. BMW M3 USA miało niezależnie od silnika (3.0 oraz 3.2) 240 KM. Limitowanej wersji GT (aluminiowe drzwi, tylny spojler, oferowany tylko w ciemno zielonym kolorze) powstało 350 egzemplarzy. Model produkowany był pomiędzy grudniem 1994 roku, a czerwcem 1995 roku.

Najwcześniej zakończono produkcję limuzyny  - grudzień 1997 rok. Wyprodukowano ich 12 435 sztuk. Dokładnie rok później przyszła pora na pożegnanie z coupe. Z taśmy zjechało 46 693 egzemplarzy. Najdłużej dostępny był kabriolet, którego produkcja zakończyła się w sierpniu 1999 roku. Powstało ich 12 114 sztuk.

Naszym zdaniem:
Generację E36 (1992-1999) właściwie można pominąć. Ani ładna, ani specjalnie szybka czy wybitna w prowadzeniu. To krok w tył względem E30. Montowana pierwsza generacja skrzyni SMG działała tragicznie

 

BMW M3 E36BMW M3 E36

BMW M3 E36BMW M3 E36

BMW M3 limuzyna E36BMW M3 limuzyna E36

BMW M3 cabrio E36BMW M3 cabrio E36

Skrzynia SMGSkrzynia SMG

BMW M3 GT E36BMW M3 GT E36

BMW M3 cabrio E36BMW M3 cabrio E36

BMW M3 E46 BMW M3 E46 BMW M3 E46

BMW M3 E46

BMW M3 E46 produkowane było w latach 2000 - 2007. Model napędzany był rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3,2 litra i mocy 343 KM, który kręcił się aż do 7900 obr./min. Był to kolejny z wspaniałych silników m GmbH. Chociaż początkowo nic na to nie wskazywało. Silniki miały usterkę fabryczną polegającą na zastosowaniu wadliwego materiału przy produkcji panewek korbowodowych. BMW usuwało bezpłatnie usterkę, a w krytycznych przypadkach nawet wymieniało silnik. Warto zwrócić na powyższą przypadłość szczególną uwagę w egzemplarzach wyprodukowanych przed 2003 rokiem. Serwisy BMW na całym świecie wzywały właścicieli aut i nieodpłatnie wykonywały akcję serwisową polegająca na wymianie wadliwych panewek na właściwe.

Coupe pojawiło się w sprzedaży w lipcu 1999 roku, a kabriolet wprowadzono na rynek w kwietniu 2000 roku. E46 oferowane było z manualną, 6 biegową skrzynią i poprawioną przekładnia SMG. Model z manualną zmianą biegów przyspieszał do setki w czasie  5,1 sekundy, z SMG w 5,2 sekundy. Prędkość maksymalna była ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Na początku 2005 roku BMW oferowało za dopłatą "Competition Paket", w którego skład wchodziły 19 calowe felgi ze specjalnym ogumieniem, wydajniejsze hamulce z modelu CSL, sportowe zawieszenie i bardziej bezpośrednie przełożenie kierownicy.

Jako jedyne modele E46 zakodowane są fabrycznie zarówno pod BMW AG jak i BMW M GmbH.

Naszym zdaniem:
Model E46 pozwolił szybko zapomnieć o poprzedniku.

 

BMW M3 E46

BMW M3 E46 Competition PaketBMW M3 Competition Paket

BMW M3 cabrio E46 BMW M3 cabrio E46

BMW M3 cabrio E46 BMW M3 cabrio E46

BMW M3 CSL BMW M3 CSL BMW M3 CSL

BMW M3 CSL E46

Model M3 CSL (Coupé Sport Leichtbau) był genialny. Auto zostało poddane wielu modyfikacjom. Było lżejsze (ma np. karbonowy dach) i mocniejsze - 360 KM. Do przeniesienia napędu posłużyła 6 biegowa, sekwencyjna skrzynia SMG II mit Drivelogic z skróconymi czasami zmiany biegów. Na każdym kroku oszczędzano zbędne kilogramy. Zrezygnowano z halogenów, klapę bagażnika zbudowano z lekkich materiałów, wmontowano cieńsze szyby. Zrezygnowano z takich ekstradodatków jak sensory parkowania, sensor deszczowy czy światła ksenonowe. Wszystko to i szereg niewidocznych gołym okiem udoskonaleń sprawiło, że model CSL stał się najlepiej jeżdżącym M3. Nawet dzisiaj jego czasy okrążeń zachwycają. Na Pętli Północnej Nurburgringu z czasem 7:50 jest szybszy od Lamborghini Gallardo LP 560-4, Nissana GT-R, Ferrari 360 Challenge Stradale f1 czy Porsche 911 GT3. Jedynym słabym elementem była skrzynia biegów, która działała zbyt wolno i nie nadążała nad wyrafinowaniem i perfekcją tego auta. Mimo to, z wszystkich modeli M3 to właśnie ta wersja zasługuje na szczególne wyróżnienie. To były czasy kiedy firmą rządzili właściwi ludzie. Gerhard Richter był najlepszym szefem jakiego M GmbH mogło mieć. Ktoś z pasją i wizją. Gdyby ten człowiek pozostał na fotelu szefa nie przytrafiły by się takie pomyłki jak X5/X6 M czy turbodoładowane silniki. Dokopałem się do wywiadu sprzed kilku lat z panem Richterem. Warto przeczytać. Znajdziecie go tu

BMW M3 CSL został zbudowany w ilości 1.383 egzemplarzy.

Naszym zdaniem:
Kwintesencja M3. Nic dodać, nic ująć.

 

BMW M3 CSLBMW M3 CSL

BMW M3 CSLBMW M3 CSL

BMW M3 CSLBMW M3 CSL

BMW M3 CSLBMW M3 CSL

BMW M3 CSLBMW M3 CSL

BMW M3 BMW M3 BMW M3

BMW M3 E90/E92/E93

Kolejna generacja E 90 (po modernizacjach nosząca oznaczenie E92 i E93) to równie udany samochód. Najlepsza jest podstawowa wersja z ręczną przekładnią lub skrzynią SMG, która zdecydowanie poprawiła swoją precyzję i szybkość zmiany biegów. 420 konny silnik przyspiesza do setki w czasie 4,8 sekundy. Dźwięk, prowadzenie i frajda z jazdy nie mają sobie równych w tej klasie cenowej. Wersje specjalne np. GTS (450 KM, zbudowano 135 egzemplarzy) można sobie podarować. To auto nadaje się tylko na tor. Nie ma w nim tej finezji, którą posiadał CSL. Oferowany jako coupe, limuzyna i kabriolet. Ten ostatni po raz pierwszy miał składany, metalowy dach. Z modelu E90/E92/E93 powstało najwięcej w historii krótkich, limitowanych serii, takich jak: DTM Champion Editio czy M3 CRT (Carbon Racing Technology).

Naszym zdaniem:
Znakomite auto. Nieważne który wariant wybierzesz - limuzynę, coupe czy cabrio. Nieistotne czy zdecydujesz się na manualną przekładnie czy świetnie pracujące SMG. Otrzymujesz 100% gwarancji zadowolenia! To jedno z najlepszych sportowych aut na świecie.

BMW M3 BMW M3

BMW M3 sedanBMW M3 sedan

BMW M3 sedanBMW M3 sedan

BMW M3 CabrioBMW M3 Cabrio

 

 

BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilości 6 egzemplarzyBMW M3 CRT (Carbon Racing Technology). Limitowana seria w ilości 6 egzemplarzy

BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzyBMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzy

BMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzyBMW M3 DTM Champion Edition - limitowana seria w ilości 54 egzemplarzy

BMW M3 GTSBMW M3 GTS

BMW M3 GTSBMW M3 GTS

BMW M3 GTSBMW M3 GTS

Więcej o:
Komentarze (18)
BMW M3 | Ostatni zakręt
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • swoboda_t

    Oceniono 39 razy 27

    "Można by powiedzieć, że Niemcy zbudowali 30 lat temu samochód, który teraz zaczęli robić Japończycy. Taka Toyota GT86 ma mniej mocy, ale trochę z zadziorności pierwszej M3"

    A według mnie można by powiedzieć, że Japończycy zaczęli teraz robić samochód, jaki 30 lat temu robili... Japończycy. Toyota GT86 nawiązuje duchem i nawet samą nazwą do legendarnej Corolli AE86. M3 to nawet wtedy była zupełnie inna półka.

    A taką np. e30 M3 z chęcią bym przytulił. Świetna klasyczna zabawka, którą doceni znawca, bo przeciętny przechodzień weźmie za tani remizowóz :)

  • ligand17

    Oceniono 31 razy 27

    Jak dla mnie to bzdura: oznaczenie M4 będzie nosiło coupe/cabrio, M3 pozostanie w wersji sedan (kombi raczej nie zrobią:-) ).

  • baza02

    Oceniono 20 razy 18

    A i jeszcze jedno - e90 to oznaczenie sedana - e92 to coupe a e93 cabrio - a nie żadne zmodernizowane wersje e90 ...
    To samo dotyczy się M4 - to ma być oznaczenie dla coupe i pewnie cabrio - a sedan dalej będzie M3 - więc trochę się ten artykuł mija z prawdą.

  • Gość: 5.5 do setki to nie szybko?

    Oceniono 6 razy 4

    5.5 sekundy do setki w e36 to nie szybko? dużo droższe czysto sportowe 911 przyspieszało jedynie o 0.2 sekundy szybciej, to że u nas e 36 jest uważane za droższego poloneza to nie znaczy że był to zły samochód, jeszcze kilka lat temu e30 rdzewiało na szrocie a dziś reaktywacja, u niemców e36 cieszy się dużym uznaniem

  • gransport.pl

    Oceniono 3 razy 3

    M3 E30 jest ponadczasowy, niezłe osiągi nawet dzisiaj i świetny design!

  • baza02

    Oceniono 19 razy 3

    "Kolejna generacja E 90 (po modernizacjach nosząca oznaczenie E92 i E93) to równie udany samochód. Najlepsza jest podstawowa wersja z ręczną przekładnią lub skrzynią SMG, która zdecydowanie poprawiła swoją precyzję i szybkość zmiany biegów. 420 konny silnik przyspiesza do setki w czasie 4,8 sekundy. "

    Co to za bełkot - google translate to tłumaczył ??? Silnik przyśpiesza do setki w 4,8 - a reszta samochodu co ?

  • bezzebnypirat

    Oceniono 4 razy 2

    Autor, Martin Sliwa, chyba powinien pisac w dziale ogrodniczym gazetki OBI, a nie w dziale moto poczytnego portalu.

    1) M3 o ile wiem nadal bedzie produkowane. Jako sedan.
    2) BMW M3 E36 mozna 'w zasadzie pominac', bo bylo 'wolne' i 'brzydkie'? Haha setka w 5,5 sekundy wzgledem 6,7 poprzednika to rzeczywiscie wyrazny krok wstecz. Wyglad? Pomine 'kwestie gustu', ale prosze zobacyzc inne samochody z tamtych lat... Dzisiaj to BMW nie podoba sie nawet mi, glownie przez utrwalony wizerunek dresowozu, ale poczekajmy jakies 7 lat i bedzie Pan jednym z tych, ktorzy chetnie sprzedadza nerke, zeby kupic takiego ponadczasowego klasyka. Choc jedna nerka nie wystarczy...
    3) Seria E9x ma obecnie skrzynie DKG, a nie SMG. Roznica jest wyrazna, tak technologiczna, jak w nazwie.

    To takie 3 luzne uwagi od kogos, kto tylko przejrzal ten artykul bez specjalnego zaglebiania sie.

  • Gość: pocalujta_wujta

    Oceniono 10 razy 2

    Ostatnie nie jest "znakomite". Jest po prostu ciezka krowa udajaca sportowy samochod co mowia nawet kierowcy szkoly BMW (w USA). Mialo konkurowac z Porsche, Chevy Corvette i paroma innymi... i niestety dostalo w dupsko na kazdym torze po kilka, kilkanascie sekund... nawet od innej ciezkiej krowy zwanej Nissan GT-R. Samochod nadaje sie moze na proste autostrady, ale na kretej drodze to E36 i E46 lepiej sie zachowuje.

    Problem w tym ze auto wazace prawie dwie tony nie moze byc autem sportowym. Zawieszenie tego nie skompensuje chocby nie wiadomo jakie bylo.

    BMW musialo nawet uzyc plastiku na blotniki by zbic na wadze tego modelu przy rozsadnych kosztach (bo wiadomo ze lepiej byloby zrobic je z wlokna weglowego z duzo wyzszym kosztem).

    Silnik tez nie jest wspanialy bo wystarczy doladowac (zwykly kompresor) jednostke 6-cylindindrowa z E46 by uzyskac te same osiagi. Po co wiec te dodatkowe dwa cylindry?

  • Sonny DonGero

    Oceniono 1 raz 1

    co to za idiota komentuje te zdjecia i pisze takie bzdury ze e36 jest brzydka i nieudana a skrzynia biegów zjebana.. Jakiś gimbus w dredach z zezem i w okolarach to pisal na 100%

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX