Koenigsegg - najszybszy towar eksportowy Szwecji

Kilka dni temu znali ją wyłącznie fani motoryzacji. Dzisiaj mówi o niej cała Polska. Przybliżamy wam w skrócie historię i modele szwedzkiej firmy Koenigsegg
Koenigsegg CC8S Koenigsegg CC8S fot. Koenigsegg

Koenigsegg CC8S

Pierwszy samochód skonstruowany przez Koenigsegga. CC8S nadał kierunek wszystkim następnym modelom tej firmy. Nadwozie 2-drzwiowego coupé i ramę wykonano z włókna węglowego i kevlaru. Do napędu użyto centralnie położonej zmodyfikowanej jednostki V8 Forda  o pojemności 4,7 l o mocy 655 KM. CC8S rozpędzał się według danych fabrycznych maksymalnie do prędkości 388 km/h i osiągał pierwsze 100 km/h w czasie 3,4 sekundy. Nigdy jednak niezależne źródło nie potwierdziło tych danych. Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiedzialna jest wyprodukowana przez firmę Cima skrzynia biegów, która ma sześć przełożeń.

Auto w czerwonym kolorze zaprezentowano na salonie w Genewie w 2002 roku. To jeden z najbardziej rzadkich modeli Koenigsegga. W latach 2002 - 2003 wyprodukowano tylko sześć egzemplarzy, w tym dwa z kierownicą po prawej stronie. Cena w okresie produkcji wynosiła 350 000 dolarów.

Moc 655 KM przy 6.800 obr./min
0-100 km/h - 3.5 sekundy
V-max 388 km/h
Masa własna 1175 kg

Koenigsegg CC8SKoenigsegg CC8S

Koenigsegg CC8SKoenigsegg CC8S

Koenigsegg CC8SKoenigsegg CC8S

Koenigsegg CC8SKoenigsegg CC8S

Koenigsegg CC8SKoenigsegg CC8S

Pierwszy prototyp Koenigsegga CC8S miał potrójne światła z przoduPierwszy prototyp Koenigsegga CC8S miał potrójne światła z przodu

Koenigsegga CC8S Koenigsegga CC8S

Koenigsegg CCR Koenigsegg CCR Koenigsegg CCR

Koenigsegg CCR

CCR jest rozwinięciem modelu CC8S. Auto ma ulepszoną konstrukcję nadwozia, większy splitter z przodu, większe hamulce, nowe opony i zmodernizowane zawieszenie. Wzrosła również moc silnika. V8 z dwoma sprężarkami, osiągało moc 806 KM.
28 lutego 2005 roku Koenigsegg CCR pobił 7-letni rekord prędkości, który był w w posiadaniu McLarena F1. Na włoskim torze Nardo Szwedzki osiągnęło prędkość 388 km/h. Mimo to w danych fabrycznych podawany jest wyższy V-max (395 km/h). Szef firmy Christian von Koenigsegg był bowiem przekonany, że gdyby rekord nie był mierzony na owalu tylko na prostej CCR osiągnąłby właśnie taką prędkość.

Przez dwa lata produkcji (2004-2006) fabrykę opuściło 14 egzemplarzy modelu CCR.

Moc 806 KM przy 6.900 obr./min
0-100 km/h - 3.2 sekundy
V-max 395 km/h
Masa własna 1180 kg

 

Koenigsegg CCRKoenigsegg CCR

Koenigsegg CCRKoenigsegg CCR

Koenigsegg CCRKoenigsegg CCR

Koenigsegg CCRKoenigsegg CCR

Koenigsegg CCRKoenigsegg CCR

Koenigsegg CCX Koenigsegg CCX Koenigsegg CCX

Koenigsegg CCX

CCX powstał z okazji dziesięciolecia powstania pierwszego modelu firmy Koenigsegg. Dlatego w nazwie pojawiła się litera X (rzymska dziesiątka). Auto produkowane było od 2006 roku. Koenigsegg chciał z CCX wejść na rynek amerykański. Poprzednie modele nie spełniały obowiązujących tam norm bezpieczeństwa i emisji spalin. Poczyniono znaczne zmiany w konstrukcji nadwozia, zarówno pod względem sztywności, jak i aerodynamiki. Wbudowano nowy układy dolotowy i wydechowy powietrza, a także silnik, w którym Koenigsegg po raz pierwszy zastosował blok swojej konstrukcji, a nie Forda sprowadzany z USA. Moc silnika pozostała bez zmian - 806 KM, ale wzrosła prędkość maksymalna - 397 km/h, oraz przyśpieszenie od 0 do 100 km/h  - 3,2 sekunsy. 7 maja 2006 roku CCX testowany był w programie Top Gear. Po pierwszej próbie czas był poniżej oczekiwań. Podczas kolejnej z bardziej agresywnymi ustawieniami, na zakręcie kończącym długą prostą, CCX wypadł z toru. Jako przyczynę określano przede wszystkim aerodynamikę stworzoną pod prędkość samochodu na prostej, natomiast niespełniającą swej roli na torze. Trzy tygodnie później Koenigsegg przysłał model ze zmodernizowanym tylnym spoilerem. Czas 1.17.6 s. okazał się najlepszym (w chwili ukończenia wyścigu) na liście Top Gear.

Moc 806 KM przy 7.000 obr./min
0-100 km/h - 3.2 sekundy
0-200 km/h - 9.8 sekundy
0-300 km/h - 29.2 sekundy
V-max 395 km/h
Masa własna 1180 kg

 

Koenigsegg CCXKoenigsegg CCX

Koenigsegg CCXKoenigsegg CCX

Koenigsegg CCXKoenigsegg CCX

Koenigsegg CCXKoenigsegg CCX

Koenigsegg CCXR Edition Koenigsegg CCXR Edition Koenigsegg CCXR Edition

Koenigsegg CCXR

CCXR pojawił się rok po modelu CCX. Miał moc 1018 KM i jego silnik był przystosowany do spalania biopaliwa (E85). Był pierwszym super sportowym, ekologicznym samochodem. Nadwozie wykonane było w całości z karbonu. Elementy karoserii ważą w sumie tylko 56 kg. Na zamówienie Szwedzi oferowali również felgi wykonane z karbonu. Z innych ciekawostek warto wspomnieć, że np. prześwit karoserii wynosi tylko 10 cm.

Pojemność silnika powiększono do 5 litrów. Moc silnika wzrosła do niebotycznych 1018 KM. Przyspieszenie do setki ma wahać się w okolicach trzech sekund, a prędkość maksymalne wg. danych producenta ma wynieść aż 417 km/h.

Powstało dziesięć egzemplarzy modelu CCXR. Sześć dodatkowych sygnowanych było jako CCXR Edition. Wersja wyróżnia się dużym tylnym spojlerem.

Moc 1018 KM przy 7.200 obr./min
0-100 km/h - 3.1 sekundy
V-max 417 km/h
Masa własna 1180 kg

 

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg CCXR Koenigsegg CCXR

Koenigsegg Agera Koenigsegg Agera Koenigsegg Agera

Koenigsegg Agera

Agera to zupełnie nowy model. Pierwsze prototypy zaprezentowano w 2011 roku. Agera technicznie bazuje na modelu CCX, jednak ma zupełnie nowy silnik i kształt karoserii, która posiada Monocoque zbudowany całkowicie z karbonu. wszystkie części potrzebne do zbudowania tego samochodu produkowane są w szwedzkiej fabryce Koenigsegga w Ängelholm.

Silnik modelu Agera R osiąga moc 1140 KM i jest tym samym topową wersją szwedzkiej manufaktury. Tak wysoka moc osiągana jest jedynie w połączeniu z biopaliwem E85. Podczas korzystania z normalne super plus (98) moc redukuje się do 980 KM. Teoretycznie Agera może rozpędzić się do 440 km/h. Jednak blokada elektroniczna ogranicza prędkość maksymalną do 415 km/h. Według danych producenta przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 2,8 sekundy, do 200 km/h 7,8 s, do 300 km/h 21,19 sekundy. Nowe modele Koenigsegga są pierwszymi samochodami na świecie, które będą posiadały felgi całkowicie zrobione z karbonu, które są o 40% lżejsze od koła aluminiowego.

Moc 1040 KM przy 7.100 obr./min
0-100 km/h - 2.8 sekundy
V-max 415 km/h
Masa własna 1330 kg

 

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Koenigsegg AgeraKoenigsegg Agera

Christian von Koenigsegg Christian von Koenigsegg Christian von Koenigsegg

Christian von Koenigsegg

Firma Koenigsegg powstała w 1994 roku w szwedzkiej miejscowości Ängelholm. Pierwszy samochód wyprodukowany został sześć lat później (2000 rok). Założycielem jest Christian von Koenigsegg, szwedzki designer, który w momencie zakładania manufaktury miał 22 lata. Von Koenigsegg pochodzi ze starej szlacheckiej rodziny Königsegg.

16 czerwca 2009 roku Königsegg podpisał porozumienie z firmą General Motors o przejęciu upadłego Saaba. Szwed miał otrzymać dotację z europejskiego banku inwestycyjnego w wysokości 450 mln euro. 2 października, bez wyjaśnień zerwał jednak umowę i wycofał się z tego projektu.

Firma wyprodukowała do chwili obecnej nieco ponad 100 egzemplarzy Königseggów.

 

Christian von KoenigseggChristian von Koenigsegg

Christian von KoenigseggChristian von Koenigsegg

Christian von KoenigseggChristian von Koenigsegg

Logo KoenigseggaChristian von Koenigsegg

Więcej o:
Komentarze (8)
Koenigsegg - najszybszy towar eksportowy Szwecji
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • tu_nie_bedzie_rewolucji

    Oceniono 41 razy 19

    Tylko Passat B5 w dieslu!
    ;)
    ---
    czekam-na.pl -bo każdy na coś czeka

  • hiszpan25

    Oceniono 22 razy 14

    Koenigsegg ma od poczatku klopoty z przyczepnoscia. nawet podczas testow przez Top Gear auto malowniczo poszlo w plener po utracie przyczepnosci. jak sadze w tym przypadku nie mozna bylo zwalic winy na brak umiejetnosci kierowcy. Ben Collins raczej wie co robi za kierownica...

  • trener44

    Oceniono 19 razy 9

    "Karbon" to nie jest polskie słowo - dosłowne tłumaczenie "węgiel". Zapewne autorowi chodziło o laminat wykonany na bazie włókien węglowych??

    TReneR

  • soony99

    0

    Samochód o takiej małej masie i takim przyspieszeniu co juz nie wspomne o prędkości maksymalnej Twoim zdaniem powinien się trzymać drogi jak rzep psiego ogona??? Brawo ........ Zrób samochód przejedziemy się nim i ocenimy . Koenigsegg na pewno nie jest niszowym samochodem , jest to samochód robiony na zamówienie i właścieciel może wszsytko pozmieniać jeśli coś jemu nie pasuje . Z kąd wiesz , że ten w Poznaniu nie był robiony na zamówienie właścieciela ....... może chciał zeby Koenigegg taki był akurat ..... Nie jesteś o tym nic poinformowany , nie wiesz nic o tej firmie a mimo to zaśmiecasz serwery....... Boże widzisz i nie grzmisz.

  • fragles102

    Oceniono 7 razy -3

    nie dziwne że to niszowa firemka jak produkuje tak niestabilne kiepsko prowadzace sie dupowozy !!
    z tragiczna podsterownoscią hehe

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX