Prototypy nie z tego świata

Postanowiliśmy w specjalny sposób uczcić 36 rocznicę premiery Gwiezdnych Wojen wybierając trzynaście najbardziej kosmicznych prototypów jakie kiedykolwiek powstały. Auta, które mogłyby równie dobrze powstać na Planecie Śmierci czy w jakieś innej, odległej galaktyce
Samochód powstał we współpracy z firmą Bohman & Schwartz z Pasadeny, zajmującą tworzeniem nadwozi Samochód powstał we współpracy z firmą Bohman & Schwartz z Pasadeny, zajmującą tworzeniem nadwozi Samochód powstał we współpracy z firmą Bohman & Schwartz z Pasadeny, zajmującą tworzeniem nadwozi

Phantom Corsair (1938)

W przetargu na samochód Lucyfera Phantom miałby duże szanse na wygraną.. Auto mieściło w środku sześć osób, a zbudować chciał go pan Rusty Heinz, keczupowy milioner. Auto nie powstało tylko dlatego, że kilka miesięcy po powstaniu prototypu Heinz zmarł na atak serca.

 

Nadwozie zbudowane było z aluminium Nadwozie zbudowane było z aluminium

Prędkość maksymalna wyniosła 185 km/hPrędkość maksymalna wyniosła 185 km/h

W 1938 roku zbudowano prototyp, którego koszt wyniósł 24.000 dolarówW 1938 roku zbudowano prototyp, którego koszt wyniósł 24.000 dolarów

Nie powstał ani jeden egzemplarz produkcyjny samochoduNie powstał ani jeden egzemplarz produkcyjny samochodu

Obecnie Phantom Corsair znajduje się Reno w stanie Nevada, w National Automobile Museum.Obecnie Phantom Corsair znajduje się Reno w stanie Nevada, w National Automobile Museum.

Phantom CorsairPhantom Corsair

Buick Y-Job Buick Y-Job Buick Y-Job

Buick Y-Job (1938)

Był pierwszym stworzonym samochodem, który nie miał trafić do produkcji seryjnej tylko służył po to żeby zbadać reakcje potencjalnych klientów. Innymi słowy Buick Y-Job to pierwszy studyjny samochód świata. Jego stylistą był Harley Earl. To on wprowadził słynne skrzydła do amerykańskich krążowników i jest odpowiedzialny za wygląd pierwszej generacji Corvette.

 

Elementy stylistyczne Buicka były wykorzystywane aż do późnych lat 50-tych  Elementy stylistyczne Buicka były wykorzystywane aż do późnych lat 50-tych

Buick Super Serie Model 50 był seryjnym odpowiednikiem Y-Job Buick Super Serie Model 50 był seryjnym odpowiednikiem Y-Job

Kabriolet miał zamontowany 5,2 litrowy silnik V8Kabriolet miał zamontowany 5,2 litrowy silnik V8

karoseria miała aż 5,3 metra długościKaroseria miała aż 5,3 metra długości

Buick Y-JobBuick Y-Job

Twórca Harley EarlTwórca Harley Earl

Firebird I był pierwszym 'samochodem' napędzanym turbiną gazową Firebird I był pierwszym 'samochodem' napędzanym turbiną gazową Firebird I był pierwszym 'samochodem' napędzanym turbiną gazową

GM Firebird I (1954)

Rakieta na kołach z turbiną gazową, która była odpowiedzialna za napęd. Tak wyglądał pierwszy Firebird pochodzący z koncernu GM. Z późniejszym prawdziwym samochodem, ten prototyp, poza nazwą nie ma zupełnie nic wspólnego. Ze względów bezpieczeństwa General Motors nigdy nie sprawdził prędkości maksymalnej tego bolidu.

 

Karoseria tego pocisku na kołach jest wykonana w całości z włókna szklanegoKaroseria tego pocisku na kołach jest wykonana w całości z włókna szklanego

Na Facebooku istnieje nieoficjalny fanpage prototypowych FirebirdówNa Facebooku istnieje nieoficjalny fanpage prototypowych Firebirdów

Auto powstało na zlecenie Forda w firmie Ghia Auto powstało na zlecenie Forda w firmie Ghia Auto powstało na zlecenie Forda w firmie Ghia

Lincoln Futura Concept (1955)

Pierwszy samochód Batmana. Prototyp powstał 11 lat wcześniej. Tak właśnie Ford wyobrażał sobie samochód przyszłości. Na szczęście wizja się nie sprawdziła. Pysk karpia, plastikowe kopułki zamiast dachu i karoseria z detalami jak w statku kosmicznym.

 

Koszty budowy ręcznie robionego prototypu wyniosły 250 000 dolarów Koszty budowy ręcznie robionego prototypu wyniosły 250 000 dolarów

Podwozie pochodziło z Lincolna Mark II   Podwozie pochodziło z Lincolna Mark II

W 1966roku George Barris kupił Lincolna i przerobił go dla serialu telewizyjnego o Batmanie na BatmobilaW 1966roku George Barris kupił Lincolna i przerobił go dla serialu telewizyjnego o Batmanie na Batmobila

Lincoln Futura ConceptLincoln Futura Concept

Lincoln Futura ConceptLincoln Futura Concept

Karoseria wykonana była z włókna szklanego. Karoseria wykonana była z włókna szklanego. Karoseria wykonana była z włókna szklanego.

Oldsmobile Golden Rocket (1956)

Podbój kosmosu mocno odbił się w swoim czasie na amerykańskiej motoryzacji. Inżynierowie starali się budować rakiety na kołach czerpiąc jak najwięcej pomysłów  ze statków kosmicznych. Rocet zadebiutował w 1956 roku podczas targów samochodowych.

 

Prototyp napędzany był silnikiem V8Prototyp napędzany był silnikiem V8

Rocet był jednym z pierwszych samochodów z regulowaną kolumną kierownicyRocet był jednym z pierwszych samochodów z regulowaną kolumną kierownicy

Oldsmobile Golden RocketOldsmobile Golden Rocket

Oldsmobile Golden RocketOldsmobile Golden Rocket

Oldsmobile Golden RocketOldsmobile Golden Rocket

Oldsmobile Golden RocketOldsmobile Golden Rocket

Dach miał specjalną powłokę chroniącą przed promieniami UV Dach miał specjalną powłokę chroniącą przed promieniami UV Dach miał specjalną powłokę chroniącą przed promieniami UV

Cadillac Cyclone (1959)

Cadillac, który wygląda jakby  chciałby wylądować na księżycu. To jeden z ostatnich samochodów zaprojektowanych przez legendarnego Harley Earl. Co ciekawe: auto mialo zamontowany radarowy system, który ostrzegał przed kolizją. Czujniki radarowe zostały zamontowane w przednich kopułkach, gdzie normalnie montuje się światła.

 

Z przodu zamontowane były czujniki radarowe, które ostrzegały przed kolizjąZ przodu zamontowane były czujniki radarowe, które ostrzegały przed kolizją

Cadillac CycloneCadillac Cyclone

Cadillac CycloneCadillac Cyclone

Ford Nucleon w wersji limitowanej Czernobyl na szczęście nigdy nie powstanie Ford Nucleon w wersji limitowanej Czernobyl na szczęście nigdy nie powstanie Ford Nucleon w wersji limitowanej Czernobyl na szczęście nigdy nie powstanie

Ford Nucleon (1958)

Zasięg na jednym baku 8000 km to by było coś! Taki dystans mógłby pokonać Ford Nucleon, który posiadał swój własny mini reaktor atomowy.  Autorzy projektu zakładali wymienność kapsuły z reaktorem atomowym w punktach obsługi kierowców. Na szczęście projekt nie wyszedł poza fazę koncepcji.

 

Nie powstał nawet prototyp, tylko modele w skali 3:8Nie powstał nawet prototyp, tylko modele w skali 3:8

Ford NucleonFord Nucleon

Auto zaprezentowano na salonie samochodowym w Turynie Auto zaprezentowano na salonie samochodowym w Turynie Auto zaprezentowano na salonie samochodowym w Turynie

Stratos Zero (1970)

Bertone był pionierem nowego stylu projektowania sportowych samochodów. Okrągłości lat 50-tych i 60-tych zamienił na zdecydowane linie ostre kanty.  Lancia Stratos Zero z 1970 roku jest znakomitym tego przykładem. Auto zaprojektował Marcello Gandini, który później stworzył takie arcydzieła jak Lamborghini Miura, Countach czy Diablo.

 

 Bertone musiał wziąć kredyt, żeby zrealizować ten projekt Bertone musiał wziąć kredyt, żeby zrealizować ten projekt

Zero ma silnik umieszczony centralnieZero ma silnik umieszczony centralnie

Po tym jak szef Lanci Ugo Gobbato zobaczył prototyp Zero zdecydował się zbudować model produkcyjnyPo tym jak szef Lanci Ugo Gobbato zobaczył prototyp Zero zdecydował się zbudować model produkcyjny

Stratos Zero Stratos Zero

Stratos Zero Stratos Zero

Projekt stworzono w 1967 Projekt stworzono w 1967 Projekt stworzono w 1967

Ferrari 512 S Modulo (1970)

Również Pininafrina lubował się w kosmicznie wyglądających, ultra płaskich prototypach. Ferrari Modulo bazowało na elementach wyścigowego modelu Ferrari 512 S. Auto otrzymało również jego 12 cylindrowy silnik. Mimo, że na to nie wygląda Modulo potrafi jeździć.

 

Prototyp zaprezentowano w 1970 roku na salonie samochodowym w GenewiePrototyp zaprezentowano w 1970 roku na salonie samochodowym w Genewie

Zamontowano w nim drzwi Canopy takie jak w Maserati Birdcage 75th i Saab Aero-X. Zamontowano w nim drzwi Canopy takie jak w Maserati Birdcage 75th i Saab Aero-X.

Do napędu użyto silnika V12 o pojemności 5,0 litra i mocy 550 KM. Do napędu użyto silnika V12 o pojemności 5,0 litra i mocy 550 KM.

Wysokość samochodu wynosi zaledwie 934 mmWysokość samochodu wynosi zaledwie 934 mm

Ferrari 512 S ModuloFerrari 512 S Modulo

Aerotech to bezsprzecznie najszybszy Oldsmobile jaki kiedykolwiek powstał Aerotech to bezsprzecznie najszybszy Oldsmobile jaki kiedykolwiek powstał Aerotech to bezsprzecznie najszybszy Oldsmobile jaki kiedykolwiek powstał

Oldsmobile Aerotech (1987)

Rekordowe 432 km/h osiągnął w 1988 roku na specjalnym torze w Teksasie prototyp Oldsmobile Aerotech. Co jest jeszcze bardziej imponujące to fakt, że auto napędzane było 4 cylindrowym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności dwóch litrów.  Cała seria prototypów powstała w latach 1987 - 1992.

Poszczególne generacje różniły się od siebie tylko w niewielkim stopniu wyglądemPoszczególne generacje różniły się od siebie tylko w niewielkim stopniu wyglądem

Oldsmobile AerotechOldsmobile Aerotech

Oldsmobile AerotechOldsmobile Aerotech

Prototypy nie z tego świata Prototypy nie z tego świata Prototypy nie z tego świata

Audi Rosemeyer (2000)

Tym modelem Audi przypomina o słynnych, wyścigowych modelach Auto Union. Rosemeyer ma w swoim wyglądzie coś brutalnego. Kierowca Bernd Rosemeyer był w swoim czasie jednym z najbardziej popularnych i odważnych kierowców. Zginął w 1938 roku podczas bicia rekordu na niemieckiej autostradzie A5. Przy prędkości 430 km/h boczny podmuch wiatru zmienił tor jazdy samochodu, który przekoziołkował kilkakrotnie.  Rosemeyer zmarł na miejscu wypadku.

 

Prędkość maksymalna wynosi 350 km/hPrędkość maksymalna wynosi 350 km/h

Auto stoi w przyfabrycznym muzeum w IngolstadtAuto stoi w przyfabrycznym muzeum w Ingolstadt

Francuski pojazd rodem z Gwiezdnych Wojen Francuski pojazd rodem z Gwiezdnych Wojen Francuski pojazd rodem z Gwiezdnych Wojen

Citroën GT (2008)

Z gry na drogę. Francuzi nazwali swój studyjny model GT by Citroen. Samochód był początkowo przewidziany jako projekt do wirtualnego świata gry na Playstation. Plany zbudowania auta w realnym świecie pojawiły się dopiero później. Miało zostać zbudowanych sześć egzemplarzy za cenę 1,6 mln euro każdy. Doniesienia na ten temat jednak ucichły. Prawdopodobnie modele dla klientów nigdy się nie pojawią.

 

Auto zadebiutowało 2 października na Paris Motor Show 2008Auto zadebiutowało 2 października na Paris Motor Show 2008

Za projekt wnętrza odpowiedzialny jest Louis Vuitton Za projekt wnętrza odpowiedzialny jest Louis Vuitton

Citroën GTCitroën GT

Przyjaciel partii zielonych - ten Mercedes zamiast spalin emituje do atmosfery czysty tlen Przyjaciel partii zielonych - ten Mercedes zamiast spalin emituje do atmosfery czysty tlen Przyjaciel partii zielonych - ten Mercedes zamiast spalin emituje do atmosfery czysty tlen

Mercedes-Benz Biome (2010)

Po tym Mercedesie nic nie zostanie. Można go w całości zutylizować. Do tego nie zanieczyszcza środowiska i wygląda jakby akurat co przyleciał z innej planety. Za wygląd modelu Biome odpowiedzialne jest Mercedes Advanced Design Studios w Kalifornii. Prototyp został zaprezentowany na L.A. Autoshow w 2010 roku.

 

Auto może być skompostowane lub użyte jako materiał budowlanyAuto może być skompostowane lub użyte jako materiał budowlany

Jego projektantem jest Hubert Lee Jego projektantem jest Hubert Lee

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.