Wnętrza przyszłości

Za kierownicą swojego samochodu spędzamy zdecydowanie więcej czasu, niż oglądając go z zewnątrz. Dlatego wygląd wnętrza jest tak istotny. Jak będą wyglądały kabiny samochodów przyszłości? Sprawdźmy to
Volvo ACC (2001) Volvo ACC (2001) Volvo ACC (2001)

Trendy

Jak zdradził nam Bogusław Paruch, polski stylista pracujący dla Forda, podczas prezentacji nowego modelu Kuga, praca projektanta nie kończy się na ośmiu godzinach w biurze. Chodzi on po wystawach, ogląda architekturę, buty, pokazy mody, a nawet zawody sportowe. Ciągle poszukuje nowych inspiracji. Wynikiem są prototypy, które często omijamy szerokim łukiem. To błąd, gdyż są one w stanie podpowiedzieć nam, choć nie dosłownie, jak będą wyglądały samochody przeszłości.

Dobrym przykładem jest prototyp Volvo ACC z 2001 roku (zapowiedź XC90), którego wnętrze stało się drogowskazem dla stylistów szwedzkiej marki. Zastosowanym tam motyw połączenia tunelu środkowego z deską rozdzielczą nie trafił do XC90, ale został zastosowany dopiero w nowszych modelach XC60, S60/V60 i V40.

Volvo ACC (2001)Volvo ACC (2001)

Volvo S60 Concept (2009)Volvo S60 Concept (2009)

Volvo XC60 (2008)Volvo XC60 (2008)

Citroen Revolte (2009) Citroen Revolte (2009) Citroen Revolte (2009)

Citroen - na dwa fronty

U Citroena widać przynajmniej dwa trendy. Jest to związane z posiadaniem linii DS mającej swój własny styl. Wnętrza DS zostały dobrze przyjęte i jak pokazuje koncept Revolte (2009) firma zamierza zachować obrany kierunek. Jeśli powstanie kolejny model z oznaczeniem DS, jego wnętrze nie będzie odbiegało wyglądem od pozostałych członków rodziny.
Co innego pozostałe modele Citroena. Patrząc na C-Cactus (2007), będący przymiarką do następcy modelu 2CV, widać pomysłowość i oryginalny styl, a jednocześnie prostotę niedrogiego modelu. Podobnie jest w późniejszym Lacoste (2010) idealnie łączącym prostotę z nowoczesną technologią (duży wyświetlacz i podłączenie do smartfona).

Citroen C-Cactus (2007)Citroen C-Cactus (2007)

 

Citroen Lacoste (2010)Citroen Lacoste (2010)

Nissan Rounbox (2007) Nissan Rounbox (2007) Nissan Roun Box (2007)

Duże ekrany Nissana

Patrząc na ostatnie prototypy Nissana: Hi-Cross, Resonance i TeRRA widać pewien trend. Zastosowano w nich duże centralne wyświetlacze, które przejęły dodatkowo rolę sterowania urządzeniami pokładowymi.

Nissan Ellure (2010)Nissan Ellure (2010)

Nissan Hi-Cross (2012)Nissan Hi-Cross (2012)

 

Nissan TeRRA (2012)Nissan TeRRA (2012)

Nissan Resonance (2013)Nissan Resonance (2013)

Renault Desir (2010) Renault Desir (2010) Renault Desir (2010)

Organiczne Renault

To jedna z najodważniejszych marek europejskich pod względem poszukiwań nowych wzorców. W ich konceptach znajdziemy futurystyczne wizje wzorowane na świecie natury. To przekłada się powoli na realia, ale z chęcią zobaczymy odważniejsze kreacje w wersjach produkcyjnych.

Renault Desir (2010)Renault Desir (2010)

Renault Frendzy (2011)Renault Frendzy (2011)

Renault R-Space (2011)Renault R-Space (2011)

VW e-Co-Motion (2013) VW e-Co-Motion (2013) VW e-Co-Motion (2013)

Konserwatywny Volkswagen

Styliści z Wolsburga są bardzo zachowawczy. W prototypach Volkswagena nie znajdziemy organicznych wzorów, czy zamaszystych linii. Rządzi prostota, czysta forma i funkcjonalność, którą znajdziemy też w autach seryjnych.

VW Bulli Concept (2011)VW Bulli Concept (2011)

 

VW eT (2011)VW eT (2011)

 

VW Cross Coupe Concept (2011)VW Cross Coupe Concept (2011)

 

VW Cross Coupe Concept (2012)VW Cross Coupe TDI Concept (2012)

VW Cross Blue Concept (2013)VW Cross Blue Concept (2013)

Mazda Nagare (2006) Mazda Nagare (2006) Mazda Nagare (2006)

Zagadkowa Mazda

Patrząc na wnętrza projektowane przez stylistów Mazdy w w samochodach koncepcyjnych można śmiało powiedzieć, że to światowa czołówka. Niestety większość z nich nie wnosi nic, co można by było wykorzystać później w autach seryjnych. Ja przynajmniej z tych kart przyszłości odczytać nie umiem.

Mazda Ryuga(2007)Mazda Ryuga (2007)

 

Mazda Kiyora (2008)Mazda Kiyora (2008)

 

Mazda Shinari (2010)Mazda Shinari (2010)

Mazda Takeri (2011)Mazda Takeri (2011)

Mazda Minagi (2011)Mazda Minagi (2011)

Buick Riviera Concept (2007) Buick Riviera Concept (2007) Buick Riviera Concept (2007)

Biedny Buick

Ta amerykańska firma, należąca do GM co kilka lat pokazuje ciekawy prototyp, często awangardowy jak na swoje podwórko. Z tych działań niestety niewiele wynika. Zarząd koncernu nadal wierzy, że Buick powinien produkować Ople, jako produkt luksusowy "made in USA".

Buick Riviera Concept (2007)Buick Riviera Concept (2007)

Buick Riviera Concept (2007)Buick Riviera Concept (2007)

Buick Envision Concept (2011)Buick Envision Concept (2011)

Toyota FT-HS Concept (2007) Toyota FT-HS Concept (2007) Toyota FT-HS Concept (2007)

Wyjątkowa Toyota

Czy ten wyjątek potwierdza regułę, że prototypy to zapowiedź przyszłych modeli? Prototypy Toyoty są odważne, przemyślane i mogą się podobać. Ale do tej pory nie widać, żeby miały wpływ na stylistów zajmujących się wyglądem aut masowych.

Toyota FT-CH Concept (2010)Toyota FT-CH Concept (2010)

Toyota FCV-R Concept (2012)Toyota FCV-R Concept (2012)

Toyota NS4 Concept (2012)Toyota NS4 Concept (2012)

Toyota FT-Bh Concept (2012)Toyota FT-Bh Concept (2012)

Cadillac Converj (2009) Cadillac Converj (2009) Cadillac Converj (2009)

Amerykanie wierzą w prostokąty

Patrząc na projekty GM, czy Forda widać, że Amerykanie nadal wolą ostre krawędzie, prostokąty i proste linie od czasu do czasu łagodzone delikatnymi łukami. Ale u nich przynajmniej widać konsekwencję w działaniu.

Dodge Zeo (2008)Dodge Zeo (2008)

Lincoln C Concept (2009)Lincoln C Concept (2009)

Ford Atlas (2013)Ford Atlas (2013)

Więcej o:
Komentarze (22)
Wnętrza przyszłości
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: kusy_

    Oceniono 31 razy 19

    konsola miedzy kierowcą a pasażerką stanowczo przeszkadza w robieni loda !!!

  • Gość: FrouFrou

    Oceniono 14 razy 10

    "Styliści z Wolsburga są bardzo zachowawczy" ... tak było, jest i będzie

  • Gość: jarenty_p

    Oceniono 5 razy 5

    A jak to się ma do ergonomii? Na żadnym zdjęciu nie widziałem miejsca na kubek z kawą lub napój. Czyżby ludzie przyszłości byli pozbawieni takiej potrzeby?

  • Gość: kraken

    Oceniono 5 razy 5

    dziwna moda nastaje na kierownice nie stanowiace pelnego okregu - bardzo to ciekawie musi sie sprawdzac przy gwaltownych manewrach, o obracaniu kierownicy nadgarstkiem zapomniec trzeba od razu

  • Gość: Bambrzyn

    Oceniono 7 razy 5

    vw wymiata ,he he

  • Gość: 123

    Oceniono 4 razy 4

    http://tnijurl.com/3ac9070ea300/

  • Gość: zią

    Oceniono 15 razy 3

    Co to w ogóle jest? Jeśli świat zmierza w tym kierunku, to czeka nas wszechobecna fala gejozy. Już sobie wyobrażam takie kosmiczne badziewie podskakujące na naszych dziurach. Ale z drugiej strony będą się świetnie komponowały z wielkim rowem w centrum Łodzi. M a s a k r a

  • Gość: przemekthor

    Oceniono 1 raz 1

    Panel w stylu ACC w pierwszej kolejności trafił do S40 (w 2004 roku), nie do żadnego tam xc60. Miałem takie auto z pierwszego roku produkcji, więc potwierdzam :P

  • Gość: Glancoo

    0

    Mi tam się akurat podoba. Nieco podrasowaną wersję kokpitu z ACC mogłoby Volvo zastosować w III generacji modelu XC90.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX