45 lat Forda Escorta

Niedawno na salonie samochodowym w Szanghaju pojawił się prototypowy Ford Escort i niemalże wszyscy padli przed nim na kolana w niemym zachwycie, bo oto właśnie powróciło z zaświatów jedno z najsłynniejszych imion, jakie Ford nadał swoim dzieciom. Co jest takiego fascynującego w Escorcie? No cóż, sprawdźmy to
Ford Escort Squire Ford Escort Squire Ford Escort Squire

Prapoczątki

Zanim Escort był pełnoprawnym Fordem, był zubożoną, tanią wersją kombi modelu Squire. Produkowany był od 1955 do 1961 roku, czyli o dwa lata dłużej niż zwykły Squire.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Anglia Ford Anglia Ford Anglia

Poprzednik

Escort zastąpił w ofercie Forda model Anglia, którego wkład w losy świata sprowadza się tak naprawdę do tego, że odegrał znaczącą rolę w życiu Harry'ego Pottera. Ford Anglia należał do Artura Weasleya, ojca Rona. Auto miało turkusowy kolor i było mocno wysłużone, ale potrafiło stać się niewidzialne, gdy zaszła taka potrzeba. Co więcej, magiczna Anglia miała magicznie powiększony bagażnik i bardzo niemugolskie, ogromne wnętrze dla ośmiu osób. Aha - potrafiła też latać. Żaden inny niemagiczny Ford nigdy tego nie potrafił.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk I Ford Escort Mk I Ford Escort Mk I

Ford Escort pierwszy

Prawdziwy Escort wyjechał na drogi w 1968 roku. Był popularny w Europie, ale największą karierę zrobił w Wielkiej Brytanii, gdzie był produkowany (ale nie tylko tam) i gdzie przez kilka lat okupował pierwsze miejsce sprzedaży. W ofercie był dwu- i czterodrzwiowy sedan oraz dwudrzwiowe kombi. Moc (od 40 do 100 KM) płynęła na tylne koła, a produkcja zakończyła się w 1974 roku.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk II Ford Escort Mk II Ford Escort Mk II

Ford Escort drugi

O ile poprzednik został zaprojektowany przez Brytyjczyków, o tyle nad drugim pracowali Wyspiarze razem z Niemcami. Druga generacja Escorta bazowała na pierwszej, ale była ździebko nowocześniejsza technicznie, szybsza (od 44 do 110 KM) i bardziej atrakcyjna wizualnie. No i dobrze się czuła na trasach rajdowych. To właśnie druga generacja Escorta pozwoliła Fordowi zdobyć w 1979 roku tytuł mistrza świata konstruktorów. Na kolejny taki mistrzowski tytuł Ford musiał czekać dopiero do 2006 roku, kiedy to daleki potomek Escorta - Focus - szybko przejechał kilka tras i dowiózł tę markę na podium. Escort drugi pożegnał się z nami w 1980 roku.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk III Ford Escort Mk III Ford Escort Mk III

Ford Escort trzeci

Poprzedni Escort określany był wewnątrz firmy jako Brenda, natomiast trzecia generacja była nazywana Eriką. Erika była już autem nowoczesnym - miała nadwozie typu hatchback, napęd na przednie koła i, uwaga, niezależne tylne zawieszenie. Wszystko po to, by być tak jak Golf, wzór w klasie kompaktów. Wersje nadwoziowe przypominały to, co producenci oferują nam teraz (3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, 3- i 5-drzwiowe kombi oraz po raz pierwszy kabriolet), pojawiły się przyprawione na sportowo wersje (XR3 - 96 KM, XR3i - 105 KM, RS1600i - 115 KM i RS Turbo - 132 KM), a tytuł Samochodu 1981 Roku z pewnością połechtał ego Forda, tym bardziej że Escort pokonał genialnego Fiata Pandę. Erika produkowana była do 1986 roku.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk IV Ford Escort Mk IV Ford Escort Mk IV

Ford Escort czwarty

Ten model dla Forda nazywał się Erika-86, bo tak naprawdę był to poprzednik, tyle tylko że nieco ładniejszy. Produkowany był od 1986 do 1990 rok. W wyposażeniu pojawił się ABS, ogrzewana przednia szyba i komputer pokładowy. Silniki pozostały właściwie bez zmian, na uwagę zasługuje tylko nowy, mocniejszy diesel 1,8 l oraz luksusowo wyposażona wersja Ghia.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk V Ford Escort Mk V Ford Escort Mk V

Ford Escort piąty

Piąta generacja (1990 - 1995) trochę nas zawiodła, bo z jednej strony wyglądała banalnie, a z drugiej pozbyła się niezależnego tylnego zawieszenia i uznała, że lepiej jej będzie z belką skrętną. Generalnie nie jest to najszczęśliwsze auto w historii świata, ale dobrze, że powstało, bo to dzięki niej narodził się Escort Cosworth z 227-konnym, 2-litrowym silnikiem Turbo (6,4 s do setki, maks. 220 km/h), napędem 4x4 i fascynująco ogromnym tylnym spojlerem. Cudownie!

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Mk VI Ford Escort Mk VI Ford Escort Mk VI

Ford Escort szósty

Niby nowy ten Escort, ale na pierwszy rzut oka widać, że to tylko odmłodzony poprzednik. Produkowany był od 1995 do 2000 roku, kusił takimi ekstrasami jak klimatyzacja i zmieniarka na 6 płyt CD (wersja Ghia), 115-konnym silnikiem (wersja GTi, jedyny Ford GTi sprzedawany w Europie), a nawet 150-konnym (RS2000) i 220-konnym (RS Cosworth, rozpędzał się do setki w 6,1 s i maksymalnie do 232 km/h). Escort ustąpił miejsca Focusowi. Ale to jeszcze nie koniec escortowej historii.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort USA Ford Escort USA Ford Escort USA

Ford Escort amerykański

W USA Ford też oferował Escorta, ale ponieważ nie było jeszcze polityki One Ford stosowanej obecnie, więc Escort zza oceanu był najpierw niewiele inny, a potem zupełnie niepodobny do Escorta należącego twojego sąsiada. Ale po kolei.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort USA Mk I Ford Escort USA Mk I Ford Escort USA Mk I

Ford Escort amerykański pierwszy

Pierwsza generacja Forda Escorta dla Stanów produkowana była od 1981 do 1990 roku i bazowała na trzeciej generacji naszego Escorta. Była brzydka - przyciężka, zbyt chromowana, jakaś taka nie za bardzo. Niestety, druga nie była lepsza.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort USA Mk II Ford Escort USA Mk II Ford Escort USA Mk II

Ford Escort amerykański drugi

Tym razem Escort bazował na płycie Mazdy 323 wykorzystywanej również przez Kię Sephię. A fe! Plus był chociaż taki, że ten model miał niezależne tylne zawieszenie i wyglądał całkiem przyzwoicie, na pewno był ciekawszy niż ówczesny Escort w Europie. Auto produkowane było od 1991 do 1996 roku.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort USA Mk III Ford Escort USA Mk III Ford Escort USA Mk III

Ford Escort amerykański trzeci

Trzeci jankeski Escort to lifting poprzednika, więc nie ma o czym mówić. Nowością jest za to odmiana ZX2, fajne coupé, które zastąpiło z jednej strony Escorta hatchback, a z drugiej strony Forda Probe. Miało w standardzie 130 KM, setkę załatwiało w nieco ponad 7 s i wyglądało naprawdę dobrze. Escort w USA zakończył swoją karierę w 2003 roku.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Ford Escort Concept Ford Escort Concept Fot. Ford

"Chiński" Ford Escort

Mogłoby się wydawać, że nikt dziś nie tęskni za Escortem. A jednak! Podczas salonu samochodowego w Szanghaju Ford wskrzesił popularny niegdyś model pod postacią prototypu czterodrzwiowego kompaktu. Niemalże wszyscy padli przed nim na kolana w niemym zachwycie.

Dlaczego koncern postawił na samochód kompaktowy i dlaczego zaprezentował go akurat w Chinach? Otóż okazuje się, że samochody tego segmentu stanowią 25 procent sprzedaży wszystkich aut w Państwie Środka. Liczby są na tyle zachęcające, że Ford nie boi się wprowadzić do sprzedaży kolejnego, po Focusie, modelu tej klasy. Focusie, który nota bene jest lokalnie najlepiej sprzedającym się modelem spod znaku błękitnego owalu.

>> Ile dziś kosztują używane Escorty? Naprawdę niewiele, a wybór duży <<

Więcej o:
Copyright © Agora SA