Szalone lata 90. | Część pierwsza

Postanowiliśmy przyjrzeć się temu co ciekawego w motoryzacji i nie tylko działo się w 90-tych. Nikt wtedy nie przejmował się ekologią, na topie były magnetowidy, klocki lego i oranżady w proszku, a w telewizji oglądaliśmy Przyjaciół i słuchaliśmy Britney Spears. Zapraszamy na część pierwszą Szalonych lat lat 90. [x]
Lotus Omega to rarytas. Wyprodukowano go w licznie niespełna 1000 egzemplarzy Lotus Omega to rarytas. Wyprodukowano go w licznie niespełna 1000 egzemplarzy fot. Lotus

Lotus Omega | Przyjaciele

Jeśli mieć Opla w garażu marzeń to właśnie tego! Sportowa limuzyna budowana w latach 1990 - 1992 przez zakłady Lotusa na bazie Omegi A. Lotus Omega powstał w ilości zaledwie 988 egzemplarzy. Była to swego czasu najszybsza limuzyna na świecie. Auto było napędzane sześciocylindrowym, rzędowy silnikiem o pojemności 3,6 litra z pomocą turbodoładowania osiągał moc 377 KM i maksymalny moment obrotowy 557 Nm. Napęd był przekazywany za pomocą manualnej, 6 biegowej przekładni pochodzącej z Corvette C4. Prędkość maksymalna 283 km/h osiągana była na piątym biegu. Szóstka miała bardzo długie przełożenie. Przyspieszenie do setki zajmowało 4,9 sekundy, do 200 km/h 17,3 sekundy. Firma GoodYear zaprojektowała do tego modelu specjalne opony.
Cena nowego auta wynosiła w 1991 roku 125 000 marek, czyli obecnie około 97 tysięcy euro. Była dwukrotnie wyższa od najdroższej Omegi. Auto oferowane było tylko w jednym, ciemnozielonym kolorze.
Niestety Lotus Omega do dosyć awaryjne auto. Główne usterki dotyczą układu elektrycznego, sprzęgła, skrzyni biegów i silnika. Problemy wynagradzane były niezłym wyglądem i osiągami. Lotus Omega radził sobie nie tylko z takimi rywalami jak BMW M5 czy Mercedes 500E ale i z sportowymi samochodami pokroju Ferrari Testarossa.

Skrzynia biegów pochodziła z CorvettyLotus Omega - wyprodukowano go zaledwie w ilości 988 egzemplarzy

Prędkość maksymalna uzyskiwana była na 5 biegufot. Opel

Auto kosztowało w 1991 roku 125 000 marekfot. Opel

Silnik R6 miał dwa turbodoładowania fot. Opel

Lotus Omega to chyba najfajniejszy Opel wszech czasów fot. Opel

Przyjaciele

Amerykański serial komediowy o grupie przyjaciół mieszkających na Manhattanie, w Nowym Jorku. Serial zadebiutował na antenie NBC 22 września 1994 roku i emitowany był do 2004.Doczekal się 10 sezonów.  Został wyświetlony w ponad 100 krajach. Ostatni odcinek w Stanach Zjednoczonych obejrzało 51,1 mln widzów. Otrzymał 7 nagród Emmy, w tym dla najlepszego serialu komediowego, a także Złoty Glob, dwie nagrody Stowarzyszenia Aktorów Filmowych oraz 56 innych nagród i 152 nominacje.

Przyjaciele - jeden z najpopularniejszych seriali lat 90.Przyjaciele - jeden z najpopularniejszych seriali lat 90.

Audi RS2 powstało przy współpracy z Porsche Audi RS2 powstało przy współpracy z Porsche Audi RS2 powstało przy współpracy z Porsche

Audi RS2 | Colin McRae

RS2 był pierwszym modelem Audi o skrócie RS. Model powstał w kooperacji z Porsche. Produkowany był od marca 1994 roku do do maja 1995 roku. W momencie wejścia do produkcji otrzymał miano najsilniejszego i najszybszego Audi wszech czasów i tak zostało aż do pojawienia się w 1996 roku Audi 8.

RS2 zapoczątkował erę superszybkich kombi. Napędzany był 2,2 litrowym, 20 zaworowym, turbodoładowanym silnikiem o pięciu cylindrach i 315 KM mocy. Karoseria otrzymała niektóre oryginalne elementy Porsche np. lusterka (964/993), kierunkowskazy (993), felgi (964). Zaciski hamulców również nosiły napis Porsche. Zresztą  w późniejszej fazie produkcji  układ hamulcowy pochodził z modelu Porsche 993 Turbo. Familijne kombi nie miało problemów z nabieraniem prędkości. Seryjny napęd quattro i 315 Km mocy pozwalały rozpędzać się do 100 km/h w czasie 5,3 sekundy i rozpędzać się maksymalnie do 262 km/h. Wyprodukowano 2891 egzemplarzy. Cena w 1993 roku wynosiła 98 900 marek.

5 cylindrowy silnik osiągal moc 315 KM5 cylindrowy silnik osiągal moc 315 KM

Kombi posiadało szereg oryginalnych części Porsche Kombi posiadało szereg oryginalnych części Porsche

Było to najmocniejsze i najszybsze Audi wszech czasówByło to najmocniejsze i najszybsze Audi wszech czasów

Colin McRae

Jeden z najsłynniejszych kierowców rajdowych na świecie. Szkot, urodzony 5 sierpnia 1968 w Lanark. Rozpoczął swoją karierę w 1989 roku odnosząc zwycięstwo w mistrzostwach Wielkiej Brytanii za kółkiem Peugeota 309 GTi. Rok później wygrał pierwszy rajd do mistrzostw Wielkiej Brytanii, a w całym sezonie wywalczył tytuł wicemistrza. W 1991 roku McRae przeszedł do Subaru. Właśnie z tą marką osiągnął swoje największe sukcesy. W latach 1991 i 1992 zdobył mistrzostwo Wielkiej Brytanii. W 1993 r. wygrał swój pierwszy rajd w mistrzostwach świata ? Rajd Nowej Zelandii. Dwa lata później został najmłodszym mistrzem świata w wieku 27 lat.
W 1999 r. McRae przeszedł do zespołu Forda, a w 2003 r. dołączył do ekipy Citroëna. Jechał w 24h Le Mans i Rajdzie Dakar. W sezonie 2005 wrócił do mistrzostw świata. Pojechał w teamie Skody w rajdzie Walii i Australii.
15 września 2007 r. Colin McRae zginął w katastrofie pilotowanego przez siebie śmigłowca Eurocopter, pozostałe trzy ofiary to pasażerowie maszyny: 5-letni syn Colina ? Johnny Gavin McRae, 6-letni Ben Porcelli, kolega Johnny'ego, z którym chłopiec bawił się przed wypadkiem oraz Graeme Duncan, przyjaciel rodziny.
Dzięki grze komputerowej "Colin McRae Rally" pozostaje znany również dla młodszych pokoleń.

Colin McRaeColin McRae

Mercedes 500E produkowany był przez trzy lata (1990 - 1993) Mercedes 500E produkowany był przez trzy lata (1990 - 1993) Mercedes 500E produkowany był przez trzy lata (1990 - 1993)

Mercedes 500E | Britney Spears

Usportowiona wersja kultowej serii W124 opracowana w 1990 roku. Podobnie jak Audi RS2 również  ten model powstał przy współpracy firmy Porsche. Cały samochód, zarówno nadwozie jak i silnik, montowano w zakładach Porsche, później odsyłano go z powrotem do lakierni Mercedesa. Pod maską znalazł się silnik V8 o pojemności 5,0 litrów, mocy 320 KM i maksymalnym momencie obrotowym w wysokości 480 Nm. Zmodyfikowana jednostka napędowa pochodziła z modelu 500SL (R129). Do przeniesienia napędu użyty był 4 biegowy automat.
Zastosowano zawieszenie samopoziomujące (NIVO) z układem wielowahaczowym i regulacją regulującą twardości resorowania i wysokości. Najmocniejsza wersja pojawiła się w latach 1993-1994 i była wyposażona w 6 litrowy silnik o mocy 380 KM. Jednymi z pierwszych nabywców tego modelu byli Michael Schumacher, Niki Lauda a także Rowan Atkinson. Model 500E i późniejszy E500 występował tylko z kierownicą po lewej stronie.
Mercedes 500E produkowany był w latach 1990 - 1993. Później zastąpiła go zmodernizowana  E klasa, która jako E500 pozostała w produkcji do 1995 roku. W sumie wyprodukowano 10 479 sztuk tej szybkiej limuzyny. Mercedes bez ogranicznika prędkości rozpędzał się do 280 km/h i w najmocniejszej wersji przyspieszał do setki w czasie 5,2 sekundy.

W 1993 roku auto otrzymało facelifting i zmianę nazwy na E500W 1993 roku auto otrzymało facelifting i zmianę nazwy na E500

Chętnie był nabywany przez sławnych i bogatych. Właścicielami byli Michael Schumacher, Niki Lauda a także Rowan AtkinsonChętnie był nabywany przez sławnych i bogatych. Właścicielami byli Michael Schumacher, Niki Lauda a także Rowan Atkinson

Model powstał przy współpracy firmy PorscheModel powstał przy współpracy firmy Porsche

Silnik V8 osiągał maksymalnie moc 380 KMSilnik V8 osiągał maksymalnie moc 380 KM

W sumie wyprodukowano 10 479 sztuk W sumie wyprodukowano 10 479 sztuk

Britney Spears

Dlaczego Britney? Bo jest idealnym odzwierciedleniem komercyjnego sukcesu i sterowania karierą młodych gwazd w latach 90. Sprzedała na całym świecie ponad 200 milionów płyt i jest jedną z najlepiej sprzedających się artystów w historii muzyki. Jest ósmą najlepiej sprzedającą się artystką w Stanach Zjednoczonych, piątą najlepiej sprzedającą się artystką muzyczną na świecie oraz najmłodszym artystą w historii muzyki, który osiągnął próg ponad 100 milionów albumów na całym świecie. Podczas 13 lat kariery muzycznej zdobyła ponad 350 prestiżowych nagród muzycznych. Wg niektórych statystyk jest piątą najbogatszą piosenkarką wszech czasów, z majątkiem wynoszącym ponad 500 milionów dolarów. Jej pierwszy singiel Baby One More Time wydany w 1999 roku sprzedał się w nakładzie 9,1 mln egzemplarzy.

Britney to jedna z muzycznych ikon lat 90.Britney to jedna z muzycznych ikon lat 90.

Pierwszy Viper rozpędzał się na dystansie 1/4 mili w czasie 12,9 sekundy Pierwszy Viper rozpędzał się na dystansie 1/4 mili w czasie 12,9 sekundy Pierwszy Viper rozpędzał się na dystansie 1/4 mili w czasie 12,9 sekundy

Dodge Viper | Owieczka Dolly

W sprzedaży jest od 1992 roku jednak swój debiut miał jako samochód bezpieczeństwa podczas wyścigu w Indianapolis w 1991 roku. Pierwsza generacja budowana była przez 10 lat do 2002 roku. Viper posiadał silnik V10 o pojemności 8,3 litrów i mocy 408 KM. Jednostka napędowa została zmodyfikowana w zakładach Lamborghini, które w owym czasie należały do Chryslera.

Viper rozpędzał się na dystansie 1/4 mili w czasie 12,9 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 264 km/h. Moc przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Przez długi czas auto nie posiadało żadnych pomocy elektronicznych. System ABS montowany jest od 2001 roku.
Do 1995 roku Viper oferowany był z zabudowanymi z boku rurami wydechowymi. Jednak europejskie wersje były przebudowywane w firmie Brabus na tradycyjny układ wydechowy. odpowiednie pozwolenia do użytkowania bocznych rur wydechowych (Sidepipes) otrzymano dopiero w 2006 roku. W 1996 roku podwyższono moc silnika do 421 KM. Dodatkowo wprowadzono do programu model GTS, który początkowo dostępny był wyłącznie w kolorze granatowym połączonym z białymi pasami. Druga generacja Vipera pojawiła się na rynku w 2003 roku.

Viper w 1992 roku posiadał silnik V10 o pojemności 8,3 litrów i mocy 408 KMViper w 1992 roku posiadał silnik V10 o pojemności 8,3 litrów i mocy 408 KM

Przez długi czas auto nie posiadało żadnych pomocy elektronicznychPrzez długi czas auto nie posiadało żadnych pomocy elektronicznych

Pierwsza generacja budowana była przez 10 lat Pierwsza generacja budowana była przez 10 lat

Model GTS, początkowo dostępny był wyłącznie w kolorze granatowym połączonym z białymi pasami. Inne kolory pojawiły się późniejModel GTS, początkowo dostępny był wyłącznie w kolorze granatowym połączonym z białymi pasami. Inne kolory pojawiły się później

Pierwsza generacja osiągała prędkość maksymalną 264 km/hPierwsza generacja osiągała prędkość maksymalną 264 km/h

Owieczka Dolly

Owca Dolly to pierwsze sklonowane  zwierzę. Dolly została sklonowana przez naukowców z Instytutu Roslin pod Edynburgiem w Szkocji. Za projekt odpowiedzialny byli naukowcy Ian Wilmut i Keith Campbell wraz z zespołem. Dolly urodziła się 5 lipca 1996 roku i przeżyła sześć lat. Dolly całe swoje życie spędziła w Instytucie Roslin, gdzie nieustannie była obiektem uwagi mediów. W Instytucie została skojarzona z trykiem rasy Welsh Mountain o imieniu David, w wyniku czego przyszło na świat sześć jagniąt. Pierwsze z nich urodzone w kwietniu 1998 roku nazwano Bonny[3]. Następnego roku urodziły się bliźnięta, a kolejny rok później trojaczki. W roku 2001 pięcioletnia wówczas Dolly zaczęła cierpieć z powodu zapalenia stawu w lewej tylnej nodze. Schorzenie to występuje u owiec, jednak zwykle nie pojawia się u zwierząt młodszych niż dziesięcioletnie. Dotyczy także raczej przednich nóg. Nie było jasne, czy tak wczesne wystąpienie zapalenia stawu u Dolly mogło być wynikiem klonowania. Zauważono jednak, że będąca w szczególnej uwadze mediów i gości Dolly cierpiała na nadwagę, co w połączeniu z nienaturalnym zwyczajem stawania na tylnych nogach podczas proszenia o smakołyki, mogło doprowadzić do wcześniejszego wystąpienia zapalenia w nietypowym miejscu. 4 lutego 2003 roku Dolly została uśpiona z powodu postępującej choroby płuc
Dolly, sklonowaną z komórek gruczołu mlekowego (wymienia), nazwano imieniem piosenkarki country Dolly Parton, co było żartobliwym nawiązaniem do jej dużego biustu.

Sklonowana owca DollySklonowana owca Dolly

Dolly PartonDolly Parton

Obecnie na wolnym rynku oferowanych jest około 50 egzemplarzy Z8 Obecnie na wolnym rynku oferowanych jest około 50 egzemplarzy Z8 Obecnie na wolnym rynku oferowanych jest około 50 egzemplarzy Z8

BMW Z8 | Brad Pitt

BMW Z8 na lata 90. łapie się na absolutnej granicy. Jego prezentacja miała miejsce w grudniu 1999 roku. Ten model był już klasykiem w trakcie produkcji. Przez trzy lata (2000 -2003) z fabryki w Dingolfing koło Monachium wyjechało 5703 sztuk BMW Z8. Roadster nawiązuje do słynnego modelu 507, o którym poczytacie kilka stron dalej. To właśnie jego wygląd zainspirował Duńczyka Henrika Fiskera, ówczesnego szefa BMW DesignworksUSA. To ten sam Fisker, który dzisiaj ma firmę produkującą nowoczesne, elektryczne samochody pod jego nazwiskiem (tu więcej szczegółów). Wróćmy do Z8. Za stylizację wnętrza odpowiedzialne były tacy panowie jak Mike Ninic (Head of Interior Design) i Bruno Amatino (szef MINI Design).

Pod maską 4,4 metrowej karoserii zabudowany jest silnik z modelu M5. Pięciolitrowy V8 o mocy 400 KM. Moc przenoszona była an koła tylne wyłącznie przez ręczną, 6 biegową przekładnię. Rama karoserii zbudowana jest z aluminium. Do niej mocowane są zewnętrzne elementy poszycia nadwozia. Pozwoliło to uzyskać stosunkowo niską masę własną i sztywną konstrukcję karoserii. Zderzaki wykonane są z poliuretanu. W nich schowano antenę do radia, nawigacji i telefonu.

W BMW Z8 nie istniała lista opcji. Wszystko montowane było seryjnie. Zaczynając od skórzanej tapicerki, poprzez elektrycznie otwierany, ksenonowe światła aż po hardtop - metalowy dach zakładany na zimę. Każdy z kupujących otrzymał również model w skali 1:18 firmy Kyosho w dokładnie takiej kombinacji kolorów jak jego prawdziwy samochód.

Podczas premiery za Z8 zapłacić trzeba było 235.000 DM. BMW gwarantuje części do tego modelu przez następne 50 lat. Najwięcej wyprodukowano srebrnych egzemplarzy - 3182 sztuki. Statystki pozostałych kolorów wyglądają następująco - czarny -1572 sztuk, granatowy - 319 sztuk, czerwonych - 291 sztuk, szarych - 196 sztuk, 124 egzemplarze określone jako lakiery indywidualne i krótka, finalna seria z dwukolorowym nadwoziem - czarny/srebrny - 7 egzemplarzy, szary/kość słoniowa - 11 egzemplarzy i jedną sztukę w kombinacji czarny fortepianowy lakier połączony ze srebrnym.
Z wszystkich powstałych
5703 sztuk BMW Z8 555 egzemplarzy zostało przebudowanych przez Alpinę. Auto miało słabszy silnik i automatyczną skrzynię biegów. najwięcej z nich - 450 - sprzedanych zostało w USA. Test tego samochodu możecie przeczytać tu.

Najwięcej BMW Z8 zbudowano w 2000 roku - 1455 sztuk na rynek europejski i 491 ze specyfikacją amerykańskąNajwięcej BMW Z8 zbudowano w 2000 roku - 1455 sztuk na rynek europejski i 491 ze specyfikacją amerykańską

W sumie w Europie sprzedano 3160 egzemplarzy Z8. W USA rozeszły się 2543 sztuki W sumie w Europie sprzedano 3160 egzemplarzy Z8. W USA rozeszły się 2543 sztuki

Za stylizację wnętrza odpowiedzialne byli Mike Ninic (Head of Interior Design) i Bruno Amatino (szef MINI Design)Za stylizację wnętrza odpowiedzialne byli Mike Ninic (Head of Interior Design) i Bruno Amatino (szef MINI Design)

Dzisiaj Z8 jest warte więcej niż w dniu zakupu. Pod koniec produkcji kosztowało 122.700 euro. Dzisiaj Z8 jest warte więcej niż w dniu zakupu. Pod koniec produkcji kosztowało 122.700 euro.

Brad Pitt

To zdecydowanie najlepszy aktor lat 90. Przyszedł na świat w rodzinie baptystów jako najstarszy syn kierownika firmy transportu ciężarowego Williama A. Pitta i szkolnej pedagog Jane Etty Hillhouse. Studiował dziennikarstwo ze specjalizacją w reklamie lecz w 1986, tuż przed zakończeniem studiów, zdecydował się wyjechać do Hollywood. Przez sześć lat uczył się aktorstwa. W międzyczasie podjął pracę jako kierowca, a także ubrany w kostium wielkiego kurczaka reklamował sieć restauracji El Pollo Loco. Początkowo pojawiał się na srebrnym ekranie w operach mydlanych. Był modelem w reklamowym spocie marki Levi?s. Przełomem w karierze stała się postać zadziornego i uwodzicielskiego autostopowicza J.D. w filmie Thelma i Louise (Thelma & Louise, 1991) z Geeną Davis i Susan Sarandon. Później poszło już łatwo. Za rolę w filmie Kalifornia (1993) odebrał nagrodę ShoWest jako Gwiazdor Jutra. Później były takie filmy jak Wywiad z wampirem, Siedem, 12 małp, Siedem lat w Tybecie czy Joe Black. Był jednym z najbardziej zapracowanych aktorów w Hollywood w latach 90.

To zdecydowanie najlepszy aktor lat 90. Przyszedł na świat w rodzinie baptystów jako najstarszy syn kierownika firmy transportu ciężarowego Williama A. Pitta i szkolnej pedagog Jane Etty Hillhouse. Studiował dziennikarstwo ze specjalizacją w reklamie lecz w 1986, tuż przed zakończeniem studiów, zdecydował się wyjechać do Hollywood. Przez sześć lat uczył się aktorstwa. W międzyczasie podjął pracę jako kierowca, a także ubrany w kostium wielkiego kurczaka reklamował sieć restauracji El Pollo Loco. Początkowo pojawiał się na srebrnym ekranie w operach mydlanych. Był modelem w reklamowym spocie marki Levi's. Przełomem w karierze stała się postać zadziornego i uwodzicielskiego autostopowicza J.D. w filmie Thelma i Louise (Thelma & Louise, 1991) z Geeną Davis i Susan Sarandon. Później poszło już łatwo. Za rolę w filmie Kalifornia (1993) odebrał nagrodę ShoWest jako Gwiazdor Jutra. Później były takie filmy jak Wywiad z wampirem, Siedem, 12 małp, Siedem lat w Tybecie czy Joe Black. Był jednym z najbardziej zapracowanych aktorów w Hollywood w latach 90.

Więcej o:
Komentarze (20)
Szalone lata 90. | Część pierwsza
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • przemekthor

    Oceniono 49 razy 33

    Pomijam artykuł, bo nie chce mi się przeglądać slajdów, ale film z pościgu za omegą jest po prostu BOSKI. Opel zniknął niczym UFO - coś pięknego!

  • wawiak80

    Oceniono 27 razy 23

    Nie wiem komu lata 90 kojarzą się z Britney Speras?
    Przeciez ona pojawiła się 99 roku czyli kiedy lata 90 własnie dobiegły końca.
    To już bardzoej z latami 90 kojarzy mi się DJ Bobo, albo Nirvana, ale na pewno nie Britney.
    A co aut z lat 90 to na pewno będe pamiętał Opla Calibrę który wtedy wyglądał ekstra i Forda Focusa jako przełomowy compact

  • rave8

    Oceniono 11 razy 11

    * Cholernie wyraźny design
    * Prosta technologia, proste konstrukcje, łatwe w eksploatacji.
    * Auta projektowano na kilkanaście lat, dzisiaj projektuje się na kilka lat.
    * Nie montowano masowo czujników sraczki, ani czujników podłokietnika, zaś skupiano się na silnikach - zasada: czym prostszy tym lepszy.
    * Nie było mody na fałszywą ekologię, wskutek czego skupiano się na polepszaniu żywotności auta, a nie na ograniczaniu żywotności silnika.
    * Wiele marek miało tendencję do projektowania aut z zacięciem sportowym, samochody były surowe, proste, ale nawet w klasach najniższych próbowano wciskać nutkę agresji. Dzisiaj niestety kredensy lub ufo.
    * Samochody projektowali inżynierowie, a nie marketingowcy i księgowi.

  • Gość: as

    Oceniono 1 raz 1

    artykuł z przed 4 lat serio?

  • Gość: swe

    Oceniono 1 raz 1

    A gdzie Galant 2.5 V6 Sport Edition?

  • lech2011

    0

    Guma turbo ?
    Żeby nie zajść ?

  • Gość: porszawka

    0

    Ciekawe było Porsche 968 Turbo S ;)

  • Gość: znafca

    0

    nie 988 tylko 907 ....

  • Gość: 200norma

    Oceniono 2 razy 0

    moje czas uczylem sie tego hehehe ale Z8 grudzien farciara ... hehhe

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX