Volkswagen ostro w dół. Zysk skurczył się prawie o połowę

Choć Volkswagen dostarcza coraz więcej samochodów, a jego udział w światowym rynku motoryzacyjnym rośnie, to zysk operacyjny koncernu w pierwszym kwartale br. spadł prawie o 50 proc. Oto szczegółowe wyniki poszczególnych marek niemieckiego giganta
Volkswagen Volkswagen Fot. Volkswagen

Volkswagen AG

- Obecna sytuacja rynkowa jest skomplikowana. To duże wyzwanie dla całego przemysłu - powiedział Martin Winterkorn szef grupy Volkswagena.

Wyniki finansowe koncernu mogą się wydawać paradoksalne, bo dostawy i udział w rynku rosną. Cały niemiecki koncern posiada obecnie 12,6-procentowy udział w światowym rynku samochodów osobowych, czyli o 0,4 proc. więcej niż rok temu. Wszystko dzięki zwiększeniu sprzedaży o 5,1 proc. Mimo tych wzrostów, zysk operacyjny niemieckiego koncernu spadł z 4,2 mld euro do 2,7 mld euro (styczeń-marzec 2012 do styczeń-marzec 2013).

Czym jest zysk operacyjny? To różnica pomiędzy przychodami, czyli wpływami firmy ze sprzedaży towarów i usług, a kosztami, czyli tym, co musiała wydać, ale wyłącznie w sferze jej działalności podstawowej. Zysk operacyjny nie uwzględnia salda zysków i strat nadzwyczajnych, płaconych podatków oraz wyników działalności inwestycyjnej i transakcji finansowych; liczą się tylko przychody i koszty z działalności typowej dla spółki (za: Słownik ekonomiczny NBP).

>>> Ile trzeba zapłacić za nowego Volkswagena? Oto ceny wszystkich modeli <<<

Oto szczegółowe wyniki osiągane przez koncern Volkswagena z podziałem na marki zwykłe, premium i pojazdy użytkowe (z pominięciem marek niszowych takich jak np. Bugatti)*.

*Wszystkie podane wyniki dotyczą pierwszego kwartału br. Ewentualne spadki lub wzrosty są odniesieniem do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Volkswagen Golf VII Volkswagen Golf VII Fot. Volkswagen

Volkswagen, Skoda, Seat

Volkswagen

Marka Volkswagen sprzedała 1,1 miliona samochodów, notując tym samym spadek o 2,4 proc. Zysk operacyjny skurczył się z 1,1 mld do 590 mln euro. Jak informują przedstawiciele niemieckiej marki, powodem spadków są m.in. coraz większe koszta związane z wprowadzaniem na rynek nowych modeli.

Volkswagen Golf VII

Skoda

Czeska marka również nie ma powodów do zadowolenia. Sprzedaż skurczyła się o 13,3 proc. do 179 tys. aut. Zysk operacyjny zmniejszył się z 209 mln do 112 mln euro.

Skoda Octavia III (2013)

Seat

Jeśli Seat chce przetrwać, musi podwoić swoją sprzedaż, o czym wspominali już wcześniej przedstawiciele Volkswagen AG. Na razie hiszpańska marka jest na dobrej drodze, by ten cel osiągnąć, choć bez zwiększenia i unowocześnienia obecnej gamy modelowej może być trudno. Póki co, w pierwszym kwartale br. Seatowi udało się sprzedać 111 tys. samochodów, czyli 11,4 proc. więcej niż przed rokiem. Nie zmienia to faktu, że marka przyniosła straty operacyjne wynoszące 46 mln euro. W ubiegłym roku wyniosły one 29 mln euro.

Seat Leon SC

Audi A4 Audi A4 Fot. Audi

Audi, Porsche, Bentley

Audi

Audi sprzedało 330 tys. samochodów, zaliczając nieznaczny spadek o 2,9 proc. Nie zmieniło to faktu, że marka generuje dla niemieckiego koncernu największy zysk operacyjny. Rok temu wyniósł on 1,4 mld euro. W tym roku wynik był słabszy o 100 mln euro (1,3 mld euro).

Paris 2012 - Audi A3 Sportback

Porsche

36 tys. sprzedanych samochodów pozwoliło Porsche na wygenerowanie 573 mln euro zysku operacyjnego.

Porsche Panamera

Bentley

Bentley to marka, której wyniki również są paradoksalne, ale w odwrotnym znaczeniu niż w przypadku całej grupy Volkswagena. Dlaczego? Marka sprzedała 2 tys. samochodów. To o 400 mniej niż rok wcześniej. Brytyjczykom udało się jednak znacznie zwiększyć zysk operacyjny - z 15 mln do 27 mln euro.

Bentley Flying Spur

Scania P 270 Scania P 270 Fot. Scania

Pojazdy użytkowe

Scania

Scania poprawiła swój sprzedażowy rezultat z ubiegłego roku. W pierwszym kwartale br. sprzedała 17 tys. pojazdów (rok wcześniej - 16 tys.). Udało się jej również utrzymać bardzo zbliżony do ubiegłorocznego zysk operacyjny, który wyniósł 227 mln euro.

Scania seria G

MAN

MAN to kolejna - po Seacie - marka, która generuje straty. Taka sama sprzedaż jak przed rokiem (30 tys. egzemplarzy) zaowocowała stratą operacyjną w wysokości 102 mln euro.

MAN

Źródło: Carscoops

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.